sobota, 21 grudnia 2019

Modernizacja rosyjskiego krążownika pancernego typu Riurik (1909) 1936 (1 szt.)


Modernizacja rosyjskiego krążownika pancernego typu Riurik (1909) 1936 (1 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega ŁK. 
Zazwyczaj, w układzie „projektuje ŁK, konstruuje JKS” występują mniej, lub bardziej istotne spory pomiędzy projektantem, a konstruktorem. Tym razem, sporów praktycznie nie było. Grzecznie przyjąłem próbę „pożenienia” układów archaicznych (poburtowa artyleria główna, kazamaty itp.) ze standardami drugiej połowy lat 30-tych XX. w. Teraz „legenda” autorstwa kolegi ŁK.

Rozwijająca się dynamicznie współpraca gospodarcza z Włochami skłoniła decydentów sowieckich do przeprowadzenia radykalnej przebudowy krążownika w stoczniach włoskich. Założeniem było otrzymanie okrętu, który mógłby podjąć skuteczną walkę z budującymi się właśnie (od 1929 r.) niemieckimi panzerschiffami („pancerniki kieszonkowe”) typu Deutschland, czy nawet parą najnowszych krążowników „waszyngtońskich”. Modernizacji okrętu dokonała stocznia R. Arsenale di La Spezia od 14.12.1933 r. do 23.09.1936 r. Dalsza służba krążownika była niespodziewanie krótka. W trakcie powrotu do ZSSR okręt został, na polecenie Stalina, fikcyjnie sprzedany rządowi republikańskiemu w Hiszpanii, otrzymując nazwę Republica (sowiecka załoga stała się w tym momencie „internacjonalistami – ochotnikami” J). Manewr ten rozsierdził szczególnie Niemców, którzy zdawali się uważać, że jedynie oni mają monopol na tego typu transakcje. Faktycznie byli zapewne ich prekursorami, już w PWS, sprzedając krążownik liniowy „Goeben” marynarce tureckiej. Rozpoczęło się więc nieformalne polowanie niemiecko-frankistowsko-włoskie, którego celem był flagowiec (gdyż taką rangę otrzymał) republikańskiej floty. Najpierw dopadło go niemieckie lotnictwo Legionu Condor, trafiając okręt 12.12.1936 r., w pobliżu Przylądka Penas, dwiema bombami 250 kg. Atak odbył się ze stratą 3 samolotów, co dowodziło skuteczności zainstalowanej na „Republice” artylerii przeciwlotniczej. 18.04.1937 r. odremontowany krążownik, wpadł na minę postawioną opodal Santanderu przez frankistowski stawiacz min Jupiter. Okręt został prowizorycznie naprawiony, w oczekiwaniu na zasadniczy remont, który miała przeprowadzić stocznia w Cartagenie. Podczas przejścia do tego portu los krążownika został przypieczętowany 02.12.1937 r. Włoski okręt podwodny Onice (występujący czasowo jako frankistowski Aguilar Tablada) wpakował w niego 2 torpedy w bezpośredniej bliskości Cartageny. Potworna eksplozja dziobowej komory amunicyjnej rozerwała kadłub, powodując błyskawiczne zatonięcie krążownika. Z całej załogi zdołano uratować zaledwie 13 sowieckich marynarzy.

Modernizacja/ przebudowa okrętu (1936) obejmowała:
- przebudowę dziobnicy z likwidacją taranu;
- kompletną wymianę urządzeń napędowych;
- zamianę poburtowo usytuowanych dział 4xIIx203 na 4xIx254 mm;
- zamianę kazamatowych dział 120 na 130 mm, ze zredukowaniem ich ilości do 10 luf;
- całkowitą wymianę artylerii małokalibrowej;
- likwidację uzbrojenia torpedowego;
- zwiększenie grubości łącznej pokładów pancernych do 75 mm;
- montaż wzdłużnych grodzi przeciwtorpedowych;
- optymalizacja pozostałych elementów opancerzenia, wg raportu;
- wymianę zestawu wyposażenia radio-nawigacyjnego, na mniej, więcej aktualny;
- całkowitą przebudowę nadbudówek, masztów i kominów.
Układ napędowy składa się z 8 kotłów typu Yarrow (w trzech kotłowniach) oraz dwu zestawów turbin parowych typu Parsons (w dwu maszynowniach). Kotły są identyczne do wykorzystanych na włoskich krążownikach typu Trento, a turbiny tego samego typu, co na włoskich krążownikach typu Zara. Nominalna moc turbin z Zara przekracza zapotrzebowanie tego okrętu o ok. 18%, nie jest to jednak wadą; nadmiar mocy pozwala na osiągnięcie chwilowej  prędkości szczytowej na poziomie 29 w.
Chciałbym zwrócić uwagę na stosunkowo silne opancerzenie okrętu. Nominalnie jest to 152/75 mm, jednakże, analizując możliwe trafienia na standardowych dystansach walki, opancerzenie pionowe tego okrętu ma realną wartość 250-305 mm.
Estetyka sylwetki okrętu jest, jaka jest. De gustibus non est disputandum. Tak, czy inaczej, zauwazyłem, że im dalej od monitora lokuję moje gałki oczne, tym bardziej okręt mi się podoba!
To by było na tyle, resztę wytłumaczy Projektodawca.

Link do obrazkahttps://megawrzuta.pl/download/8d18c9c6fa26e3427ca5ee5fd1daf53a.html

Krasnaja Zwiezda, Soviet Union cruiser laid down 1905, launched 1906, completed 1909, rebuilt 1936 (engine 1935)

Displacement:
14 439 t light; 15 309 t standard; 17 687 t normal; 19 589 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(527,61 ft / 515,09 ft) x 75,13 ft (Bulges 81,69 ft) x (24,93 / 27,31 ft)
(160,82 m / 157,00 m) x 22,90 m (Bulges 24,90 m)  x (7,60 / 8,32 m)

Armament:
      8 - 10,00" / 254 mm 50,0 cal guns - 496,48lbs / 225,20kg shells, 150 per gun
  Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1935 Model
  2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
  4 x Single mounts on sides, evenly spread
      10 - 5,12" / 130 mm 55,0 cal guns - 73,85lbs / 33,50kg shells, 300 per gun
  Quick firing guns in casemate mounts, 1913 Model
  10 x Single mounts on sides, forward evenly spread
10 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      8 - 3,00" / 76,2 mm 55,0 cal guns - 14,57lbs / 6,61kg shells, 750 per gun
  Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1935 Model
  8 x Single mounts on sides, evenly spread
      8 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
  Anti-air guns in deck mounts, 1915 Model
  6 x Single mounts on sides, evenly spread
6 raised mounts
  2 x Single mounts on sides, forward deck centre
2 double raised mounts
      8 - 0,50" / 12,7 mm 79,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 500 per gun
  Machine guns in deck mounts, 1931 Model
  8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 double raised mounts
      Weight of broadside 3 410 lbs / 1 549 kg

Armour:
   - Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,98" / 152 mm 282,15 ft / 86,00 m 14,11 ft / 4,30 m
Ends: Unarmoured
Upper: 3,94" / 100 mm 147,64 ft / 45,00 m 8,53 ft / 2,60 m
  Main Belt covers 84% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
2,95" / 75 mm 282,15 ft / 86,00 m 33,14 ft / 10,10 m
Beam between torpedo bulkheads 62,01 ft / 18,90 m

   - Hull Bulges:
1,97" / 50 mm 282,15 ft / 86,00 m 28,87 ft / 8,80 m

   - Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,99" / 203 mm 5,98" / 152 mm 7,99" / 203 mm
2nd: 2,99" / 76 mm       -       -
3rd:       -       - 0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks: 3,23" / 82 mm

   - Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 3,94" / 100 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines, 
Geared drive, 2 shafts, 80 000 shp / 59 680 Kw = 27,74 kts
Range 11 750nm at 16,00 kts
Bunker at max displacement = 4 279 tons

Complement:
766 - 996

Cost:
£1,321 million / $5,283 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 504 tons, 8,5%
   - Guns: 1 504 tons, 8,5%
Armour: 5 692 tons, 32,2%
   - Belts: 1 335 tons, 7,6%
   - Torpedo bulkhead: 1 021 tons, 5,8%
   - Bulges: 593 tons, 3,4%
   - Armament: 1 328 tons, 7,5%
   - Armour Deck: 1 241 tons, 7,0%
   - Conning Towers: 173 tons, 1,0%
Machinery: 2 273 tons, 12,8%
Hull, fittings & equipment: 4 970 tons, 28,1%
Fuel, ammunition & stores: 3 248 tons, 18,4%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
  28 161 lbs / 12 774 Kg = 56,3 x 10,0 " / 254 mm shells or 4,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
Metacentric height 4,4 ft / 1,3 m
Roll period: 16,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,46
Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,10

Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak,
  a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep): 0,590 / 0,597
Length to Beam Ratio: 6,31 : 1
'Natural speed' for length: 22,70 kts
Power going to wave formation at top speed: 62 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive = bow angles forward): 21,25 degrees
Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
   - Forecastle: 25,00%,  30,51 ft / 9,30 m,  25,92 ft / 7,90 m
   - Forward deck: 35,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  25,59 ft / 7,80 m
   - Aft deck: 20,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
   - Quarter deck: 20,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  18,37 ft / 5,60 m
   - Average freeboard: 23,01 ft / 7,01 m

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 83,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 158,4%
Waterplane Area: 28 041 Square feet or 2 605 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 118%
Structure weight / hull surface area: 134 lbs/sq ft or 654 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,93
- Longitudinal: 2,10
- Overall: 1,01
Adequate machinery, storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform