Modernizacja japońskiego pancernika typu Ise 1938-1939 (2 szt.)
Pomysł
kolegi Em, projekt, konstrukcja i rysunek mojej skromnej - udręczonej tym
zadaniem, ale jednocześnie usatysfakcjonowanej efektem - osoby.
Jak
nietrudno zauważyć, na rysunku pojawił się, nieobecny dotychczas, widok okrętu
od dziobu. Konstruując quasi japońską
nadbudówkę dziobową, poczułem się zmuszony do roboczego przedstawienia jej
elementów w trzecim rzucie, dla kontroli prawidłowości rysunku. Potem
pomyślałem; mam widok od dziobu w wersji roboczej, czemu nie pokazać go
oficjalnie? No to, (po pracochłonnym dostosowaniu) pokazałem… Ewentualnych malkontentów informuję, że na widoku
tym pominąłem niektóre, mało istotne elementy, np. relingi. Uwzględnienie ich
zaciemniłoby rysunek, niczego istotnego nie wnosząc. To, co teraz zrobiłem, nie
oznacza, że wszystkie kolejne projekty będą prezentowane w trzech rzutach; być
może, jakiś projekt, jeszcze kiedyś, kiedy uznam to za stosowne… Mam nadzieję,
że nie znajdzie się nikt, kto by zażądał ode mnie jeszcze widoku od rufy, osoba
taka byłaby poważnie narażona na rękoczyny z mojej strony i trudno byłoby
znaleźć sąd, który by mnie w tym przypadku nie uniewinnił.
Ad rem. W
trakcie konsultacji z pomysłodawcą, czyli kolegą Em, ustalono, że priorytetem modernizacji
są prędkość i opancerzenie poziome. Drugorzędnym celami było wzmocnienie aktywnej obrony plot i biernej
ptorp. Mając na uwadze powyższe, wykonano następujące prace:
-
wydłużono kadłub na dziobie o 7,7 m z przeprofilowaniem dziobnicy oraz przedłużono
pokład górny do 53% długości kadłuba,
-
dodano bąble ptorp na 65% długości kadłuba;
-
całkowicie wymieniono urządzenia napędowe, ponad 2-krotnie zwiększając ich moc,
co pozwoliło na powiększenie prędkości maksymalnej do 27,1 w (pierwotnie 23,0);
- zdjęto ze śródokręcia dwie wieże 356 mm;
-
całkowicie wymieniono artylerię mniejszych kalibrów;
-
zdemontowano wyrzutnie torpedowe;
-
zoptymalizowano długości głównego i górnego burtowego pasa pancernego;
-
zdemontowano burtowe opancerzenie „końcówek” 76 mm;
-
zwiększono grubość opancerzenia poziomego z 51 do 127-165 mm;
-
zainstalowano wewnętrzne grodzie ptorp o grubości 76 mm;
-
zainstalowano grupę lotniczą (3 x Nakajima
E8N2, 2 x katapulta), dla której zbudowano hangar na dwie maszyny;
-
wymieniono wyposażenie radionawigacyjne i kierowania ogniem;
-
przebudowano nadbudówki, maszty oraz kominy, łącząc dwa w jednym.
Na
skutek powyższych działań, wyporność okrętu wzrosła z 31 260 do
35 800 tn, bez zmiany głębokości zanurzenia, a zasięg wzrósł z 9 680
do 12 500 Mm.
Koszt
modernizacji wyniósł 32,8% wartości podobnego okrętu nowego.
Moim
zdaniem, modernizacja miała sens; wprawdzie siła ognia obniżyła się o 50%, ale
za to uzyskano okręt stosunkowo szybki i dobrze przygotowany na walkę z
lotnictwem npla. Architektura jednostki umożliwia łatwe zwiększenie ilości
małokalibrowej broni plot; już dziś można tam zamontować dodatkowo circa 4x40
i/lub 12x25 mm.
Wstępnie
rozważano montaż na okręcie artylerii średniej (8-10x140 mm lub 6x155 mm),
jednakże uznając, że ww. działa nie nadają się do obrony plot, zdecydowano jak
w raporcie.
To
by było na tyle; ewentualnej krytyki wyprzedzał nie będę.
PS. Pozdrowienia dla pomysłodawcy, kolegi Em, współpraca z nim była dla mnie wielką
przyjemnością.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/679c1d90ee9d731b8ac1f42ffb417f7b.html
Ise, japan battleship laid down 1915, launched 1916, completed 1917, modernized 1938
Displacement:
31 222
t light; 33 016 t standard; 35 800 t normal; 38 028 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(709,65
ft / 700,13 ft) x 94,16 ft (Bulges 104,00 ft) x (28,87 / 30,49 ft)
(216,30
m / 213,40 m) x 28,70 m (Bulges 31,70 m)
x (8,80 / 9,29 m)
Armament:
8
- 14,02" / 356 mm 45,0 cal guns - 1 399,94lbs / 635,00kg shells, 120
per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1908 Model
4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts - superfiring
20 - 5,00" / 127 mm 40,0 cal guns - 51,70lbs / 23,45kg shells, 500
per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1929 Model
10 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
14 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells,
1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1923 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8
raised mounts
6 x Single mounts on sides, forward deck aft
6
double raised mounts
24 - 0,98" / 25,0 mm 62,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model
8 x Triple mounts on sides, evenly spread
8
double raised mounts
3
- 0,98" / 25,0 mm 62,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1935 Model
1 x Triple mount on centreline, forward deck
centre
1
double raised mount
Weight of broadside 11 739 lbs / 5 325 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 12,0" / 305 mm 465,22 ft / 141,80 m 15,09
ft / 4,60 m
Ends: Unarmoured
Upper: 7,99" / 203 mm 247,05 ft / 75,30 m 7,55
ft / 2,30 m
Main Belt covers 102% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
2,99"
/ 76 mm 465,22 ft / 141,80 m 35,10 ft / 10,70 m
Beam
between torpedo bulkheads 78,41 ft / 23,90 m
-
Hull Bulges:
2,01"
/ 51 mm 452,76 ft / 138,00 m 30,51 ft / 9,30 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 12,0" / 305 mm 7,99" / 203 mm 10,0"
/ 254 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Protected deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 6,26" / 159 mm
-
Conning towers: Forward 12,01" / 305 mm, Aft 12,01" / 305 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 97 988 shp / 73 099 Kw = 27,05 kts
Range
12 500nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 5 012 tons
Complement:
1 300
- 1 691
Cost:
£4,823
million / $19,293 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
2 563 tons, 7,2%
- Guns: 2 563 tons, 7,2%
Armour:
14 428 tons, 40,3%
- Belts: 4 317 tons, 12,1%
- Torpedo bulkhead: 1 808 tons, 5,1%
- Bulges: 1 026 tons, 2,9%
- Armament: 2 227 tons, 6,2%
- Armour Deck: 4 487 tons, 12,5%
- Conning Towers: 562 tons, 1,6%
Machinery:
2 683 tons, 7,5%
Hull,
fittings & equipment: 11 436 tons, 31,9%
Fuel,
ammunition & stores: 4 578 tons, 12,8%
Miscellaneous
weights: 112 tons, 0,3%
- Hull below water: 96 tons
- On freeboard deck: 16 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
61 975 lbs / 28 111 Kg = 45,0 x
14,0 " / 356 mm shells or 9,3 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,16
Metacentric
height 6,0 ft / 1,8 m
Roll
period: 17,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,52
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,20
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, rise forward of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,596 / 0,599
Length
to Beam Ratio: 6,73 : 1
'Natural
speed' for length: 26,46 kts
Power
going to wave formation at top speed: 51 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 18,85 degrees
Stern
overhang: -2,62 ft / -0,80 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 27,89 ft /
8,50 m, 24,61 ft / 7,50 m
- Forward deck: 31,00%, 23,95 ft / 7,30
m, 24,61 ft / 7,50 m
- Aft deck: 32,00%, 16,08 ft / 4,90 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Quarter deck: 15,00%, 17,06 ft /
5,20 m, 18,37 ft / 5,60 m
- Average freeboard: 21,19 ft / 6,46 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 66,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 143,3%
Waterplane
Area: 48 037 Square feet or 4 463 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 116%
Structure
weight / hull surface area: 182 lbs/sq ft or 889 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,97
-
Longitudinal: 1,29
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
3 x Nakajima E8N2
2 x catapult
Ise (1938)
Hyuga
(1939)