środa, 18 marca 2015

Trałowiec typu San 1924-1925 (6 szt.)



Trałowiec typu San 1924-1925 (6 szt.)

Nie licząc „pierwowzoru” dla konstrukcji kadłuba, czyli patrolowca typu Kormoran, jest to pierwszy okręt z „rodziny” projektu PU-450.
Jednostka przeznaczona jest na Bałtyk, „w porywach” na przybrzeżne akweny Morza Północnego. Posiada dobre właściwości morskie, stosunkowo dużą szybkość i nienajgorszy zasięg. Uzbrojenie jest wystarczające dla stawianych przed nią zadań, a wszystkie „lufy” mają możliwość prowadzenia ognia plot. W razie potrzeby okręt może zabrać na pokład do 20 min morskich (na rysunku nie pokazanych).
Myślę, że po wprowadzeniu do służby jednostek tego typu, siły trałowe na Bałtyku będą wystarczające i niewymagające uzupełnienia lub odnowienia do połowy lat 30-tych. Tym bardziej, że rozminowywanie akwenów bałtyckich ze „spadku” po Wielkiej Wojnie praktycznie dobiegło końca.


San, Poland Minesweeper laid down 1924

Displacement:
            364 t light; 375 t standard; 450 t normal; 509 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (198,84 ft / 196,85 ft) x 24,61 ft x (7,38 / 8,03 ft)
            (60,61 m / 60,00 m) x 7,50 m  x (2,25 / 2,45 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 900 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      2 - 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck Centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
      Mines
      2 - 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 20 reloads - 11,909 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 4 168 shp / 3 109 Kw = 22,00 kts
            Range 3 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 134 tons

Complement:
            48 - 63

Cost:
            £0,102 million / $0,409 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 19 tons, 4,3%
               - Guns: 4 tons, 1,0%
               - Weapons: 15 tons, 3,3%
            Machinery: 137 tons, 30,5%
            Hull, fittings & equipment: 185 tons, 41,2%
            Fuel, ammunition & stores: 86 tons, 19,0%
            Miscellaneous weights: 22 tons, 4,9%
               - Hull above water: 6 tons
               - On freeboard deck: 16 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              695 lbs / 315 Kg = 54,0 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,23
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 11,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,458
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,29 kts
            Power going to wave formation at top speed: 64 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      10,09 ft / 3,07 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 103,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 124,5%
            Waterplane Area: 3 136 Square feet or 291 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 146%
            Structure weight / hull surface area: 33 lbs/sq ft or 163 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,87
                        - Longitudinal: 3,59
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

San (1924)
Noteć (1924)
Pilica (1924)
Dunajec (1925)
Bóbr (1925)
Wkra (1925)