środa, 12 maja 2021

Modernizacja dla Syjamu japońskich krążowników typu Chikuma 1930-1931 (2 jednostki)

Modernizacja dla Syjamu japońskich krążowników typu Chikuma 1930-1931 (2 jednostki)

Pomysłodawcą tematu jest kolega mb81. Legendę i opis techniczny modernizacji napisałem sam.

Po oddaniu do służby w latach 1919-25 łącznie 17 krążowników lekkich typów: Tenryu, Kuma, Nagara, Yubari i Sendai, zbudowane jeszcze przed IWS japońskie krążowniki lekkie typów Tone (1910) i Chikuma (1912) utraciły swoją wartość dla cesarskich sił morskich. Początkowo podjęto decyzję o złomowaniu wszystkich tych jednostek, jednakże, zainteresowanie ze strony Syjamu nabyciem niektórych z nich, ocaliło dwa okręty typu ChikumaHirado i Yahagi. Po podpisano stosownej umowy, wiosną roku 1928 rozpoczęto ich modernizację w stoczni w Sasebo. Związany ze światowym kryzysem, spadek cen głównego artykułu eksportowego Syjamu – ryżu, skutkował problemami płatniczymi, stąd dotrzymanie terminu zakończenia modernizacji (09.1929 dla pierwszego i 12.1929 dla drugiego okrętu) okazało się niemożliwe. Ostatecznie, okręty zostały przekazane Syjamowi: Taksin w listopadzie 1930, a Naresuan w marcu 1931 roku.

Obydwa okręty wzięły udział po stronie zwolenników monarchii konstytucyjnej w udanym zamachu stanu z roku 1932 i nieudanym kontrzamachu rok później. W roku 1939, obydwa krążowniki, wraz z pancernikami obrony wybrzeża typu Sri Ayuthia (1938) oraz torpedowcami typów Trat (1936-38) i Kantang (1937), stanowiły trzon floty Syjamu (od 23.06.1939 Tajlandii). Krążowniki uczestniczyły w krótkotrwałej wojnie francusko-tajskiej 1940-41. Ich wejście do walki w czasie bitwy pod Ko Chang zmieniło układ sił. Eskadra francuska została wzięta „w dwa ognie” i zmuszona do odwrotu, tracąc awizo Tahure. Poza tym, krążownik La Motte-Picquet oraz awiza Amiral Charner i Marne zostały uszkodzone. Strona tajska straciła torpedowiec Chonburi, a pancernik obrony wybrzeża Dhonburi, krążownik Taksin i torpedowiec Songhkla zostały uszkodzone. W latach 1941-44 Tajlandia formalnie – jako sojusznik Japonii – brała udział w IIWS, jednak, żadnych poważniejszych działań, tak na lądzie, jak i na morzu, nie prowadziła. W roku 1952 obydwa krążowniki zostały przeniesione do rezerwy, a w roku 1957 zezłomowane.

Poniżej opis modernizacji.

Kadłub

W celu poprawienia dzielności morskiej, nadbudowano kadłub na śródokręciu, wyrównując linię pokładu z częścią dziobową i rufową. Zlikwidowano sponsomy burtowe dla dział artylerii głównej. Nieznacznie zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.

Napęd

Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano połowę napędu montowanego na krążownikach typu Sendai, czyli sześć kotłów olejowych Kampon w czterech kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych z przekładniami Kawasaki-Brown-Curtis w dwu maszynowniach.

Uzbrojenie

Istniejące zdemontowano w całości. Zamontowano:

- 4xIIx14 cm/50 (5.5") 3rd Year Type (Model 1914), przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem HE 38,0 kg wynosi 20570 m;

- 4xIx8 cm/40 (3") 11th Year Type (Model 1922), przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,99 kg wynosi 10800 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7200 m;

- 4xIx7.7 mm/94 (0.303") "HI" Type, przy elewacji 50o donośność pociskiem 0,01 kg wynosi 4000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3000 m;

- 4xIIxwt533 mm.

Do kierowania ogniem, zainstalowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,9 m.

W roku 1939 wzmocniono artylerię plot, montując 5xIx40/62 HI-91 oraz zamieniając 4xIx7,7 na 4xIx20/65 Breda.

Opancerzenie

Pozostawiono istniejący pancerny pokład ochronny 22 mm (na skosach 57 mm). Opancerzenie CT i artylerii zgodnie z raportem.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano nowe wyposażenie radionawigacyjne, w tym 5 radiostacji o zróżnicowanym zasięgu.

W wyniku modernizacji:

- prędkość maksymalna wzrosła z 26,00 do 30,95 w;

- zasięg wzrósł z 10000 Mm przy 10 w. do 10000 Mm przy 14 w;

- ciężar salwy burtowej wzrósł z 204 kg do 316 kg.

Koszt modernizacji wyniósł 46,8% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Taksin, Siam light cruiser laid down 1910, launched 1911, completed 1912, modernized 1924, 1930 (engine 1929)

 Displacement:

            4 089 t light; 4 276 t standard; 5 000 t normal; 5 580 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (474,61 ft / 464,24 ft) x 46,59 ft x (16,73 / 18,16 ft)

            (144,66 m / 141,50 m) x 14,20 m  x (5,10 / 5,54 m)

Armament:

      8 - 5,51" / 140 mm 50,0 cal guns - 83,78lbs / 38,00kg shells, 200 per gun

              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1914 Model

              4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts - superfiring

      4 - 3,00" / 76,2 mm 40,0 cal guns - 13,21lbs / 5,99kg shells, 400 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1922 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

      4 - 0,30" / 7,7 mm 94,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1923 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 697 lbs / 316 kg

      Main Torpedoes

      8 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,694 t each, 13,552 t total

            In 4 sets of deck mounted side rotating tubes

 Armour:

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,98" / 25 mm       -                            0,98" / 25 mm

            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

    - Protected deck - single deck:

            For and Aft decks: 2,24" / 57 mm

   - Conning towers: Forward 2,99" / 76 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 45 000 shp / 33 570 Kw = 30,95 kts

            Range 10 000nm at 14,00 kts

            Bunker at max displacement = 1 304 tons

 Complement:

            296 - 386

 Cost:

            £0,194 million / $0,775 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 247 tons, 4,9%

               - Guns: 220 tons, 4,4%

               - Weapons: 27 tons, 0,5%

            Armour: 550 tons, 11,0%

               - Armament: 17 tons, 0,3%

               - Armour Deck: 515 tons, 10,3%

               - Conning Tower: 19 tons, 0,4%

            Machinery: 1 382 tons, 27,6%

            Hull, fittings & equipment: 1 897 tons, 37,9%

            Fuel, ammunition & stores: 911 tons, 18,2%

            Miscellaneous weights: 14 tons, 0,3%

               - On freeboard deck: 14 tons

Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              5 917 lbs / 2 684 Kg = 65,8 x 5,5 " / 140 mm shells or 0,7 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,15

            Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m

            Roll period: 13,6 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,54

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,29

Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,484 / 0,497

            Length to Beam Ratio: 9,96 : 1

            'Natural speed' for length: 21,55 kts

            Power going to wave formation at top speed: 58 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 54

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,60 degrees

            Stern overhang: -2,95 ft / -0,90 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            16,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  18,37 ft / 5,60 m

               - Forward deck:       12,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  17,39 ft / 5,30 m

               - Aft deck:    60,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m

               - Quarter deck:        12,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m

               - Average freeboard:                      17,81 ft / 5,43 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 104,7%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 152,3%

            Waterplane Area: 14 199 Square feet or 1 319 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 123%

            Structure weight / hull surface area: 80 lbs/sq ft or 390 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,93

                        - Longitudinal: 2,08

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Taksin (1930)

Naresuan (1931)