sobota, 27 grudnia 2025

Budowa kolumbijskich małych okrętów desantowych typu PBD-1 1938 (4 jednostki)

Budowa kolumbijskich małych okrętów desantowych typu PBD-1 1938 (4 jednostki)

Kolejny nabytek floty desantowej. Uniwersalna jednostka, mogąca zabrać na pokład i wyładować bezpośrednio na brzeg zarówno pojazdy, sprzęt, zaopatrzenie, jak i żołnierzy.
Maksymalny ciężar zabieranego ładunku to 158 t. Liczba przewożonych żołnierzy to 74 osoby, a w rejsach krótszych niż 48 godz. 144 osoby. W zakresie pojazdów i sprzętu, okręt może zabrać alternatywnie:
- 3 czołgi średnie,
- 5 czołgów lekkich,
- 6 tankietek,
- 3 tankietki z holowanymi działkami 37 mm lub haubicami górskimi 75 mm,
- 4 ciężarówki 1,3 t,
- 3 ciężarówki 2,5 t,
- 6 osobowych samochodów terenowych.
Możliwe są rozmaite kombinacje przewożonego ładunku, np. 2 ciężarówki 1,3 t, 80 t zaopatrzenia i 36 żołnierzy.
Okręty te przewidziane są do wykorzystania głównie w drugim rzucie desantu, po wstępnym opanowaniu brzegu przez rzut pierwszy. Wtedy podstawowym ładunkiem będzie piechota i wozy bojowe. Transport zaopatrzenia będzie realizowany w większości w rzucie trzecim.
Okręty zbudowały stocznie Astillero Naval No.2 w Guayaquil i Astillero Baranquilla, po dwie jednostki. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

Typowy dla niewielkich jednostek desantowych.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 330 KM każdy.
Z uwagi na niekorzystne kształty kadłuba (głównie dziobu), do prędkości maksymalnej zastosowano współczynnik zmniejszający -1,300.
Uzbrojenie
Na jednostce zamontowano:
- 1xIIx37 mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 1xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Inne
Okręt wyposażono w dwie radiostacje krótkiego zasięgu. 

PBD-1, Great Colombia small landing ship laid down 1938, launched 1938, completed 1938 (engine 1938)

Displacement:
            279 t light; 288 t standard; 296 t normal; 303 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (120,03 ft / 113,68 ft) x 32,48 ft x (4,00 / 4,08 ft)
            (36,58 m / 34,65 m) x 9,90 m  x (1,22 / 1,24 m)

Armament:
      2 - 1,46" / 37,0 mm 57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1936 Model
              1 x Twin mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1921 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 3 lbs / 2 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 660 shp / 493 Kw = 8,80 kts
            Range 1 700nm at 7,00 kts
            Bunker normal = 8 tons, at max displacement = 14 tons

Complement:
            18 - 23

Cost:
            £0,071 million / $0,285 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,4%
               - Guns: 1 tons, 0,4%
            Machinery: 18 tons, 6,1%
            Hull, fittings & equipment: 101 tons, 34,2%
            Fuel, ammunition & stores: 18 tons, 6,0%
            Miscellaneous weights: 158 tons, 53,3%
               - Hull below water: 158 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              30 lbs / 13 Kg = 23,0 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 2,48
            Metacentric height 3,7 ft / 1,1 m
            Roll period: 7,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,23

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,702 / 0,704
            Length to Beam Ratio: 3,50 : 1
            'Natural speed' for length: 13,12 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,80 degrees
            Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  10,01 ft / 3,05 m,  9,02 ft / 2,75 m
               - Forward deck:       34,00%,    6,00 ft / 1,83 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                36,00%,    6,00 ft / 1,83 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Quarter deck:        14,00%,    9,02 ft / 2,75 m,  9,02 ft / 2,75 m
               - Average freeboard:                      6,97 ft / 2,13 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 80,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 101,2%
            Waterplane Area: 3 096 Square feet or 288 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 150%
            Structure weight / hull surface area: 28 lbs/sq ft or 139 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,72
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

PBD-1 - PBD-4  (1938