piątek, 6 września 2024

Niderlandzkie krążowniki lekkie typu Halmahera 1941 (3 jednostki)

Niderlandzkie krążowniki lekkie typu Halmahera 1941 (3 jednostki)

Duże, silnie uzbrojone i opancerzone lekkie krążowniki. Stosunkowo duży zasięg pozwala im na efektywną współpracę z zespołami okrętów liniowych i lotniskowców, a spora prędkość maksymalna umożliwia współpracę z niszczycielami. Pewną wadą są – delikatnie mówiąc – umiarkowane właściwości morskie, ale zawsze jest coś za coś. Liczne i nowoczesne uzbrojenie plot, umożliwia zarówno udział w grupowej obronie plot, jak i skuteczną samoobronę.
Na etapie projektowania, ścierały się poglądy na temat wyposażenia lotniczego tego okrętu. W końcu, zakładając współpracę tych krążowników z własnymi okrętami liniowymi i lotniskowcami, z wyposażenia lotniczego zrezygnowano.
Nowością na okrętach tego typu jest wczesna wersja radaru, oznaczona jako BeD-1u. Założeniem było, aby pozwalała ona jednocześnie na wczesne wykrywanie okrętów i samolotów wroga, wspomagała kierowanie ogniem, a także usprawniała nawigację w warunkach braku widoczności (noc, mgła). Optymizm projektantów i konstruktorów tego urządzenia, nie znalazł jednak potwierdzenia w praktyce. Stosunkowo najlepiej udawało się kontrolować cele powietrzne, ale to i tak z odległości niewiele przekraczającej możliwość ich optycznego wykrycia. Niemniej, dzięki zebranym doświadczeniom, można mieć nadzieję na pojawienie się w niedalekiej przyszłości doskonalszych i bardziej wyspecjalizowanych okrętowych urządzeń radarowych.
Dwie  jednostki tego typu zostały zbudowane w stoczni NV Wilton Dok- en Werf Maatschappij w Schiedam, a jedna w stoczni Koninklijke Maatschappij De Schelde we Vlissingen. Przydzielone zostają do Dowództwa Sił Operacyjnych.
Opis techniczny.
Kadłub
Gładkopokładowy, o umiarkowanym wydłużeniu i pełnotliwości.
Napęd
Osiem kotłów olejowych Burgerhout w czterech kotłowniach oraz cztery zestawy turbin parowych Werkspoor z przekładniami w czterech maszynowniach. Pomieszczenia napędu są rozmieszczone w następujący sposób (licząc od dziobu): 2K-2M-2K-2M.
Biorąc za okręty porównawcze, brytyjskie krążowniki lekkie typu Southampton, wyliczono współczynnik zwiększający do prędkości w wysokości 1,033. Ponadto, z uwagi na wyposażony w gruszkę dziobową kadłub, uzyskano dodatkowy współczynnik zwiększający 1,029. Łączny współczynnik zwiększający wynosi 1,033 x 1,029 = 1,063.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 4xIIIx149/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1921, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 46,7 kg wynosi 26010 m;
- 4xIIx105/50 Wilton-Fijenoord/Hazemeyer P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 18200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11340 m;
- 8xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord/Hazemeyer P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 8xIIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m;
- 2xIIIxwt533 mm.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa główne dalocelowniki optyczne o bazie 5,6 m oraz dwa optyczne dalocelowniki pomocnicze z funkcją plot o bazie 4,1 m. Ponadto, posadowione w superpozycji wieże artylerii głównej, posiadają dalmierz optyczny o bazie 5,9 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie i na rysunku.
Inne
Na okręcie zainstalowano pięć radiostacji, dwa radionamierniki oraz radar uniwersalny. 

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/cb560e2c2d23b46b830ce0326efa6365.html

Halmahera, Netherlands light cruiser laid down 1939, launched 1940, completed 1941 (engine 1940)

Displacement:
            8 401 t light; 8 912 t standard; 10 274 t normal; 11 363 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (594,44 ft / 588,91 ft) x 61,35 ft x (20,67 / 22,08 ft)
            (181,19 m / 179,50 m) x 18,70 m  x (6,30 / 6,73 m)

Armament:
      12 - 5,87" / 149 mm 50,0 cal guns - 102,96lbs / 46,70kg shells, 250 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1921 Model
              4 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      8 - 4,13" / 105 mm 46,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 500 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      16 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 raised mounts
      16 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,34lbs / 0,16kg shells, 4 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 1 396 lbs / 633 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 23,56 ft / 7,18 m torpedoes - 1,587 t each, 9,523 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)         Length (avg)           Height (avg)
            Main:           4,13" / 105 mm  400,92 ft / 122,20 m   9,02 ft / 2,75 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper:          1,97" / 50 mm    194,23 ft / 59,20 m    7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 105% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                                1,50" / 38 mm   400,92 ft / 122,20 m   20,51 ft / 6,25 m
            Beam between torpedo bulkheads 45,60 ft / 13,90 m
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:           1,97" / 50 mm         0,98" / 25 mm                 1,97" / 50 mm
            2nd:             0,51" / 13 mm                   -                                      -
   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 1,50" / 38 mm
   - Conning towers: Forward 4,13" / 105 mm, Aft 1,50" / 38 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 80 000 shp / 59 680 Kw = 34,69 kts
            Range 9 600nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 1 238 tons, at max displacement = 2 229 tons

Complement:
            509 - 663

Cost:
            £4,367 million / $17,467 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 484 tons, 4,7%
               - Guns: 465 tons, 4,5%
               - Weapons: 19 tons, 0,2%
            Armour: 2 018 tons, 19,6%
               - Belts: 754 tons, 7,3%
               - Torpedo bulkhead: 455 tons, 4,4%
               - Armament: 181 tons, 1,8%
               - Armour Deck: 571 tons, 5,6%
               - Conning Towers: 57 tons, 0,6%
            Machinery: 2 139 tons, 20,8%
            Hull, fittings & equipment: 3 883 tons, 37,8%
            Fuel, ammunition & stores: 1 749 tons, 17,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              9 392 lbs / 4 260 Kg = 93,0 x 5,9 " / 149 mm shells or 2,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 2,9 ft / 0,9 m
            Roll period: 15,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,50
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,19

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              an extended bulbous bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,482 / 0,494
            Length to Beam Ratio: 9,60 : 1
            'Natural speed' for length: 27,84 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       34,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Aft deck:                34,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Quarter deck:        16,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Average freeboard:                      21,45 ft / 6,54 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 112,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 191,4%
            Waterplane Area: 24 611 Square feet or 2 286 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 133%
            Structure weight / hull surface area: 105 lbs/sq ft or 511 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,68
                        - Overall: 1,02
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Halmahera (1941)
Soembawa (1941)
Ceram (1941)