środa, 25 lutego 2015

Niszczyciel typu Grom 1923-1924 (4 szt.)



Niszczyciel typu Grom 1923-1924 (4 szt.)

Uwzględniając słuszne postulaty „opinii publicznej” oraz własne rozeznanie, Admiralicja czasowo wstrzymała budowę lekkich krążowników i przesunęła zaangażowane w nią siły i środki na budowę niszczycieli. W rezultacie udało się jeszcze w tym roku oddać do użytku pierwsze dwa niszczyciele nowego typu, dwa następne zostaną ukończone w roku przyszłym. Nie wyklucza się przedłużenia serii jednostek tego typu po zebraniu doświadczeń z eksploatacji już będących w służbie.
No to mamy duży i silny bardzo silny niszczyciel, który prawdopodobnie ówcześnie nie ma odpowiednika w innych flotach (nie chciało mi się szukać, jeśli ktoś znajdzie, niech melduje). Jest to pierwszy niszczyciel mojego projektu, któremu Springsharp nie zarzuca braku dzielności morskiej (nikt nie zgadnie ile mnie to kosztowało czasu i przeciążenia własnego „procesora”). Teoretycznie można było uzyskać prędkość o 1 węzeł wyższą, ale poświęciłem to dla siły i właśnie dla dobrych parametrów żeglugowych. Jest to uzasadnione tym, że chciałem mieć silny okręt zdolny do operacji na oceanach w każdych warunkach pogodowych.
Ogólnie okręt jest zaprojektowany jako jednostka „uderzeniowa”, więc charakteryzuje się silną artylerią i bronią torpedową, funkcja zop jest dla niego drugorzędna, chociaż duży zapas bg jest godny zauważenia.
Oczywiście nie mogę być w tym przypadku obiektywny, ale sądzę, że udało mi się „stworzyć” dobry, silny okręt o dość eleganckiej sylwetce. Pewnie kolega H_Babbock się ze mną nie zgodzi, ale – jak już wielokrotnie mówiłem – wszystkich naraz zadowolić się nie da :(.
Ponieważ Grom przejął rolę okrętu flagowego flotylli niszczycieli, nosi na grotmaszcie proporczyk kontradmiralski.
 



Grom, Poland Destroyer laid down 1923

Displacement:
            1 667 t light; 1 736 t standard; 1 851 t normal; 1 943 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (375,72 ft / 370,73 ft) x 33,63 ft x (14,44 / 14,85 ft)
            (114,52 m / 113,00 m) x 10,25 m  x (4,40 / 4,53 m)

Armament:
      6 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck centre 2 raised mounts
      6 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck Centre 2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, aft deck aft 2 raised mounts
      Weight of broadside 323 lbs / 147 kg
      Main Torpedoes
      8 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,585 t each, 12,681 t total
            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 20 reloads - 4,222 t total
            in depth charge throwers
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,990 t total
            in stern depth charge racks

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 36 360 shp / 27 125 Kw = 34,00 kts
            Range 4 000nm at 11,00 kts
            Bunker at max displacement = 208 tons

Complement:
            140 - 183

Cost:
            £0,660 million / $2,638 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 138 tons, 7,5%
               - Guns: 100 tons, 5,4%
               - Weapons: 38 tons, 2,0%
            Machinery: 941 tons, 50,8%
            Hull, fittings & equipment: 594 tons, 32,1%
            Fuel, ammunition & stores: 184 tons, 9,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              501 lbs / 227 Kg = 18,5 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 13,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,75
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,360 / 0,367
            Length to Beam Ratio: 11,02 : 1
            'Natural speed' for length: 22,24 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            12,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  18,37 ft / 5,60 m
               - Forward deck:       30,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  18,37 ft / 5,60 m
               - Aft deck:    46,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  10,50 ft / 3,20 m
               - Quarter deck:        12,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  10,50 ft / 3,20 m
               - Average freeboard:                      13,88 ft / 4,23 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 182,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 111,5%
            Waterplane Area: 7 773 Square feet or 722 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 67%
            Structure weight / hull surface area: 43 lbs/sq ft or 209 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,58
                        - Longitudinal: 1,95
                        - Overall: 0,66
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Grom (1923)
Błyskawica (1923)
Piorun (1924)
Grzmot (1924)