Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-1 1924-1925 (3 jednostki)
Z uwagi na ogólnie defensywną doktrynę
kolumbijskiej Admiralicji, jej zainteresowanie – dobrze nadającymi się do
obrony wybrzeża – kutrami torpedowymi, jest całkiem zrozumiałe. Ponieważ US
Navy o tej klasy okrętach w latach 20-tych nawet nie myślała, zdecydowano
poszukać inspiracji w innych flotach. Praktycznie w grę wchodziły dwie; Royal
Navy i Regia Marina. Ostatecznie, wybrano brytyjski projekt CMB 55 ft, a konkretnie jego odmianę CMB 98ED. Projekt ten został przez
kolumbijskich okrętowców zmodyfikowany, szczególnie w zakresie wymiarów kadłuba,
rodzaju i mocy napędu oraz uzbrojenia; efektem jest prezentowany tu okręcik.
Zarówno wytrzymałość konstrukcji, jak
i dzielność morska tych kutrów jest niewielka. Ogranicza to ich obszar i czas
działania do wód przybrzeżnych w czasie dobrej pogody, czyli spokojnego morza.
Jako, że jednostki tego typu,
kolumbijska Admiralicja traktuje w pewnym sensie eksperymentalnie, zostały one
skierowane na drugorzędny odcinek, czyli Morze Karaibskie. Wszystkie jednostki tego
typu buduje stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Całość
dostaw zapewnił przemysł krajowy!
Opis techniczny.
Kadłub
O średnim wydłużeniu i obłym, w
przekroju poprzecznym, pokładzie. Charakterystycznym elementem jest coś w
rodzaju krótkiej, lecz szerokiej „płetwy piersiowej”, mającej w założeniu
ułatwiać wejście w ślizg.
Napęd
Dwa wały i dwa silniki diesla
Gray/JSFM w jednej maszynowni.
Do prędkości maksymalnej zastosowano,
wyliczony na bazie pierwowzoru, współczynnik zwiększający 1,885.
Uzbrojenie:
- 2xIx7,62
mm/80 Browning/FNA M1919, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1000 m;
- 2xIxwt450
mm.
Torpedy przewożone są w swojego
rodzaju „dokach” i po uruchomieniu ich napędu oraz zwolnieniu zamocowań,
wodowane grawitacyjnie.
Inne
Kutry wyposażono w radiostację
krótkiego zasięgu.
BT-1, Great Colombia motor torpedo boat laid down 1924, launched 1924, completed 1924 (engine 1924)
Displacement:
15 t light; 16 t
standard; 18 t normal; 21 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(64,82 ft / 63,32 ft) x
11,48 ft x (2,95 / 3,12 ft)
(19,76 m / 19,30 m) x
3,50 m x (0,90 / 0,95 m)
Armament:
2 - 0,30" / 7,62 mm
80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on centreline, evenly
spread
Weight of broadside 0 lbs / 0
kg
Main Torpedoes
2 - 17,7" / 450 mm,
12,43 ft / 3,79 m torpedoes - 0,659 t each, 1,319 t total
In 2 sets of hull docks
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
720 shp / 537 Kw = 37,36 kts
Range 200nm at 19,82
kts
Bunker normal = 3 tons,
at max displacement = 5 tons
Complement:
3 - 5
Cost:
£0,006 million / $0,025
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 9,5%
- Guns: 0 tons, 0,6%
- Weapons: 2 tons, 9,0%
Machinery: 10 tons,
55,6%
Hull, fittings &
equipment: 3 tons, 18,1%
Fuel, ammunition &
stores: 3 tons, 16,8%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 lbs / 1 Kg = 80,9 x 0,3 " / 7,62 mm bullets
or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,77
Metacentric height 0,5
ft / 0,2 m
Roll period: 6,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 31 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,19
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,317
Length to Beam Ratio:
5,51 : 1
'Natural speed' for
length: 10,00 kts
Power going to wave
formation at top speed: 81 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 20,50 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 4,00 ft /
1,22 m, 4,49 ft / 1,37 m
- Forward deck: 27,00%, 4,49 ft / 1,37
m, 4,00 ft / 1,22 m
- Aft deck: 27,00%, 4,00 ft / 1,22 m, 2,99 ft / 0,91 m
- Quarter deck: 30,00%, 2,99 ft / 0,91
m, 2,99 ft / 0,91 m
- Average freeboard: 3,67 ft / 1,12 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 181,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 100,1%
Waterplane Area: 444
Square feet or 41 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 38%
Structure weight / hull
surface area: 5 lbs/sq ft or 26 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
- Cross-sectional:
0,26
-
Longitudinal: 1,71
- Overall:
0,31
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
BT-1 (1924)
BT-2 (1925)
BT-3 (1925)