Niezrealizowana modernizacja greckiego krążownika pancernego typu Georgios Averof 1938 (1 szt.)
Pomysłodawcą i autorem zasadniczej, pierwszej części
legendy jest kolega ŁK. Zakończenie legendy napisałem ja, a Pomysłodawca ją
zaakceptował. Opis techniczny – jak zwykle - autorstwa mojego, na bazie
wytycznych Pomysłodawcy.
Od początków lat 30-tych XX wieku
marynarka wojenna Grecji podjęła duży wysiłek w kierunku unowocześnienia swej
floty. Było to konieczne, tak z uwagi na intensywne zbrojenia włoskie, jak i
stopniowe odradzanie się potencjału militarnego Turcji. Po skasowaniu starych
predrednotów Limnos i Kilkis, jedynym greckim okrętem
pancernym pozostał krążownik Averof,
który w połowie lat 20-tych przeszedł niewielką modernizację i 10 lat później
przestał już odpowiadać nawet minimalnym wymogom, stawianym nowoczesnym
okrętom. W tej sytuacji została podjęta decyzja o przebudowie okrętu na silny
krążownik ciężki, według dość osobliwego konceptu. Cel przebudowy był
następujący: skutecznie uchylić się od starcia z tureckim Yavuzem i zachować szansę sukcesu w konfrontacji nawet z 2
najnowszymi włoskimi krążownikami ciężkimi typu Zara. Plany gruntownej modernizacji opracowane zostały przez
stocznię Crampa w Filadelfii, która podjęła się również kompletacji dostaw w
zakresie artylerii (amerykańskiej, brytyjskiej i włoskiej) oraz siłowni, płyt
pancernych i wież artylerii głównej (francuskich). Wybór stoczni amerykańskiej
wynikał z mniejszego prawdopodobieństwa rekwizycji, na wypadek zaostrzenia się
stosunków międzynarodowych w Europie. Prace stoczniowe miały rozpocząć się
w marcu 1936, a zakończyć w grudniu 1938 roku.
Kiedy jednak projekt modernizacji został udostępniony odpowiedzialnym oficerom greckiej MW, podniosła się fala protestów. Dotyczyły one głównie kwestii logistycznych i ekonomicznych. Jeden z głównych „protestantów” pisał tak:
„Modernizacja, jako całość realizowana jest w USA, wieże artylerii głównej, opancerzenie i napęd produkowane we Francji, artyleria pochodzi z USA, Wielkiej Brytanii i Włoch, w związku z tym:
-
urządzenia napędowe płyną przez Atlantyk w jedną stronę;
-
opancerzenie płynie przez Atlantyk tam i z powrotem (po zdemontowaniu z USA do
Francji, a po przewalcowaniu z Francji do USA);
-
wieże artylerii głównej płyną przez Atlantyk w jedną stronę, a ponieważ
prawdopodobne jest, że Francuzi zażyczą sobie przynajmniej jednego amerykańskiego
działa 203 mm na wzór, działo to płynie przez Atlantyk tam i z powrotem;
-
działa 120 płyną przez Atlantyk i część Morza Śródziemnego w jedną stronę;
-
działa 76 mm, działka 40 mm i nkm-y 12,7 mm płyną przez Atlantyk w jedną
stronę.
Jakież
to koszty? Jakież ryzyko w zaostrzającej się sytuacji międzynarodowej? Niech
tylko jeden transport nie dotrze na czas albo – co gorsza – w ogóle, co wtedy? Poza
tym, koordynator tego projektu, zmuszony do „zgrywania” dostaw z czterech państw
na dwu kontynentach, jeżeli się nawet nie powiesi, to wpadnie w obłęd lub
alkoholizm”
Skutek protestów był taki,
że król grecki Jerzy II wstrzymał realizację projektu i polecił jego ponowne
opracowanie, z uwzględnieniem zgłoszonych zastrzeżeń. Poprawiony projekt ukaże się na blogu w nieodległej przyszłości.
Niezależnie od powyższej decyzji
uważam, że pierwotny projekt nie zasługuje na zapomnienie, prezentuję więc go
poniżej.
Kadłub
Kadłub zostaje przecięty za drugim
kominem i wstawiona zostaje nowa sekcja o długości 20 m. Poza tym, przebudowana
zostaje dziobnica oraz częściowo podział wewnętrzny.
Napęd
Istniejący zdemontowany w całości. Na jego miejsce zainstalowany ma być układ napędowy wzorowany na francuskich niszczycielach typu Vauquelin, składający się z dwu zestawów turbin parowych typu Rateau-Bretagne i czterech kotłów typu Penhoët.
Uzbrojenie
Istniejące zdemontowane w całości.
Projektowane:
- 3xIVx8"/45 (20.3 cm) Mark 6,
przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem AP 118,0 kg wynosi
32280 m, są to działa stosowane w amerykańskiej artylerii kolejowej,
zamontowane po cztery w nowo opracowanych we Francji wieżach;
- 8xIx120 mm L/50 wz. 1926, przy
elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem HE 23,1 kg wynosi 19600
m, są to włoskie działa uzywane na greckich niszczycielach typu Hydra;
- 8xIx12-pdr [3"/40 (76.2 cm)]
12cwt QF HA Mark V, przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 5,87 kg
wynosi 10740 m, a przy elewacji maksymalnej 70o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 5790 m;
- 8xIx2-pdr (40 mm) L/39 QF Mark II,
przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,9 kg wynosi 3475 m, a
przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2080 m;
- 6xIVx0.5"/62 (12.7 mm) Mark III.
Ostatnie trzy modele produkcji
brytyjskiej.
Dodatkowo zaprojektowano francuski
system kierowania ogniem, składający się z dwu dalocelowników optycznych o
bazie 6,3 m oraz czterech dalmierzy optycznych plot o bazie 1,7 m.
Opancerzenie
Istniejące zdemontowane w całości, po
przewalcowaniu wykorzystane częściowo do budowy nowego. Szczegóły nowego
systemu opancerzenia na rysunku. W raporcie podano grubość głównego burtowego
pasa pancernego w wysokości 158 mm, jest to grubość średnia. W rzeczywistości
główny burtowy pas pancerny ma grubość 180 mm w rejonie napędu i centralnej
wieży 203 mm (pomiędzy masztami) oraz 130 mm na odcinkach skrajnych (od masztów
do skrajnych barbet wież 203 mm).
Inne
Całkowicie przebudowane maszty, kominy
i nadbudówki. Nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.
Powyższy projekt miał przynieść
następujące zmiany:
- długość na linii wodnej zwiększona
do 157,3 m, zanurzenie obniżone z 7,50 do 7,05 m, a wyporność normalna
zwiększona z 9958 do 12230 t;
- prędkość maksymalna zwiększona z
22,5 do 30,01 w, a zasięg z 7125 Mm przy 10 w. do 9600 Mm przy 15 w.
Projektowany koszt modernizacji miał
wynosić ok. 57,3% wartości identycznego okrętu nowego jednakże, z uwagi na wyżej opisane zastrzeżenia, realnie zapewne
przekroczyłby wartość 70%.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/c2d517c492f833b650bdf6b443e904f8.html
Georgios Averof, Greece heavy cruiser laid down 1907, launched 1910, completed 1911, modernized 1927, 1938 (engine 1937)
Displacement:
10 322 t light;
10 942 t standard; 12 230 t normal; 13 260 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(520,96 ft / 516,08 ft)
x 68,90 ft (Bulges 78,74 ft) x (23,13 / 24,71 ft)
(158,79 m / 157,30 m) x
21,00 m (Bulges 24,00 m) x (7,05 / 7,53
m)
Armament:
12 - 7,99" / 203 mm
45,0 cal guns - 260,15lbs / 118,00kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1900 Model
3 x 4-gun mounts on centreline, evenly spread
8 - 4,72" / 120 mm 50,0
cal guns - 50,93lbs / 23,10kg shells, 300 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1926 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 - 2,99" / 76,0 mm
40,0 cal guns - 12,50lbs / 5,67kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1910 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 raised
mounts
8 - 1,57" / 40,0 mm
39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 200 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
24 - 0,50" / 12,7 mm
62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1926 Model
6 x 4 row quad mounts on centreline, evenly
spread
6 raised
mounts
Weight of broadside 3 385
lbs / 1 535 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 6,22" / 158 mm 324,15 ft / 98,80 m 12,14
ft / 3,70 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 97% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 324,15 ft / 98,80 m 19,03 ft / 5,80 m
Beam between torpedo
bulkheads 59,06 ft / 18,00 m
- Hull Bulges:
1,97"
/ 50 mm 324,15 ft / 98,80 m 21,65 ft / 6,60 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 5,91" / 150 mm 2,95" / 75 mm 5,91"
/ 150 mm
2nd: 0,98" / 25 mm - -
3rd: 0,79" / 20 mm -
-
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks:
2,95" / 75 mm
- Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 2,95" / 75 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
64 000 shp / 47 744 Kw = 30,01 kts
Range 9 600nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 2 318 tons
Complement:
580 - 755
Cost:
£0,532 million / $2,129
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 975 tons,
8,0%
- Guns: 975 tons, 8,0%
Armour: 3 604
tons, 29,5%
- Belts: 1 037 tons, 8,5%
- Torpedo bulkhead: 449 tons, 3,7%
- Bulges: 511 tons, 4,2%
- Armament: 510 tons, 4,2%
- Armour Deck: 995 tons, 8,1%
- Conning Towers: 101 tons, 0,8%
Machinery: 1 774
tons, 14,5%
Hull, fittings &
equipment: 3 969 tons, 32,5%
Fuel, ammunition &
stores: 1 907 tons, 15,6%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
18 329 lbs / 8 314 Kg = 67,5 x 8,0
" / 203 mm shells or 3,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,27
Metacentric height 4,4
ft / 1,4 m
Roll period: 15,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,32
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,09
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,455 / 0,462
Length to Beam Ratio:
6,55 : 1
'Natural speed' for
length: 22,72 kts
Power going to wave
formation at top speed: 58 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 66
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,70 degrees
Stern overhang: -4,49
ft / -1,37 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 19,00%, 21,65 ft /
6,60 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Forward deck: 31,50%, 18,04 ft / 5,50
m, 17,39 ft / 5,30 m
- Aft deck: 31,50%, 17,39 ft / 5,30 m, 17,39 ft / 5,30 m
- Quarter deck: 18,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 18,37 ft / 5,60 m
- Average freeboard: 17,98 ft / 5,48 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 85,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 131,3%
Waterplane Area:
22 782 Square feet or 2 116 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 120%
Structure weight / hull
surface area: 128 lbs/sq ft or 623 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,94
-
Longitudinal: 1,80
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform