Okręt podwodny typu Ostrobok 1936-1937 (6 szt.)
Niewielki,
przeznaczony w zasadzie na Bałtyk okręt podwodny, zbudowany w celu zastąpienia
mocno już wysłużonych jednostek typu Tuńczyk
(SS-17 1921).
Porównując z
podobnymi okrętami typu Raja (SS-34
1925), Ostrobok posiada identyczne
uzbrojenie artyleryjskie, jedną wt mniej, nieco większą prędkość nawodną,
większy zasięg oraz znacznie większą wytrzymałość kadłuba, pozwalającą m.in. na
głębsze zanurzenie. Wprawdzie na
Bałtyku prezentowana jednostka nie będzie miała zbyt wielu szans na osiągnięcie
dopuszczalnych dla niej głębokości, ale duża wytrzymałość kadłuba zwiększy jej
szanse przeżycia w przypadku ataku bombami głębinowymi lub klasycznymi.
Niezłe – jak na okręt podwodny – właściwości morskie,
umożliwiają w razie potrzeby operacje również na akwenach poza Bałtykiem.
Okręt nie posiada wprawdzie montowanego na
większych jednostkach trzeciego peryskopu, służącego do obserwacji przestrzeni
powietrznej (tzw. peryskop plot), jednakże specjalna konstrukcja peryskopu
wachtowego, umożliwiająca obserwację w wysokich kątach pionowych, częściowo go
zastępuje.
Zwracam uwagę Kolegów na fakt, że jest to chyba
pierwszy mój OP, dla którego raport rozmiar wszystkich przestrzeni okrętu
określa jako „excellent”; prawdopodobnie wynika to z raczej umiarkowanej
prędkości nawodnej.
Jednostki tego typu mają trochę odmiennie od
innych moich projektów usytuowane napowietrzne wyloty spalin diesli; są one znacznie
przesunięte w stronę rufy. Ogólnie wszystkie nasze nowsze OP posiadają alternatywnie
trojakie rozwiązanie wydechu diesli; w powietrze, bezpośrednio do wody oraz do
wody poprzez główne zbiorniki balastowe. Pierwsze rozwiązanie jest stosowane w sytuacji
braku zagrożenia ze strony npla, czyli prawie zawsze w czasie pokoju, jednakże
czasem mgiełka spalin może też utrudnić wykrycie okrętu, szczególnie przy niskiej
widoczności. Drugie może wprawdzie w pewnych warunkach zagrożenia utrudnić
wykrycie okrętu, jest jednak niebezpieczne z uwagi na możliwość zassania wody
do cylindrów silników. Trzecie posiada wszystkie zalety i wady drugiego, a także
dwie wartości dodatkowe; może być użyte do szasowania balastów, oszczędzając
tym samym zapasy sprężonego powietrza, a poza tym przepływ spalin przez
zbiorniki balastowe powoduje osadzanie się na ich ścianach pewnego rodzaju
tłustej sadzy, co zwiększa odporność na korozję.
Sądzę, że projekt ten spełni pokładane w nim
nadzieje, także eksportowe. Doszły do nas informacje, że już teraz są nim zainteresowane
marynarki duńska, turecka, wenezuelska, litewska oraz hiszpańska. Podobno,
nawet tak wybitny specjalista w dziedzinie OP, jak Max Horton, bardzo pochlebnie
ocenił zalety tego typu ;).
Ostrobok, Poland Submarine laid down 1936
Displacement:
501
t light; 513 t standard; 556(695) t normal; 591 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(208,71
ft / 206,69 ft) x 17,72 ft x (11,81 / 12,33 ft)
(63,62
m / 63,00 m) x 5,40 m x (3,60 / 3,76 m)
Armament:
1
- 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 120 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1923 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
1
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck centre
1 raised mount
Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
Main Torpedoes
4
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,798 t each, 7,192 t
total
submerged
bow tubes + 4 torpedoes reloads
2nd Torpedoes
1
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedo - 1,798 t total
submerged
stern tube + 1 torpedo reload
Machinery:
Diesel
Internal combustion generators plus batteries,
Electric
motors, 2 shafts, 1 707(745) shp / 1 274(556) Kw = 17,00(9,00) kts
Range
6 000(100) nm at 9,00(5,00) kts
Bunker
at max displacement = 78 tons
Complement:
37
Cost:
£0,266
million / $1,060 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
22 tons, 3,9%
- Guns: 4 tons, 0,7%
- Weapons: 18 tons, 3,2%
Machinery:
48 tons, 8,6%
Hull,
fittings & equipment: 274 tons, 49,3%
Fuel,
ammunition & stores: 55 tons, 10,0%
Miscellaneous
weights: 157 tons, 28,2%
- Hull below water: 18 tons
- Hull void weights: 139 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
890 lbs / 404 Kg = 34,3 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,19
Metacentric
height 0,5 ft / 0,2 m
Roll
period: 10,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 54 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,07
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,450 / 0,458
Length
to Beam Ratio: 11,67 : 1
'Natural
speed' for length: 14,38 kts
Power
going to wave formation at top speed: 44 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 15,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 7,55 ft /
2,30 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Forward deck: 30,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Aft deck: 30,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 20,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 0,98 ft / 0,30 m
- Average freeboard: 5,54 ft / 1,69 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 58,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 46,9%
Waterplane
Area: 2 336 Square feet or 217 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 213%
Structure
weight / hull surface area: 59 lbs/sq ft or 290 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,93
-
Longitudinal: 2,98
-
Overall: 2,02
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Extremely
poor accommodation and workspace room
Operational diving depth - 90 m
Emergency diving depth - 144 m
Crush depth - 226 m
Ostrobok (1936)
Seriola (1936)
Labraks (1936)
Koryfena (1937)
Kulbin (1937)
Tasergal (1937)