środa, 19 marca 2025

Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-1 1924-1925 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-1 1924-1925 (3 jednostki)

Z uwagi na ogólnie defensywną doktrynę kolumbijskiej Admiralicji, jej zainteresowanie – dobrze nadającymi się do obrony wybrzeża – kutrami torpedowymi, jest całkiem zrozumiałe. Ponieważ US Navy o tej klasy okrętach w latach 20-tych nawet nie myślała, zdecydowano poszukać inspiracji w innych flotach. Praktycznie w grę wchodziły dwie; Royal Navy i Regia Marina. Ostatecznie, wybrano brytyjski projekt CMB 55 ft, a konkretnie jego odmianę CMB 98ED. Projekt ten został przez kolumbijskich okrętowców zmodyfikowany, szczególnie w zakresie wymiarów kadłuba, rodzaju i mocy napędu oraz uzbrojenia; efektem jest prezentowany tu okręcik.
Zarówno wytrzymałość konstrukcji, jak i dzielność morska tych kutrów jest niewielka. Ogranicza to ich obszar i czas działania do wód przybrzeżnych w czasie dobrej pogody, czyli spokojnego morza.
Jako, że jednostki tego typu, kolumbijska Admiralicja traktuje w pewnym sensie eksperymentalnie, zostały one skierowane na drugorzędny odcinek, czyli Morze Karaibskie. Wszystkie jednostki tego typu buduje stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Całość dostaw zapewnił przemysł krajowy!
Opis techniczny.

Kadłub

O średnim wydłużeniu i obłym, w przekroju poprzecznym, pokładzie. Charakterystycznym elementem jest coś w rodzaju krótkiej, lecz szerokiej „płetwy piersiowej”, mającej w założeniu ułatwiać wejście w ślizg.
Napęd
Dwa wały i dwa silniki diesla Gray/JSFM w jednej maszynowni.
Do prędkości maksymalnej zastosowano, wyliczony na bazie pierwowzoru, współczynnik zwiększający 1,885.
Uzbrojenie:
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xIxwt450 mm.
Torpedy przewożone są w swojego rodzaju „dokach” i po uruchomieniu ich napędu oraz zwolnieniu zamocowań, wodowane grawitacyjnie.
Inne
Kutry wyposażono w radiostację krótkiego zasięgu.

BT-1, Great Colombia motor torpedo boat laid down 1924, launched 1924, completed 1924 (engine 1924)

Displacement:
            15 t light; 16 t standard; 18 t normal; 21 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (64,82 ft / 63,32 ft) x 11,48 ft x (2,95 / 3,12 ft)
            (19,76 m / 19,30 m) x 3,50 m  x (0,90 / 0,95 m)

Armament:
      2 - 0,30" / 7,62 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on centreline, evenly spread
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 17,7" / 450 mm, 12,43 ft / 3,79 m torpedoes - 0,659 t each, 1,319 t total
            In 2 sets of hull docks

Machinery:
           Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 720 shp / 537 Kw = 37,36 kts
            Range 200nm at 19,82 kts
            Bunker normal = 3 tons, at max displacement = 5 tons

Complement:
            3 - 5

Cost:
            £0,006 million / $0,025 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 9,5%
               - Guns: 0 tons, 0,6%
               - Weapons: 2 tons, 9,0%
            Machinery: 10 tons, 55,6%
            Hull, fittings & equipment: 3 tons, 18,1%
            Fuel, ammunition & stores: 3 tons, 16,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 lbs / 1 Kg = 80,9 x 0,3 " / 7,62 mm bullets or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,77
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 6,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 31 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,19

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,317
            Length to Beam Ratio: 5,51 : 1
            'Natural speed' for length: 10,00 kts
            Power going to wave formation at top speed: 81 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 20,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  4,00 ft / 1,22 m,  4,49 ft / 1,37 m
               - Forward deck:       27,00%,  4,49 ft / 1,37 m,  4,00 ft / 1,22 m
               - Aft deck:                27,00%,  4,00 ft / 1,22 m,  2,99 ft / 0,91 m
               - Quarter deck:        30,00%,  2,99 ft / 0,91 m,  2,99 ft / 0,91 m
               - Average freeboard:                      3,67 ft / 1,12 m

            Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 181,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 100,1%
            Waterplane Area: 444 Square feet or 41 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 38%
            Structure weight / hull surface area: 5 lbs/sq ft or 26 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,26
                        - Longitudinal: 1,71
                        - Overall: 0,31
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

BT-1 (1924)
BT-2 (1925)
BT-3 (1925)