sobota, 30 kwietnia 2016

Okręt podwodny typu Ostrobok 1936-1937 (6 szt.)



Okręt podwodny typu Ostrobok 1936-1937 (6 szt.)

Niewielki, przeznaczony w zasadzie na Bałtyk okręt podwodny, zbudowany w celu zastąpienia mocno już wysłużonych jednostek typu Tuńczyk (SS-17 1921).
Porównując z podobnymi okrętami typu Raja (SS-34 1925), Ostrobok posiada identyczne uzbrojenie artyleryjskie, jedną wt mniej, nieco większą prędkość nawodną, większy zasięg oraz znacznie większą wytrzymałość kadłuba, pozwalającą m.in. na głębsze zanurzenie. Wprawdzie na Bałtyku prezentowana jednostka nie będzie miała zbyt wielu szans na osiągnięcie dopuszczalnych dla niej głębokości, ale duża wytrzymałość kadłuba zwiększy jej szanse przeżycia w przypadku ataku bombami głębinowymi lub klasycznymi.
Niezłe – jak na okręt podwodny – właściwości morskie, umożliwiają w razie potrzeby operacje również na akwenach poza Bałtykiem.
Okręt nie posiada wprawdzie montowanego na większych jednostkach trzeciego peryskopu, służącego do obserwacji przestrzeni powietrznej (tzw. peryskop plot), jednakże specjalna konstrukcja peryskopu wachtowego, umożliwiająca obserwację w wysokich kątach pionowych, częściowo go zastępuje.
Zwracam uwagę Kolegów na fakt, że jest to chyba pierwszy mój OP, dla którego raport rozmiar wszystkich przestrzeni okrętu określa jako „excellent”; prawdopodobnie wynika to z raczej umiarkowanej prędkości nawodnej.
Jednostki tego typu mają trochę odmiennie od innych moich projektów usytuowane napowietrzne wyloty spalin diesli; są one znacznie przesunięte w stronę rufy. Ogólnie wszystkie nasze nowsze OP posiadają alternatywnie trojakie rozwiązanie wydechu diesli; w powietrze, bezpośrednio do wody oraz do wody poprzez główne zbiorniki balastowe. Pierwsze rozwiązanie jest stosowane w sytuacji braku zagrożenia ze strony npla, czyli prawie zawsze w czasie pokoju, jednakże czasem mgiełka spalin może też utrudnić wykrycie okrętu, szczególnie przy niskiej widoczności. Drugie może wprawdzie w pewnych warunkach zagrożenia utrudnić wykrycie okrętu, jest jednak niebezpieczne z uwagi na możliwość zassania wody do cylindrów silników. Trzecie posiada wszystkie zalety i wady drugiego, a także dwie wartości dodatkowe; może być użyte do szasowania balastów, oszczędzając tym samym zapasy sprężonego powietrza, a poza tym przepływ spalin przez zbiorniki balastowe powoduje osadzanie się na ich ścianach pewnego rodzaju tłustej sadzy, co zwiększa odporność na korozję.
Sądzę, że projekt ten spełni pokładane w nim nadzieje, także eksportowe. Doszły do nas informacje, że już teraz są nim zainteresowane marynarki duńska, turecka, wenezuelska, litewska oraz hiszpańska. Podobno, nawet tak wybitny specjalista w dziedzinie OP, jak Max Horton, bardzo pochlebnie ocenił zalety tego typu ;).

 

 Ostrobok, Poland Submarine laid down 1936

Displacement:
            501 t light; 513 t standard; 556(695) t normal; 591 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (208,71 ft / 206,69 ft) x 17,72 ft x (11,81 / 12,33 ft)
            (63,62 m / 63,00 m) x 5,40 m  x (3,60 / 3,76 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 120 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,798 t each, 7,192 t total
            submerged bow tubes + 4 torpedoes reloads
      2nd Torpedoes
      1 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedo - 1,798 t total
            submerged stern tube + 1 torpedo reload

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 1 707(745) shp / 1 274(556) Kw = 17,00(9,00) kts
            Range 6 000(100) nm at 9,00(5,00) kts
            Bunker at max displacement = 78 tons

Complement:
            37

Cost:
            £0,266 million / $1,060 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 22 tons, 3,9%
               - Guns: 4 tons, 0,7%
               - Weapons: 18 tons, 3,2%
            Machinery: 48 tons, 8,6%
            Hull, fittings & equipment: 274 tons, 49,3%
            Fuel, ammunition & stores: 55 tons, 10,0%
            Miscellaneous weights: 157 tons, 28,2%
               - Hull below water: 18 tons
               - Hull void weights: 139 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              890 lbs / 404 Kg = 34,3 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 10,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 54 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,07

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,450 / 0,458
            Length to Beam Ratio: 11,67 : 1
            'Natural speed' for length: 14,38 kts
            Power going to wave formation at top speed: 44 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Forward deck:       30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:    30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  0,98 ft / 0,30 m
               - Average freeboard:                      5,54 ft / 1,69 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 58,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 46,9%
            Waterplane Area: 2 336 Square feet or 217 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 213%
            Structure weight / hull surface area: 59 lbs/sq ft or 290 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,93
                        - Longitudinal: 2,98
                        - Overall: 2,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Extremely poor accommodation and workspace room

Operational diving depth - 90 m
Emergency diving depth - 144 m
Crush depth - 226 m

Ostrobok (1936)
Seriola (1936)
Labraks (1936)
Koryfena (1937)
Kulbin (1937)
Tasergal (1937)