Nordycki pancernik typu Sverige 1914 (3 szt.)
Pokonując
liczne przeszkody, po dłuższej przerwie, prezentuję w końcu okręt pomysłu
kolegi Stonka. W założeniach, ma to być mały drednot; coś pośredniego pomiędzy
klasycznym drednotem, a pancernikiem obrony wybrzeża.
Flotą
macierzystą okrętów tego typu jest Unia Nordycka, składająca się ze Szwecji
(wraz z Finlandią i Inflantami), Danii (wraz ze Szlezwikiem, Islandią i
Grenlandią) i Norwegii. Pierwotnie planowane były dwie jednostki, lecz aby nie
wywoływać zadrażnień, zdecydowano się ostatecznie na trzy tak, by każde z
trzech państw Unii było w tym względzie reprezentowane.
Okręt
posiada dość szeroki, gładkopokładowy kadłub o stosunkowo niewielkim
zanurzeniu. To ostatnie jest ważne, z uwagi na przewidywane działanie w
fiordach i wśród szkierów. Napędzany jest przez cztery turbiny parowe, zasilane
z 12 kotłów typu Yarrow, rozmieszczonych w 4 kotłowniach. Zapas paliwa składa
się w 50% z węgla i w 50% z oleju opałowego. Prędkość maksymalna nie jest zbyt
imponująca, ale poświęcono ją na rzecz lepszego opancerzenia. Jednostki te nie
są przeznaczone do ścigania okrętów wroga, a operując stosunkowo niedaleko
własnego wybrzeża, przed silniejszym przeciwnikiem mogą dość łatwo uciec pod
osłonę własnej (silnie rozbudowanej w Unii) artylerii nadbrzeżnej. Ponieważ nie
przewidziano dla typu Sverige
operacji oceanicznych, zasięg też wydaje się wystarczający.
Na
uzbrojenie składa się 10 dział 283 mm model 1912 w czterech wieżach, 12 dział
120 mm model 1911 w kazamatach, 10 dział 57 mm model 1914 na pokładzie oraz 4 burtowe
podwodne wyrzutnie torpedowe 450 mm z zapasem 8 torped. Działa 120 mm nie są
umieszczone w klasycznych kazamatach, lecz stanowią częściowo wbudowane w
nadbudówki, pewnego rodzaju “3/4 wieże”, konstrukcji podobnej, jak na realnym szwedzkim
krążowniku Gotland (1934).
Rozwiązanie takie pozwala na użycie 6 dział nie tylko podczas strzelania na
burty, ale również w kierunku dziobu i rufy, co – przynajmniej częściowo –
niweluje jedną z wad kazamatowego montażu dział. Wszystkie działa powstały w zakładach Bofors.
Sylwetka
okrętu jest niezbyt wysoka, co jest charakterystyczne dla pancerników obrony
wybrzeża. Dziób posiada profil „taranowy”, powszechny w owych czasach. Bandera i proporzec są mojego pomysłu i nie mają realnych odpowiedników.
Ponieważ
najbardziej prawdopodobnymi przeciwnikami Unii są Niemcy i Rosja, spróbujmy
porównać Sverige z potencjalnymi jego
przeciwnikami. Z okrętów niemieckich można tu wymienić pancerniki Helgoland 1911, Kaiser 1912 i König 1914
oraz krążowniki liniowe Von der Tann
1911, Moltke 1911, Seydlitz 1913 i Derflinger 1914. Wszystkie one są od naszego okrętu większe, a
pancerniki silniejsze, jednakże z krążownikami liniowymi Sverige byłby w stanie nawiązać w miarę równorzędną walkę. Jeśli
chodzi o pancerniki rosyjskie, to nad pancernikami Jewstafij 1911 i Andriej
Pierwozwannyj 1912 nasz okręt ma niewątpliwą przewagę, a Sewastopolowi 1914 dorównuje, mając przy
słabszym uzbrojeniu, silniejsze opancerzenie.
Tyle
ode mnie, mam nadzieję, że Projektodawca doda coś więcej.
Link
do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/3485cbcd55acbcb0b0dcdd8118e2a897.html
Sverige, Nordic Union Battleship laid down
1910, launched 1912, completed 1914
Displacement:
15 550
t light; 16 423 t standard; 16 944 t normal; 17 361 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(508,53
ft / 501,97 ft) x 92,19 ft x (20,67 / 21,09 ft)
(155,00
m / 153,00 m) x 28,10 m x (6,30 / 6,43
m)
Armament:
10 - 11,14" / 283 mm 45,0 cal guns - 672,41lbs / 305,00kg shells,
120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1912 Model
2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
12 - 4,72" / 120 mm 48,0 cal guns - 55,23lbs / 25,05kg shells, 180
per gun
Quick firing guns in casemate mounts, 1911
Model
12 x Single mounts on side ends, evenly
spread
10 - 2,24" / 57,0 mm 55,0 cal guns - 6,11lbs / 2,77kg shells, 600
per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1914 Model
10 x Single mounts on sides, evenly spread
10
raised mounts
Weight of broadside 7 086 lbs / 3 214 kg
Main Torpedoes
4
- 17,7" / 450 mm, 20,51 ft / 6,25 m torpedoes - 0,959 t each, 3,837 t
total
below
water 4 torpedoes reloads
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 10,8" / 275 mm 311,68 ft / 95,00 m 7,87
ft / 2,40 m
Ends: 4,92" / 125 mm 190,29 ft / 58,00 m 8,53
ft / 2,60 m
Upper: 5,91" / 150 mm 311,68 ft / 95,00 m 7,87
ft / 2,40 m
Main Belt covers 96% of normal length
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 10,8" / 275 mm 7,87" / 200 mm 10,8"
/ 275 mm
2nd: 5,91" / 150 mm - -
-
Armoured deck - multiple deck:
For
and Aft decks: 3,94" / 100 mm
-
Conning towers: Forward 10,83" / 275 mm, Aft 5,91" / 150 mm
Machinery:
Coal
and oil fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 21 552 shp / 16 078 Kw = 19,80 kts
Range
2 600nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 937 tons (50% coal)
Complement:
742
- 965
Cost:
£1,725
million / $6,899 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
1 700 tons, 10,0%
- Guns: 1 695 tons, 10,0%
- Weapons: 5 tons, 0,0%
Armour:
6 521 tons, 38,5%
- Belts: 2 161 tons, 12,8%
- Armament: 2 128 tons, 12,6%
- Armour Deck: 1 994 tons, 11,8%
- Conning Towers: 238 tons, 1,4%
Machinery:
870 tons, 5,1%
Hull,
fittings & equipment: 6 451 tons, 38,1%
Fuel,
ammunition & stores: 1 394 tons, 8,2%
Miscellaneous
weights: 8 tons, 0,0%
- Hull below water: 8 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
37 405 lbs / 16 967 Kg = 54,1 x
11,1 " / 283 mm shells or 3,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,26
Metacentric
height 6,7 ft / 2,0 m
Roll
period: 15,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,48
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,59
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a ram bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,620 / 0,623
Length
to Beam Ratio: 5,44 : 1
'Natural
speed' for length: 22,40 kts
Power
going to wave formation at top speed: 45 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
Bow
angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
Stern
overhang: -1,97 ft / -0,60 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 31,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 31,00%, 20,01 ft / 6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Quarter deck: 18,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Average freeboard: 20,33 ft / 6,20 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 54,9%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 177,2%
Waterplane
Area: 34 483 Square feet or 3 204 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 114%
Structure
weight / hull surface area: 162 lbs/sq ft or 792 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 1,91
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sverige (1914)
Norge (1915)
Danmark
(1916)