sobota, 2 września 2023

Niderlandzkie krążowniki liniowe typu Vlaanderen 1934 (2 jednostki)

Niderlandzkie krążowniki liniowe typu Vlaanderen 1934 (2 jednostki)

Nareszcie jest! Wszedł do służby, tak długo i niecierpliwie wyczekiwany, pierwszy niderlandzki okręt liniowy. Druga jednostka tego typu ma być ukończona pod koniec tego roku. Zdaję sobie sprawę z tego, że nie jest to superpancernik przed którym będą „klękać narody”, ale od czegoś trzeba było zacząć.
Głównym założeniem przyświecającym projektantom tego okrętu, był podwójny postulat: od silniejszych jednostek ma być szybszy, a od szybszych silniejszy. Sprawdźmy realizację pierwszego warunku postulatu. Prędkość maksymalna najszybszych, w poszczególnych dużych flotach, okrętów liniowych w roku 1934 wynosi: Bretagne 21,4 w, Caio Duilio i Giulio Cesare 28,0 w, Kongo 30,5 w, Sewastopol 23,8 w, Hood 31,0 w, Pennsylvania, Tennessee i Colorado 21,0 w; warunek spełniony. Teraz drugi warunek. Najsilniejszy w roku 1934 krążownik Deutschland nie dorównuje Vlaanderen siłą ognia i przede wszystkim opancerzeniem (a na dodatek jest wolniejszy); ten warunek też spełniony. Można więc śmiało powiedzieć, że projekt spełnił oczekiwania.
Na tę chwilę, do głównych zadań prezentowanych okrętów zalicza się zwalczanie krążowników wroga oraz wsparcie krążowników własnych. W przyszłości, jednostki typu Vlaanderen będą mogły także wspierać linię własnych, „pełnowymiarowych” pancerników (o ile takowe we flocie się pojawią J).
Wejście do służby okrętów liniowych, skłoniło Admiralicję do zmian w strukturze organizacyjnej Marynarki; zmiany te przedstawię w najbliższym Biuletynie. Do czasu wdrożenia nowej organizacji, obydwie jednostki tego typu bazować będą w Metropolii. Z dniem wejścia do służby, Vlaanderen przejął funkcję okrętu flagowego niderlandzkiej MW.
Wykonawcą obydwu krążowników liniowych jest stocznia Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie. Budowa Vlaanderen trwała 51 miesięcy, dla drugiej jednostki o nazwie Brabant, przewiduje się 43 miesiące.
Opis techniczny.
Kadłub
O dużej – jak na okręt tej wielkości – długości, stosunkowo sporym wydłużeniu oraz relatywnie niewielkim współczynniku pełnotliwości. Cechy te umożliwiły osiągnięcie znacznej prędkości maksymalnej.
Napęd
Cztery wały śrubowe, osiem kotłów olejowych Cockerill w czterech kotłowniach i cztery turbiny parowe Werkspoor z przekładniami w czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 4xIIx283/45 Bofors/Westoever P1932, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 305,0 kg wynosi 34310 m;
- 6xIIx120/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19600 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 6xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 8xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa główne dalocelowniki optyczne Hazemeyer o bazie 6,9 m oraz dwa pomocnicze i plot dalocelowniki optyczne Hazemeyer o bazie 4,1 m. Ponadto, wszystkie wieże artylerii głównej zostały wyposażone w dalmierze optyczne o bazie 9,6 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie i na rysunku.
Grupa lotnicza
Okręt został wyposażony w dwie katapulty i trzy pływakowe wodnosamoloty rozpoznawcze Fokker C.VII. W hangarze mieszczą się dwie maszyny ze złożonymi skrzydłami.
Uwaga: Na rysunku przedstawiono wodnosamolot Fokker C.XI, dla tego też wodnopłata przewidziano odpowiednie miejsce oraz zapasy paliwa i uzbrojenia, wystarczające na 105 samolotolotów. Model C.XI został już oblatany i jego wejście do służby przewidziane jest w roku przyszłym, czyli 1935.
Inne
Na okręcie zainstalowano sześć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz radionamiernik. 

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/bba1b5e146ed5cf1ed00caaef0cc12d6.html

Vlaanderen, Netherlands battlecruiser laid down 1930, launched 1932, completed 1934 (engine 1932)

Displacement:
            21 941 t light; 23 022 t standard; 25 285 t normal; 27 095 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (712,08 ft / 703,08 ft) x 92,52 ft x (28,05 / 29,53 ft)
            (217,04 m / 214,30 m) x 28,20 m  x (8,55 / 9,00 m) 

Armament:
      8 - 11,14" / 283 mm 45,0 cal guns - 672,41lbs / 305,00kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      12 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1927 Model
              6 x Twin mounts on sides, evenly spread
      12 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 double raised mounts
      8 - 0,52" / 13,2 mm 60,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 double raised mounts
      Weight of broadside 5 714 lbs / 2 592 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)                  Length (avg)                 Height (avg)
            Main:           8,86" / 225 mm           422,24 ft / 128,70 m       14,11 ft / 4,30 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper:         4,13" / 105 mm             183,07 ft / 55,80 m         7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 92% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                                1,18" / 30 mm           422,24 ft / 128,70 m         30,51 ft / 9,30 m
            Beam between torpedo bulkheads 72,51 ft / 22,10 m
   - Gun armour:         Face (max)         Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:          8,86" / 225 mm           4,13" / 105 mm                 7,87" / 200 mm
            2nd:             1,18" / 30 mm                       -                                           -
   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm
   - Conning towers: Forward 8,86" / 225 mm, Aft 4,13" / 105 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 136 000 shp / 101 456 Kw = 31,99 kts
            Range 10 300nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 2 263 tons, at max displacement = 4 073 tons

Complement:
            1 002 - 1 303

Cost:
            £7,896 million / $31,584 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 150 tons, 4,5%
               - Guns: 1 132 tons, 4,5%
               - Weapons: 18 tons, 0,1%
            Armour: 7 086 tons, 28,0%
               - Belts: 2 586 tons, 10,2%
               - Torpedo bulkhead: 563 tons, 2,2%
               - Armament: 1 275 tons, 5,0%
               - Armour Deck: 2 424 tons, 9,6%
               - Conning Towers: 237 tons, 0,9%
            Machinery: 4 014 tons, 15,9%
            Hull, fittings & equipment: 9 586 tons, 37,9%
            Fuel, ammunition & stores: 3 345 tons, 13,2%
            Miscellaneous weights: 105 tons, 0,4%
               - Hull below water: 90 tons
               - On freeboard deck: 15 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              39 101 lbs / 17 735 Kg = 56,6 x 11,1 " / 283 mm shells or 4,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
            Metacentric height 6,0 ft / 1,8 m
            Roll period: 15,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,44
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,25

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,485 / 0,494
            Length to Beam Ratio: 7,60 : 1
            'Natural speed' for length: 26,52 kts
            Power going to wave formation at top speed: 55 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 56
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,50 degrees
            Stern overhang: -6,56 ft / -2,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  28,54 ft / 8,70 m,  24,61 ft / 7,50 m
               - Forward deck:       28,00%,  24,61 ft / 7,50 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Aft deck:                32,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Quarter deck:        18,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Average freeboard:                      24,54 ft / 7,48 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 93,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 193,6%
            Waterplane Area: 42 759 Square feet or 3 972 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 123%
            Structure weight / hull surface area: 158 lbs/sq ft or 772 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,60
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily 

2 x catapult
3 x Fokker C.VII

Vlaanderen (1934)
Brabant (1934)