Niderlandzkie kanonierki rzeczno-morskie typu Piranha 1927 (5 jednostek)
W zamorskich posiadłościach
Niderlandów nie ma zbyt wielu żeglownych rzek. Można do nich zaliczyć:
- Oranje, 1860 km, Afryka Południowa;
- Limpopo, 1750 km, Afryka Południowa;
- Okawango, 1600 km, Afryka Południowa;
- Kapuas, 1143 km, Borneo;
- Vaal, 1120 km, Afryka Południowa;
- Hari, 980 km, Sumatra;
- Barito, 880 km, Borneo;
- Mahakam, 760 km, Borneo;
- Maroni, 750 km, Surinam;
- Musi, 750 km, Sumatra;
- Corantijn, 700 km, Surinam;
- Tugela, 520 km, Afryka Południowa;
- Surinam, 480 km, Surinam.
W celu wykorzystania żeglowności tych
rzek, Admiralicja podjęła decyzję o budowie kilku kanonierek. Ponieważ
przewidziano dla nich również operowanie na morzu (akweny przybrzeżne, zatoki,
redy portów), nazwano je - nie tworząc jednak nowej, odrębnej klasy - kanonierkami rzeczno-morskimi.
Z prezentowanych pięciu kanonierek,
trzy przewidziano dla Surinamu. Mają one operować na morskich akwenach
przybrzeżnych, w dolnym biegu rzek: Maroni, Corantijn, Commewijne oraz dolnym i
środkowym biegu rzeki Surinam. Pozostałe dwie desygnowano do Afryki
Południowej. Operować one będą na morskich akwenach przybrzeżnych, w środkowym biegu
rzeki Okawango, dolnym biegu rzeki Tugela oraz dolnym i środkowym biegu rzek:
Oranje, Limpopo, Vaal. Z uwagi na silne wahania stanu wody, operacje na Oranje
i Vaal mogą mieć charakter wyłącznie okresowy.
W czasie pokoju, zadania kanonierek
mają charakter głównie policyjny; zwalczanie kontrabandy, piractwa,
ewentualnych buntów i ogólne utrzymywanie Pax
Batavica. W czasie wojny, dochodzi do tego odstraszanie w strefie przybrzeżnej OP
wroga, minowanie wąskich przejść oraz eskortowanie małej żeglugi kabotażowej.
Na krótki czas (do 48 godz.), jednostki mogą zaokrętować do 11 żołnierzy
desantu.
Kanonierki dla Surinamu powstały w
stoczni Curaçao Droogdok Maatschappij w Willemstad, a dla Afryki Południowej w
stoczni Sandok Maatschappij w Durbanie. Nazwy okrętów nawiązują do
południowoamerykańskich i afrykańskich słodkowodnych ryb drapieżnych.
Przewiduje się w przyszłości budowę
podobnych jednostek dla Sumatry i Borneo, a także mniejszych, możliwych m.in. do
wykorzystania na rzekach Oranje i Vaal w czasie niskiego stanu wody.
Opis techniczny.
Kadłub
O kształtach pośrednich pomiędzy
jednostkami morskimi i rzecznymi.
Napęd
Dwa silniki diesla DAF po 150 KM każdy
w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
- 2xIx75/55
Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o
donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m;
- 4xIx13,2/78
FN P1919;
- 2xwbg
z zapasem 8 bg;
- 8
min.
Centralnych przyrządów kierowania
ogniem brak; stosowane są ręczne dalmierze optyczne o bazie 0,9 m.
Dodatkowo, okręty przewożą dwa
moździerze piechoty 105 mm z łącznym zapasem 220 granatów.
Opancerzenie
Wg raportu. Układ opancerzenia jest
prosty, więc nie rysowałem schematu.
Inne
Okręty zostały wyposażone w dwie
radiostacje. Na wypadek wojny, przewidziano montaż szumonamierników.
Piranha, Netherlands gunboat laid down 1926, launched 1926, completed
1927 (engine 1926)
Displacement:
193 t light; 202 t
standard; 209 t normal; 214 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(141,74 ft / 140,75 ft)
x 25,59 ft x (3,94 / 4,01 ft)
(43,20 m / 42,90 m) x
7,80 m x (1,20 / 1,22 m)
Armament:
2 - 2,95" / 75,0 mm
55,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1920 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 5 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on centreline, evenly
spread
2 raised
mounts
2 x Single mounts on sides amidships
2 raised
mounts
Weight of broadside 29 lbs /
13 kg
Mines
1 - 899,49 lbs / 408,00 kg
mine + 8 reloads - 3,614 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Main DC/AS Mortars
2 - 224,87 lbs / 102,00 kg
Depth Charges + 8 reloads - 1,004 t total
in Stern depth charge raks
Other
2 - 4,13" / 105,0 mm 14,0
cal mortar – 25,97lbs / 11,78kg shells, 110 per gun
2 x Single infantry mortar portable, 1921 model
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 1,57" / 40 mm 78,74 ft / 24,00 m 8,86 ft / 2,70 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 86% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 1,57" / 40 mm -
-
- Armoured deck - single
decks:
For and Aft decks:
0,79" / 20 mm
- Conning towers: Forward
1,57" / 40 mm, Aft 1,57" / 40 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
300 shp / 224 Kw = 11,89 kts
Range 1 600nm at
8,00 kts
Bunker normal = 6 tons, at max
displacement = 11 tons
Complement:
26 - 35
Cost:
£0,034 million / $0,138
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 13 tons, 6,0%
- Guns: 7 tons, 3,3%
- Weapons: 6 tons, 2,8%
Armour: 86 tons, 41,4%
- Belts: 51 tons, 24,3%
- Armament: 7 tons, 3,3%
- Armour Deck: 26 tons, 12,6%
- Conning Towers: 2 tons, 1,1%
Machinery: 10 tons,
4,6%
Hull, fittings &
equipment: 82 tons, 39,1%
Fuel, ammunition &
stores: 16 tons, 7,5%
Miscellaneous weights:
3 tons, 1,4%
- Hull above water: 3 tons
- On freeboard deck: 0 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
822 lbs / 373 Kg = 63,8 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,9 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,63
Metacentric height 1,5
ft / 0,4 m
Roll period: 8,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 77 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,40
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,515 / 0,518
Length to Beam Ratio:
5,50 : 1
'Natural speed' for
length: 11,86 kts
Power going to wave
formation at top speed: 44 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 9,50 degrees
Stern overhang: -0,66
ft / -0,20 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 5,91 ft /
1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Forward deck: 28,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Aft deck: 28,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 22,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 5,91 ft / 1,80 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 28,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 105,3%
Waterplane Area:
2 433 Square feet or 226 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 165%
Structure weight / hull
surface area: 28 lbs/sq ft or 137 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,72
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Piranha (1927)
Arapaima (1927)
Paraiba (1927)
Arowana (1927)
Alestes (1927)