sobota, 4 maja 2019

Modernizacja japońskiego pancernika typu Ise 1938-1939 (2 szt.)


Modernizacja japońskiego pancernika typu Ise 1938-1939 (2 szt.)

Pomysł kolegi Em, projekt, konstrukcja i rysunek mojej skromnej - udręczonej tym zadaniem, ale jednocześnie usatysfakcjonowanej efektem - osoby.
Jak nietrudno zauważyć, na rysunku pojawił się, nieobecny dotychczas, widok okrętu od dziobu. Konstruując quasi japońską nadbudówkę dziobową, poczułem się zmuszony do roboczego przedstawienia jej elementów w trzecim rzucie, dla kontroli prawidłowości rysunku. Potem pomyślałem; mam widok od dziobu w wersji roboczej, czemu nie pokazać go oficjalnie? No to, (po pracochłonnym dostosowaniu) pokazałem… Ewentualnych malkontentów informuję, że na widoku tym pominąłem niektóre, mało istotne elementy, np. relingi. Uwzględnienie ich zaciemniłoby rysunek, niczego istotnego nie wnosząc. To, co teraz zrobiłem, nie oznacza, że wszystkie kolejne projekty będą prezentowane w trzech rzutach; być może, jakiś projekt, jeszcze kiedyś, kiedy uznam to za stosowne… Mam nadzieję, że nie znajdzie się nikt, kto by zażądał ode mnie jeszcze widoku od rufy, osoba taka byłaby poważnie narażona na rękoczyny z mojej strony i trudno byłoby znaleźć sąd, który by mnie w tym przypadku nie uniewinnił.
Ad rem. W trakcie konsultacji z pomysłodawcą, czyli kolegą Em, ustalono, że priorytetem modernizacji są prędkość i opancerzenie poziome. Drugorzędnym celami było  wzmocnienie aktywnej obrony plot i biernej ptorp. Mając na uwadze powyższe, wykonano następujące prace:
- wydłużono kadłub na dziobie o 7,7 m z przeprofilowaniem dziobnicy oraz przedłużono pokład górny do 53% długości kadłuba,
- dodano bąble ptorp na 65% długości kadłuba;
- całkowicie wymieniono urządzenia napędowe, ponad 2-krotnie zwiększając ich moc, co pozwoliło na powiększenie prędkości maksymalnej do 27,1 w (pierwotnie 23,0);
- zdjęto ze śródokręcia dwie wieże 356 mm;       
- całkowicie wymieniono artylerię mniejszych kalibrów;
- zdemontowano wyrzutnie torpedowe;
- zoptymalizowano długości głównego i górnego burtowego pasa pancernego;
- zdemontowano burtowe opancerzenie „końcówek” 76 mm;
- zwiększono grubość opancerzenia poziomego z 51 do 127-165 mm;
- zainstalowano wewnętrzne grodzie ptorp o grubości 76 mm;
- zainstalowano grupę lotniczą (3 x Nakajima E8N2, 2 x katapulta), dla której zbudowano hangar na dwie maszyny;
- wymieniono wyposażenie radionawigacyjne i kierowania ogniem;
- przebudowano nadbudówki, maszty oraz kominy, łącząc dwa w jednym.
Na skutek powyższych działań, wyporność okrętu wzrosła z 31 260 do 35 800 tn, bez zmiany głębokości zanurzenia, a zasięg wzrósł z 9 680 do 12 500 Mm.
Koszt modernizacji wyniósł 32,8% wartości podobnego okrętu nowego.
Moim zdaniem, modernizacja miała sens; wprawdzie siła ognia obniżyła się o 50%, ale za to uzyskano okręt stosunkowo szybki i dobrze przygotowany na walkę z lotnictwem npla. Architektura jednostki umożliwia łatwe zwiększenie ilości małokalibrowej broni plot; już dziś można tam zamontować dodatkowo circa 4x40 i/lub 12x25 mm.
Wstępnie rozważano montaż na okręcie artylerii średniej (8-10x140 mm lub 6x155 mm), jednakże uznając, że ww. działa nie nadają się do obrony plot, zdecydowano jak w raporcie.
To by było na tyle; ewentualnej krytyki wyprzedzał nie będę.
PS. Pozdrowienia dla pomysłodawcy, kolegi Em, współpraca z nim była dla mnie wielką przyjemnością.


Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/679c1d90ee9d731b8ac1f42ffb417f7b.html


Ise, japan battleship laid down 1915, launched 1916, completed 1917, modernized 1938

Displacement:
            31 222 t light; 33 016 t standard; 35 800 t normal; 38 028 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (709,65 ft / 700,13 ft) x 94,16 ft (Bulges 104,00 ft) x (28,87 / 30,49 ft)
            (216,30 m / 213,40 m) x 28,70 m (Bulges 31,70 m)  x (8,80 / 9,29 m)

Armament:
      8 - 14,02" / 356 mm 45,0 cal guns - 1 399,94lbs / 635,00kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1908 Model
              4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      20 - 5,00" / 127 mm 40,0 cal guns - 51,70lbs / 23,45kg shells, 500 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1929 Model
              10 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      14 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1923 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 raised mounts
              6 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        6 double raised mounts
      24 - 0,98" / 25,0 mm 62,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model
              8 x Triple mounts on sides, evenly spread
                        8 double raised mounts
      3 - 0,98" / 25,0 mm 62,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1935 Model
              1 x Triple mount on centreline, forward deck centre
                        1 double raised mount
      Weight of broadside 11 739 lbs / 5 325 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   12,0" / 305 mm           465,22 ft / 141,80 m   15,09 ft / 4,60 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 7,99" / 203 mm           247,05 ft / 75,30 m     7,55 ft / 2,30 m
              Main Belt covers 102% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        2,99" / 76 mm 465,22 ft / 141,80 m   35,10 ft / 10,70 m
            Beam between torpedo bulkheads 78,41 ft / 23,90 m

   - Hull Bulges:
                        2,01" / 51 mm 452,76 ft / 138,00 m   30,51 ft / 9,30 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   12,0" / 305 mm           7,99" / 203 mm                      10,0" / 254 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Protected deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 6,26" / 159 mm

   - Conning towers: Forward 12,01" / 305 mm, Aft 12,01" / 305 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 97 988 shp / 73 099 Kw = 27,05 kts
            Range 12 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 5 012 tons

Complement:
            1 300 - 1 691

Cost:
            £4,823 million / $19,293 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 563 tons, 7,2%
               - Guns: 2 563 tons, 7,2%
            Armour: 14 428 tons, 40,3%
               - Belts: 4 317 tons, 12,1%
               - Torpedo bulkhead: 1 808 tons, 5,1%
               - Bulges: 1 026 tons, 2,9%
               - Armament: 2 227 tons, 6,2%
               - Armour Deck: 4 487 tons, 12,5%
               - Conning Towers: 562 tons, 1,6%
            Machinery: 2 683 tons, 7,5%
            Hull, fittings & equipment: 11 436 tons, 31,9%
            Fuel, ammunition & stores: 4 578 tons, 12,8%
            Miscellaneous weights: 112 tons, 0,3%
               - Hull below water: 96 tons
               - On freeboard deck: 16 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              61 975 lbs / 28 111 Kg = 45,0 x 14,0 " / 356 mm shells or 9,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
            Metacentric height 6,0 ft / 1,8 m
            Roll period: 17,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,52
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,20

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,596 / 0,599
            Length to Beam Ratio: 6,73 : 1
            'Natural speed' for length: 26,46 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,85 degrees
            Stern overhang: -2,62 ft / -0,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  24,61 ft / 7,50 m
               - Forward deck:       31,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  24,61 ft / 7,50 m
               - Aft deck:    32,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Quarter deck:        15,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  18,37 ft / 5,60 m
               - Average freeboard:                      21,19 ft / 6,46 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 66,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 143,3%
            Waterplane Area: 48 037 Square feet or 4 463 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 116%
            Structure weight / hull surface area: 182 lbs/sq ft or 889 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,29
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

3 x Nakajima E8N2
2 x catapult

Ise (1938)
Hyuga (1939)