Modernizacja dla Syjamu japońskich krążowników typu Chikuma 1930-1931 (2 jednostki)
Pomysłodawcą tematu jest kolega mb81. Legendę i opis techniczny modernizacji napisałem sam.
Po oddaniu do służby w latach 1919-25
łącznie 17 krążowników lekkich typów: Tenryu,
Kuma, Nagara, Yubari i Sendai, zbudowane jeszcze przed IWS japońskie
krążowniki lekkie typów Tone (1910) i Chikuma (1912) utraciły swoją wartość dla
cesarskich sił morskich. Początkowo podjęto decyzję o złomowaniu wszystkich tych
jednostek, jednakże, zainteresowanie ze strony Syjamu nabyciem niektórych z
nich, ocaliło dwa okręty typu Chikuma
– Hirado i Yahagi. Po podpisano stosownej umowy, wiosną roku 1928 rozpoczęto
ich modernizację w stoczni w Sasebo. Związany ze światowym kryzysem, spadek cen
głównego artykułu eksportowego Syjamu – ryżu, skutkował problemami płatniczymi,
stąd dotrzymanie terminu zakończenia modernizacji (09.1929 dla pierwszego i
12.1929 dla drugiego okrętu) okazało się niemożliwe. Ostatecznie, okręty
zostały przekazane Syjamowi: Taksin w
listopadzie 1930, a Naresuan w marcu
1931 roku.
Obydwa okręty wzięły udział po stronie
zwolenników monarchii konstytucyjnej w udanym zamachu stanu z roku 1932 i
nieudanym kontrzamachu rok później. W roku 1939, obydwa krążowniki, wraz z
pancernikami obrony wybrzeża typu Sri
Ayuthia (1938) oraz torpedowcami typów Trat
(1936-38) i Kantang (1937), stanowiły
trzon floty Syjamu (od 23.06.1939 Tajlandii). Krążowniki uczestniczyły w
krótkotrwałej wojnie francusko-tajskiej 1940-41. Ich wejście do walki w czasie
bitwy pod Ko Chang zmieniło układ sił. Eskadra francuska została wzięta „w dwa
ognie” i zmuszona do odwrotu, tracąc awizo Tahure.
Poza tym, krążownik La Motte-Picquet oraz
awiza Amiral Charner i Marne zostały uszkodzone. Strona tajska
straciła torpedowiec Chonburi, a
pancernik obrony wybrzeża Dhonburi, krążownik
Taksin i torpedowiec Songhkla zostały uszkodzone. W latach
1941-44 Tajlandia formalnie – jako sojusznik Japonii – brała udział w IIWS, jednak, żadnych poważniejszych działań, tak na lądzie, jak i na morzu, nie prowadziła.
W roku 1952 obydwa krążowniki zostały przeniesione do rezerwy, a w roku 1957
zezłomowane.
Poniżej opis modernizacji.
Kadłub
W celu poprawienia dzielności morskiej, nadbudowano kadłub na
śródokręciu, wyrównując linię pokładu z częścią dziobową i rufową. Zlikwidowano
sponsomy burtowe dla dział artylerii głównej. Nieznacznie zmieniono podział
wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano połowę
napędu montowanego na krążownikach typu Sendai,
czyli sześć kotłów olejowych Kampon w czterech kotłowniach oraz dwa zestawy
turbin parowych z przekładniami Kawasaki-Brown-Curtis w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Istniejące zdemontowano w całości. Zamontowano:
- 4xIIx14
cm/50 (5.5") 3rd Year Type (Model 1914), przy elewacji maksymalnej 35o donośność
pociskiem HE 38,0 kg wynosi 20570 m;
- 4xIx8
cm/40 (3") 11th Year Type (Model 1922), przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 5,99 kg wynosi 10800 m, a przy elewacji maksymalnej 75o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7200 m;
- 4xIx7.7
mm/94 (0.303") "HI" Type, przy elewacji 50o donośność
pociskiem 0,01 kg wynosi 4000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 3000 m;
- 4xIIxwt533
mm.
Do kierowania ogniem, zainstalowano
dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,9 m.
W roku 1939 wzmocniono artylerię plot,
montując 5xIx40/62 HI-91 oraz zamieniając 4xIx7,7 na 4xIx20/65 Breda.
Opancerzenie
Pozostawiono istniejący pancerny pokład
ochronny 22 mm (na skosach 57 mm). Opancerzenie CT i artylerii zgodnie z
raportem.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
maszty i kominy. Zainstalowano nowe wyposażenie radionawigacyjne, w tym 5
radiostacji o zróżnicowanym zasięgu.
W wyniku modernizacji:
- prędkość maksymalna wzrosła z 26,00
do 30,95 w;
- zasięg wzrósł z 10000 Mm przy 10 w.
do 10000 Mm przy 14 w;
- ciężar salwy burtowej wzrósł z 204
kg do 316 kg.
Koszt modernizacji wyniósł 46,8% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Taksin, Siam light cruiser laid down 1910, launched 1911, completed
1912, modernized 1924, 1930 (engine 1929)
Displacement:
4 089 t light;
4 276 t standard; 5 000 t normal; 5 580 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(474,61 ft / 464,24 ft)
x 46,59 ft x (16,73 / 18,16 ft)
(144,66 m / 141,50 m) x
14,20 m x (5,10 / 5,54 m)
Armament:
8 - 5,51" / 140 mm 50,0
cal guns - 83,78lbs / 38,00kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1914 Model
4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
4 - 3,00" / 76,2 mm
40,0 cal guns - 13,21lbs / 5,99kg shells, 400 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1922 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 - 0,30" / 7,7 mm 94,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1923 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 697 lbs
/ 316 kg
Main Torpedoes
8 - 21,0" / 533 mm,
27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,694 t each, 13,552 t total
In 4 sets of deck
mounted side rotating tubes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm - 0,98" / 25 mm
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Protected deck - single deck:
For and Aft decks:
2,24" / 57 mm
- Conning towers: Forward 2,99" / 76 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
45 000 shp / 33 570 Kw = 30,95 kts
Range 10 000nm at
14,00 kts
Bunker at max
displacement = 1 304 tons
Complement:
296 - 386
Cost:
£0,194 million / $0,775
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 247 tons,
4,9%
- Guns: 220 tons, 4,4%
-
Weapons: 27 tons, 0,5%
Armour: 550 tons, 11,0%
- Armament: 17 tons, 0,3%
- Armour Deck: 515 tons, 10,3%
- Conning Tower: 19 tons, 0,4%
Machinery: 1 382
tons, 27,6%
Hull, fittings &
equipment: 1 897 tons, 37,9%
Fuel, ammunition &
stores: 911 tons, 18,2%
Miscellaneous weights:
14 tons, 0,3%
- On freeboard deck: 14 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 917 lbs / 2 684 Kg = 65,8 x 5,5
" / 140 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,15
Metacentric height 2,1
ft / 0,6 m
Roll period: 13,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,54
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,29
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,484 / 0,497
Length to Beam Ratio:
9,96 : 1
'Natural speed' for
length: 21,55 kts
Power going to wave
formation at top speed: 58 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 54
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 25,60 degrees
Stern overhang: -2,95
ft / -0,90 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 21,65 ft /
6,60 m, 18,37 ft / 5,60 m
- Forward deck: 12,00%, 18,37 ft / 5,60
m, 17,39 ft / 5,30 m
- Aft deck: 60,00%, 17,39 ft / 5,30 m, 17,39 ft / 5,30 m
- Quarter deck: 12,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 17,39 ft / 5,30 m
- Average freeboard: 17,81 ft / 5,43 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 104,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 152,3%
Waterplane Area:
14 199 Square feet or 1 319 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 123%
Structure weight / hull
surface area: 80 lbs/sq ft or 390 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 2,08
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Taksin (1930)
Naresuan (1931)