czwartek, 28 sierpnia 2025

Modernizacja kolumbijskiej kanonierki typu Libertador Bolívar 1932 (1 jednostka)

Modernizacja kolumbijskiej kanonierki typu Libertador Bolívar 1932 (1 jednostka)

Była kanonierka torpedowa Libertador Bolívar, na początku lat 30-tych XX. w, nie spełniała już warunków niezbędnych dla okrętu torpedowego, głównie z powodu niewystarczającej prędkości. Ten fakt, a także silne zużycie urządzeń napędowych, stały się przesłankami do decyzji o jej modernizacji.
Po modernizacji, przewiduje się wykorzystanie kanonierki do wykonywania kilku różnych zadań: obrony wybrzeża własnego, ostrzału wybrzeża wroga, patrolowania, eskortowania oraz transportu niewielkich (do 32 t), lecz ważnych ładunków.
Po raz pierwszy w kolumbijskiej flocie, zamontowano na niej zamknięte stanowiska dział 127 mm z podnośnikami.
Modernizację przeprowadziła stocznia Astillero Naval No. w Guayaquil. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Przebudowano dziobową część kadłuba, likwidując taran. Zmieniono częściowo podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano dwa silniki diesla Sulzer/SS w jednej maszynowni.
Zastosowano, wyliczony na bazie parametrów realnego okrętu, współczynnik zwiększający do prędkości maksymalnej w wysokości 1,018.
Uzbrojenie
Istniejące, wraz z wyrzutniami torpedowymi, zdjęto w całości. Nowy zestaw uzbrojenia wygląda następująco:
- 2xIx127 mm/51 BS/HM M1931, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 22,70 kg wynosi 19480 m;
- 2xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xwbg z zapasem 12 bg BP-19.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Opancerzenie
Istniejące, pionowe i poziome pozostawiono bez zmian, pełne dane w raporcie.
Inne
Nadbudówki, maszty i kominy przebudowano w całości.
Zainstalowano pięć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz szumonamiernik.
W wyniku modernizacji:
- zanurzenie zmniejszyło się z 4,27 do 3,97 m;
- wyporność normalna zmniejszyła się z 800 do 763 t;
- moc napędu zmniejszyła się z 4500 do 3600 KM;
- prędkość maksymalna zmniejszyła się z 21,50 do 20,46 w;
- zasięg wzrósł z 2400 Mm przy 10 w. do 4900 Mm przy 13 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko artyleria główna) nie uległ zmianie.
Koszt modernizacji wyniósł 47,8% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Libertador Bolívar, Great Colombia gunboat laid down 1895, launched 1896, completed 1896, modernized 1932 (engine 1932)

Displacement:
            637 t light; 663 t standard; 763 t normal; 842 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (252,37 ft / 245,41 ft) x 27,56 ft x (13,02 / 13,73 ft)
            (76,92 m / 74,80 m) x 8,40 m  x (3,97 / 4,18 m)

Armament:
      2 - 5,00" / 127 mm 51,0 cal guns - 50,04lbs / 22,70kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1910 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck forward
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 103 lbs / 47 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:                     Width (max)            Length (avg)           Height (avg)
            Main:             0,98" / 25 mm     105,64 ft / 32,20 m     5,91 ft / 1,80 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 66% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm       -                            0,98" / 25 mm
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm
   - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 600 shp / 2 685 Kw = 20,46 kts
            Range 4 900nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 99 tons, at max displacement = 179 tons

Complement:
            72 - 94

Cost:
            £0,086 million / $0,341 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 45 tons, 5,9%
               - Guns: 42 tons, 5,5%
               - Weapons: 3 tons, 0,4%
            Armour: 78 tons, 10,2%
               - Belts: 27 tons, 3,6%
               - Armament: 5 tons, 0,7%
               - Armour Deck: 44 tons, 5,7%
               - Conning Tower: 2 tons, 0,2%
            Machinery: 106 tons, 13,9%
            Hull, fittings & equipment: 376 tons, 49,3%
            Fuel, ammunition & stores: 125 tons, 16,5%
            Miscellaneous weights: 32 tons, 4,2%
               - Hull below water: 28 tons
               - Hull above water: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 142 lbs / 518 Kg = 18,3 x 5,0 " / 127 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 12,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,32
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,303 / 0,318
            Length to Beam Ratio: 8,90 : 1
            'Natural speed' for length: 15,67 kts
            Power going to wave formation at top speed: 45 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,90 degrees
            Stern overhang: 2,95 ft / 0,90 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            32,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  17,03 ft / 5,19 m
               - Forward deck:       18,00%,    9,02 ft / 2,75 m,    9,02 ft / 2,75 m
               - Aft deck:                25,00%,    9,02 ft / 2,75 m,    9,02 ft / 2,75 m
               - Quarter deck:        25,00%,  12,01 ft / 3,66 m,  13,02 ft / 3,97 m
               - Average freeboard:                      12,71 ft / 3,88 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 68,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 94,8%
            Waterplane Area: 3 974 Square feet or 369 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 165%
            Structure weight / hull surface area: 45 lbs/sq ft or 218 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 6,34
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather