Budowa kolumbijskich małych okrętów desantowych typu PBD-1 1938 (4 jednostki)
Kolejny nabytek floty desantowej.
Uniwersalna jednostka, mogąca zabrać na pokład i wyładować bezpośrednio na brzeg zarówno
pojazdy, sprzęt, zaopatrzenie, jak i żołnierzy.
Maksymalny ciężar zabieranego ładunku
to 158 t. Liczba przewożonych żołnierzy to 74 osoby, a w rejsach krótszych niż
48 godz. 144 osoby. W zakresie pojazdów i sprzętu, okręt może zabrać
alternatywnie:
- 3 czołgi średnie,
- 5 czołgów lekkich,
- 6 tankietek,
- 3 tankietki z holowanymi działkami
37 mm lub haubicami górskimi 75 mm,
- 4 ciężarówki 1,3 t,
- 3 ciężarówki 2,5 t,
- 6 osobowych samochodów terenowych.
Możliwe są rozmaite kombinacje
przewożonego ładunku, np. 2 ciężarówki 1,3 t, 80 t zaopatrzenia i 36 żołnierzy.
Okręty te przewidziane są do
wykorzystania głównie w drugim rzucie desantu, po wstępnym opanowaniu brzegu
przez rzut pierwszy. Wtedy podstawowym ładunkiem będzie piechota i wozy bojowe.
Transport zaopatrzenia będzie realizowany w większości w rzucie trzecim.
Okręty zbudowały stocznie Astillero
Naval No.2 w Guayaquil i Astillero Baranquilla, po dwie jednostki. Wszystkie
dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla niewielkich jednostek desantowych.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 330 KM każdy.
Z uwagi na niekorzystne kształty kadłuba (głównie dziobu), do prędkości
maksymalnej zastosowano współczynnik zmniejszający -1,300.
Uzbrojenie
Na jednostce zamontowano:
- 1xIIx37
mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
-
1xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200
m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym
pociskiem wynosi 2800 m.
Inne
Okręt wyposażono w dwie radiostacje krótkiego zasięgu.
PBD-1, Great Colombia small landing ship laid down 1938, launched 1938, completed 1938 (engine 1938)
Displacement:
279 t light; 288 t
standard; 296 t normal; 303 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(120,03 ft / 113,68 ft)
x 32,48 ft x (4,00 / 4,08 ft)
(36,58 m / 34,65 m) x
9,90 m x (1,22 / 1,24 m)
Armament:
2 - 1,46" / 37,0 mm
57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1936 Model
1 x Twin mount on centreline, forward deck
forward
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mount, 1921 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
Weight of broadside 3 lbs /
2 kg
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
660 shp / 493 Kw = 8,80 kts
Range 1 700nm at
7,00 kts
Bunker normal = 8 tons,
at max displacement = 14 tons
Complement:
18 - 23
Cost:
£0,071 million / $0,285
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,4%
- Guns: 1 tons, 0,4%
Machinery: 18 tons, 6,1%
Hull, fittings &
equipment: 101 tons, 34,2%
Fuel, ammunition &
stores: 18 tons, 6,0%
Miscellaneous weights:
158 tons, 53,3%
- Hull below water: 158 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
30 lbs / 13 Kg = 23,0 x 1,5 " / 37 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 2,48
Metacentric height 3,7
ft / 1,1 m
Roll period: 7,1
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,23
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, raised quarterdeck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,702 / 0,704
Length to Beam Ratio:
3,50 : 1
'Natural speed' for
length: 13,12 kts
Power going to wave
formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 25,80 degrees
Stern overhang: 1,51 ft
/ 0,46 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 10,01 ft /
3,05 m, 9,02 ft / 2,75 m
- Forward deck: 34,00%, 6,00 ft / 1,83
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Aft deck: 36,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 6,00 ft / 1,83 m
- Quarter deck: 14,00%, 9,02 ft / 2,75
m, 9,02 ft / 2,75 m
- Average freeboard: 6,97 ft / 2,13 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 80,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 101,2%
Waterplane Area:
3 096 Square feet or 288 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 150%
Structure weight / hull
surface area: 28 lbs/sq ft or 139 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,72
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
PBD-1 - PBD-4 (1938
