Modernizacja holenderskich kanonierek typu Brinio 1939 (3 szt.)
Pomysłodawcą tematu jest kolega ŁK. Oto napisana przez
Niego (i lekko przeredagowana przeze mnie) legenda.
Pierwszymi w Europie zachodniej okrętami nawodnymi,
napędzanymi silnikami wysokoprężnymi były holenderskie kanonierki Brinio, Friso i Gruno. W
założeniu miały one stanowić wsparcie artyleryjskie dla własnych torpedowców,
operujących na wodach przybrzeżnych. Szybko jednak okazało się, że okręty te
mają poważniejszy potencjał i znakomicie nadają się np. do wspierania własnych
wojsk lądowych, operujących w pasie przybrzeżnym. W połowie lat 30-tych podjęta
została decyzja o obszernej przebudowie wszystkich trzech jednostek, które
miały pozostać po niej na wodach macierzystych. Przebudowy dokonała stocznia
Wilton-Fijenoord w Schiedam, w okresie od 1.07.1937 r. do 01.04.1939 r. (powrót
do służby ostatniej z modernizowanych kanonierek). W czasie niemieckiej agresji
w 1940 r. ofiarami niemieckiego lotnictwa stały się Brinio i Friso, natomiast
Gruno zdołał się ewakuować na Wyspy
Brytyjskie. Wykorzystywany w charakterze przybrzeżnego eskortowca, okręt był
dwukrotnie przezbrajany. W roku 1941, kosztem zmniejszenia zasięgu, zamieniono pojedyncze stanowiska 150 mm na
podwójne 102 mm, nkm-y 12,7 mm na działka Oerlikon 20 mm oraz dodano zrzutnie
bomb głębinowych z zapasem 24 bg. W roku 1943 zamontowano radarową stację
kontroli powietrznej. W trakcie tej służby kanonierka zdołała zestrzelić 3
niemieckie samoloty, a w dniu 07.02.1944 r. zatopić ogniem artylerii szarżujący
niemiecki ścigacz torpedowy S-149,
który wespół z siostrzaną jednostką S-176
zaatakował, ochraniany przez Gruno,
transportowiec Kedah (2499 BRT),
służący aktualnie jako mobilny okręt koszarowy RN. Po zakończeniu działań
wojennych Gruno powrócił 24.05.1945
r. do portu w Amsterdamie. Po częściowym rozbrojeniu (zachowano jedynie
działka 40 mm, które przeniesiono na dziób i rufę) służył jeszcze do 31.12.1955
r. w charakterze bazy kutrów trałowych. W roku następnym pocięty został na złom
w stoczni Rijkswerf w Amsterdamie.
Teraz
opis samej modernizacji.
Uwaga:
dane liczbowe dotyczą Brinio, pozostałe
okręty tego typu nieznacznie różniły się wypornością i innymi, związanymi z tym parametrami.
Kadłub
Zmniejszono
zanurzenie z 2,75 do 2,60 m.
Napęd
Wymieniono
zamontowane w roku 1917 diesle o mocy 1500 KM na nowe silniki wysokoprężne Sulzer
o łącznej mocy 1800 KM.
Uzbrojenie
Zdemontowano
działa 105 mm. Zainstalowano:
- 2xIx15
cm/50 (5.9") Bofors Mark 7, przy elewacji maksymalnej 30o donośność
maksymalna pociskiem AP 46,7 kg wynosi 21580 m;
- 2xIIx40
mm/60 (1.57") Bofors Model 1936 na podstawach stabilizowanych Hazemeyer, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy
elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 7160 m.
Nkm-y
12,7 mm/90 Browning Model 1926 pozostały, jednak ze zmianą ich lokalizacji.
Zamontowano
nowy system kierowania ogniem Koninklijke Philips
N.V. z dalmierzem optycznym o bazie 2,9 m.
Opancerzenie
Pozostawiono
bez zmian.
Inne
Przebudowano
nadbudówki, komin i maszt(y).
Zainstalowano
nowe wyposażenie radio-nawigacyjne.
W
wyniku modernizacji (w odniesieniu do projektu oryginalnego):
- wyporność
standardowa zmniejszyła się z 545 do 515 t;
-
prędkość maksymalna zwiększyła się z 14,00 do 16,73 w;
-
zasięg zwiększył się z 1440 Mm przy 6 w do 2500 Mm przy 12 w.
Koszt
modernizacji wyniósł 39,8% wartości identycznego okrętu nowego.
Brinio, Netherlands gunboat laid down 1911, launched 1912, completed
1914, modernized 1932, 1939 (engine 1938)
Displacement:
468 t light; 515 t
standard; 550 t normal; 578 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(172,74 ft / 171,26 ft)
x 27,95 ft x (8,53 / 8,85 ft)
(52,65 m / 52,20 m) x
8,52 m x (2,60 / 2,70 m)
Armament:
2 - 5,98" / 152 mm 50,0
cal guns - 102,96lbs / 46,70kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1924 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 1,57" / 40,0 mm
60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1934 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1926 Model
2 x Single mounts on sides aft deck
2 raised
mounts
Weight of broadside 210 lbs
/ 95 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 2,17" / 55 mm 124,02 ft / 37,80 m 9,19 ft
/ 2,80 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 111% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 2,17" / 55 mm - 2,17" / 55 mm
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
0,67" / 17 mm
- Conning towers: Forward
2,17" / 55 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
1 800 shp / 1 343 Kw = 16,73 kts
Range 2 500nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 63 tons
Complement:
56 - 73
Cost:
£0,019 million / $0,076
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 70 tons,
12,7%
- Guns: 70 tons, 12,7%
Armour: 148 tons, 26,9%
- Belts: 104 tons, 18,9%
- Armament: 13 tons, 2,3%
- Armour Deck: 28 tons, 5,1%
- Conning Tower: 3 tons, 0,6%
Machinery: 49 tons,
9,0%
Hull, fittings &
equipment: 197 tons, 35,8%
Fuel, ammunition &
stores: 82 tons, 14,9%
Miscellaneous weights:
4 tons, 0,8%
- On freeboard deck: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
861 lbs / 390 Kg = 8,0 x 6,0 " / 152 mm
shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,09
Metacentric height 0,9
ft / 0,3 m
Roll period: 12,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,61
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,13
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block coefficient (normal/deep):
0,471 / 0,477
Length to Beam Ratio:
6,13 : 1
'Natural speed' for
length: 13,09 kts
Power going to wave
formation at top speed: 59 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 2,30 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 26,00%, 12,47 ft /
3,80 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Forward deck: 11,00%, 10,17 ft / 3,10
m, 10,17 ft / 3,10 m
- Aft deck: 43,00%, 6,89 ft / 2,10 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Quarter deck: 20,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 8,44 ft / 2,57 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 74,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 79,9%
Waterplane Area:
3 108 Square feet or 289 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 113%
Structure weight / hull
surface area: 50 lbs/sq ft or 242 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 3,25
- Overall:
1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
PS.
Szanowni Koledzy (nie dotyczy ŁK)! Zgłaszajcież jakieś nowe pomysły! Jeżeli tego nie zrobicie, to nastąpi tu niebawem długa seria tematów autorstwa ŁK, rzadko przetykana czymś moim własnym. Kolega ŁK jest znany z pomysłów ciekawych, często kontrowersyjnych, ale zawsze wartościowych. Każdy Jego projekt blog ubogaca, ale czy nie byłoby dobrze gdyby również - chociażby jako przerywniki - ukazywały się projekty innych Kolegów?