Niderlandzki szybki transportowiec wojska typu Azië 1937-1938 (2 jednostki)
Już w poście dotyczącym pierwszego
niderlandzkiego transportowca wojska (typ Europa,
post z dnia 12.03.2023), dyskusja wykazała, że tenże jedyny transportowiec,
tylko do okresowej wymiany personelu sił zamorskich, nie wystarczy. Trzeba było
doraźnie czarterować cywilne jednostki. Armatorzy tych statków, wykorzystując
przymusową sytuację Admiralicji, zawyżali ceny frachtu do granic akceptowalnego
poziomu. Z biegiem lat, liczebność personelu zamorskiego rosła i rosły też koszty
jego cyklicznej wymiany; dojrzała więc w końcu decyzja o budowie drugiego
transportowca wojska floty. Spowodowana agresywną polityką japońską, zaostrzająca
się sytuacja polityczna na Dalekim Wschodzie, skłoniła Admiralicję do rozszerzenia
zamówienia na drugi transportowiec, budowanego już typu.
Zakłada się, że w przypadku korzystnych zmian w sytuacji
międzynarodowej, jeden z okrętów może zostać sprzedany cywilnemu armatorowi, w
celu wykorzystania go w charakterze szybkiego liniowca pasażersko-towarowego.
Prezentowana jednostka, standardowo
może przewieźć do 3600 żołnierzy i do 3000 t zaopatrzenia. Jak na transportowiec
wojska, okręt ma charakter niemalże luksusowy, szczególnie w odniesieniu do
warunków transportu oficerów. Służba w koloniach nie cieszy się wśród
niderlandzkiego personelu wojskowego większą popularnością; dobre warunki w
czasie przewozu oraz – wynikający z dużej prędkości, krótki czas podróży – mają
to nastawienie chociażby częściowo poprawić.
Obydwa okręty buduje stocznia Rotterdamsche
Droogdok Maatschappij w Rotterdamie, będą przydzielone do Zespołu Zabezpieczenia
Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla jednostek handlowych, lecz
o lekko zmniejszonym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Osiem kotłów olejowych RDM w czterech
kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych Werkspoor z przekładniami w trzech
maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 24,00 kg wynosi 176400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 4xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIIx25/64
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 3240 m;
- 2xIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Zamontowano trzy radiostacje oraz radionamiernik.
Azië, Netherlands troop ship laid down 1935, launched 1936, completed 1937 (engine 1936)
Displacement:
8 742 t light;
9 040 t standard; 12 555 t normal; 15 366 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(578,67 ft / 564,30 ft)
x 62,66 ft x (24,61 / 28,76 ft)
(176,38 m / 172,00 m) x
19,10 m x (7,50 / 8,77 m)
Armament:
4 - 4,72" / 120 mm 45,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
8 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
4 - 0,98" / 25,0 mm
64,0 cal guns - 0,53lbs / 0,24kg shells, 4 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1931
Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
2 double
raised mounts
2 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 6 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919
Model
2 x Single mounts on sides amidships
2 double
raised mounts
Weight of broadside 221 lbs
/ 100 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,79" / 20 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
48 000 shp / 35 808 Kw = 26,59 kts
Range 13 000nm at
20,00 kts
Bunker normal = 3 515
tons, at max displacement = 6 326 tons
Complement:
341
Cost:
£2,576 million /
$10,303 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 37 tons, 0,3%
- Guns: 37 tons, 0,3%
Armour: 4 tons, 0,0%
- Armament: 4 tons, 0,0%
Machinery: 1 347
tons, 10,7%
Hull, fittings &
equipment: 3 962 tons, 31,6%
Fuel, ammunition &
stores: 3 813 tons, 30,4%
Miscellaneous weights:
3 392 tons, 27,0%
- Hull below water: 2 500 tons
- Hull above water: 860 tons
- On freeboard deck: 32 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
25 198 lbs / 11 429 Kg = 477,9 x 4,7 " /
120 mm shells or 1,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,50
Metacentric height 5,0
ft / 1,5 m
Roll period: 11,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,505 / 0,529
Length to Beam Ratio:
9,01 : 1
'Natural speed' for
length: 23,76 kts
Power going to wave
formation at top speed: 50 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 13,10 degrees
Stern overhang: 7,87 ft
/ 2,40 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 14,00%, 27,89 ft /
8,50 m, 25,59 ft / 7,80 m
- Forward deck: 40,00%, 25,59 ft / 7,80
m, 24,93 ft / 7,60 m
- Aft deck: 40,00%, 24,93 ft / 7,60 m, 24,93 ft / 7,60 m
- Quarter deck: 6,00%, 24,93 ft / 7,60
m, 24,93 ft / 7,60 m
- Average freeboard: 25,29 ft / 7,71
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better):
66,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 191,1%
Waterplane Area:
23 668 Square feet or 2 199 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 203%
Structure weight / hull
surface area: 90 lbs/sq ft or 437 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,58
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Azie (1937)
Amerika (1938)