sobota, 20 kwietnia 2024

Niderlandzki okręt podwodny typu O17 1938-1939 (6 jednostek)

Niderlandzki okręt podwodny typu O17 1938-1939 (6 jednostek)

Średniej wielkości okręt podwodny, przeznaczony do operowania z baz w Metropolii. Zwracają uwagę znaczne prędkości maksymalne, szczególnie podwodna.
Pierwotny projekt zakładał wyposażenie okrętów tego typu w chrapy, jednak przedłużające się testy i poprawki prototypu chrap, spowodowały, że na O17 z nich zrezygnowano. Nie wyklucza to jednak zamontowania chrapów w przyszłości, tak na tych, jak i na innych nowych okrętach podwodnych.
Po dwa okręty budowane są w stoczniach: Willemsoord Werf w Den Helder, Wilton-Fijenoord w Schiedam i De Schelde we Vlissingen.
Opis techniczny.
Kadłub
Okręt dwukadłubowy o raczej typowym wydłużeniu.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever o mocy 1200 KM każdy i dwa silniki elektryczne Philips o mocy 450 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okrętach zamontowano:
- 1xIx75/55 Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 14670 m;
- 1xIIx13,2/62 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 6xIxwt533 mm z zapasem 12 torped.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.

O17, Netherlands submarine laid down 1937, launched 1938, completed 1938 (engine 1937)

Displacement:
            717 t light; 734 t standard; 780(1014) t normal; 817 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (229,36 ft / 227,36 ft) x 20,67 ft x (15,09 / 15,55 ft)
            (69,91 m / 69,30 m) x 6,30 m  x (4,60 / 4,74 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 100 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
      Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 23,70 ft / 7,23 m torpedoes - 1,588 t each, 6,351 t total
            submerged bow tubes, reloads 4 torpedoes
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 23,70 ft / 7,23 m torpedoes - 1,588 t each, 3,176 t total
            submerged stern tubes, reloads 2 torpedoes

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 2 400(900) shp / 1 790(674) Kw = 17,70(9,66) kts
            Range 5 000(70)nm at 9,00(5,00) kts
            Bunker normal = 47 tons, at max displacement = 84 tons

Complement:
            42

Cost:
            £0,386 million / $1,542 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 22 tons, 2,9%
               - Guns: 3 tons, 0,4%
               - Weapons: 19 tons, 2,4%
            Machinery: 67 tons, 8,5%
            Hull, fittings & equipment: 613 tons, 78,5%
            Fuel, ammunition & stores: 63 tons, 8,1%
            Miscellaneous weights: 15 tons, 2,0%
               - Hull below water: 15 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              255 lbs / 116 Kg = 19,8 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 50 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,90

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,385 / 0,392
            Length to Beam Ratio: 11,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,08 kts
            Power going to wave formation at top speed: 41 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,20 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            28,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Forward deck:       12,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Aft deck:                46,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Quarter deck:        14,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  1,97 ft / 0,60 m
               - Average freeboard:                      5,47 ft / 1,67 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 46,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 41,7%
            Waterplane Area: 2 864 Square feet or 266 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 496%
            Structure weight / hull surface area: 106 lbs/sq ft or 518 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,96
                        - Longitudinal: 5,48
                        - Overall: 3,15
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Extremely poor accommodation and workspace room
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weathe 

Operational diving depth 95 m
Emergency diving depth 152 m
Crush diving depth 238 m

O17-019 (1938)
O20-O22 (1939)