Przebudowa pancernika Schleswig-Holstein na monitor Colmar von der Goltz 1941 (1 jednostka)
Dziś okręt wg pomysłu kolegi mb81. Legendę „skomponował” sam Pomysłodawca, a opis techniczny jest mój.
Przebudowę Schleswig-Holsteina rozpoczęto
wiosną 1940 i tak trochę na chybcika gdyż jeden niespełniony malarz
widział go we wsparciu desantu na Albion. Dokładnie 17 września 1940, gdy
rzeczoną operację odłożono "bezterminowo", Krupp dopiero dostarczył
pierwsze działo do stoczni Deutsche Werke w Kilonii. Zgodnie z firmową tradycją
- za darmo. Prace jakby trochę przystopowały, ale nie na długo, gdyż na
horyzoncie zamajaczył już plan Barbarossa. Okręt ukończono w sierpniu 1941
i od 6 września ostrzeliwał Leningrad przez dwa tygodnie, praktycznie bezkarnie,
z uwagi na absolutne panowanie Luftwaffe w powietrzu. Po wystrzeleniu dwóch
jednostek ognia powrócił do Kilonii na wymianę działa, stare odesłano do Essen
na wymianę wkładki. Zimą 1941/42 podjęto próbę ostrzelania uwięzionych w lodzie
okrętów Floty Bałtyckiej w Kronsztadzie. Von
der Goltz wprawdzie podszedł za lodołamaczem na maksymalną odległość
strzału, ale prowadzenie ognia w trzydziestostopniowym mrozie źle się odbiło na
starym kadłubie. Cieknący okręt dowlókł się do Gdańska, a stamtąd na remont do
Kilonii. Latem 1942 ponownie ostrzeliwał Leningrad, bez większego wpływu na
przebieg oblężenia. W sierpniu 1942 ponowna wizyta w Kilonii celem wymiany
działa okazała się ostatnią, okręt został trafiony ciężką bombą podczas
brytyjskiego nocnego nalotu. Wobec nieopłacalności remontu, został pocięty na
złom jeszcze w trakcie wojny.
Poniżej opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Zlikwidowano
wszystkie kazamaty, uskoki i zawały kadłuba oraz częściowo zmieniono jego
podział wewnętrzny.
Napęd
Istniejący
zdemontowano w całości. W jego miejsce, zainstalowano trzy silniki diesla po
2000 KM każdy, w trzech osobnych maszynowniach. Silnik pracujący na centralny
wał zapewniał prędkość marszową, silniki na skrajnych wałach włączano dla
osiągnięcia prędkości maksymalnej. W celu zapewnienia jednakowego zużycia
silników, okresowo zamieniano je miejscami.
Uzbrojenie
Zdemontowano
całe istniejące uzbrojenie. Zainstalowano:
- 1xIx53 cm/52 (21")
Gerät 36, przy
elewacji maksymalnej 50o donośność pociskami APC i HE 2200,0 kg
wynosiła 47500 m;
- 6xIIx10.5
cm/65 (4.1") SK C/33, przy elewacji 45o donośność pociskiem
HE 15,1 kg wynosiła 17700 m, a przy elewacji maksymalnej 80o
donośność tym samym pociskiem wynosiła 12500 m;
- 6xIIx3.7
cm/L83 (1.5") SK C/30, przy elewacji 45o donośność pociskiem
HE 0,742 kg wynosiła 8500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność tym samym pociskiem wynosiła 6800 m;
- 7xIV+4xIx2
cm/65 (0.79") C/38, przy elewacji 45o donośność pociskiem
HEI 0,134 kg wynosiła 4900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność tym samym pociskiem wynosiła 3700 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik
optyczny o bazie 10,8 m oraz dalmierz optyczny o bazie 3,2 m. Ponadto, wieża
działa 533 mm wyposażona została we własny dalmierz optyczny o bazie 13,6 m.
Opancerzenie
Skrócono (od dziobu) główny pas
pancerny 240 mm, montując w to miejsce opancerzenie 100 mm. Dodano górny burtowy pas
pancerny 100 mm. Pogrubiono główny pokład pancerny do 100 mm oraz zamontowano nowy,
górny pokład pancerny 50 mm. Zainstalowano bąble 25 mm oraz grodzie ptorp 50
mm. Pozostałe informacje w raporcie i na rysunku.
Uwaga: wbrew zapisowi raportu, pokład
dziobowy nie jest opancerzony; uwidocznione tam 10 mm symuluje wzmocnienie
konstrukcyjne tego pokładu, dla zapobieżenia jego deformacji, podczas
prowadzenia ognia na dziób z artylerii głównej.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
maszty i kominy. Zamontowano nowe wyposażenie radionawigacyjne.
W wyniku przebudowy:
- długość kadłuba na linii wodnej
zwiększyła się ze 125,9 do 127,9 m, a zanurzenie zmniejszyło się z 8,25 do 6,40
m;
- wyporność normalna obniżyła się z
13190 do 12649 t;
- prędkość maksymalna zmalała z 19,10
do 14,63 w, a zasięg zmienił się z 4000 Mm przy 12 w. do 4800 Mm przy 10 w.
Koszt przebudowy wniósł ok. 44,5% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Colmar von der Goltz, Germany monitor laid down 1905, launched 1906,
completed 1908, modernized 1926, rebuilt 1941 (engine 1941)
Displacement:
11 522 t light;
12 345 t standard; 12 649 t normal; 12 893 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(426,18 ft / 419,62 ft)
x 72,83 ft (Bulges 90,55 ft) x (21,00 / 21,40 ft)
(129,90 m / 127,90 m) x
22,20 m (Bulges 27,60 m) x (6,40 / 6,52
m)
Armament:
1 - 20,98" / 533 mm
52,0 cal gun - 4 850,17lbs / 2 200,00kg shells, 160 per gun
Breech loading gun in turret on barbette
mount, 1938 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
12 - 4,13" / 105 mm
65,0 cal guns - 34,83lbs / 15,80kg shells, 400 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on centreline, aft deck aft
1 raised
mount - superfiring
4 x Twin mounts on sides, aft evenly spread
12 - 1,46" / 37,0 mm
83,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
6 x Twin mounts on sides, aft evenly spread
6 raised
mounts
28 - 0,79" / 20,0 mm
65,0 cal guns - 0,33lbs / 0,15kg shells, 4 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
6 x Quad mounts on sides, evenly spread
2 raised
mounts
1 x Quad mount on centreline, forward deck
centre
1 double
raised mount
4 - 0,79" / 20,0 mm
65,0 cal guns - 0,33lbs / 0,15kg shells, 4 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 5 145
lbs / 2 334 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 9,45" / 240 mm 236,22 ft / 72,00 m 11,48
ft / 3,50 m
Ends: 3,94" / 100 mm 178,81 ft / 54,50 m 11,48
ft / 3,50 m
4,59 ft / 1,40 m Unarmoured ends
Upper: 3,94" / 100 mm 236,22 ft / 72,00 m 7,55
ft / 2,30 m
Main Belt covers 87% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 236,22 ft / 72,00 m 25,92 ft / 7,90 m
Beam between torpedo
bulkheads 55,12 ft / 16,80 m
- Hull Bulges:
0,98"
/ 25 mm 236,22 ft / 72,00 m 26,57 ft / 8,10 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,0" / 330 mm 8,27" / 210 mm 13,0"
/ 330 mm
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks:
5,91" / 150 mm
Forecastle: 0,39"
/ 10 mm Quarter deck: 0,00" / 00 mm
- Conning towers: Forward 12,99" / 330 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 3 shafts,
6 000 shp / 4 476 Kw = 14,63 kts
Range 4 800nm at
10,00 kts
Bunker at max
displacement = 548 tons
Complement:
596 - 775
Cost:
£0,442 million / $1,768
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 106
tons, 8,7%
- Guns: 1 106 tons, 8,7%
Armour: 5 164
tons, 40,8%
- Belts: 1 798 tons, 14,2%
- Torpedo bulkhead: 446 tons, 3,5%
- Bulges: 229 tons, 1,8%
- Armament: 774 tons, 6,1%
- Armour Deck: 1 765 tons, 14,0%
- Conning Tower: 152 tons, 1,2%
Machinery: 159 tons,
1,3%
Hull, fittings &
equipment: 5 094 tons, 40,3%
Fuel, ammunition &
stores: 1 127 tons, 8,9%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
33 044 lbs / 14 989 Kg = 6,3 x 21,0
" / 533 mm shells or 6,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,37
Metacentric height 5,4
ft / 1,6 m
Roll period: 16,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,47
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a ram bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,555 / 0,555
Length to Beam Ratio:
4,63 : 1
'Natural speed' for
length: 20,48 kts
Power going to wave
formation at top speed: 35 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): -21,35 degrees
Stern overhang: 3,94 ft
/ 1,20 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 34,00%, 25,59 ft /
7,80 m, 22,97 ft / 7,00 m
- Forward deck: 28,00%, 22,97 ft / 7,00
m, 22,97 ft / 7,00 m
- Aft deck: 28,00%, 22,97 ft / 7,00 m, 22,97 ft / 7,00 m
- Quarter deck: 10,00%, 22,97 ft /
7,00 m, 22,97 ft / 7,00 m
- Average freeboard: 23,32 ft / 7,11 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 62,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 157,3%
Waterplane Area:
21 428 Square feet or 1 991 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 116%
Structure weight / hull
surface area: 161 lbs/sq ft or 784 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,88
-
Longitudinal: 3,50
- Overall:
1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather