środa, 20 sierpnia 2025

Modernizacja kolumbijskich krążowników lekkich typu Almirante Grau 1931-1932 (2 jednostki)

Modernizacja kolumbijskich krążowników lekkich typu Almirante Grau 1931-1932 (2 jednostki)

Małe krążowniki lekkie typu Almirante Grau, były jeszcze w ogólnie niezłym stanie, lecz ich prędkość oraz zestaw uzbrojenia nie odpowiadały już wymogom lat 30-tych. Dodatkowym argumentem za przeprowadzeniem modernizacji w tym właśnie czasie, była potrzeba zapewnienia pracy stoczniom, w sytuacji – spowodowanego kryzysem – braku zamówień na nowe jednostki.
Moim zdaniem, w wyniku tej modernizacji, otrzymano małe, ale przyzwoicie – jak na swoją wielkość – uzbrojone i opancerzone krążowniki lekkie. Zwraca uwagę duży zasięg; pozwoli on na wykorzystanie zmodernizowanych krążowników do dalekiego rozpoznania. Wprawdzie, jak na scouta, prędkość maksymalna jest słaba, ale i tak wyższa od prędkości wszystkich porównywalnych i silniejszych jednostek potencjalnego przeciwnika, czyli Chile. Z uwagi na zbliżoną prędkość maksymalną, prezentowane jednostki mogą tworzyć „zgrany” zespół ze zmodernizowanym krążownikiem ciężkim Cristóbal Colón.
Sylwetka okrętu po modernizacji jest dość nietypowa, a może nawet dziwaczna, głównie z powodu masywnego pomostu rufowego; na szczęście, okręty te na konkurs Miss Ship of World się nie wybierają J.
Modernizację przeprowadzono w stoczniach Astillero Naval No.1 w Callao i Astillero Naval No.3 w Cartagenie. Za wyjątkiem artylerii głównej, wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Przebudowano część dziobową, likwidując taran i przedłużając pokład dziobowy o 43%. Skrócono pokład rufowy o 17%. Zlikwidowano kazamaty, sponsomy i stałe nadburcie na śródokręciu. Częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano cztery kotły olejowe White-Forster/CNPM w dwu kotłowniach i dwie turbiny parowe CNPM z przekładniami w dwu maszynowniach.
Do prędkości maksymalnej zastosowano, oparty na oryginalnych parametrach okrętu, współczynnik zwiększający 1,031.
Uzbrojenie
Wykorzystano istniejące 4 działa 152/53 mm do budowy nowych stanowisk IIx152/53 mm (z dodaniem 4 nowych dział). Pozostałą artylerię zdemontowano w całości. Zdjęto istniejące wyrzutnie torpedowe 450 mm.
Po modernizacji, zestaw uzbrojenia wygląda następująco:
- 2xIIx152 mm/53 Bethlehem Steel M1920, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem SP 47,6 kg wynosi 23160 m;
- 4xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIIxwt533 mm.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Opancerzenie
Przedłużono pas burtowy oraz pokład pancerny tak, aby obejmował podajniki dział artylerii głównej. Pozostałe dane w raporcie.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano pięć radiostacji średniego i dalekiego zasięgu.
W wyniku modernizacji:
- zanurzenie zmniejszyło się o 0,03 m, a wyporność normalna wzrosła o 4 t;
- moc napędu wzrosła z 14000 do 28000 KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 24,00 do 28,43 w;
- zasięg wzrósł z 3300 Mm przy 10 w, do 7600 Mm przy 15 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko artyleria główna i średnia) wzrósł ze 119 do 190 kg.
Koszt modernizacji wyniósł 55,1% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Almirante Grau, Great Colombia light cruiser laid down 1905, launched 1906, completed 1907, modernized 1931 (engine 1930)

Displacement:
            2 512 t light; 2 616 t standard; 3 104 t normal; 3 493 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (377,10 ft / 370,08 ft) x 40,68 ft x (14,01 / 15,35 ft)
            (114,94 m / 112,80 m) x 12,40 m  x (4,27 / 4,68 m)

Armament:
      4 - 5,98" / 152 mm 53,0 cal guns - 104,94lbs / 47,60kg shells, 160 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      4 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 423 lbs / 192 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,090 t each, 4,359 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)        Length (avg)           Height (avg)
            Main:            1,50" / 38 mm  239,17 ft / 72,90 m    9,51 ft / 2,90 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 99% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           2,01" / 51 mm                   -                            2,01" / 51 mm
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,50" / 38 mm
   - Conning towers: Forward 1,50" / 38 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 28 000 shp / 20 888 Kw = 28,43 kts
            Range 7 600nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 487 tons, at max displacement = 877 tons

Complement:
            207 - 270

Cost:
            £0,142 million / $0,570 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 127 tons, 4,1%
               - Guns: 118 tons, 3,8%
               - Weapons: 9 tons, 0,3%
            Armour: 375 tons, 12,1%
               - Belts: 141 tons, 4,5%
               - Armament: 13 tons, 0,4%
               - Armour Deck: 215 tons, 6,9%
               - Conning Tower: 7 tons, 0,2%
            Machinery: 848 tons, 27,3%
            Hull, fittings & equipment: 1 161 tons, 37,4%
            Fuel, ammunition & stores: 592 tons, 19,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 025 lbs / 918 Kg = 18,9 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
            Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
            Roll period: 13,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,38
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,22

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,515 / 0,529
            Length to Beam Ratio: 9,10 : 1
            'Natural speed' for length: 19,24 kts
            Power going to wave formation at top speed: 62 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 59
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,30 degrees
            Stern overhang: -7,55 ft / -2,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            19,00%,  24,02 ft / 7,32 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       17,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:                42,00%,  11,52 ft / 3,51 m,  11,52 ft / 3,51 m
               - Quarter deck:        22,00%,  17,52 ft / 5,34 m,  17,52 ft / 5,34 m
               - Average freeboard:                      16,20 ft / 4,94 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 104,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 126,5%
            Waterplane Area: 10 170 Square feet or 945 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 121%
            Structure weight / hull surface area: 66 lbs/sq ft or 324 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,58
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Almirante Grau (1931)
Coronel Bolognesi (1932)