Niderlandzki krążownik ciężki typu Suriname 1928-1929 (2 jednostki)
Pierwsze ciężkie okręty zaprojektowane
i zbudowane dla niderlandzkiej MW od 1921 roku. Można je opisać jako
„budżetowe” krążowniki waszyngtońskie, podobne do brytyjskich typów York i Exeter. Określenie „krążownik waszyngtoński” może budzić
zastrzeżenia z uwagi na kaliber artylerii głównej prezentowanego okrętu. Po
pierwsze jednak, Niderlandy nie były sygnatariuszem Traktatu, a po drugie, 210
mm przy odrobinie tolerancji również można uznać za 8”. Przecież, jako 6”
rozumiano kalibry i 149, i 150, i 152, i 155 mm.
Do głównych zadań stojących przed
krążownikami typu Suriname w momencie
ich oddawania do służby zaliczyć można:
- wsparcie ogniowe okrętów lżejszych
(krążowniki lekkie i niszczyciele);
- współpraca z własnymi okrętami
liniowymi (oczywiście, jeżeli pojawią się w przyszłości), polegająca przede
wszystkim na rozpoznaniu oraz wsparciu własnej linii bojowej;
- dalekie rozpoznanie;
- zwalczanie nieprzyjacielskiej
żeglugi.
Warto zaznaczyć, że są to pierwsze
XX-wieczne niderlandzkie okręty, umożliwiające projekcję siły ciężkiej
artylerii na większe odległości. Dotychczas, ciężkie działa albo były
zamontowane na wybrzeżu, albo na POW, a więc ich zasięg oddziaływania był
równy, lub niewiele większy od ich donośności.
Mimo braku pełnego konsensusu wśród osób
odpowiedzialnych za projekt, ostatecznie zdecydowano się na umieszczenie na
okrętach skromnej grupy lotniczej. Przeważył argument podkreślający, że trudno
mówić o dalekim rozpoznaniu, jeżeli ograniczone jest ono widocznością z marsów
na masztach.
Na prezentowanych krążownikach
„debiutują” niedawno wprowadzone do uzbrojenia działa morskie 210 mm oraz
uniwersalne 120 mm.
Obydwie jednostki powstały w stoczni Koninklijke
Maatschappij De Schelde we Vlissingen. Z dniem 01.01.1929, Suriname przejął funkcję okrętu flagowego Koninklijke Marine, czyli
marynarki wojennej Niderlandów (w przyszłości stale będę używać skrótu KM).
Opis techniczny.
Kadłub
Z
typowym dla tej klasy okrętów wydłużeniem oraz wyraźnie mniejszym
współczynnikiem pełnotliwości.
Napęd
Osiem
kotłów olejowych Burgerhout w czterech kotłowniach oraz cztery zestawy turbin
parowych Werkspoor z przekładniami w czterech maszynowniach. Pomieszczenia
napędu są rozmieszczone w następujący sposób (idąc od dziobu): 2K-2M-2K-2M.
Uzbrojenie
Na
okręcie zainstalowano:
- 3xIIx210/50 Wilton-Fijenoord
P1925, przy elewacji
maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 111,7 kg wynosi 28930 m;
- 5xIx120/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1927,
przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19500
m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym
pociskiem wynosi 12860 m;
- 4xIIx13,2/78 FN P1919,
przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem
wynosi 4080 m;
- 4xIIxwt533 mm.
Do
kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki optyczne Hazemeyer o bazie 5,3
m.
Opancerzenie
Jak
w raporcie. Z uwagi na prosty układ opancerzenia zrezygnowałem z rysowania jego
schematu.
Grupa
lotnicza
Okręt
został wyposażony w katapultę obrotową oraz dwa wodnosamoloty pływakowe
Koolhoven F.K.34. Dane techniczno-taktyczne – patrz Biuletyn Informacyjny nr
14/1/1927 (post z dnia 15.12.2022). Hangar mieści jeden wodnosamolot, a
znajduje się pod pokładem łodziowym. Łączny zapas paliwa i amunicji wystarcza
na 60 samolotolotów.
Ponieważ
manewrowanie na pokładzie dwoma maszynami jest niezbyt wygodne, w czasie pokoju
krążowniki zabierają zazwyczaj tylko po jednym wodnosamolocie.
Inne
Na
okręcie zainstalowano w cztery radiostacje Philips, dwie średniego i dwie
dalekiego zasięgu.
Suriname, Netherlands heavy cruiser laid down 1924, launched 1926,
completed 1928 (engine 1927)
Displacement:
7 894 t light; 8 212
t standard; 8 865 t normal; 9 387 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(603,98 ft / 597,77 ft)
x 64,63 ft x (20,18 / 20,95 ft)
(184,09 m / 182,20 m) x
19,70 m x (6,15 / 6,38 m)
Armament:
6 - 8,27" / 210 mm 50,0
cal guns - 246,26lbs / 111,70kg shells, 125 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1925 Model
3 x 2-gun mounts on centreline ends, majority
forward
1 raised
mount - superfiring
5 - 4,72" / 120 mm 50,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1927 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
8 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 1 637
lbs / 742 kg
Main Torpedoes
8 - 21,0" / 533 mm,
23,56 ft / 7,18 m torpedoes - 1,527 t each, 12,217 t total
In 4 sets of deck
mounted side rotating tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 3,15" / 80 mm 395,34 ft / 120,50 m 13,45 ft
/ 4,10 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 102% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm 1,18"
/ 30 mm
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
1,18" / 30 mm
- Conning towers: Forward
3,15" / 80 mm, Aft 0,98" / 25 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
72 000 shp / 53 712 Kw = 32,53 kts
Range 6 000nm at
14,00 kts
Bunker: normal = 653
tons, at max displacement = 1 175 tons
Complement:
456 - 593
Cost:
£2,462 million / $9,848
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 632 tons,
7,1%
- Guns: 617 tons, 7,0%
- Weapons: 15 tons, 0,2%
Armour: 1 269
tons, 14,3%
- Belts: 686 tons, 7,7%
- Armament: 117 tons, 1,3%
- Armour Deck: 428 tons, 4,8%
- Conning Towers: 38 tons, 0,4%
Machinery: 2 273
tons, 25,6%
Hull, fittings &
equipment: 3 673 tons, 41,4%
Fuel, ammunition &
stores: 971 tons, 11,0%
Miscellaneous weights:
47 tons, 0,5%
- Hull below water: 31 tons
- Hull above water: 1 tons
- On freeboard deck: 15 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
10 443 lbs / 4 737 Kg = 37,0 x 8,3
" / 210 mm shells or 1,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,18
Metacentric height 3,5
ft / 1,1 m
Roll period: 14,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,39
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,29
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,398 / 0,406
Length to Beam Ratio:
9,25 : 1
'Natural speed' for
length: 24,45 kts
Power going to wave
formation at top speed: 52 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 13,00 degrees
Stern overhang: -3,94
ft / -1,20 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 26,90 ft /
8,20 m, 23,62 ft / 7,20 m
- Forward deck: 28,00%, 23,62 ft / 7,20
m, 23,62 ft / 7,20 m
- Aft deck: 38,00%, 15,42 ft / 4,70 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Quarter deck: 16,00%, 15,42 ft /
4,70 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Average freeboard: 19,43 ft / 5,92 m +
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 104,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 184,9%
Waterplane Area:
23 752 Square feet or 2 207 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 114%
Structure weight / hull
surface area: 109 lbs/sq ft or 534 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,97
-
Longitudinal: 1,56
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
1 x catapult
2 x Koolhoven F.K.34
Suriname (1928)
Transvaal (1929)