sobota, 7 stycznia 2023

Niderlandzki krążownik ciężki typu Suriname 1928-1929 (2 jednostki)

Niderlandzki krążownik ciężki typu Suriname 1928-1929 (2 jednostki)

Pierwsze ciężkie okręty zaprojektowane i zbudowane dla niderlandzkiej MW od 1921 roku. Można je opisać jako „budżetowe” krążowniki waszyngtońskie, podobne do brytyjskich typów York i Exeter. Określenie „krążownik waszyngtoński” może budzić zastrzeżenia z uwagi na kaliber artylerii głównej prezentowanego okrętu. Po pierwsze jednak, Niderlandy nie były sygnatariuszem Traktatu, a po drugie, 210 mm przy odrobinie tolerancji również można uznać za 8”. Przecież, jako 6” rozumiano kalibry i 149, i 150, i 152, i 155 mm.
Do głównych zadań stojących przed krążownikami typu Suriname w momencie ich oddawania do służby zaliczyć można:
- wsparcie ogniowe okrętów lżejszych (krążowniki lekkie i niszczyciele);
- współpraca z własnymi okrętami liniowymi (oczywiście, jeżeli pojawią się w przyszłości), polegająca przede wszystkim na rozpoznaniu oraz wsparciu własnej linii bojowej;
- dalekie rozpoznanie;
- zwalczanie nieprzyjacielskiej żeglugi.
Warto zaznaczyć, że są to pierwsze XX-wieczne niderlandzkie okręty, umożliwiające projekcję siły ciężkiej artylerii na większe odległości. Dotychczas, ciężkie działa albo były zamontowane na wybrzeżu, albo na POW, a więc ich zasięg oddziaływania był równy, lub niewiele większy od ich donośności.
Mimo braku pełnego konsensusu wśród osób odpowiedzialnych za projekt, ostatecznie zdecydowano się na umieszczenie na okrętach skromnej grupy lotniczej. Przeważył argument podkreślający, że trudno mówić o dalekim rozpoznaniu, jeżeli ograniczone jest ono widocznością z marsów na masztach.
Na prezentowanych krążownikach „debiutują” niedawno wprowadzone do uzbrojenia działa morskie 210 mm oraz uniwersalne 120 mm. 
Obydwie jednostki powstały w stoczni Koninklijke Maatschappij De Schelde we Vlissingen. Z dniem 01.01.1929, Suriname przejął funkcję okrętu flagowego Koninklijke Marine, czyli marynarki wojennej Niderlandów (w przyszłości stale będę używać skrótu KM).
Opis techniczny.
Kadłub
Z typowym dla tej klasy okrętów wydłużeniem oraz wyraźnie mniejszym współczynnikiem pełnotliwości.
Napęd
Osiem kotłów olejowych Burgerhout w czterech kotłowniach oraz cztery zestawy turbin parowych Werkspoor z przekładniami w czterech maszynowniach. Pomieszczenia napędu są rozmieszczone w następujący sposób (idąc od dziobu): 2K-2M-2K-2M.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 3xIIx210/50 Wilton-Fijenoord P1925, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 111,7 kg wynosi 28930 m;
- 5xIx120/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1927, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19500 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
4xIIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
4xIIxwt533 mm.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki optyczne Hazemeyer o bazie 5,3 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie. Z uwagi na prosty układ opancerzenia zrezygnowałem z rysowania jego schematu.
Grupa lotnicza
Okręt został wyposażony w katapultę obrotową oraz dwa wodnosamoloty pływakowe Koolhoven F.K.34. Dane techniczno-taktyczne – patrz Biuletyn Informacyjny nr 14/1/1927 (post z dnia 15.12.2022). Hangar mieści jeden wodnosamolot, a znajduje się pod pokładem łodziowym. Łączny zapas paliwa i amunicji wystarcza na 60 samolotolotów.
Ponieważ manewrowanie na pokładzie dwoma maszynami jest niezbyt wygodne, w czasie pokoju krążowniki zabierają zazwyczaj tylko po jednym wodnosamolocie.
Inne
Na okręcie zainstalowano w cztery radiostacje Philips, dwie średniego i dwie dalekiego zasięgu.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/e1b1a4a0965abc8aa77b2dd50ef31408.html

Suriname, Netherlands heavy cruiser laid down 1924, launched 1926, completed 1928 (engine 1927)

Displacement:
            7 894 t light; 8 212 t standard; 8 865 t normal; 9 387 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (603,98 ft / 597,77 ft) x 64,63 ft x (20,18 / 20,95 ft)
            (184,09 m / 182,20 m) x 19,70 m  x (6,15 / 6,38 m) 

Armament:
      6 - 8,27" / 210 mm 50,0 cal guns - 246,26lbs / 111,70kg shells, 125 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1925 Model
              3 x 2-gun mounts on centreline ends, majority forward
                        1 raised mount - superfiring
      5 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 250 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1927 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      8 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 1 637 lbs / 742 kg
      Main Torpedoes
      8 - 21,0" / 533 mm, 23,56 ft / 7,18 m torpedoes - 1,527 t each, 12,217 t total
            In 4 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:            Width (max)            Length (avg)            Height (avg)
            Main:   3,15" / 80 mm     395,34 ft / 120,50 m   13,45 ft / 4,10 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 102% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces 
   - Gun armour:         Face (max)         Other gunhouse (avg)        Barbette/hoist (max)
            Main:           1,97" / 50 mm             0,98" / 25 mm                   1,18" / 30 mm
            2nd:             0,98" / 25 mm                       -                                      -
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,18" / 30 mm
   - Conning towers: Forward 3,15" / 80 mm, Aft 0,98" / 25 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 72 000 shp / 53 712 Kw = 32,53 kts
            Range 6 000nm at 14,00 kts
            Bunker: normal = 653 tons, at max displacement = 1 175 tons

Complement:
            456 - 593

Cost:
            £2,462 million / $9,848 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 632 tons, 7,1%
               - Guns: 617 tons, 7,0%
               - Weapons: 15 tons, 0,2%
            Armour: 1 269 tons, 14,3%
               - Belts: 686 tons, 7,7%
               - Armament: 117 tons, 1,3%
               - Armour Deck: 428 tons, 4,8%
               - Conning Towers: 38 tons, 0,4%
            Machinery: 2 273 tons, 25,6%
            Hull, fittings & equipment: 3 673 tons, 41,4%
            Fuel, ammunition & stores: 971 tons, 11,0%
            Miscellaneous weights: 47 tons, 0,5%
               - Hull below water: 31 tons
               - Hull above water: 1 tons
               - On freeboard deck: 15 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              10 443 lbs / 4 737 Kg = 37,0 x 8,3 " / 210 mm shells or 1,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,18
            Metacentric height 3,5 ft / 1,1 m
            Roll period: 14,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,39
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,29

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,398 / 0,406
            Length to Beam Ratio: 9,25 : 1
            'Natural speed' for length: 24,45 kts
            Power going to wave formation at top speed: 52 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: -3,94 ft / -1,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                       Fore end,                    Aft end
               - Forecastle:            18,00%,      26,90 ft / 8,20 m,      23,62 ft / 7,20 m
               - Forward deck:       28,00%,      23,62 ft / 7,20 m,      23,62 ft / 7,20 m
               - Aft deck:                38,00%,      15,42 ft / 4,70 m,      15,42 ft / 4,70 m
               - Quarter deck:        16,00%,      15,42 ft / 4,70 m,      15,42 ft / 4,70 m
               - Average freeboard:                      19,43 ft / 5,92 m +

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 104,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 184,9%
            Waterplane Area: 23 752 Square feet or 2 207 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 114%
            Structure weight / hull surface area: 109 lbs/sq ft or 534 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,56
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

1 x catapult
2 x Koolhoven F.K.34

Suriname (1928)
Transvaal (1929)