niedziela, 21 stycznia 2024

Niderlandzki szybki transportowiec wojska typu Azië 1937-1938 (2 jednostki)

Niderlandzki szybki transportowiec wojska typu Azië 1937-1938 (2 jednostki)

Już w poście dotyczącym pierwszego niderlandzkiego transportowca wojska (typ Europa, post z dnia 12.03.2023), dyskusja wykazała, że tenże jedyny transportowiec, tylko do okresowej wymiany personelu sił zamorskich, nie wystarczy. Trzeba było doraźnie czarterować cywilne jednostki. Armatorzy tych statków, wykorzystując przymusową sytuację Admiralicji, zawyżali ceny frachtu do granic akceptowalnego poziomu. Z biegiem lat, liczebność personelu zamorskiego rosła i rosły też koszty jego cyklicznej wymiany; dojrzała więc w końcu decyzja o budowie drugiego transportowca wojska floty. Spowodowana agresywną polityką japońską, zaostrzająca się sytuacja polityczna na Dalekim Wschodzie, skłoniła Admiralicję do rozszerzenia zamówienia na drugi transportowiec, budowanego już typu.
Zakłada się, że w przypadku korzystnych zmian w sytuacji międzynarodowej, jeden z okrętów może zostać sprzedany cywilnemu armatorowi, w celu wykorzystania go w charakterze szybkiego liniowca pasażersko-towarowego.
Prezentowana jednostka, standardowo może przewieźć do 3600 żołnierzy i do 3000 t zaopatrzenia. Jak na transportowiec wojska, okręt ma charakter niemalże luksusowy, szczególnie w odniesieniu do warunków transportu oficerów. Służba w koloniach nie cieszy się wśród niderlandzkiego personelu wojskowego większą popularnością; dobre warunki w czasie przewozu oraz – wynikający z dużej prędkości, krótki czas podróży – mają to nastawienie chociażby częściowo poprawić. 
Obydwa okręty buduje stocznia Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie, będą przydzielone do  Zespołu Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla jednostek handlowych, lecz o lekko zmniejszonym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Osiem kotłów olejowych RDM w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych Werkspoor z przekładniami w trzech maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 176400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 4xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 2xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Zamontowano trzy radiostacje oraz radionamiernik.


Azië, Netherlands troop ship laid down 1935, launched 1936, completed 1937 (engine 1936)

Displacement:
            8 742 t light; 9 040 t standard; 12 555 t normal; 15 366 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (578,67 ft / 564,30 ft) x 62,66 ft x (24,61 / 28,76 ft)
            (176,38 m / 172,00 m) x 19,10 m  x (7,50 / 8,77 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      8 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,53lbs / 0,24kg shells, 4 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
                        2 double raised mounts
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 6 000 per gun
             Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides amidships
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 221 lbs / 100 kg 

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
            Main:           0,79" / 20 mm                   -                                  -

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 48 000 shp / 35 808 Kw = 26,59 kts
            Range 13 000nm at 20,00 kts
            Bunker normal = 3 515 tons, at max displacement = 6 326 tons 

Complement:
            341

Cost:
            £2,576 million / $10,303 million 

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 37 tons, 0,3%
               - Guns: 37 tons, 0,3%
            Armour: 4 tons, 0,0%
               - Armament: 4 tons, 0,0%
            Machinery: 1 347 tons, 10,7%
            Hull, fittings & equipment: 3 962 tons, 31,6%
            Fuel, ammunition & stores: 3 813 tons, 30,4%
            Miscellaneous weights: 3 392 tons, 27,0%
               - Hull below water: 2 500 tons
               - Hull above water: 860 tons
               - On freeboard deck: 32 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              25 198 lbs / 11 429 Kg = 477,9 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,50
            Metacentric height 5,0 ft / 1,5 m
            Roll period: 11,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,505 / 0,529
            Length to Beam Ratio: 9,01 : 1
            'Natural speed' for length: 23,76 kts
            Power going to wave formation at top speed: 50 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,10 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  25,59 ft / 7,80 m
               - Forward deck:       40,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Aft deck:                40,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Quarter deck:        6,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Average freeboard:                      25,29 ft / 7,71 
 
Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 66,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 191,1%
            Waterplane Area: 23 668 Square feet or 2 199 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 203%
            Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 437 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,58
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Azie (1937)
Amerika (1938)