Niderlandzki okręt podwodny typu O17 1938-1939 (6 jednostek)
Średniej wielkości okręt podwodny,
przeznaczony do operowania z baz w Metropolii. Zwracają uwagę znaczne prędkości
maksymalne, szczególnie podwodna.
Pierwotny projekt zakładał wyposażenie
okrętów tego typu w chrapy, jednak przedłużające się testy i poprawki prototypu chrap, spowodowały, że na O17 z nich zrezygnowano. Nie wyklucza to jednak
zamontowania chrapów w przyszłości, tak na tych, jak i na innych nowych okrętach podwodnych.
Po dwa okręty budowane są w
stoczniach: Willemsoord Werf w Den Helder, Wilton-Fijenoord w Schiedam i De
Schelde we Vlissingen.
Opis techniczny.
Kadłub
Okręt dwukadłubowy o
raczej typowym wydłużeniu.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever o mocy
1200 KM każdy i dwa silniki elektryczne Philips o mocy 450 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okrętach zamontowano:
-
1xIx75/55 Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o
donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 14670 m;
- 1xIIx13,2/62
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym
pociskiem wynosi 4080 m;
- 6xIxwt533
mm z zapasem 12 torped.
Inne
Okręt został
wyposażony w dwie radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.
O17, Netherlands submarine laid down 1937, launched 1938, completed 1938 (engine 1937)
Displacement:
717 t light; 734 t
standard; 780(1014) t normal; 817 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(229,36 ft / 227,36 ft)
x 20,67 ft x (15,09 / 15,55 ft)
(69,91 m / 69,30 m) x
6,30 m x (4,60 / 4,74 m)
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm
55,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 100 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
2 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
Machine guns in deck mount, 1919 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck
forward
1 raised
mount
Weight of broadside 15 lbs /
7 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
23,70 ft / 7,23 m torpedoes - 1,588 t each, 6,351 t total
submerged bow tubes,
reloads 4 torpedoes
2nd Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm,
23,70 ft / 7,23 m torpedoes - 1,588 t each, 3,176 t total
submerged stern tubes,
reloads 2 torpedoes
Machinery:
Diesel Internal
combustion generators plus batteries,
Electric motors, 2
shafts, 2 400(900) shp / 1 790(674) Kw = 17,70(9,66) kts
Range 5 000(70)nm
at 9,00(5,00) kts
Bunker normal = 47
tons, at max displacement = 84 tons
Complement:
42
Cost:
£0,386 million / $1,542
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 22 tons, 2,9%
- Guns: 3 tons, 0,4%
- Weapons: 19 tons, 2,4%
Machinery: 67 tons,
8,5%
Hull, fittings &
equipment: 613 tons, 78,5%
Fuel, ammunition &
stores: 63 tons, 8,1%
Miscellaneous weights:
15 tons, 2,0%
- Hull below water: 15 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
255 lbs / 116 Kg = 19,8 x 3,0 "
/ 75 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,11
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 11,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 50 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,90
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,385 / 0,392
Length to Beam Ratio:
11,00 : 1
'Natural speed' for length:
15,08 kts
Power going to wave
formation at top speed: 41 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,20 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 28,00%, 6,89 ft /
2,10 m, 5,58 ft / 1,70 m
- Forward deck: 12,00%, 5,58 ft / 1,70
m, 5,58 ft / 1,70 m
- Aft deck: 46,00%, 5,58 ft / 1,70 m, 5,58 ft / 1,70 m
- Quarter deck: 14,00%, 5,58 ft / 1,70
m, 1,97 ft / 0,60 m
- Average freeboard: 5,47 ft / 1,67 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 46,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 41,7%
Waterplane Area:
2 864 Square feet or 266 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 496%
Structure weight / hull
surface area: 106 lbs/sq ft or 518 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
- Cross-sectional:
2,96
-
Longitudinal: 5,48
- Overall:
3,15
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Extremely poor
accommodation and workspace room
Poor seaboat, wet and
uncomfortable, reduced performance in heavy weathe
Operational diving depth 95 m
Emergency diving depth 152 m
Crush diving depth 238 m
O17-019 (1938)
O20-O22 (1939)