Budowa francuskiego krążownika pancernego typu Turenne 1893-1899 (1 jednostka)
Pomysłodawcą projektu jest kolega mb81. Zdradzę, że w
czasie jego opracowywania, często pomiędzy mną a Nim, dawały o sobie znać
rozbieżności co do postaci tego okrętu. Ostatecznie, zwyciężyła wizja
Pomysłodawcy; mnie udało się „przepchnąć” tylko kilka mało znaczących zmian.
W zasadzie, projekt powstał jako
odpowiedź na rosyjskiego Riurika
(1895). Już w trakcie budowy, uzyskano informacje na temat budowanych w Wielkiej
Brytanii krążowników typu Powerful (1898).
Zainspirowały one pewne zmiany w projekcie, stąd budowa okrętu rozciągnęła się
na prawie sześć lat.
Po oddaniu do służby, okręt okazał się
jednym z najsilniejszych (jeżeli nie najsilniejszym) krążowników pancernych na
świecie. W roku 1902 uczestniczył w akcji ratunkowej po erupcji wulkanu Mont
Pelee na Martynice. Od roku 1904 flagowy okręt francuskiej Eskadry
Dalekowschodniej. W roku 1907 Turenne
brał udział w nieudanej akcji ściągnięcia z mielizny krążownika Chanzy. Podczas IWŚ tropił niemieckie
rajdery, jednakże bez żadnych sukcesów. 20 maja 1917 roku, dokładnie w 10-tą
rocznicę katastrofy Chanzy, Turenne wszedł dokładnie na tę samą
mieliznę (koło wyspy Zhoushan na południe od Szanghaju).
Ściągnięty z mielizny i doholowany do Szanghaju, wobec nieopłacalności remontu, zdeklasowany
został na hulk koszarowy bazowany w Sajgonie. Całą artylerię główną i średnią oraz
większość lekkiej zdemontowano i zainstalowano na stanowiskach nadbrzeżnych.
Bliźniaczy do Turenne, będący w trakcie budowy i jeszcze nie ochrzczony okręt
został zakupiony przed wodowaniem przez Rosję. Ukończony został z klasyczną
prostą dziobnicą i innym zestawem uzbrojenia (4xI 254 mm, 9x152 mm, 6x120 mm)
jako Ilia Muromiec.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
Dość typowy dla francuskiego
budownictwa okrętowego tego okresu. Uwagę zwraca stosunkowo niska wolna burta
bez artylerii kazamatowej, jednakże pomimo tego, właściwości morskie okrętu są
całkiem dobre.
Napęd
Trzywałowy; składa się z 36 kotłów
typu Belleville w sześciu kotłowniach oraz trzech maszyn parowych potrójnego
rozprężania w trzech maszynowniach.
Uzbrojenie
Jak następuje:
- 4xIx274
mm/40 (10.4") Mle 1893/1896, przy elewacji maksymalnej 25o
donośność pociskiem APC 262,6 kg wynosi 21600 m;
- 8xIx138.6
mm/45 (5.46") Mle 1893, przy elewacji maksymalnej 25o
donośność pociskiem AP 36,5 kg wynosi 15000 m;
- 12xIx65
mm/50 (2.56") Mle 1888/1891, przy elewacji maksymalnej 20o
donośność pociskiem HE 4,1 kg wynosi 7430 m;
- 12xIx47
mm/40 (1,95") Mle 1885, przy elewacji maksymalnej 25o
donośność pociskiem HE 1,5 kg wynosi 5940 m;
- 5xIxwt450
mm, jedna dziobowa i cztery burtowe wyrzutnie podwodne z łącznym zapasem 15 torped.
Opancerzenie
Jak w raporcie i na przekroju.
Inne
Zaprojektowano maszty pozwalające
podnieść 810 m2 ożaglowania pomocniczego, przydatnego w
projektowanej funkcji rajdera. Ponieważ jednak finalnie okręt takiej funkcji nie
spełniał, nigdy nie zostało ono użyte. (Tak naprawdę, to Pomysłodawca się na żagle nie zgodził 😉).
Turenne, France armoured cruiser laid down 1893, launched 1896,
completed 1899 (engine 1897)
Displacement:
12 366 t light;
12 879 t standard; 14 198 t normal; 15 252 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(525,92 ft / 524,28 ft)
x 69,88 ft x (25,59 / 27,06 ft)
(160,30 m / 159,80 m) x
21,30 m x (7,80 / 8,25 m)
Armament:
4 - 10,79" / 274 mm
40,0 cal guns - 578,93lbs / 262,60kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1896 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 x Single mounts on sides, aft deck forward
8 - 5,46" / 139 mm 45,0
cal guns - 80,47lbs / 36,50kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in casemate mounts, 1893
Model
8 x Single mounts on side ends, evenly spread
12 - 2,56" / 65,0 mm
50,0 cal guns - 9,04lbs / 4,10kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1891 Model
12 x Single mounts on sides, evenly spread
12 raised
mounts
12 - 1,85" / 47,0 mm
40,0 cal guns - 3,31lbs / 1,50kg shells, 400 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1885 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 raised
mounts
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 2 133
lbs / 967 kg
Main Torpedoes
4 - 17,7" / 450 mm,
20,51 ft / 6,25 m torpedoes - 0,565 t each, 2,261 t total
submerged side tubes
2nd Torpedoes
1 - 17,7" / 450 mm,
20,51 ft / 6,25 m torpedo - 0,565 t total
submerged bow tube
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 6,50" / 165 mm 356,63 ft / 108,70 m 9,51
ft / 2,90 m
Ends: 3,94" / 100 mm 167,65 ft / 51,10 m 9,51
ft / 2,90 m
Main Belt covers 105% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 6,50" / 165 mm 3,94" / 100 mm 5,91"
/ 150 mm
2nd: 3,94" / 100 mm - -
3rd: 0,79" / 20 mm -
-
- Protected deck - single deck:
For and Aft decks:
3,15" / 80 mm
- Conning towers: Forward 6,50" / 165 mm, Aft 3,94" / 100 mm
Machinery:
Coal fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 3 shafts,
28 800 ihp / 21 485 Kw = 23,01 kts
Range 7 200nm at
10,00 kts
Bunker at max
displacement = 2 373 tons (100% coal)
Complement:
649 - 845
Cost:
£1,333 million / $5,331
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 630 tons,
4,4%
- Guns: 624 tons, 4,4%
- Weapons: 5 tons, 0,0%
Armour: 3 023
tons, 21,3%
- Belts: 1 159 tons, 8,2%
- Armament: 500 tons, 3,5%
- Armour Deck: 1 232 tons, 8,7%
- Conning Towers: 132 tons, 0,9%
Machinery: 4 721
tons, 33,3%
Hull, fittings &
equipment: 3 983 tons, 28,1%
Fuel, ammunition &
stores: 1 831 tons, 12,9%
Miscellaneous weights:
9 tons, 0,1%
- Hull below water: 9 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 120 lbs / 4 137 Kg = 14,5 x 10,8
" / 274 mm shells or 3,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,39
Metacentric height 5,2
ft / 1,6 m
Roll period: 12,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 78 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,26
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,30
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a ram bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,530 / 0,538
Length to Beam Ratio:
7,50 : 1
'Natural speed' for
length: 22,90 kts
Power going to wave
formation at top speed: 46 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive =
bow angles forward): -58,20 degrees
Stern overhang: -4,59
ft / -1,40 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 17,06 ft /
5,20 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Forward deck: 34,00%, 14,44 ft / 4,40
m, 13,45 ft / 4,10 m
- Aft deck: 34,00%, 13,45 ft / 4,10 m, 13,45 ft / 4,10 m
- Quarter deck: 14,00%, 13,45 ft /
4,10 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Average freeboard: 14,05 ft / 4,28 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 124,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 100,8%
Waterplane Area:
25 095 Square feet or 2 331 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 96%
Structure weight / hull
surface area: 118 lbs/sq ft or 576 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,99
-
Longitudinal: 1,18
- Overall:
1,01
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily