niedziela, 16 kwietnia 2023

Modernizacja pancernika obrony wybrzeża Mesudiye 1912 (1 jednostka)

Modernizacja pancernika obrony wybrzeża Mesudiye 1912 (1 jednostka)

Projekt wg pomysłu kolegi ŁK. Pomysłodawca jest również autorem legendy i założeń do opisu technicznego.
Obszerna przebudowa pancernika bateryjnego Mesudiye,  zrealizowana stoczni Ansaldo w Genui, w latach 1898 – 1903 była niekonsekwentna, przynajmniej w aspekcie zachowania żelaznego pancerza burtowego. Po 10 latach, w związku z narastającym zagrożeniem wojennym, podjęto więc uzupełniającą modernizację w celu przekształcenia okrętu w silny pancernik obrony wybrzeża. II etap modernizacji zaistniał od 11.02.1910 r. do 04.12.1912 r.  w brytyjskiej stoczni Vickersa w Barrow, tej samej, która pół roku później podjęła dla Turcji budowę superdrednota Reshadiye. Priorytetem był radykalny wzrost  potencjału ofensywnego i defensywnego, przy możliwie najmniejszym ubytku prędkości. Z uwagi na trwającą właśnie I wojnę bałkańską Mesudiye pozostał na Morzu Egejskim, gdzie 09.04.1913 r. miał miejsce jego chrzest bojowy w nowej odsłonie. Doszło mianowicie, nieopodal wyspy Kos, do bitwy z greckim krążownikiem pancernym Averof. Pojedynek zakończył się wynikiem remisowym, gdyż przeciwnicy odczuwali wobec siebie wzajemny respekt. Po osiągnięciu 3 trafień przez Greka i 2 przez Turka (bardzo zbliżonymi pod względem charakterystyk działami artylerii głównej 234 mm), okręty przyjęły kurs na oddalenie. W toku PWS okręt turecki (w trakcie przygotowań do obrony Dardaneli) został poważnie uszkodzony przez brytyjski okręt podwodny B11 w dniu 13.12.1914 r. i osiadł równą stępką na płytkiej wodzie. Był to bodaj jedyny w PWS przypadek sukcesu bojowego bardzo przestarzałego już okrętu podwodnego. Remont przeprowadzono, przy pomocy specjalistów niemieckich, w okresie od 23.01.1916 r. do 29.12.1916 r. (stocznia Tersane-i Amire w Istanbule). W latach 1917 – 1918 okręt operował na Morzu Czarnym, głównie w charakterze jednostki wspierającej operacje lądowe na froncie kaukaskim. Od 30.10.1918 r. do 24.07.1923 r. pancernik był wycofany ze służby i znajdował się pod kontrolą sił Ententy. Flota turecka odzyskała go dopiero po podpisaniu traktatu pokojowego w Lozannie i eksploatowała, po doraźnym remoncie, do 31.12.1931 r. Dalsza służba, przez 32(!) lata ograniczyła się (po demontażu opancerzenia, uzbrojenia i napędu) do pełnienia roli pływającego magazynu w Izmirze. Następnie Mesudiye przerobiony został na hulk muzealny, z odtworzeniem w skali 1:2 makiety oryginalnej maszyny parowej z 1875 r. oraz salonu admiralskiego na rufie. Zainstalowano ponownie dziobową wieżę artyleryjską 234 mm i 4 burtowe armaty 76 mm. Muzealna reaktywacja pancernika zakończyła się 27.02.1965 r. i odtąd  stanowi on pływające muzeum historii wojennomorskiej Turcji i jest zakotwiczony na stałe w Stambule.
Opis techniczny modernizacji (w stosunku do stanu z 1903 roku).
Kadłub
Zdemontowano całą kadłubową artylerię kazamatową. Zawały burtowe dla skrajnych dział 152 mm przebudowano, celem montażu w nich dział 234 mm. Nieznacznie zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Zdemontowano 8 z 16 kotłów węglowych Niclausse, a pozostałe przystosowano do opalania olejem. Wyremontowano maszyny parowe.
Uzbrojenie
Zdemontowano całą artylerię 152, 76, 57 i 47 mm. 12 z 14 zdemontowanych z kazamat dział 76,2 mm osłonięto maskami i ustawiono na pokładzie. Zamontowano w kazamatach burtowych 4 działa 234 mm. Zamontowano działka 37 mm i karabiny maszynowe. Ostatecznie, zestaw artylerii przedstawiał się następująco:
- 6xIx9.2"/47 (23.4 cm) Mark X, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 172,4 kg wynosi 23500 m;
- 12xIx12-pdr [3"/50 (7.62 cm)] 18-cwt QF Mark I, przy elewacji maksymalnej 20o donośność pociskiem HE 5,67 kg wynosi 8500 m;
- 4xIx37 mm/29 Maxim–Nordenfelt, przy elewacji ? donośność pociskiem 0,45 kg wynosi 4110 m;
- 2xIIx7,65/79 Maxim M93.
Centralnych przyrządów kierowania ogniem brak.
Na początku roku 1915, działka 37 mm oraz km-y przystosowano do prowadzenia ognia plot.
Opancerzenie
Istniejące zdemontowano w całości. Elementy zdemontowane, wykonane ze stali Harveya, zostały wykorzystane do budowy grodzi ptorp.
Nowy układ opancerzenia wg raportu i rysunku.
Inne
Zdemontowano cytadelę pokładową, pomost, maszt i kominy. Pozostawiono jedynie dziobowe i rufowe stanowiska dowodzenia (to pierwsze lekko zwężone w tylnej części), które połaczono jednokondygnacyjną nadbudówką. Na dziobowym stanowisku dowodzenia ustawiono małą sterówkę. Zamontowano nowy komin oraz maszt. Zainstalowano dwie radiostacje.
W wyniku modernizacji (w stosunku do stanu z 1903 roku):
- wyporność normalna zmniejszyła się z 9190 do 8866 t;
- moc napędu zmniejszyła się z 11135 do 6680 KM;
- prędkość maksymalna zmniejszyła się z 17,00 do 14,96 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko dla kalibrów od 6” wzwyż) zwiększył się z 617,2 do 689,6 kg.
Koszt modernizacji wyniósł 39,8% wartości okrętu nowego. 

Mesudiye, Turkey coastal battleship laid down 1872, launched 1874, completed 1875, rebuilt 1903, modernized 1912 (engine 1911)

Displacement:
            7 994 t light; 8 390 t standard; 8 866 t normal; 9 247 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (335,96 ft / 323,82 ft) x 58,73 ft x (26,02 / 26,95 ft)
            (102,40 m / 98,70 m) x 17,90 m  x (7,93 / 8,21 m) 

Armament:
      2 - 9,21" / 234 mm 47,0 cal guns - 380,08lbs / 172,40kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1895 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 9,21" / 234 mm 47,0 cal guns - 380,08lbs / 172,40kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in casemate mounts, 1895 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 hull mounts in casemates - Limited use in heavy seas
      12 - 3,00" / 76,2 mm 50,0 cal guns - 12,50lbs / 5,67kg shells, 300 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1904 Model
              12 x Single mounts on sides, evenly spread
      4 - 1,46" / 37,0 mm 29,0 cal guns - 0,99lbs / 0,45kg shells, 1 500 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1890 Model
              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        4 double raised mounts
      4 - 0,30" / 7,7 mm 79,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1893 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 1 522 lbs / 725 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)             Length (avg)              Height (avg)
            Main:           12,0" / 305 mm       190,62 ft / 58,10 m     15,42 ft / 4,70 m
            Ends:           5,98" / 152 mm      133,20 ft / 40,60 m      10,50 ft / 3,20 m
              Main Belt covers 91% of normal length
    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        2,01" / 51 mm 190,62 ft / 58,10 m     32,15 ft / 9,80 m
            Beam between torpedo bulkheads 41,67 ft / 12,70 m
   - Gun armour:          Face (max)         Other gunhouse (avg)         Barbette/hoist (max)
            Main:           12,0" / 305 mm           5,98" / 152 mm                  10,0" / 254 mm
            2nd:             12,0" / 305 mm                     -                                         -
            3rd:              0,51" / 13 mm                       -                                         -
   - Protected deck - single deck:
            For and Aft decks: 4,02" / 102 mm 
   - Conning towers: Forward 12,01" / 305 mm, Aft 12,01" / 305 mm 

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 6 680 ihp / 4 983 Kw = 14,96 kts
            Range 6 000nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 476 tons, at max displacement = 857 tons 

Complement:
            456 - 593

Cost:
            £0,796 million / $3,185 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 518 tons, 5,8%
               - Guns: 518 tons, 5,8%
            Armour: 3 884 tons, 43,8%
               - Belts: 1 934 tons, 21,8%
               - Torpedo bulkhead: 455 tons, 5,1%
               - Armament: 462 tons, 5,2%
               - Armour Deck: 810 tons, 9,1%
               - Conning Towers: 222 tons, 2,5%
            Machinery: 403 tons, 4,6%
            Hull, fittings & equipment: 3 189 tons, 36,0%
            Fuel, ammunition & stores: 872 tons, 9,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              16 332 lbs / 7 407 Kg = 57,2 x 9,2 " / 234 mm shells or 1,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,28
            Metacentric height 3,5 ft / 1,1 m
            Roll period: 13,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,44
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a ram bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,627 / 0,631
            Length to Beam Ratio: 5,51 : 1
            'Natural speed' for length: 17,99 kts
            Power going to wave formation at top speed: 48 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): -7,70 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            19,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Forward deck:       29,50%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Aft deck:                29,50%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Quarter deck:        22,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Average freeboard:                      17,54 ft / 5,34 m
            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 48,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 103,6%
            Waterplane Area: 14 265 Square feet or 1 325 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 141%
            Structure weight / hull surface area: 151 lbs/sq ft or 739 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,02
                        - Longitudinal: 3,86
                        - Overall: 1,16
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather