Peruwiańskie lekkie krążowniki typu Huascar 1932-1933 (2 szt.)
Pomysłodawcą projektu jest kolega Hrotgar. Legendę oraz
opis techniczny napisałem sam.
W
połowie lat 20-tych XX w, stan peruwiańskiej marynarki wyglądał bardzo
nieciekawie i wielkim głosem wołał o wzmocnienie i unowocześnienie. W roku 1927, do jej aktywów można
było zaliczyć:
- mały
i przestarzały lekki krążownik Almirante
Grau (1907);
-
jeszcze mniejszy i starszy krążownik Lima
(1888, od roku 1926 okręt-baza OP);
-
archaiczny, miniaturowy niszczyciel Teniente
Rodríguez (1911);
- dwa stare,
niewielkie niszczyciele Almirante Villar
i Almirante Guise (1917);
- dwa
nowe, małe OP typu R1 (1926), plus dwa
następne w planach;
-
kilka kanonierek rzecznych o znikomej wartości bojowej.
Mając na uwadze słabość własnej marynarki oraz
wzmocnienia marynarek państw ościennych, zdecydowano o budowie dwu nowych
krążowników. Wybrano w tym celu brytyjską stocznię Vickers-Armstrong Barrow. Czas
budowy: dla pierwszej jednostki 06.1930 – 10.1932, a dla drugiej 01.1931 – 02.1933.
Napęd
Cztery opalane olejem kotły typu Yarrow oraz cztery zestawy turbin parowych typu Brown-Curtis z przekładniami.
Uzbrojenie
-
3xIIIx6"/50 (15.2 cm) BL Mark XXII, przy elewacji maksymalnej 45o
donośność pociskiem CPBC 45,36 kg wynosi 23590 m;
- 4xIx4"/45
(10.2 cm) QF Mark V na podstawach HA Mark III, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 14,06 kg wynosi 14950 m, a przy elewacji maksymalnej 80o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 9450 m;
- 6xIx2-pdr (40 mm/39) QF Mark II, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg
wynosi 3475 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 2080 m;
-
4xIIx0.303"/93,5 (7.7 mm), przy elewacji 45o donośność pociskiem
0,014 kg wynosi 4115 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 2050 m;
-
4xIIIxwt553 mm.
Dla
kierowania ogniem zamontowano dalocelownik o bazie 5,3 m oraz dalmierz optyczny
o bazie 2,9 m. Ponadto, dwie z trzech wież 152 mm posiadają dalmierze optyczne
o bazie 7,2 m.
Opancerzenie
Jak na
rysunku.
Inne
Zainstalowano radiostację dalekiego zasięgu oraz
dwie bliskiego/średniego zasięgu.
Tak układ uzbrojenia, jak i ogólna architektura okrętu,
podporządkowane są mojemu założeniu uzyskania możliwie niskiej sylwetki,
trudnej do wykrycia i trafienia.
Uwaga! Kiedy
rysunek i raport były już praktycznie gotowe, Pomysłodawca zasugerował zmianę
układu artylerii głównej tak, aby superpozycja była na dziobie. Wystąpi w tym
przypadku konieczność dokonania licznych zmian, tak na rysunku, jak i w
raporcie. Jeżeli Pomysłodawca będzie swoje rozwiązanie forsował, zmieniony
projekt przedstawię w odrębnym poście.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/5832e51e5d7cf50af3cd11a23e114673.html
Huascar, Peru light cruiser laid down 1929, launched 1931, completed
1932 (engine 1931)
Displacement:
7 333 t light;
7 632 t standard; 8 724 t normal; 9 598 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(592,78 ft / 587,27 ft)
x 55,94 ft x (18,04 / 19,42 ft)
(180,68 m / 179,00 m) x
17,05 m x (5,50 / 5,92 m)
Armament:
9 - 5,98" / 152 mm 50,0
cal guns - 100,00lbs / 45,36kg shells, 180 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1921 Model
3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority
aft
1 raised
mount - superfiring
4 - 4,02" / 102 mm 45,0
cal guns - 31,00lbs / 14,06kg shells, 350 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1913 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
6 - 1,57" / 40,0 mm
39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 400 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
6 raised
mounts
8 - 0,30" / 7,7 mm 93,5
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 200 per gun
Machine guns in deck mounts, 1912
Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 double raised
mounts
Weight of broadside 968 lbs
/ 470 kg
Main Torpedoes
12 - 21,8" / 553 mm,
27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,893 t each, 22,720 t total
In 4 sets of deck
mounted side rotating tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 4,02" / 102 mm 411,75 ft / 125,50 m 11,48
ft / 3,50 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 108% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 2,99" / 76 mm 1,50" / 38 mm 2,99"
/ 76 mm
- Protected deck - single deck:
For and Aft decks:
2,01" / 51 mm
- Conning towers: Forward
4,02" / 102 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
66 000 shp / 49 236 Kw = 31,62 kts
Range 9 300nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 1 966 tons
Complement:
450 - 586
Cost:
£2,589 million /
$10,357 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 395 tons,
4,5%
- Guns: 350 tons, 4,0%
- Weapons: 45 tons, 0,5%
Armour: 1 716
tons, 19,7%
- Belts: 767 tons, 8,8%
- Armament: 207 tons, 2,4%
- Armour Deck: 705 tons, 8,1%
- Conning Tower: 37 tons, 0,4%
Machinery: 1 974
tons, 22,6%
Hull, fittings &
equipment: 3 226 tons, 37,0%
Fuel, ammunition &
stores: 1 391 tons, 15,9%
Miscellaneous weights:
23 tons, 0,3%
- On freeboard deck: 23 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
12 893 lbs / 5 848 Kg = 116,7 x 6,0
" / 152 mm shells or 1,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,14
Metacentric height 2,7
ft / 0,8 m
Roll period: 14,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,38
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,39
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,515 / 0,526
Length to Beam Ratio:
10,50 : 1
'Natural speed' for
length: 24,23 kts
Power going to wave
formation at top speed: 54 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 10,35 degrees
Stern overhang: -1,97
ft / -0,60 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 30,18 ft /
9,20 m, 25,92 ft / 7,90 m
- Forward deck: 15,00%, 25,92 ft / 7,90
m, 25,59 ft / 7,80 m
- Aft deck: 55,00%, 17,39 ft / 5,30 m, 17,39 ft / 5,30 m
- Quarter deck: 14,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 18,37 ft / 5,60 m
- Average freeboard: 20,35 ft / 6,20 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 86,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 174,4%
Waterplane Area:
22 193 Square feet or 2 062 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 129%
Structure weight / hull
surface area: 93 lbs/sq ft or 452 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,97
-
Longitudinal: 1,46
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Huascar (1932)
Independencia (1933)