Niszczyciel typu Grom 1923-1924 (4 szt.)
Uwzględniając słuszne postulaty „opinii publicznej” oraz własne
rozeznanie, Admiralicja czasowo wstrzymała budowę lekkich krążowników i
przesunęła zaangażowane w nią siły i środki na budowę niszczycieli. W rezultacie
udało się jeszcze w tym roku oddać do użytku pierwsze dwa niszczyciele nowego
typu, dwa następne zostaną ukończone w roku przyszłym. Nie wyklucza się
przedłużenia serii jednostek tego typu po zebraniu doświadczeń z eksploatacji
już będących w służbie.
No to mamy duży i silny bardzo silny niszczyciel, który
prawdopodobnie ówcześnie nie ma odpowiednika w innych flotach (nie chciało mi
się szukać, jeśli ktoś znajdzie, niech melduje). Jest to pierwszy niszczyciel
mojego projektu, któremu Springsharp nie zarzuca braku dzielności morskiej
(nikt nie zgadnie ile mnie to kosztowało czasu i przeciążenia własnego
„procesora”). Teoretycznie można było uzyskać prędkość o 1 węzeł wyższą, ale
poświęciłem to dla siły i właśnie dla dobrych parametrów żeglugowych. Jest to
uzasadnione tym, że chciałem mieć silny okręt zdolny do operacji na oceanach w
każdych warunkach pogodowych.
Ogólnie okręt jest zaprojektowany jako jednostka „uderzeniowa”,
więc charakteryzuje się silną artylerią i bronią torpedową, funkcja zop jest dla
niego drugorzędna, chociaż duży zapas bg jest godny zauważenia.
Oczywiście nie mogę być w tym przypadku obiektywny, ale sądzę, że
udało mi się „stworzyć” dobry, silny okręt o dość eleganckiej sylwetce. Pewnie
kolega H_Babbock się ze mną nie zgodzi, ale – jak już wielokrotnie mówiłem –
wszystkich naraz zadowolić się nie da :(.
Ponieważ Grom przejął
rolę okrętu flagowego flotylli niszczycieli, nosi na grotmaszcie proporczyk
kontradmiralski.
Grom, Poland Destroyer laid down 1923
Displacement:
1 667
t light; 1 736 t standard; 1 851 t normal; 1 943 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(375,72
ft / 370,73 ft) x 33,63 ft x (14,44 / 14,85 ft)
(114,52
m / 113,00 m) x 10,25 m x (4,40 / 4,53
m)
Armament:
6 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns -
52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread 2 raised mounts
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre 2
raised mounts
6
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck Centre
2 raised mounts
2 x Twin mounts on sides, aft deck aft 2
raised mounts
Weight of broadside 323 lbs / 147 kg
Main Torpedoes
8
- 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,585 t each, 12,681 t
total
In
2 sets of deck mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2
- 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 20 reloads - 4,222 t total
in
depth charge throwers
2nd
DC/AS Mortars
2
- 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,990 t total
in
stern depth charge racks
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 36 360 shp / 27 125 Kw = 34,00 kts
Range
4 000nm at 11,00 kts
Bunker
at max displacement = 208 tons
Complement:
140
- 183
Cost:
£0,660
million / $2,638 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
138 tons, 7,5%
- Guns: 100 tons, 5,4%
- Weapons: 38 tons, 2,0%
Machinery:
941 tons, 50,8%
Hull,
fittings & equipment: 594 tons, 32,1%
Fuel,
ammunition & stores: 184 tons, 9,9%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
501 lbs / 227 Kg = 18,5 x 4,7 " / 120 mm
shells or 0,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,07
Metacentric
height 1,1 ft / 0,3 m
Roll
period: 13,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,75
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,00
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,360 / 0,367
Length
to Beam Ratio: 11,02 : 1
'Natural
speed' for length: 22,24 kts
Power
going to wave formation at top speed: 63 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 12,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 18,37 ft / 5,60 m
- Forward deck: 30,00%, 18,37 ft / 5,60
m, 18,37 ft / 5,60 m
- Aft deck: 46,00%, 10,50 ft / 3,20 m, 10,50 ft / 3,20 m
- Quarter deck: 12,00%, 10,50 ft /
3,20 m, 10,50 ft / 3,20 m
- Average freeboard: 13,88 ft / 4,23 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 182,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 111,5%
Waterplane
Area: 7 773 Square feet or 722 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 67%
Structure
weight / hull surface area: 43 lbs/sq ft or 209 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,58
-
Longitudinal: 1,95
-
Overall: 0,66
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Grom (1923)
Błyskawica (1923)
Piorun (1924)
Grzmot (1924)