niedziela, 15 marca 2020

Modernizacja kolumbijskiego krążownika typu Francisco de Paula Santander (były włoski krążownik-scout Quarto) 1934 (1 szt.)


Modernizacja kolumbijskiego krążownika typu Francisco de Paula Santander (były włoski krążownik-scout Quarto) 1934 (1 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega mb81. Na początek legenda będąca pewnym rozwinięciem założeń Pomysłodawcy.
2 kwietnia 1933 roku, stojący w Brindisi włoski krążownik-scout Quarto, na skutek przypadkowej eksplozji kotła osiadł na dnie basenu portowego. Okręt szybko podniesiono, ale z uwagi na ogólne zużycie i zniszczenia przeznaczono go na złom. Kiedy z jednostki zdemontowano już uzbrojenie, napęd, maszty, kominy oraz większość nadbudówek wraz z pancerną wieżą dowodzenia, wpłynęła z Kolumbii oferta zakupu po cenie złomu. Kolumbijczycy planowali szybko wzmocnić swoją marynarkę wojenną w obliczu konfliktu z Peru o Leticję, dlatego transakcja została zrealizowana już pod koniec maja 1933 roku i wrak przeholowano do portugalskiej stoczni Estaleiro Real de Lisboa tam, gdzie budowane były – zakupione jeszcze na pochylniach – niszczyciele Antioquia i Caldas. Remont i modernizacja okrętu trwały do listopada 1934 roku. Po zakończeniu czynności odbiorowych, okręt przeszedł do kolumbijskiej bazy marynarki wojennej w Cartagenie. Początkowo Santander miał trafić do bazy w Buenaventurze, ale wcześniejsze zakończenie konfliktu kolumbijsko-peruwiańskiego o Leticję spowodowało, że obecność jednostki na Pacyfiku stała się niekonieczna. Okręt służył w kolumbijskiej marynarce do roku 1952, po czym został przekazany na złom.
Poniżej opis remontu/modernizacji z podziałem na elementy.
Kadłub
Wykonano prace remontowo-konserwacyjne, praktycznie bez zmian konstrukcyjnych.
Napęd
Zdemontowano dwa wały śrubowe oraz zamontowano cztery kotły olejowe systemu Yarrow w czterech kotłowniach i dwa zestawy turbin parowych z przekładniami systemu Parsons w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 4xIx6"/45 (15.2 cm) BL Mark XII, przy elewacji maksymalnej 40o donośność pociskiem HE 50,30 kg wynosi 19660 m, a przebijalność pancerza na dystansie 6860 m 89 mm;
- 2xIx4"/45 (10.2 cm) QF Mark V, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 14,06 kg wynosi 14950 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 8760 m;
- 4xIx2-pdr QF Mark II, przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3040 m;
- 2xIIx0.5"/62 (12.7 mm) Mark III, przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa pociskiem 0,04 kg wynosi 2520 m;
- 2 zrzutnie bg z zapasem 24 bomb;
- 80 min kontaktowych.
Uzbrojenie minowe i pop może być stosowane tylko alternatywnie, tzn. albo miny, albo bg.
Ponadto, jednostka została wyposażona w dalocelownik o bazie 5,6 m, dalmierz o bazie 2,9 m oraz szumonamiernik.
Opancerzenie
Zwiększono grubość pokładu pancernego ze skosami z 40 do 50 mm.
Inne
Praktycznie od podstaw zbudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.
W efekcie powyższych prac, prędkość maksymalna wzrosła z 28,0 do 30,1 w (przy zastosowaniu współczynnika zwiększającego 1,03), a zasięg z 2300 do 3400 Mm przy 15 w.
Koszt modernizacji wraz z kosztem zakupu okrętu wyniósł 58,4% wartości identycznego okrętu nowego.


Francisco de Paula Santander, Columbia light cruiser laid down 1909, launched 1911, completed 1913, modernized 1934 (engine 1934)


Displacement:
            2 935 t light; 3 047 t standard; 3 271 t normal; 3 450 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (429,95 ft / 428,48 ft) x 41,99 ft x (13,45 / 13,99 ft)
            (131,05 m / 130,60 m) x 12,80 m  x (4,10 / 4,26 m)

Armament:
      4 - 5,98" / 152 mm 45,0 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in deck and hoist mounts, 1913 Model
              4 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        3 raised mounts
      2 - 4,02" / 102 mm 45,0 cal guns - 31,00lbs / 14,06kg shells, 250 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1913 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
      4 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Single mounts on centreline, aft evenly spread
                        4 raised mounts
      4 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1926 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 437 lbs / 198 kg
      Mines
      2 - 992,08 lbs / 450,00 kg mines + 80 reloads - 36,317 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   1,50" / 38 mm 0,79" / 20 mm             0,98" / 25 mm
            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Protected deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,97" / 50 mm

   - Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 33 000 shp / 24 618 Kw = 30,10 kts
            Range 3 400nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 402 tons

Complement:
            216 - 281

Cost:
            £0,160 million / $0,650 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 180 tons, 5,5%
               - Guns: 128 tons, 3,9%
               - Weapons: 52 tons, 1,6%
            Armour: 391 tons, 12,0%
               - Armament: 32 tons, 1,0%
               - Armour Deck: 350 tons, 10,7%
               - Conning Tower: 9 tons, 0,3%
            Machinery: 949 tons, 29,0%
            Hull, fittings & equipment: 1 374 tons, 42,0%
            Fuel, ammunition & stores: 336 tons, 10,3%
            Miscellaneous weights: 41 tons, 1,3%
               - Hull below water: 29 tons
               - On freeboard deck: 12 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 697 lbs / 1 677 Kg = 34,5 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 1,6 ft / 0,5 m
            Roll period: 14,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,54
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,27

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,473 / 0,480
            Length to Beam Ratio: 10,20 : 1
            'Natural speed' for length: 20,70 kts
            Power going to wave formation at top speed: 58 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 56
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 1,48 ft / 0,45 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Forward deck:       13,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Aft deck:    52,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Quarter deck:        15,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Average freeboard:                      16,31 ft / 4,97 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 108,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 155,8%
            Waterplane Area: 11 703 Square feet or 1 087 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 119%
            Structure weight / hull surface area: 70 lbs/sq ft or 342 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 2,02
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily