sobota, 19 września 2020

Monitor 3-działowy

W trakcie dyskusji nad hipotetycznym polskim krążownikiem liniowym Św. Jerzy, (27.06.2020), padł pomysł budowy monitora z wieżą 3-działową. Temat był popierany przez kolegów ŁK, Darka i PiotraR. Proszę ww. Kolegów o uściślenie swoich przemyśleń i podanie założeń do projektu. W szczególności, interesują mnie takie dane, jak flota macierzysta, rok budowy oraz proponowany kaliber artylerii głównej. 

Mimo, że powołuję się imiennie na Pomysłodawców projektu, z dyskusji nie wykluczam nikogo; każda merytoryczna uwaga będzie rozpatrzona. Ponieważ pomysł jest "kolektywny", liczę się z nieuniknioną rozbieżnością założeń. Tam, gdzie nie uda się uzyskać konsensusu, decydować będę ja.

JKS 

Peruwiańskie lekkie krążowniki typu Huascar 1932-1933 (2 szt.)

 

Peruwiańskie lekkie krążowniki typu Huascar 1932-1933 (2 szt.)

Pomysłodawcą projektu jest kolega Hrotgar. Legendę oraz opis techniczny napisałem sam.

W połowie lat 20-tych XX w, stan peruwiańskiej marynarki wyglądał bardzo nieciekawie i wielkim głosem wołał o wzmocnienie i unowocześnienie. W roku 1927, do jej aktywów można było zaliczyć:

- mały i przestarzały lekki krążownik Almirante Grau (1907);

- jeszcze mniejszy i starszy krążownik Lima (1888, od roku 1926 okręt-baza OP);

- archaiczny, miniaturowy niszczyciel Teniente Rodríguez (1911);

- dwa stare, niewielkie niszczyciele Almirante Villar i Almirante Guise (1917);

- dwa nowe, małe OP typu R1 (1926), plus dwa następne w planach;

- kilka kanonierek rzecznych o znikomej wartości bojowej.

Mając na uwadze słabość własnej marynarki oraz wzmocnienia marynarek państw ościennych, zdecydowano o budowie dwu nowych krążowników. Wybrano w tym celu brytyjską stocznię Vickers-Armstrong Barrow. Czas budowy: dla pierwszej jednostki 06.1930 – 10.1932, a dla drugiej 01.1931 – 02.1933.

Napęd

Cztery opalane olejem kotły typu Yarrow oraz cztery zestawy turbin parowych typu Brown-Curtis z przekładniami.

Uzbrojenie

- 3xIIIx6"/50 (15.2 cm) BL Mark XXII, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem CPBC 45,36 kg wynosi 23590 m;

- 4xIx4"/45 (10.2 cm) QF Mark V na podstawach HA Mark III, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 14,06 kg wynosi 14950 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 9450 m;

- 6xIx2-pdr (40 mm/39) QF Mark II, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3475 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2080 m;

- 4xIIx0.303"/93,5 (7.7 mm), przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,014 kg wynosi 4115 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2050 m;

- 4xIIIxwt553 mm.

Dla kierowania ogniem zamontowano dalocelownik o bazie 5,3 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,9 m. Ponadto, dwie z trzech wież 152 mm posiadają dalmierze optyczne o bazie 7,2 m.

Opancerzenie

Jak na rysunku.

Inne

Zainstalowano radiostację dalekiego zasięgu oraz dwie bliskiego/średniego zasięgu.

Tak układ uzbrojenia, jak i ogólna architektura okrętu, podporządkowane są mojemu założeniu uzyskania możliwie niskiej sylwetki, trudnej do wykrycia i trafienia.

Uwaga! Kiedy rysunek i raport były już praktycznie gotowe, Pomysłodawca zasugerował zmianę układu artylerii głównej tak, aby superpozycja była na dziobie. Wystąpi w tym przypadku konieczność dokonania licznych zmian, tak na rysunku, jak i w raporcie. Jeżeli Pomysłodawca będzie swoje rozwiązanie forsował, zmieniony projekt przedstawię w odrębnym poście.

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/5832e51e5d7cf50af3cd11a23e114673.html

 

Huascar, Peru light cruiser laid down 1929, launched 1931, completed 1932 (engine 1931)

 Displacement:

            7 333 t light; 7 632 t standard; 8 724 t normal; 9 598 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (592,78 ft / 587,27 ft) x 55,94 ft x (18,04 / 19,42 ft)

            (180,68 m / 179,00 m) x 17,05 m  x (5,50 / 5,92 m)

 Armament:

      9 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 100,00lbs / 45,36kg shells, 180 per gun

              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1921 Model

              3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority aft

                        1 raised mount - superfiring

      4 - 4,02" / 102 mm 45,0 cal guns - 31,00lbs / 14,06kg shells, 350 per gun

              Dual purpose guns in deck mounts, 1913 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

      6 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 400 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model

              6 x Single mounts on sides, evenly spread

                        6 raised mounts

      8 - 0,30" / 7,7 mm 93,5 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 200 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1912 Model

              4 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 968 lbs / 470 kg

      Main Torpedoes

      12 - 21,8" / 553 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,893 t each, 22,720 t total

            In 4 sets of deck mounted side rotating tubes

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   4,02" / 102 mm           411,75 ft / 125,50 m   11,48 ft / 3,50 m

            Ends:   Unarmoured

              Main Belt covers 108% of normal length

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   2,99" / 76 mm 1,50" / 38 mm             2,99" / 76 mm

    - Protected deck - single deck:

            For and Aft decks: 2,01" / 51 mm

    - Conning towers: Forward 4,02" / 102 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 4 shafts, 66 000 shp / 49 236 Kw = 31,62 kts

            Range 9 300nm at 15,00 kts

            Bunker at max displacement = 1 966 tons

 Complement:

            450 - 586

Cost:

            £2,589 million / $10,357 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 395 tons, 4,5%

               - Guns: 350 tons, 4,0%

               - Weapons: 45 tons, 0,5%

            Armour: 1 716 tons, 19,7%

               - Belts: 767 tons, 8,8%

               - Armament: 207 tons, 2,4%

               - Armour Deck: 705 tons, 8,1%

               - Conning Tower: 37 tons, 0,4%

            Machinery: 1 974 tons, 22,6%

            Hull, fittings & equipment: 3 226 tons, 37,0%

            Fuel, ammunition & stores: 1 391 tons, 15,9%

            Miscellaneous weights: 23 tons, 0,3%

               - On freeboard deck: 23 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              12 893 lbs / 5 848 Kg = 116,7 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,2 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,14

            Metacentric height 2,7 ft / 0,8 m

            Roll period: 14,4 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,38

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,39

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,515 / 0,526

            Length to Beam Ratio: 10,50 : 1

            'Natural speed' for length: 24,23 kts

            Power going to wave formation at top speed: 54 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,35 degrees

            Stern overhang: -1,97 ft / -0,60 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            16,00%,  30,18 ft / 9,20 m,  25,92 ft / 7,90 m

               - Forward deck:       15,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  25,59 ft / 7,80 m

               - Aft deck:    55,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m

               - Quarter deck:        14,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  18,37 ft / 5,60 m

               - Average freeboard:                      20,35 ft / 6,20 m

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 86,5%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 174,4%

            Waterplane Area: 22 193 Square feet or 2 062 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 129%

            Structure weight / hull surface area: 93 lbs/sq ft or 452 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,97

                        - Longitudinal: 1,46

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Huascar (1932)

Independencia (1933)