poniedziałek, 9 marca 2020

Przebudowa brytyjskiego krążownika pancernopokładowego typu Terrible na brazyliski lotniskowiec lekki typu Riachuelo 1925 (1 szt.)


Przebudowa brytyjskiego krążownika pancernopokładowego typu Terrible na  brazylijski lotniskowiec lekki typu Riachuelo 1925 (1 szt.)

Pomysł należy do kolegi ŁK. Poniżej legenda autorstwa Pomysłodawcy.
Urząd attache morskiego przy ambasadzie Brazylii w Zjednoczonym Królestwie pełnił w latach 1913-1921 młody i ambitny komandor porucznik Joao Santos-Dumont. Nazwisko wyjaśniało dlaczego – oprócz zagadnień związanych z marynarką wojenną – jego pasją było również lotnictwo. Tak, był bliskim kuzynem brazylijskiego pioniera lotnictwa – Alberto Santos-Dumonta. Pełniona więc przez niego funkcja, dawała mu możliwość zaznajomienia się również z zagadnieniami lotnictwa morskiego, w dziedzinie których Wielka Brytania dzierżyła ówcześnie światowy prymat. Szczególne wrażenie na młodym oficerze wywarły pierwsze brytyjskie okręty lotnicze: Campania i Argus, przebudowane z jednostek handlowych oraz Furious i Vindictive, które powstały z przebudowanych krążowników. Raporty komandora Santos-Dumonta, kierowane do brazylijskiej admiralicji, nie pozostały bez echa, zwłaszcza że doniesienia wywiadu wskazywały jednoznacznie, że zakupiony przez Argentynę stary, kanadyjski krążownik Niobe ma być również poddany konwersji na okręt lotniczy. Wybór Brazylijczyków padł na podobny, lecz nieco większy okręt – niegdysiejszy brytyjski krążownik pancernopokładowy  Terrible. Wraz z bliźniakiem Powerful były one największymi zbudowanymi okrętami tej klasy. Cechowała je znakomita dzielność morska i duży zasięg operacyjny, ale jednocześnie były to okręty bardzo drogie w eksploatacji i ewidentnie niedozbrojone. Dlatego już w przededniu PWS stały się jednostkami szkolnymi i pomocniczymi. Nowszy z nich – Terrible – wykazywał bardzo dobry stan kadłuba, choć jego siłownia była obrazem nędzy i rozpaczy. Miało to jednak wielką zaletę – okręt można było zakupić po cenie złomu, a jego daleko posunięte „wypatroszenie” było i tak nieuniknione. Tak więc właśnie ten okręt, także z uwagi na bardzo długi kadłub, ważny w przypadku okrętów lotniczych, został wytypowany do zakupu przez komandora Santos-Dumonta. Transakcja doszła do skutku 15.03.1920 r., a nowy okręt marynarki brazylijskiej otrzymał tradycyjną w niej nazwę Riachuelo. Z uwagi na niechęć stoczni brytyjskich do zmierzenia się z tym tematem (w czym miały swój udział poufne, ale jednoznaczne, naciski brytyjskiej admiralicji), opracowanie szczegółowych planów przebudowy powierzono amerykańskim inżynierom ze stoczni Norfolk N Yd. Ci nie mieli większych oporów, gdyż właśnie przebudowywali dla potrzeb US Navy węglowiec Jupiter, który miał się stać pierwszym, eksperymentalnym lotniskowcem Langley. Amerykanie podjęli się tego zadania tym chętniej, iż było dla nich  jasne, że Langley nie będzie jednostką stricte bojową, a przyszłość należy do okrętów wywodzących się raczej z dużych krążowników, niźli jednostek o rodowodzie handlowym. Przebudowa Riachuelo rozpoczęła się 12.12.1921 r. w stoczni Bethlehem w Quincy, gdyż stocznia wykonująca projekt nie miała już wolnych mocy przerobowych. Prace planowano zakończyć do końca 1923 r., jednak pionierski charakter przebudowy spowodował rozliczne problemy, tak, iż okręt został przekazany Marinha do Brasil dopiero 27.03.1925 r. Służbę pełnił do 31.03.1939 r., poddany w międzyczasie modyfikacji uzbrojenia, w tym grupy lotniczej. Następnie lotniskowiec miał zostać złomowany, ale kilka dodatkowych lat życia zapewnił mu wybuch DWS. W jej trakcie Riachuelo został poddany, po raz ostatni, wymianie uzbrojenia i pełnił służbę lekkiego lotniskowca, którego głównym zadaniem były patrole przeciwpodwodne, pełnione na południowym Atlantyku. W ich toku samoloty lotniskowca zniszczyły przynajmniej dwa niemieckie okręty podwodne i jeden uszkodziły. Okręt doczekał szczęśliwie końca wojny i na złom powędrował dopiero z dniem 31.12.1945 r. 
Oto lista wykonanych w ramach przebudowy prac:
Kadłub
Przekonstruowano dziób okrętu, nadbudowano hangar oraz dokonano licznych zmian w zakresie podziału wewnętrznego kadłuba.
Napęd
Całkowicie wymieniono urządzenia napędowe. W miejsce zdemontowanych zainstalowano:
- osiem kotłów typu Babcock & Wilcox w czterech kotłowniach;
- dwa zestawy turbin parowych z przekładniami typu Westinghouse w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Całkowicie zdjęto istniejące uzbrojenie. W jego miejsce zamontowano:
- 4xIx6"/50 (15.2 cm) Mark 5 Armstrong M.1895 (zdjęte z krążownika Almirante Barroso), przy elewacji maksymalnej 30,8o donośność pociskiem HE 45,3 kg wynosi 16000 m;
- 5xIx3"/50 (7.62 cm) Mark 10 M.1914, przy elewacji 43,0o donośność pociskiem HE 5,9 kg wynosi 13350 m, a przy elewacji maksymalnej 85,0o donośność pionowa pociskiem AA 5,9 kg wynosi 9270 m;
- 8xIx1-pdr (1.46" (37 mm)) Mark 7 Maxim-Nordenfeldt M.1895/1918;
- 4xIIx7/85 Madsen M.1903/1916.
Opancerzenie
Usunięto istniejący pokład pancerny. Zamontowano nowe opancerzenie pionowe i poziome oraz grodzie i bąble przeciwtorpedowe; szczegóły na rysunku.
Grupa lotnicza
W skład grupy lotniczej wchodzą samoloty myśliwskie Curtiss TS-1 oraz rozpoznawczo-torpedowo-bombowe Curtiss SC-2. Standardowy zestaw to po 12 samolotów każdego typu; maksymalnie można zaokrętować 28-34 maszyn, w zależności od konfiguracji zestawu.
Inne
Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe oraz kierowania ogniem.
Na skutek przebudowy:
- wyporność okrętu zwiększyła się z 14200 do 15880 tn;
- prędkość maksymalna z 22,0 do 26,6 w;
- zasięg z 7000 Mm przy 14 w. do 9300 Mm przy 16 w.
Koszt przebudowy wyniósł 46,4% wartości identycznego okrętu nowego.


Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/0ab476b6fbc6ca07e3bf785244275c16.html


Riachuelo, Brazil aircraft carrier laid down 1894, launched 1895, completed 1898, rebuilt 1925 (engine 1923)

Displacement:
            13 265 t light; 13 628 t standard; 15 580 t normal; 17 142 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (547,21 ft / 525,26 ft) x 70,87 ft (Bulges 77,76 ft) x (24,02 / 26,11 ft)
            (166,79 m / 160,10 m) x 21,60 m (Bulges 23,70 m)  x (7,32 / 7,96 m)

Armament:
      4 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1895 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                         2 raised mounts
      5 - 3,00" / 76,2 mm 50,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 300 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 hull mounts in lover deck
      8 - 1,46" / 37,0 mm 30,0 cal guns - 1,06lbs / 0,48kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              4 x Single mounts layout not set
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 hull mounts in lover deck
      8 - 0,28" / 7,0 mm 85,0 cal guns - 0,01lbs / 0,00kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1916 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 443 lbs / 201 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,01" / 51 mm 367,45 ft / 112,00 m   18,04 ft / 5,50 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 0,98" / 25 mm 367,45 ft / 112,00 m   18,04 ft / 5,50 m
              Main Belt covers 108% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        2,01" / 51 mm 367,45 ft / 112,00 m   23,62 ft / 7,20 m
            Beam between torpedo bulkheads 57,74 ft / 17,60 m

   - Hull Bulges:
                        2,01" / 51 mm 367,45 ft / 112,00 m   23,62 ft / 7,20 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   2,01" / 51 mm       -                            2,01" / 51 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 2,99" / 76 mm

   - Conning towers: Forward 2,01" / 51 mm, Aft 2,01" / 51 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 60 000 shp / 44 760 Kw = 26,60 kts
            Range 9 300nm at 16,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 514 tons

Complement:
            696 - 906

Cost:
            £0,797 million / $3,189 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 152 tons, 1,0%
               - Guns: 152 tons, 1,0%
            Armour: 3 442 tons, 22,1%
               - Belts: 831 tons, 5,3%
               - Torpedo bulkhead: 645 tons, 4,1%
               - Bulges: 645 tons, 4,1%
               - Armament: 26 tons, 0,2%
               - Armour Deck: 1 242 tons, 8,0%
               - Conning Towers: 54 tons, 0,3%
            Machinery: 2 005 tons, 12,9%
            Hull, fittings & equipment: 5 930 tons, 38,1%
            Fuel, ammunition & stores: 2 315 tons, 14,9%
            Miscellaneous weights: 1 736 tons, 11,1%
               - Hull below water: 1 649 tons
               - On freeboard deck: 87 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              43 363 lbs / 19 669 Kg = 404,7 x 6,0 " / 152 mm shells or 5,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,32
            Metacentric height 4,9 ft / 1,5 m
            Roll period: 14,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,556 / 0,563
            Length to Beam Ratio: 6,76 : 1
            'Natural speed' for length: 22,92 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,80 degrees
            Stern overhang: 13,45 ft / 4,10 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  37,40 ft / 11,40 m,  37,40 ft / 11,40 m
               - Forward deck:       32,00%,  37,40 ft / 11,40 m,  37,40 ft / 11,40 m
               - Aft deck:    38,00%,  37,40 ft / 11,40 m,  37,40 ft / 11,40 m
               - Quarter deck:        12,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  18,37 ft / 5,60 m
               - Average freeboard:                      35,12 ft / 10,70 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 70,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 267,4%
            Waterplane Area: 26 123 Square feet or 2 427 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 161%
            Structure weight / hull surface area: 108 lbs/sq ft or 526 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,82
                        - Longitudinal: 6,45
                        - Overall: 1,01
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

12 x Curtiss TS-1
12 x Curtiss SC-2