wtorek, 15 stycznia 2019

Nordycki pancernik typu Sverige 1914 (3 szt.)



Nordycki pancernik typu Sverige 1914 (3 szt.)

Pokonując liczne przeszkody, po dłuższej przerwie, prezentuję w końcu okręt pomysłu kolegi Stonka. W założeniach, ma to być mały drednot; coś pośredniego pomiędzy klasycznym drednotem, a pancernikiem obrony wybrzeża.
Flotą macierzystą okrętów tego typu jest Unia Nordycka, składająca się ze Szwecji (wraz z Finlandią i Inflantami), Danii (wraz ze Szlezwikiem, Islandią i Grenlandią) i Norwegii. Pierwotnie planowane były dwie jednostki, lecz aby nie wywoływać zadrażnień, zdecydowano się ostatecznie na trzy tak, by każde z trzech państw Unii było w tym względzie reprezentowane.
Okręt posiada dość szeroki, gładkopokładowy kadłub o stosunkowo niewielkim zanurzeniu. To ostatnie jest ważne, z uwagi na przewidywane działanie w fiordach i wśród szkierów. Napędzany jest przez cztery turbiny parowe, zasilane z 12 kotłów typu Yarrow, rozmieszczonych w 4 kotłowniach. Zapas paliwa składa się w 50% z węgla i w 50% z oleju opałowego. Prędkość maksymalna nie jest zbyt imponująca, ale poświęcono ją na rzecz lepszego opancerzenia. Jednostki te nie są przeznaczone do ścigania okrętów wroga, a operując stosunkowo niedaleko własnego wybrzeża, przed silniejszym przeciwnikiem mogą dość łatwo uciec pod osłonę własnej (silnie rozbudowanej w Unii) artylerii nadbrzeżnej. Ponieważ nie przewidziano dla typu Sverige operacji oceanicznych, zasięg też wydaje się wystarczający.
Na uzbrojenie składa się 10 dział 283 mm model 1912 w czterech wieżach, 12 dział 120 mm model 1911 w kazamatach, 10 dział 57 mm model 1914 na pokładzie oraz 4 burtowe podwodne wyrzutnie torpedowe 450 mm z zapasem 8 torped. Działa 120 mm nie są umieszczone w klasycznych kazamatach, lecz stanowią częściowo wbudowane w nadbudówki, pewnego rodzaju “3/4 wieże”, konstrukcji podobnej, jak na realnym szwedzkim krążowniku Gotland (1934). Rozwiązanie takie pozwala na użycie 6 dział nie tylko podczas strzelania na burty, ale również w kierunku dziobu i rufy, co – przynajmniej częściowo – niweluje jedną z wad kazamatowego montażu dział. Wszystkie działa powstały w zakładach Bofors.
Sylwetka okrętu jest niezbyt wysoka, co jest charakterystyczne dla pancerników obrony wybrzeża. Dziób posiada profil „taranowy”, powszechny w owych czasach. Bandera i proporzec są mojego pomysłu i nie mają realnych odpowiedników.
Ponieważ najbardziej prawdopodobnymi przeciwnikami Unii są Niemcy i Rosja, spróbujmy porównać Sverige z potencjalnymi jego przeciwnikami. Z okrętów niemieckich można tu wymienić pancerniki Helgoland 1911, Kaiser 1912 i König 1914 oraz krążowniki liniowe Von der Tann 1911, Moltke 1911, Seydlitz 1913 i Derflinger 1914. Wszystkie one są od naszego okrętu większe, a pancerniki silniejsze, jednakże z krążownikami liniowymi Sverige byłby w stanie nawiązać w miarę równorzędną walkę. Jeśli chodzi o pancerniki rosyjskie, to nad pancernikami Jewstafij 1911 i Andriej Pierwozwannyj 1912 nasz okręt ma niewątpliwą przewagę, a Sewastopolowi 1914 dorównuje, mając przy słabszym uzbrojeniu, silniejsze opancerzenie.
Tyle ode mnie, mam nadzieję, że Projektodawca doda coś więcej.


Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/3485cbcd55acbcb0b0dcdd8118e2a897.html

Sverige, Nordic Union Battleship laid down 1910, launched 1912, completed 1914

Displacement:
            15 550 t light; 16 423 t standard; 16 944 t normal; 17 361 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (508,53 ft / 501,97 ft) x 92,19 ft x (20,67 / 21,09 ft)
            (155,00 m / 153,00 m) x 28,10 m  x (6,30 / 6,43 m)

Armament:
      10 - 11,14" / 283 mm 45,0 cal guns - 672,41lbs / 305,00kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1912 Model
              2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly spread
              2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      12 - 4,72" / 120 mm 48,0 cal guns - 55,23lbs / 25,05kg shells, 180 per gun
              Quick firing guns in casemate mounts, 1911 Model
              12 x Single mounts on side ends, evenly spread
      10 - 2,24" / 57,0 mm 55,0 cal guns - 6,11lbs / 2,77kg shells, 600 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1914 Model
              10 x Single mounts on sides, evenly spread
                        10 raised mounts
      Weight of broadside 7 086 lbs / 3 214 kg
      Main Torpedoes
      4 - 17,7" / 450 mm, 20,51 ft / 6,25 m torpedoes - 0,959 t each, 3,837 t total
            below water 4 torpedoes reloads

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   10,8" / 275 mm           311,68 ft / 95,00 m     7,87 ft / 2,40 m
            Ends:   4,92" / 125 mm           190,29 ft / 58,00 m     8,53 ft / 2,60 m
            Upper: 5,91" / 150 mm           311,68 ft / 95,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 96% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   10,8" / 275 mm           7,87" / 200 mm                      10,8" / 275 mm
            2nd:     5,91" / 150 mm                 -                                  -

   - Armoured deck - multiple deck:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

   - Conning towers: Forward 10,83" / 275 mm, Aft 5,91" / 150 mm

Machinery:
            Coal and oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 21 552 shp / 16 078 Kw = 19,80 kts
            Range 2 600nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 937 tons (50% coal)

Complement:
            742 - 965

Cost:
            £1,725 million / $6,899 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 700 tons, 10,0%
               - Guns: 1 695 tons, 10,0%
               - Weapons: 5 tons, 0,0%
            Armour: 6 521 tons, 38,5%
               - Belts: 2 161 tons, 12,8%
               - Armament: 2 128 tons, 12,6%
               - Armour Deck: 1 994 tons, 11,8%
               - Conning Towers: 238 tons, 1,4%
            Machinery: 870 tons, 5,1%
            Hull, fittings & equipment: 6 451 tons, 38,1%
            Fuel, ammunition & stores: 1 394 tons, 8,2%
            Miscellaneous weights: 8 tons, 0,0%
               - Hull below water: 8 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              37 405 lbs / 16 967 Kg = 54,1 x 11,1 " / 283 mm shells or 3,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
            Metacentric height 6,7 ft / 2,0 m
            Roll period: 15,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,48
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,59

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a ram bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,620 / 0,623
            Length to Beam Ratio: 5,44 : 1
            'Natural speed' for length: 22,40 kts
            Power going to wave formation at top speed: 45 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
            Stern overhang: -1,97 ft / -0,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       31,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:    31,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Quarter deck:        18,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      20,33 ft / 6,20 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 54,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 177,2%
            Waterplane Area: 34 483 Square feet or 3 204 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 114%
            Structure weight / hull surface area: 162 lbs/sq ft or 792 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 1,91
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sverige (1914)
Norge (1915)
Danmark (1916)