Niszczyciel / lider typu Wicher 1928 (2 szt.)
Następny
krok zmierzający do poprawy sytuacji „w temacie” niszczycieli. Okręty
prezentowanego typu przewidziane są do pełnienia roli przewodników flotylli
niszczycieli typów Huragan i Monsun. W chwili obecnej są to zapewne największe
i najsilniejsze niszczyciele na świecie; w obcych flotach okręt o podobnej
wielkości i sile powstanie dopiero w przyszłym, 1929 roku (francuski typ Gepard).
Uzbrojenie
jednostki jest – moim zdaniem – odpowiednie do jej wielkości i przeznaczenia.
Udało mi się uzyskać zupełnie dobrą dzielność morską, co w Springsharpie w
stosunku do niszczycieli graniczy z niemożliwością.
Na
okrętach tego typu pojawiła się pewna nowinka; jest to zamontowany
eksperymentalnie system przeładowania wyrzutni torpedowych, tutaj dotyczy to
tylko wyrzutni rufowej (4 torpedy zapasowe). System ten różni się od
stosowanego na okrętach japońskich w czasie IIWS i jest – że się tak
nieskromnie wyrażę – moim własnym, autorskim rozwiązaniem. Jeżeli system się
sprawdzi „w praniu”, będzie montowany na większych niszczycielach także w
przyszłości.
Wykazane
w raporcie miny (50 szt.) niszczyciel może zabrać na pokład i postawić po czasowym
zdemontowaniu obydwu rufowych zrzutni bomb głębinowych.
Troszkę
obawiam się krytyki z powodu lekko przesuniętych w stronę dziobu kotłowni i
maszynowni, przyjąłem takie rozwiązanie, aby znaleźć na śródokręciu miejsce dla
wyrzutni torpedowych i systemu przeładowania. Ja się tym zbytnio nie przejmuję,
bo uważam, że udało mi się uzyskać dynamiczną i chyba niebrzydką sylwetkę.
Wszystkie
pozostałe informacje o okręcie można znaleźć w raporcie, więc nie będę się
niepotrzebnie na ich temat rozpisywał.
Wicher, Poland Destroyer laid down 1928
Displacement:
2 405
t light; 2 499 t standard; 2 685 t normal; 2 834 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(438,15
ft / 433,07 ft) x 39,37 ft x (15,75 / 16,24 ft)
(133,55
m / 132,00 m) x 12,00 m x (4,80 / 4,95
m)
Armament:
8
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
4 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread 2 raised mounts - superfiring
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre 2
raised mounts
8
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4
raised mounts
Weight of broadside 430 lbs / 195 kg
Main Torpedoes
12 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,766 t each,
21,191 t total
In
3 sets of deck mounted centre rotating tubes + 4 reloads
Mines
2
- 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 50 reloads - 28,148 t total
in
above water - stern racks/rails
Main DC/AS Mortars
2
- 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,862 t total
in
stern depth charge racks
2nd DC/AS Mortars
4
- 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 5,236 t total
in
Depth charge throwers
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 47 812 shp / 35 668 Kw = 35,00 kts
Range
4 500nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 334 tons
Complement:
186
- 242
Cost:
£1,216
million / $4,863 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
210 tons, 7,8%
- Guns: 118 tons, 4,4%
- Weapons: 91 tons, 3,4%
Machinery:
1 326 tons, 49,4%
Hull,
fittings & equipment: 862 tons, 32,1%
Fuel,
ammunition & stores: 280 tons, 10,4%
Miscellaneous
weights: 7 tons, 0,3%
- On freeboard deck: 7 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
806 lbs / 365 Kg = 23,9 x 4,7 " / 120 mm
shells or 0,5 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,16
Metacentric
height 1,6 ft / 0,5 m
Roll
period: 12,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,59
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,10
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,350 / 0,358
Length
to Beam Ratio: 11,00 : 1
'Natural
speed' for length: 24,08 kts
Power
going to wave formation at top speed: 60 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 25,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 45,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 15,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Average freeboard: 15,41 ft / 4,70 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 176,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 110,2%
Waterplane
Area: 10 577 Square feet or 983 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 78%
Structure
weight / hull surface area: 47 lbs/sq ft or 230 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,58
-
Longitudinal: 1,61
- Overall: 0,64
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Wicher (1928)
Wichura (1928)