niedziela, 13 września 2020

Niezrealizowana modernizacja greckiego krążownika pancernego typu Georgios Averof 1938 (1 szt.)

Niezrealizowana modernizacja greckiego krążownika pancernego typu Georgios Averof 1938 (1 szt.)

Pomysłodawcą i autorem zasadniczej, pierwszej części legendy jest kolega ŁK. Zakończenie legendy napisałem ja, a Pomysłodawca ją zaakceptował. Opis techniczny – jak zwykle - autorstwa mojego, na bazie wytycznych Pomysłodawcy.

Od początków lat 30-tych XX wieku marynarka wojenna Grecji podjęła duży wysiłek w kierunku unowocześnienia swej floty. Było to konieczne, tak z uwagi na intensywne zbrojenia włoskie, jak i stopniowe odradzanie się potencjału militarnego Turcji. Po skasowaniu starych predrednotów Limnos i Kilkis, jedynym greckim okrętem pancernym pozostał krążownik Averof, który w połowie lat 20-tych przeszedł niewielką modernizację i 10 lat później przestał już odpowiadać nawet minimalnym wymogom, stawianym nowoczesnym okrętom. W tej sytuacji została podjęta decyzja o przebudowie okrętu na silny krążownik ciężki, według dość osobliwego konceptu. Cel przebudowy był następujący: skutecznie uchylić się od starcia z tureckim Yavuzem i zachować szansę sukcesu w konfrontacji nawet z 2 najnowszymi włoskimi krążownikami ciężkimi typu Zara. Plany gruntownej modernizacji opracowane zostały przez stocznię Crampa w Filadelfii, która podjęła się również kompletacji dostaw w zakresie artylerii (amerykańskiej, brytyjskiej i włoskiej) oraz siłowni, płyt pancernych i wież artylerii głównej (francuskich). Wybór stoczni amerykańskiej wynikał z mniejszego prawdopodobieństwa rekwizycji, na wypadek zaostrzenia się stosunków międzynarodowych w Europie. Prace stoczniowe miały rozpocząć się w marcu 1936, a zakończyć w grudniu 1938 roku.

Kiedy jednak projekt modernizacji został udostępniony odpowiedzialnym oficerom greckiej MW, podniosła się fala protestów. Dotyczyły one głównie kwestii logistycznych i ekonomicznych. Jeden z głównych „protestantów” pisał tak:

Modernizacja, jako całość realizowana jest w USA, wieże artylerii głównej, opancerzenie i napęd produkowane we Francji, artyleria pochodzi z USA, Wielkiej Brytanii i Włoch, w związku z tym:

- urządzenia napędowe płyną przez Atlantyk w jedną stronę;

- opancerzenie płynie przez Atlantyk tam i z powrotem (po zdemontowaniu z USA do Francji, a po przewalcowaniu z Francji do USA);

- wieże artylerii głównej płyną przez Atlantyk w jedną stronę, a ponieważ prawdopodobne jest, że Francuzi zażyczą sobie przynajmniej jednego amerykańskiego działa 203 mm na wzór, działo to płynie przez Atlantyk tam i z powrotem;

- działa 120 płyną przez Atlantyk i część Morza Śródziemnego w jedną stronę;

- działa 76 mm, działka 40 mm i nkm-y 12,7 mm płyną przez Atlantyk w jedną stronę.

Jakież to koszty? Jakież ryzyko w zaostrzającej się sytuacji międzynarodowej? Niech tylko jeden transport nie dotrze na czas albo – co gorsza – w ogóle, co wtedy? Poza tym, koordynator tego projektu, zmuszony do „zgrywania” dostaw z czterech państw na dwu kontynentach, jeżeli się nawet nie powiesi, to wpadnie w obłęd lub alkoholizm”

Skutek protestów był taki, że król grecki Jerzy II wstrzymał realizację projektu i polecił jego ponowne opracowanie, z uwzględnieniem zgłoszonych zastrzeżeń. Poprawiony projekt ukaże się na blogu w nieodległej przyszłości.

Niezależnie od powyższej decyzji uważam, że pierwotny projekt nie zasługuje na zapomnienie, prezentuję więc go poniżej.

Kadłub

Kadłub zostaje przecięty za drugim kominem i wstawiona zostaje nowa sekcja o długości 20 m. Poza tym, przebudowana zostaje dziobnica oraz częściowo podział wewnętrzny.

Napęd

Istniejący zdemontowany w całości. Na jego miejsce zainstalowany ma być układ napędowy wzorowany na francuskich niszczycielach typu Vauquelin, składający się z dwu zestawów turbin parowych typu Rateau-Bretagne i czterech kotłów typu Penhoët.

Uzbrojenie

Istniejące zdemontowane w całości. Projektowane:

- 3xIVx8"/45 (20.3 cm) Mark 6, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem AP 118,0 kg wynosi 32280 m, są to działa stosowane w amerykańskiej artylerii kolejowej, zamontowane po cztery w nowo opracowanych we Francji wieżach;

- 8xIx120 mm L/50 wz. 1926, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem HE 23,1 kg wynosi 19600 m, są to włoskie działa uzywane na greckich niszczycielach typu Hydra;

- 8xIx12-pdr [3"/40 (76.2 cm)] 12cwt QF HA Mark V, przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 5,87 kg wynosi 10740 m, a przy elewacji maksymalnej 70o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5790 m;

- 8xIx2-pdr (40 mm) L/39 QF Mark II, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,9 kg wynosi 3475 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2080 m;

- 6xIVx0.5"/62 (12.7 mm) Mark III.

Ostatnie trzy modele produkcji brytyjskiej.

Dodatkowo zaprojektowano francuski system kierowania ogniem, składający się z dwu dalocelowników optycznych o bazie 6,3 m oraz czterech dalmierzy optycznych plot o bazie 1,7 m.

Opancerzenie

Istniejące zdemontowane w całości, po przewalcowaniu wykorzystane częściowo do budowy nowego. Szczegóły nowego systemu opancerzenia na rysunku. W raporcie podano grubość głównego burtowego pasa pancernego w wysokości 158 mm, jest to grubość średnia. W rzeczywistości główny burtowy pas pancerny ma grubość 180 mm w rejonie napędu i centralnej wieży 203 mm (pomiędzy masztami) oraz 130 mm na odcinkach skrajnych (od masztów do skrajnych barbet wież 203 mm).

Inne

Całkowicie przebudowane maszty, kominy i nadbudówki. Nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.

Powyższy projekt miał przynieść następujące zmiany:

- długość na linii wodnej zwiększona do 157,3 m, zanurzenie obniżone z 7,50 do 7,05 m, a wyporność normalna zwiększona z 9958 do 12230 t;

- prędkość maksymalna zwiększona z 22,5 do 30,01 w, a zasięg z 7125 Mm przy 10 w. do 9600 Mm przy 15 w.

Projektowany koszt modernizacji miał wynosić ok. 57,3% wartości identycznego okrętu nowego jednakże, z uwagi na wyżej opisane zastrzeżenia, realnie zapewne przekroczyłby wartość 70%.

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/c2d517c492f833b650bdf6b443e904f8.html

Georgios Averof, Greece heavy cruiser laid down 1907, launched 1910, completed 1911, modernized 1927, 1938 (engine 1937)

 Displacement:

            10 322 t light; 10 942 t standard; 12 230 t normal; 13 260 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (520,96 ft / 516,08 ft) x 68,90 ft (Bulges 78,74 ft) x (23,13 / 24,71 ft)

            (158,79 m / 157,30 m) x 21,00 m (Bulges 24,00 m)  x (7,05 / 7,53 m)

 Armament:

      12 - 7,99" / 203 mm 45,0 cal guns - 260,15lbs / 118,00kg shells, 150 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1900 Model

              3 x 4-gun mounts on centreline, evenly spread

      8 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 50,93lbs / 23,10kg shells, 300 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, 1926 Model

              8 x Single mounts on sides, evenly spread

      8 - 2,99" / 76,0 mm 40,0 cal guns - 12,50lbs / 5,67kg shells, 600 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1910 Model

              8 x Single mounts on sides, evenly spread

                        8 raised mounts

      8 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 200 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      24 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 500 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1926 Model

              6 x 4 row quad mounts on centreline, evenly spread

                        6 raised mounts

      Weight of broadside 3 385 lbs / 1 535 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   6,22" / 158 mm           324,15 ft / 98,80 m     12,14 ft / 3,70 m

            Ends:   Unarmoured

              Main Belt covers 97% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,97" / 50 mm 324,15 ft / 98,80 m     19,03 ft / 5,80 m

            Beam between torpedo bulkheads 59,06 ft / 18,00 m

    - Hull Bulges:

                        1,97" / 50 mm 324,15 ft / 98,80 m     21,65 ft / 6,60 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   5,91" / 150 mm           2,95" / 75 mm             5,91" / 150 mm

            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

            3rd:      0,79" / 20 mm       -                                  -

   - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 2,95" / 75 mm

    - Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 2,95" / 75 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 64 000 shp / 47 744 Kw = 30,01 kts

            Range 9 600nm at 15,00 kts

            Bunker at max displacement = 2 318 tons

 Complement:

            580 - 755

 Cost:

            £0,532 million / $2,129 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 975 tons, 8,0%

               - Guns: 975 tons, 8,0%

            Armour: 3 604 tons, 29,5%

               - Belts: 1 037 tons, 8,5%

               - Torpedo bulkhead: 449 tons, 3,7%

               - Bulges: 511 tons, 4,2%

               - Armament: 510 tons, 4,2%

               - Armour Deck: 995 tons, 8,1%

               - Conning Towers: 101 tons, 0,8%

            Machinery: 1 774 tons, 14,5%

            Hull, fittings & equipment: 3 969 tons, 32,5%

            Fuel, ammunition & stores: 1 907 tons, 15,6%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              18 329 lbs / 8 314 Kg = 67,5 x 8,0 " / 203 mm shells or 3,0 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27

            Metacentric height 4,4 ft / 1,4 m

            Roll period: 15,7 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,32

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,09

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,455 / 0,462

            Length to Beam Ratio: 6,55 : 1

            'Natural speed' for length: 22,72 kts

            Power going to wave formation at top speed: 58 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 66

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,70 degrees

            Stern overhang: -4,49 ft / -1,37 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            19,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  18,04 ft / 5,50 m

               - Forward deck:       31,50%,  18,04 ft / 5,50 m,  17,39 ft / 5,30 m

               - Aft deck:    31,50%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m

               - Quarter deck:        18,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  18,37 ft / 5,60 m

               - Average freeboard:                      17,98 ft / 5,48 m

            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 85,0%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 131,3%

            Waterplane Area: 22 782 Square feet or 2 116 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 120%

            Structure weight / hull surface area: 128 lbs/sq ft or 623 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,94

                        - Longitudinal: 1,80

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform