Niderlandzkie kutry desantowe typów ILV1 1940-1941 (24 jednostki) i VLV1 1940-1941 (8 jednostek)
Pierwsze jednostki desantowe w
niderlandzkiej flocie. W przypadku desantów taktycznych, muszą samodzielnie
dotrzeć z bazy wyjściowej na miejsce desantu. W przypadku desantów operacyjnych
na większe odległości, dowożone będą na pokładach transportowców desantowych,
których budowę już rozpoczęto.
Okręciki powstają w następujących
stoczniach: Willemsoord Werf w Den Helder, 12 x ILV i 4 x VLV; Tanjung Priok
Droogdok w Batawii, 2 x VLV oraz Droogdok Maatschappij Soerabaja w Surabaji, 12
x ILV i 2 x VLV. Wszystkie jednostki przydzielone zostają do nowo utworzonego
Dowództwa Sił Amfibijnych (Bevel van Amfibische Strijdkrachten, BvAS). Do
dowództwa tego przydzielono także jedną z brygad piechoty morskiej, celem
przeszkolenia w działaniach desantowych.
Teraz, kolejno opisy techniczne,
rysunki i raporty dla obydwu typów kutrów.
ILV1
Zasadniczo, przeznaczony do przewozu i
wyrzucenia na brzeg nieurządzony do 38 żołnierzy z pełnym osobistym uzbrojeniem
i wyposażeniem. Alternatywnie, może przewieźć do 4 t uzbrojenia, sprzętu i
zaopatrzenia. W drodze „powrotnej” ma możliwość ewakuacji rannych.
Kadłub
Typowy dla małych jednostek desantowych.
Napęd
Jeden silnik diesla DAF o mocy 240 KM.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 2xIx7,9/77 FN P1918, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,01 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 80o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2450 m.
Inne
Kuter wyposażony w opuszczaną furtę dziobową.
ILV1, Netherlands personel landing craft laid down 1940, launched 1940, completed 1940 (engine 1940)
Displacement:
11 t light; 11 t standard;
12 t normal; 16 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(44,16 ft / 41,99 ft) x
10,50 ft x (3,02 / 3,28 ft)
(13,46 m / 12,80 m) x
3,20 m x (0,92 / 1,00 m)
Armament:
2 - 0,31" / 7,9 mm 77,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1918 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck aft
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 1 shaft,
240 shp / 179 Kw = 9,14 kts
Range 900nm at 6,00 kts
Bunker normal = 0,5
tons, at max displacement = 1 tons
Complement:
3 - 4
Cost:
£0,006 million / $0,025
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,9%
- Guns: 0 tons, 0,9%
Machinery: 5 tons,
39,5%
Hull, fittings &
equipment: 2 tons, 19,7%
Fuel, ammunition &
stores: 1 tons, 6,6%
Miscellaneous weights:
4 tons, 33,3%
- Hull above water: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 lbs / 1 Kg = 88,2 x 0,3 " / 8 mm
shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,35
Metacentric height 0,3
ft / 0,1 m
Roll period: 8,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,12
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,326
Length to Beam Ratio: 4,00
: 1
'Natural speed' for
length: 8,50 kts
Power going to wave
formation at top speed: 73 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,30 degrees
Stern overhang: 0,66 ft
/ 0,20 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 10,00%, 5,91 ft /
1,80 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Forward deck: 54,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 3,94 ft / 1,20 m
- Aft deck: 16,00%, 3,94 ft / 1,20 m, 3,94 ft / 1,20 m
- Quarter deck: 20,00%, 3,94 ft / 1,20
m, 3,94 ft / 1,20 m
- Average freeboard: 4,34 ft / 1,32 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 167,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 73,8%
Waterplane Area: 269
Square feet or 25 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 67%
Structure weight / hull
surface area: 5 lbs/sq ft or 24 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,27
-
Longitudinal: 6,83
- Overall:
0,38
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
ILV1 - ILV12 (1940)
ILV13 - ILV24 (1941)
VLV1
Zasadniczo
przeznaczony do przewozu i wyładowania na
brzeg nieurządzony pojazdów bojowych i transportowych oraz lekkiej artylerii. Przykładowo,
mogą to być: 1 czołg lekki, lub 1 ciężarówka 3 t, lub 2 samochody terenowe, lub
1 półciężarówka 1,5 t z działkiem ppanc 37 mm. Alternatywnie, możliwy jest
przewóz do 9 t uzbrojenia, sprzętu i zaopatrzenia lub do 60 żołnierzy z pełnym osobistym
uzbrojeniem i wyposażeniem. W drodze „powrotnej” ma możliwość ewakuacji
rannych.
Kadłub
Typowy dla małych jednostek desantowych.
Napęd
Jeden silnik diesla DAF o mocy 300 KM.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Inne
Kuter wyposażony w opuszczaną furtę dziobową.
VLV1, Netherlands vehicle landing craft laid down 1940, launched 1940, completed 1940 (engine 1940)
Displacement:
20 t light; 21 t
standard; 22 t normal; 31 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(55,97 ft / 53,81 ft) x
13,45 ft x (3,51 / 4,10 ft)
(17,06 m / 16,40 m) x
4,10 m x (1,07 / 1,25 m)
Armament:
1 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 1 shaft,
300 shp / 224 Kw = 9,17 kts
Range 1 200nm at
6,00 kts
Bunker normal = 1 tons,
at max displacement = 2 tons
Complement:
4 - 5
Cost:
£0,010 million / $0,042
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,4%
- Guns: 0 tons, 0,4%
Machinery: 7 tons,
32,2%
Hull, fittings &
equipment: 4 tons, 19,7%
Fuel, ammunition &
stores: 1 tons, 6,4%
Miscellaneous weights:
9 tons, 41,3%
- Hull above water: 9 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 lbs / 2 Kg = 51,6 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,33
Metacentric height 0,4
ft / 0,1 m
Roll period: 8,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,01
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,346
Length to Beam Ratio:
4,00 : 1
'Natural speed' for
length: 9,62 kts
Power going to wave
formation at top speed: 68 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,30 degrees
Stern overhang: 0,66 ft
/ 0,20 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 10,00%, 5,91 ft /
1,80 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Forward deck: 54,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 3,94 ft / 1,20 m
- Aft deck: 18,00%, 3,94 ft / 1,20 m, 3,94 ft / 1,20 m
- Quarter deck: 18,00%, 3,94 ft / 1,20
m, 3,94 ft / 1,20 m
- Average freeboard: 4,34 ft / 1,32 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 150,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 90,6%
Waterplane Area: 442
Square feet or 41 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 86%
Structure weight / hull
surface area: 7 lbs/sq ft or 33 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,34
-
Longitudinal: 3,59
- Overall:
0,43
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
VLV1 - VLV4 (1940)
VLV5 - VLV8 (1941)
Uwaga: ponieważ Springsharp nie przewiduje istnienia jednostek tego typu, byłem zmuszony dokonać licznych "ręcznych" korekt raportów, aby uzyskać parametry zbliżone do realnych.