Jacht admiralicji typu Stella Maris 1940 (1 szt.)
Ponieważ,
po oddaniu do służby jachtu królewskiego Aquilla
Alba, szef naszej Admiralicji pozieleniał na twarzy z zazdrości, aby mu nie
psuć wątroby i zachować w dobrej kondycji psychicznej, zdecydowano podarować mu
podobną zabawkę. Wprawdzie nowy nabytek ustępuje wielkością i ogólnym sznytem
królewskiej jednostce, ale – jak to mówią – każdemu wg jego godności!
Stella Maris (Gwiazda Morza) jest reprezentacyjnym motorowo-żaglowym
dwumasztowym szkunerem gaflowym. W stosunku do swojej wielkości okręt jest
mocno „niedożaglowany”, ale – umówmy się – żagle pełnią tu rolę bardziej
dekoracji, niż realnego pędnika. Niemniej umożliwiają one przy sprzyjających
wiatrach osiągnięcie prędkości do 10 w (w średnich warunkach wiatrowych 6,5 –
7,5 w).
Jak
na jacht reprezentacyjny, jednostka posiada silne uzbrojenie artyleryjskie;
wynika to z planów wykorzystania tego okrętu w czasie wojny w roli pomocniczego
patrolowca z możliwością zwalczania OP. Adaptacja polegałaby na demontażu
ożaglowania wraz ze stengami masztów, bomami i gaflami, instalacji zrzutni bg
oraz systemów hydrolokacyjnych, a także wzmocnieniu uzbrojenia plot o działka
25 mm lub nkm-y.
Trzeba
zauważyć, że okręt charakteryzuje się bardzo dobrymi własnościami morskimi,
chociaż do osiągnięcia tego, konieczne było dodanie 90 t balastu. W przypadku
demontażu ożaglowania, masę balastu będzie można zredukować mniej więcej o
połowę. Sądzę, że zarówno prędkość maksymalna na dieslach, jak i zasięg okrętu są
odpowiednie dla tego typu jednostki.
W
związku z wprowadzeniem do służby tego jachtu, nastąpiła zmiana w naszym
systemie kodowania klas okrętów; dawny kod ARY (uzbrojony jacht królewski)
zastąpił bardziej uniwersalny kod AY (jacht uzbrojony). Po tej zmianie Aquilla Alba nosi kod AY-2, a Stella Maris AY-3. Proszę tylko nie
mylić kodów ze znakami taktycznymi; znak taktyczny dla Aquilla Alba to A2, a dla Stella
Maris S136.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/ee81ec523128339
Stella Maris, Poland Admirality yacht laid
down 1940
Displacement:
500
t light; 517 t standard; 655 t normal; 766 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(195,83
ft / 190,29 ft) x 26,25 ft x (9,19 / 10,35 ft)
(59,69
m / 58,00 m) x 8,00 m x (2,80 / 3,15 m)
Armament:
2
- 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1923 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 450 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck aft
2
raised mounts
Weight of broadside 28 lbs / 13 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 2 558 shp / 1 908 Kw = 18,00 kts
Range
9 800nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 248 tons
Complement:
64
- 84
Cost:
£0,175
million / $0,700 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
8 tons, 1,3%
- Guns: 8 tons, 1,3%
Machinery:
68 tons, 10,4%
Hull,
fittings & equipment: 232 tons, 35,4%
Fuel,
ammunition & stores: 155 tons, 23,7%
Miscellaneous
weights: 192 tons, 29,2%
- Hull below water: 40 tons
- Hull
void weights: 90 tons
- Hull above water: 20 tons
- On freeboard deck: 42 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 191 lbs / 994 Kg = 139,6 x 3,0 "
/ 75 mm shells or 1,1 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,37
Metacentric
height 1,2 ft / 0,4 m
Roll
period: 10,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,519
Length
to Beam Ratio: 7,25 : 1
'Natural
speed' for length: 13,79 kts
Power
going to wave formation at top speed: 59 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 14,50 degrees
Stern
overhang: 1,64 ft / 0,50 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Forward deck: 32,50%, 12,14 ft / 3,70
m, 12,14 ft / 3,70 m
- Aft deck: 32,50%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 15,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 13,45 ft / 4,10 m
- Average freeboard: 12,47 ft / 3,80 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 48,4%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 120,2%
Waterplane
Area: 3 328 Square feet or 309 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 188%
Structure
weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 167 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,82
-
Longitudinal: 6,20
- Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x DO-3
2 x RN-2
1 x RWN-PM-1