sobota, 26 września 2020

Włoskie monitory typu Candia 1939-1940 (2 szt.)

Włoskie monitory typu Candia 1939-1940 (2 szt.)

Projekt, legenda i opis techniczny, to moje skromne dzieło. Nie można jednak zapominać, że sam temat zainspirowany został przez kolegów  ŁK, Darka i PiotraR.

Agresywna włoska polityka zagraniczna (uzależnienie Albanii, podbój Abisynii) wymagała odpowiednich narzędzi militarnych. Ponieważ uznano, że najbliższymi potencjalnymi wrogami mogą stać się Jugosławia, Grecja i Turcja, przyjęto za aktualnie najważniejsze militarnie akweny Mórz Adriatyckiego, Jońskiego i ewentualnie Egejskiego. Morza te charakteryzują się stosunkowo niewielką powierzchnią i pewną „ciasnotą” co oznacza, że trudno znaleźć miejsce, z którego odległość do najbliższych brzegów przekraczałaby 300 Mm. To idealne warunki dla sił lekkich; np. kutrów torpedowych i… monitorów. Jednakże, w roku 1935 monitorów Regia Marina nie posiadała, stąd i ten projekt. Monitory otrzymały nazwy nawiązujące do walk wenecko-tureckich w XVII w, tzn. Candia i Canea.

Obydwa okręty osłaniały i wspierały włoskie wojska lądowe w trakcie agresji na Jugosławię i Grecję w latach 1940-41. Od roku 1942 stacjonowały w Brindisi, jako „pogotowie” na wypadek prób sforsowania Cieśniny Otranto przez ciężkie jednostki wroga. W pewnym okresie, były brane pod uwagę jako ważna część składowa sił mających dokonać inwazji Malty. W czasie desantu na Sycylię, były „profilaktycznie” bombardowane przez alianckie lotnictwo. Uszkodzone, wycofały się najpierw do Bari, a później do Ankony. Tam też nie uniknęły alianckich ataków z powietrza. Canea trafiona trzema bombami 1000 lb i jedną 500 lb osiadła na dnie i została tam pozostawiona jako stacjonarna bateria artylerii. Candia, lżej uszkodzona (2 bomby 500 lb), przebazowana została do portu w Trieście. Obydwie jednostki zostały przejęte przez Niemców we wrześniu 1943 roku, jednakże z powodu braku załóg, do końca wojny nie obsadzone i bojowo nie użyte. Ponieważ po roku 1945 alianci nie mieli pomysłu na ich wykorzystanie, obydwie jednostki zostały pocięte na złom w latach 1951-52.

Kadłub

Profil typowy dla monitorów, nie udało się uniknąć zanurzenia pow. 4 m.

Napęd

Dwa wały śrubowe i dwa diesle o łącznej mocy 4200 KM.

Uzbrojenie

- 1xIIIx381 mm/40 (15") Model 1914, przy elewacji maksymalnej 36o donośność pociskami AP i HE 884,0 kg wynosi 31950 m;

- 7xIIx100 mm/47 (3.9") Model 1928, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 13,8 kg wynosi 15240 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10000 m;

- 8xIIx37 mm/54 (1.5") Model 1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,82 kg wynosi 7750 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4800 m;

- 6xIIx20 mm/65 Model 1935, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,13 kg wynosi 5500 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3070 m.

Działa 381 mm pochodzą z wcześniej skasowanych, improwizowanych monitorów Alfredo Cappellini i Faà di Bruno. Zamontowane zostały w nowo zaprojektowanych wieżach, prawie identycznych do zastosowanych na pancernikach typu Littorio.

System kierowania ogniem składa się z głównego dalocelownika o bazie 7,5 m oraz dwu dalocelowników pomocniczych/plot o bazie 3,8 m. Ponadto, wieża artylerii 381 mm wyposażona jest w dalmierz optyczny o bazie 15,1 m.

Okręt został wyposażony w trał parawanowy, obniżający ryzyko poderwania na minie o ok. 90%

Opancerzenie

Jak w raporcie i na rysunku.

Inne

Zestaw radiostacji; dwie dalekiego i dwie średniego/krótkiego zasięgu oraz radionamiernik.

Candia, Italy monitor laid down 1936, launched 1938, completed 1939 (engine 1938)

 Displacement:

            10 451 t light; 11 269 t standard; 11 478 t normal; 11 645 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (413,61 ft / 410,11 ft) x 95,31 ft (Bulges 105,15 ft) x (14,76 / 14,96 ft)

            (126,07 m / 125,00 m) x 29,05 m (Bulges 32,05 m)  x (4,50 / 4,56 m)

 Armament:

      3 - 15,00" / 381 mm 40,0 cal guns - 1 948,89lbs / 884,00kg shells, 150 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mount, 1936 Model

              1 x 3-gun mount on centreline, forward deck forward

      14 - 3,94" / 100 mm 47,0 cal guns - 30,42lbs / 13,80kg shells, 300 per gun

              Dual purpose guns in deck mounts, 1936 Model

              3 x Twin mounts on centreline ends, majority aft

                        2 raised mounts - superfiring

              4 x Twin mounts on sides, aft evenly spread

      16 - 1,46" / 37,0 mm 54,0 cal guns - 1,81lbs / 0,82kg shells, 1 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model

              8 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        8 raised mounts

      12 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,29lbs / 0,13kg shells, 3 000 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model

              6 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        6  double raised mounts

      Weight of broadside 6 167 lbs / 2 797 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   11,8" / 300 mm           213,25 ft / 65,00 m     9,19 ft / 2,80 m

            Ends:   4,72" / 120 mm             90,22 ft / 27,50 m     6,56 ft / 2,00 m

              106,63 ft / 32,50 m Unarmoured ends

              Main Belt covers 80% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,18" / 30 mm 213,25 ft / 65,00 m     18,37 ft / 5,60 m

            Beam between torpedo bulkheads 75,30 ft / 22,95 m

    - Hull Bulges:

                        1,18" / 30 mm 213,25 ft / 65,00 m     16,40 ft / 5,00 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   12,6" / 320 mm           5,51" / 140 mm                      11,8" / 300 mm

            2nd:     0,79" / 20 mm       -                                  -

    - Armoured deck - single deck:

            For and Aft decks: 4,72" / 120 mm

    - Conning towers: Forward 12,60" / 320 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:

            Diesel Internal combustion generators,

            Electric motors, 2 shafts, 4 200 shp / 3 133 Kw = 13,03 kts

            Range 2 800nm at 10,00 kts

            Bunker at max displacement = 376 tons

 Complement:

            553 - 720

Cost:

            £4,266 million / $17,066 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 957 tons, 8,3%

               - Guns: 957 tons, 8,3%

            Armour: 4 151 tons, 36,2%

               - Belts: 1 279 tons, 11,1%

               - Torpedo bulkhead: 171 tons, 1,5%

               - Bulges: 153 tons, 1,3%

               - Armament: 550 tons, 4,8%

               - Armour Deck: 1 860 tons, 16,2%

               - Conning Tower: 138 tons, 1,2%

            Machinery: 115 tons, 1,0%

            Hull, fittings & equipment: 5 229 tons, 45,6%

            Fuel, ammunition & stores: 1 027 tons, 8,9%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              37 355 lbs / 15 927 Kg = 20,8 x 15,0 " / 381 mm shells or 4,7 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,72

            Metacentric height 11,3 ft / 3,5 m

            Roll period: 13,1 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 84 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,16

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,30

Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,631 / 0,632

            Length to Beam Ratio: 3,90 : 1

            'Natural speed' for length: 20,25 kts

            Power going to wave formation at top speed: 31 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,30 degrees

            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            38,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  14,11 ft / 4,30 m

               - Forward deck:       26,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m

               - Aft deck:    26,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m

               - Quarter deck:        10,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m

               - Average freeboard:                      14,41 ft / 4,39 m

            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 51,8%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 143,0%

            Waterplane Area: 29 423 Square feet or 2 734 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 136%

            Structure weight / hull surface area: 161 lbs/sq ft or 788 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,94

                        - Longitudinal: 1,93

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily

 Candia (1939)

Canea (1940)