poniedziałek, 15 lutego 2021

Przebudowa pancernika Schleswig-Holstein na monitor Colmar von der Goltz 1941 (1 jednostka)

Przebudowa pancernika Schleswig-Holstein na monitor Colmar von der Goltz 1941 (1 jednostka)

Dziś okręt wg pomysłu kolegi mb81. Legendę „skomponował” sam Pomysłodawca, a opis techniczny jest mój.

Przebudowę Schleswig-Holsteina rozpoczęto wiosną 1940 i tak trochę na chybcika gdyż jeden niespełniony malarz widział go we wsparciu desantu na Albion. Dokładnie 17 września 1940, gdy rzeczoną operację odłożono "bezterminowo", Krupp dopiero dostarczył pierwsze działo do stoczni Deutsche Werke w Kilonii. Zgodnie z firmową tradycją - za darmo. Prace jakby trochę przystopowały, ale nie na długo, gdyż na horyzoncie zamajaczył już plan Barbarossa. Okręt ukończono w sierpniu 1941 i od 6 września ostrzeliwał Leningrad przez dwa tygodnie, praktycznie bezkarnie, z uwagi na absolutne panowanie Luftwaffe w powietrzu. Po wystrzeleniu dwóch jednostek ognia powrócił do Kilonii na wymianę działa, stare odesłano do Essen na wymianę wkładki. Zimą 1941/42 podjęto próbę ostrzelania uwięzionych w lodzie okrętów Floty Bałtyckiej w Kronsztadzie. Von der Goltz wprawdzie podszedł za lodołamaczem na maksymalną odległość strzału, ale prowadzenie ognia w trzydziestostopniowym mrozie źle się odbiło na starym kadłubie. Cieknący okręt dowlókł się do Gdańska, a stamtąd na remont do Kilonii. Latem 1942 ponownie ostrzeliwał Leningrad, bez większego wpływu na przebieg oblężenia. W sierpniu 1942 ponowna wizyta w Kilonii celem wymiany działa okazała się ostatnią, okręt został trafiony ciężką bombą podczas brytyjskiego nocnego nalotu. Wobec nieopłacalności remontu, został pocięty na złom jeszcze w trakcie wojny.

Poniżej opis techniczny przebudowy.

Kadłub

Zlikwidowano wszystkie kazamaty, uskoki i zawały kadłuba oraz częściowo zmieniono jego podział wewnętrzny.

Napęd

Istniejący zdemontowano w całości. W jego miejsce, zainstalowano trzy silniki diesla po 2000 KM każdy, w trzech osobnych maszynowniach. Silnik pracujący na centralny wał zapewniał prędkość marszową, silniki na skrajnych wałach włączano dla osiągnięcia prędkości maksymalnej. W celu zapewnienia jednakowego zużycia silników, okresowo zamieniano je miejscami.

Uzbrojenie

Zdemontowano całe istniejące uzbrojenie. Zainstalowano:

- 1xIx53 cm/52 (21") Gerät 36, przy elewacji maksymalnej 50o donośność pociskami APC i HE 2200,0 kg wynosiła 47500 m;

- 6xIIx10.5 cm/65 (4.1") SK C/33, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 15,1 kg wynosiła 17700 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosiła 12500 m;

- 6xIIx3.7 cm/L83 (1.5") SK C/30, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,742 kg wynosiła 8500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosiła 6800 m;

- 7xIV+4xIx2 cm/65 (0.79") C/38, przy elewacji 45o donośność pociskiem HEI 0,134 kg wynosiła 4900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosiła 3700 m.

Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny o bazie 10,8 m oraz dalmierz optyczny o bazie 3,2 m. Ponadto, wieża działa 533 mm wyposażona została we własny dalmierz optyczny o bazie 13,6 m.

Opancerzenie

Skrócono (od dziobu) główny pas pancerny 240 mm, montując w to miejsce opancerzenie 100 mm. Dodano górny burtowy pas pancerny 100 mm. Pogrubiono główny pokład pancerny do 100 mm oraz zamontowano nowy, górny pokład pancerny 50 mm. Zainstalowano bąble 25 mm oraz grodzie ptorp 50 mm. Pozostałe informacje w raporcie i na rysunku.

Uwaga: wbrew zapisowi raportu, pokład dziobowy nie jest opancerzony; uwidocznione tam 10 mm symuluje wzmocnienie konstrukcyjne tego pokładu, dla zapobieżenia jego deformacji, podczas prowadzenia ognia na dziób z artylerii głównej.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zamontowano nowe wyposażenie radionawigacyjne.

W wyniku przebudowy:

- długość kadłuba na linii wodnej zwiększyła się ze 125,9 do 127,9 m, a zanurzenie zmniejszyło się z 8,25 do 6,40 m;

- wyporność normalna obniżyła się z 13190 do 12649 t;

- prędkość maksymalna zmalała z 19,10 do 14,63 w, a zasięg zmienił się z 4000 Mm przy 12 w. do 4800 Mm przy 10 w.

Koszt przebudowy wniósł ok. 44,5% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Colmar von der Goltz, Germany monitor laid down 1905, launched 1906, completed 1908, modernized 1926, rebuilt 1941 (engine 1941)

 Displacement:

            11 522 t light; 12 345 t standard; 12 649 t normal; 12 893 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (426,18 ft / 419,62 ft) x 72,83 ft (Bulges 90,55 ft) x (21,00 / 21,40 ft)

            (129,90 m / 127,90 m) x 22,20 m (Bulges 27,60 m)  x (6,40 / 6,52 m)

 Armament:

      1 - 20,98" / 533 mm 52,0 cal gun - 4 850,17lbs / 2 200,00kg shells, 160 per gun

              Breech loading gun in turret on barbette mount, 1938 Model

              1 x Single mount on centreline, forward deck forward

      12 - 4,13" / 105 mm 65,0 cal guns - 34,83lbs / 15,80kg shells, 400 per gun

              Dual purpose guns in deck mounts, 1933 Model

              2 x Twin mounts on centreline, aft deck aft

                        1 raised mount - superfiring

              4 x Twin mounts on sides, aft evenly spread

      12 - 1,46" / 37,0 mm 83,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 2 000 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model

              6 x Twin mounts on sides, aft evenly spread

                        6 raised mounts

      28 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,33lbs / 0,15kg shells, 4 000 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model

              6 x Quad mounts on sides, evenly spread

                        2 raised mounts

              1 x Quad mount on centreline, forward deck centre

                        1 double raised mount

      4 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,33lbs / 0,15kg shells, 4 000 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 5 145 lbs / 2 334 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   9,45" / 240 mm           236,22 ft / 72,00 m     11,48 ft / 3,50 m

            Ends:   3,94" / 100 mm           178,81 ft / 54,50 m     11,48 ft / 3,50 m

              4,59 ft / 1,40 m Unarmoured ends

            Upper: 3,94" / 100 mm           236,22 ft / 72,00 m     7,55 ft / 2,30 m

              Main Belt covers 87% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,97" / 50 mm 236,22 ft / 72,00 m     25,92 ft / 7,90 m

            Beam between torpedo bulkheads 55,12 ft / 16,80 m

    - Hull Bulges:

                        0,98" / 25 mm 236,22 ft / 72,00 m     26,57 ft / 8,10 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   13,0" / 330 mm           8,27" / 210 mm                      13,0" / 330 mm

            2nd:     0,98" / 25 mm      -                                  -

    - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 5,91" / 150 mm

            Forecastle: 0,39" / 10 mm  Quarter deck: 0,00" / 00 mm

    - Conning towers: Forward 12,99" / 330 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:

            Diesel Internal combustion motors,

            Geared drive, 3 shafts, 6 000 shp / 4 476 Kw = 14,63 kts

            Range 4 800nm at 10,00 kts

            Bunker at max displacement = 548 tons

 Complement:

            596 - 775

 Cost:

            £0,442 million / $1,768 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 1 106 tons, 8,7%

               - Guns: 1 106 tons, 8,7%

            Armour: 5 164 tons, 40,8%

               - Belts: 1 798 tons, 14,2%

               - Torpedo bulkhead: 446 tons, 3,5%

               - Bulges: 229 tons, 1,8%

               - Armament: 774 tons, 6,1%

               - Armour Deck: 1 765 tons, 14,0%

               - Conning Tower: 152 tons, 1,2%

            Machinery: 159 tons, 1,3%

            Hull, fittings & equipment: 5 094 tons, 40,3%

            Fuel, ammunition & stores: 1 127 tons, 8,9%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              33 044 lbs / 14 989 Kg = 6,3 x 21,0 " / 533 mm shells or 6,2 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,37

            Metacentric height 5,4 ft / 1,6 m

            Roll period: 16,4 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,47

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a ram bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,555 / 0,555

            Length to Beam Ratio: 4,63 : 1

            'Natural speed' for length: 20,48 kts

            Power going to wave formation at top speed: 35 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50

            Bow angle (Positive = bow angles forward): -21,35 degrees

            Stern overhang: 3,94 ft / 1,20 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            34,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  22,97 ft / 7,00 m

               - Forward deck:       28,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,97 ft / 7,00 m

               - Aft deck:    28,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,97 ft / 7,00 m

               - Quarter deck:        10,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,97 ft / 7,00 m

               - Average freeboard:                      23,32 ft / 7,11 m

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 62,5%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 157,3%

            Waterplane Area: 21 428 Square feet or 1 991 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 116%

            Structure weight / hull surface area: 161 lbs/sq ft or 784 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,88

                        - Longitudinal: 3,50

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather