czwartek, 21 maja 2020

Modernizacja holenderskich kanonierek typu Brinio 1939 (3 szt.)


Modernizacja holenderskich kanonierek typu Brinio 1939 (3 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega ŁK. Oto napisana przez Niego (i lekko przeredagowana przeze mnie) legenda.
Pierwszymi w Europie zachodniej okrętami nawodnymi, napędzanymi silnikami wysokoprężnymi były holenderskie kanonierki Brinio, Friso i Gruno. W założeniu miały one stanowić wsparcie artyleryjskie dla własnych torpedowców, operujących na wodach przybrzeżnych. Szybko jednak okazało się, że okręty te mają poważniejszy potencjał i znakomicie nadają się np. do wspierania własnych wojsk lądowych, operujących w pasie przybrzeżnym. W połowie lat 30-tych podjęta została decyzja o obszernej przebudowie wszystkich trzech jednostek, które miały pozostać po niej na wodach macierzystych. Przebudowy dokonała stocznia Wilton-Fijenoord w Schiedam, w okresie od 1.07.1937 r. do 01.04.1939 r. (powrót do służby ostatniej z modernizowanych kanonierek). W czasie niemieckiej agresji w 1940 r. ofiarami niemieckiego lotnictwa stały się Brinio i Friso, natomiast Gruno zdołał się ewakuować na Wyspy Brytyjskie. Wykorzystywany w charakterze przybrzeżnego eskortowca, okręt był dwukrotnie przezbrajany. W roku 1941, kosztem zmniejszenia zasięgu,  zamieniono pojedyncze stanowiska 150 mm na podwójne 102 mm, nkm-y 12,7 mm na działka Oerlikon 20 mm oraz dodano zrzutnie bomb głębinowych z zapasem 24 bg. W roku 1943 zamontowano radarową stację kontroli powietrznej. W trakcie tej służby kanonierka zdołała zestrzelić 3 niemieckie samoloty, a w dniu 07.02.1944 r. zatopić ogniem artylerii szarżujący niemiecki ścigacz torpedowy S-149, który wespół z siostrzaną jednostką S-176 zaatakował, ochraniany przez Gruno, transportowiec Kedah (2499 BRT), służący aktualnie jako mobilny okręt koszarowy RN. Po zakończeniu działań wojennych Gruno powrócił 24.05.1945 r. do portu w Amsterdamie. Po częściowym rozbrojeniu  (zachowano jedynie działka 40 mm, które przeniesiono na dziób i rufę) służył jeszcze do 31.12.1955 r. w charakterze bazy kutrów trałowych. W roku następnym pocięty został na złom w stoczni Rijkswerf w Amsterdamie.
Teraz opis samej modernizacji.
Uwaga: dane liczbowe dotyczą Brinio, pozostałe okręty tego typu nieznacznie różniły się wypornością i innymi, związanymi z tym parametrami.
Kadłub
Zmniejszono zanurzenie z 2,75 do 2,60 m.
Napęd
Wymieniono zamontowane w roku 1917 diesle o mocy 1500 KM na nowe silniki wysokoprężne Sulzer o łącznej mocy 1800 KM.
Uzbrojenie
Zdemontowano działa 105 mm. Zainstalowano:
- 2xIx15 cm/50 (5.9") Bofors Mark 7, przy elewacji maksymalnej 30o donośność maksymalna pociskiem AP 46,7 kg wynosi 21580 m;
- 2xIIx40 mm/60 (1.57") Bofors Model 1936 na podstawach stabilizowanych Hazemeyer, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 7160 m.
Nkm-y 12,7 mm/90 Browning Model 1926 pozostały, jednak ze zmianą ich lokalizacji.
Zamontowano nowy system kierowania ogniem Koninklijke Philips N.V. z dalmierzem optycznym o bazie 2,9 m.
Opancerzenie
Pozostawiono bez zmian.
Inne
Przebudowano nadbudówki, komin i maszt(y).
Zainstalowano nowe wyposażenie radio-nawigacyjne.
W wyniku modernizacji (w odniesieniu do projektu oryginalnego):
- wyporność standardowa zmniejszyła się z 545 do 515 t;
- prędkość maksymalna zwiększyła się z 14,00 do 16,73 w;
- zasięg zwiększył się z 1440 Mm przy 6 w do 2500 Mm przy 12 w.
Koszt modernizacji wyniósł 39,8% wartości identycznego okrętu nowego.


Brinio, Netherlands gunboat laid down 1911, launched 1912, completed 1914, modernized 1932, 1939 (engine 1938)


Displacement:
            468 t light; 515 t standard; 550 t normal; 578 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (172,74 ft / 171,26 ft) x 27,95 ft x (8,53 / 8,85 ft)
            (52,65 m / 52,20 m) x 8,52 m  x (2,60 / 2,70 m)

Armament:
      2 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 102,96lbs / 46,70kg shells, 250 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1924 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1934 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1926 Model
              2 x Single mounts on sides aft deck
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 210 lbs / 95 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,17" / 55 mm 124,02 ft / 37,80 m     9,19 ft / 2,80 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 111% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   2,17" / 55 mm       -                            2,17" / 55 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,67" / 17 mm

   - Conning towers: Forward 2,17" / 55 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 800 shp / 1 343 Kw = 16,73 kts
            Range 2 500nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 63 tons

Complement:
            56 - 73

Cost:
            £0,019 million / $0,076 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 70 tons, 12,7%
               - Guns: 70 tons, 12,7%
            Armour: 148 tons, 26,9%
               - Belts: 104 tons, 18,9%
               - Armament: 13 tons, 2,3%
               - Armour Deck: 28 tons, 5,1%
               - Conning Tower: 3 tons, 0,6%
            Machinery: 49 tons, 9,0%
            Hull, fittings & equipment: 197 tons, 35,8%
            Fuel, ammunition & stores: 82 tons, 14,9%
            Miscellaneous weights: 4 tons, 0,8%
               - On freeboard deck: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              861 lbs / 390 Kg = 8,0 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 12,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,61
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,13

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,471 / 0,477
            Length to Beam Ratio: 6,13 : 1
            'Natural speed' for length: 13,09 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 2,30 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            26,00%,  12,47 ft / 3,80 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Forward deck:       11,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Aft deck:    43,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      8,44 ft / 2,57 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 79,9%
            Waterplane Area: 3 108 Square feet or 289 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 113%
            Structure weight / hull surface area: 50 lbs/sq ft or 242 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,89
                        - Longitudinal: 3,25
                        - Overall: 1,01
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform


PS.
Szanowni Koledzy (nie dotyczy ŁK)! Zgłaszajcież jakieś nowe pomysły! Jeżeli tego nie zrobicie, to nastąpi tu niebawem długa seria tematów autorstwa ŁK, rzadko przetykana czymś moim własnym. Kolega ŁK jest znany z pomysłów ciekawych, często kontrowersyjnych, ale zawsze wartościowych. Każdy Jego projekt blog ubogaca, ale czy nie byłoby dobrze gdyby również - chociażby jako przerywniki - ukazywały się projekty innych Kolegów?