Modernizacja kolumbijskiego krążownika typu Francisco de Paula Santander (były włoski krążownik-scout Quarto) 1934 (1 szt.)
Pomysłodawcą
tematu jest kolega mb81. Na początek legenda będąca pewnym rozwinięciem założeń
Pomysłodawcy.
2
kwietnia 1933 roku, stojący w Brindisi włoski krążownik-scout Quarto, na skutek przypadkowej eksplozji
kotła osiadł na dnie basenu portowego. Okręt szybko podniesiono, ale z uwagi na
ogólne zużycie i zniszczenia przeznaczono go na złom. Kiedy z jednostki
zdemontowano już uzbrojenie, napęd, maszty, kominy oraz większość nadbudówek
wraz z pancerną wieżą dowodzenia, wpłynęła z Kolumbii oferta zakupu po cenie
złomu. Kolumbijczycy planowali szybko wzmocnić swoją marynarkę wojenną w
obliczu konfliktu z Peru o Leticję, dlatego transakcja została zrealizowana już
pod koniec maja 1933 roku i wrak przeholowano do portugalskiej stoczni Estaleiro
Real de Lisboa tam, gdzie budowane były – zakupione jeszcze na pochylniach –
niszczyciele Antioquia i Caldas. Remont i modernizacja okrętu
trwały do listopada 1934 roku. Po zakończeniu czynności odbiorowych, okręt
przeszedł do kolumbijskiej bazy marynarki wojennej w Cartagenie. Początkowo Santander miał trafić do bazy w
Buenaventurze, ale wcześniejsze zakończenie konfliktu
kolumbijsko-peruwiańskiego o Leticję spowodowało, że obecność jednostki na
Pacyfiku stała się niekonieczna. Okręt służył w kolumbijskiej marynarce do roku
1952, po czym został przekazany na złom.
Poniżej opis remontu/modernizacji z
podziałem na elementy.
Kadłub
Wykonano prace remontowo-konserwacyjne,
praktycznie bez zmian konstrukcyjnych.
Napęd
Zdemontowano dwa wały śrubowe oraz
zamontowano cztery kotły olejowe systemu Yarrow w czterech kotłowniach i dwa
zestawy turbin parowych z przekładniami systemu Parsons w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 4xIx6"/45 (15.2 cm) BL Mark XII,
przy elewacji maksymalnej 40o donośność pociskiem HE 50,30 kg wynosi
19660 m, a przebijalność pancerza na dystansie 6860 m 89 mm;
- 2xIx4"/45 (10.2 cm) QF Mark V,
przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 14,06 kg wynosi 14950 m, a
przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 8760 m;
- 4xIx2-pdr QF Mark II, przy elewacji
maksymalnej 80o donośność pionowa pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3040 m;
- 2xIIx0.5"/62 (12.7 mm) Mark III,
przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa pociskiem 0,04 kg
wynosi 2520 m;
- 2 zrzutnie bg z zapasem 24 bomb;
- 80 min kontaktowych.
Uzbrojenie minowe i pop może być
stosowane tylko alternatywnie, tzn. albo miny, albo bg.
Ponadto, jednostka została wyposażona
w dalocelownik o bazie 5,6 m, dalmierz o bazie 2,9 m oraz szumonamiernik.
Opancerzenie
Zwiększono grubość pokładu pancernego
ze skosami z 40 do 50 mm.
Inne
Praktycznie od podstaw zbudowano
nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe i
nawigacyjne.
W efekcie powyższych prac, prędkość
maksymalna wzrosła z 28,0 do 30,1 w (przy zastosowaniu współczynnika
zwiększającego 1,03), a zasięg z 2300 do 3400 Mm przy 15 w.
Koszt modernizacji wraz z kosztem
zakupu okrętu wyniósł 58,4% wartości identycznego okrętu nowego.
Francisco de Paula Santander, Columbia light cruiser laid down 1909,
launched 1911, completed 1913, modernized 1934 (engine 1934)
Displacement:
2 935 t light;
3 047 t standard; 3 271 t normal; 3 450 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(429,95 ft / 428,48 ft)
x 41,99 ft x (13,45 / 13,99 ft)
(131,05 m / 130,60 m) x
12,80 m x (4,10 / 4,26 m)
Armament:
4 - 5,98" / 152 mm 45,0
cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in deck and hoist mounts,
1913 Model
4 x Single mounts on centreline, evenly
spread
3 raised
mounts
2 - 4,02" / 102 mm 45,0
cal guns - 31,00lbs / 14,06kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1913 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck forward
4 - 1,57" / 40,0 mm
39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
4 x Single mounts on centreline, aft evenly
spread
4 raised
mounts
4 - 0,50" / 12,7 mm
62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1926 Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 437 lbs
/ 198 kg
Mines
2 - 992,08 lbs / 450,00 kg
mines + 80 reloads - 36,317 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 1,50" / 38 mm 0,79" / 20 mm 0,98"
/ 25 mm
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Protected deck - single deck:
For and Aft decks:
1,97" / 50 mm
- Conning towers: Forward
1,97" / 50 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
33 000 shp / 24 618 Kw = 30,10 kts
Range 3 400nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 402 tons
Complement:
216 - 281
Cost:
£0,160 million / $0,650
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 180 tons,
5,5%
- Guns: 128 tons, 3,9%
- Weapons: 52 tons, 1,6%
Armour: 391 tons, 12,0%
- Armament: 32 tons, 1,0%
- Armour Deck: 350 tons, 10,7%
- Conning Tower: 9 tons, 0,3%
Machinery: 949 tons,
29,0%
Hull, fittings &
equipment: 1 374 tons, 42,0%
Fuel, ammunition &
stores: 336 tons, 10,3%
Miscellaneous weights:
41 tons, 1,3%
- Hull below water: 29 tons
- On freeboard deck: 12 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 697 lbs / 1 677 Kg = 34,5 x 6,0
" / 152 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,09
Metacentric height 1,6
ft / 0,5 m
Roll period: 14,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,54
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,27
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak, raised quarterdeck ,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,473 / 0,480
Length to Beam Ratio:
10,20 : 1
'Natural speed' for
length: 20,70 kts
Power going to wave
formation at top speed: 58 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 56
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 1,48 ft
/ 0,45 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 21,65 ft / 6,60 m
- Forward deck: 13,00%, 21,65 ft / 6,60
m, 21,65 ft / 6,60 m
- Aft deck: 52,00%, 13,45 ft / 4,10 m, 13,45 ft / 4,10 m
- Quarter deck: 15,00%, 14,11 ft /
4,30 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Average freeboard: 16,31 ft / 4,97 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 108,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 155,8%
Waterplane Area:
11 703 Square feet or 1 087 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 119%
Structure weight / hull
surface area: 70 lbs/sq ft or 342 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 2,02
- Overall:
1,00
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily