wtorek, 2 lipca 2024

Niderlandzkie lekkie lotniskowce typu Albatros 1939 (2 jednostki)

Niderlandzkie lekkie lotniskowce typu Albatros 1939 (2 jednostki)

Pierwsze w niderlandzkiej flocie okręty lotnicze „całą gębą” „Gęba” ta jest wprawdzie niezbyt wielka, ale – moim zdaniem – całkiem przyzwoita. Skąd dla tego lotniskowca epitet „lekki”? Otóż, planiści niderlandzkiej MW myślą o czymś większym tego rodzaju, a w porównaniu do tych, nieistniejących jeszcze „większych”, ten jest lekki. Nb. w zależności od floty, lotniskowiec tej wielkości mógłby być klasyfikowany jako „duży lekki” lub „mały uderzeniowy”
Koncepcyjnie, konstrukcja jest oparta bardziej na brytyjskich, niż amerykańskich rozwiązaniach. Brytyjskie założenia, to większa odporność, kosztem liczby samolotów, element amerykański to głównie burtowy podnośnik (chociaż na realnych lotniskowcach US Navy pojawił się dopiero trzy lata później). Pewną wadą tych okrętów może być niewielkie zanurzenie i stosunkowo mały współczynnik pełnotliwości, ale Springsharp uważa, że wszystko jest ok.
Sam często powtarzam, że jeżeli coś ma się nadawać do wszystkiego, to nie nadaje się do niczego. Założyłem jednak, dość wszechstronne wykorzystanie tych lotniskowców, chociażby z tego powodu, że innych niderlandzka MW nie posiada. Ponieważ zadania lotniskowców są głównie funkcją składu ich grupy lotniczej, założyłem trzy podstawowe typy konfiguracji tejże grupy. Mianowicie:
- wersja defensywna – 41 myśliwców + 3 samoloty rozpoznawczo-bombowe (bombowce nurkujące),
- wersja zrównoważona – 21 myśliwców + 10 samolotów rozpoznawczo-bombowych (bombowców nurkujących) + 10 samolotów torpedowo-bombowych;
- wersja ofensywna (uderzeniowa) - 10 myśliwców + 16 samolotów rozpoznawczo-bombowych (bombowców nurkujących) + 13 samolotów torpedowo-bombowych. Powyższe nie wyklucza innych jeszcze, pośrednich konfiguracji. Raport uwzględnia wersję zrównoważoną, z zapasami paliwa i uzbrojenia dla:
- myśliwców 21x30=630 samolotolotów;
- samolotów rozpoznawczo-bombowych (bombowce nurkujące) 10x20=200 samolotolotów;
- samolotów torpedowo-bombowych 10x10=100 samolotolotów.
Obydwa okręty powstają w Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie. Ich przydział to Dowództwo Sił Operacyjnych.
Opis techniczny.
Kadłub
Stosunkowo szeroki, o relatywnie niewielkim zanurzeniu i współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Cztery wały śrubowe, osiem kotłów olejowych Cockerill w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych Werkspoor z przekładniami w dwu maszynowniach.
Jako okręt porównawczy, przyjęto brytyjski lotniskowiec Unicorn (1943). Przy mocy napędu 40000 KM, jego realna prędkość wynosiła 24,00 w. Springsharp wyliczył ją na 23,69 w. 24,00 / 23,69 = 1,013. Ponieważ okręt został wyposażony w gruszkę dziobową, co zwiększa prędkość o 1,028, 1,013 x 1,028 = 1,041. Taki też współczynnik zwiększający przyjęto do prędkości maksymalnej w tym projekcie.
Uzbrojenie
Na lotniskowcu zamontowano:
- 4xIIx105/50 Wilton-Fijenoord/Hazemeyer P1938, stabilizowane, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 18200 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11340 m;
- 8xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord/Hazemeyer P1937, stabilizowane, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 2xII+12xIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie i na rysunku.
Pokład startowy jest odporny na przebicie bombą burzącą o wagomiarze 454 kg (1000 lb) zrzuconą z wysokości 305 m (2000 ft), lub bombą o wagomiarze 227 kg (500 lb) zrzuconą z wysokości 976 m (3200 ft). Łącznie, obydwa pokłady pancerne (50+25 mm) są odporne na przebicie bombą burzącą o wagomiarze 454 kg (1000 lb) zrzuconą z wysokości 610 m (4000 ft), lub bombą o wagomiarze 227 kg (500 lb) zrzuconą z wysokości 2135 m (7000 ft).
Grupa lotnicza
Skład grupy lotniczej opisano powyżej. Dane taktyczno-techniczne samolotów pokładowych przedstawiłem w postach z 16.03.2024 i 25.05.2024.
Albatros posiada hangar dwupoziomowy. Do przemieszczania samolotów pomiędzy pokładami służą podnośniki:
- rufowy, obsługuje obydwa hangary i pokład startowy;
- burtowy, obsługuje górny hangar i pokład startowy;
- dziobowy (niewidoczny na rysunku), obsługuje obydwa hangary (bez pokładu startowego).
Mimo, że wszystkie używane na okręcie modele samolotów mają składane skrzydła, rozmiary podnośników pozwalają na podniesienie na pokład startowy myśliwców (i tylko myśliwców!) z już rozłożonymi skrzydłami. Przyśpiesza to start osłony powietrznej w razie zagrożenia. Prochowe katapulty są wykorzystywane w razie bezwietrznej pogody, celem nadania startującym samolotom, wymaganej prędkości startowej. Rozstaw katapult jest taki, że (prawie) jedocześnie mogą wyrzucać w powietrze dwa myśliwce.
Mimo, że początkowo miałem taki zamiar, finalnie zrezygnowałem z rysowania sylwetek samolotów. Są cztery tego powody:
- wszystkie trzy modele nie są prostą kalką realnych konstrukcji, a na opracowanie własnych, oryginalnych sylwetek, nie czuję się na siłach;
- w skali, której używam, ewentualne podobieństwa i różnice w stosunku do realnych konstrukcji, będą mało – lub zgoła całkiem – niewidoczne;
- rysowanie sylwetek samolotów jest – przynajmniej dla mnie – bardzo czasochłonne;
- nie chce mi się :).
Z góry wypraszam sobie insynuacje, jakoby ten czwarty powód był najważniejszy, a może nawet jedyny ;).
Okręt został wyposażony w sześć radiostacji i dwa radionamierniki.

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/f44fdf7df85ffb7cdabdd8afd168dd2d.html

Albatros, Netherlands aircraft carrier laid down 1937, launched 1938, completed 1939

Displacement:
            14 098 t light; 14 507 t standard; 16 620 t normal; 18 309 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (618,93 ft / 608,92 ft) x 89,57 ft x (23,62 / 25,28 ft)
            (188,65 m / 185,60 m) x 27,30 m  x (7,20 / 7,71 m)

Armament:
      8 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1938 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
      16 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      4 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              2 x Twin mounts on sides amidships
                        2 double raised mounts
      12 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1938 Model
              6 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        6 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      Weight of broadside 302 lbs / 137 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)             Length (avg)               Height (avg)
            Main:           3,94" / 100 mm     438,32 ft / 133,60 m       8,86 ft / 2,70 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper:         0,98" / 25 mm       438,32 ft / 133,60 m     36,09 ft / 11,00 m
              Main Belt covers 111% of normal length
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                                1,18" / 30 mm       438,32 ft / 133,60 m      27,56 ft / 8,40 m
            Beam between torpedo bulkheads 63,32 ft / 19,30 m
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                     -
   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 2,95" / 75 mm
   - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 88 000 shp / 65 648 Kw = 31,77 kts
            Range 12 500nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 2 112 tons, at max displacement = 3 802 tons

Complement:
            731 - 951

Cost:
            £4,661 million / $18,644 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 64 tons, 0,4%
               - Guns: 64 tons, 0,4%
            Armour: 3 538 tons, 21,3%
               - Belts: 1 292 tons, 7,8%
               - Torpedo bulkhead: 528 tons, 3,2%
               - Armament: 5 tons, 0,0%
               - Armour Deck: 1 700 tons, 10,2%
               - Conning Tower: 14 tons, 0,1%
            Machinery: 2 439 tons, 14,7%
            Hull, fittings & equipment: 7 217 tons, 43,4%
            Fuel, ammunition & stores: 2 522 tons, 15,2%
            Miscellaneous weights: 840 tons, 5,1%
               - Hull below water: 703 tons
               - Hull above water: 105 tons
               - On freeboard deck: 32 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              51 419 lbs / 23 323 Kg = 1 455,8 x 4,1 " / 105 mm shells or 2,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,38
            Metacentric height 7,4 ft / 2,3 m
            Roll period: 13,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              an extended bulbous bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,452 / 0,465
            Length to Beam Ratio: 6,80 : 1
            'Natural speed' for length: 27,10 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,40 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,                 Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  41,99 ft / 11,90 m,  40,03 ft / 12,20 m
               - Forward deck:       36,00%,  40,03 ft / 12,20 m,  40,03 ft / 12,20 m
               - Aft deck:                36,00%,  40,03 ft / 12,20 m,  40,03 ft / 12,20 m
               - Quarter deck:        12,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Average freeboard:                      37,87 ft / 11,48 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 78,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 371,7%
            Waterplane Area: 35 643 Square feet or 3 311 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 176%
            Structure weight / hull surface area: 114 lbs/sq ft or 554 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,85
                        - Longitudinal: 5,13
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weathe 

2 x powder powered catapults

21 x Fokker DM.XXI
10 x Renard R.40
10 x Renard R.39

Albatros (1939)
Fregatvogel (1940)