wtorek, 6 sierpnia 2024

Niderlandzkie kutry desantowe typów ILV1 1940-1941 (24 jednostki) i VLV1 1940-1941 (8 jednostek)

Niderlandzkie kutry desantowe typów ILV1 1940-1941 (24 jednostki) i VLV1 1940-1941 (8 jednostek)

Pierwsze jednostki desantowe w niderlandzkiej flocie. W przypadku desantów taktycznych, muszą samodzielnie dotrzeć z bazy wyjściowej na miejsce desantu. W przypadku desantów operacyjnych na większe odległości, dowożone będą na pokładach transportowców desantowych, których budowę już rozpoczęto.
Okręciki powstają w następujących stoczniach: Willemsoord Werf w Den Helder, 12 x ILV i 4 x VLV; Tanjung Priok Droogdok w Batawii, 2 x VLV oraz Droogdok Maatschappij Soerabaja w Surabaji, 12 x ILV i 2 x VLV. Wszystkie jednostki przydzielone zostają do nowo utworzonego Dowództwa Sił Amfibijnych (Bevel van Amfibische Strijdkrachten, BvAS). Do dowództwa tego przydzielono także jedną z brygad piechoty morskiej, celem przeszkolenia w działaniach desantowych.
Teraz, kolejno opisy techniczne, rysunki i raporty dla obydwu typów kutrów.
ILV1
Zasadniczo, przeznaczony do przewozu i wyrzucenia na brzeg nieurządzony do 38 żołnierzy z pełnym osobistym uzbrojeniem i wyposażeniem. Alternatywnie, może przewieźć do 4 t uzbrojenia, sprzętu i zaopatrzenia. W drodze „powrotnej” ma możliwość ewakuacji rannych.
Kadłub
Typowy dla małych jednostek desantowych.
Napęd
Jeden silnik diesla DAF o mocy 240 KM.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 2xIx7,9/77 FN P1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,01 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2450 m.
Inne
Kuter wyposażony w opuszczaną furtę dziobową. 

ILV1, Netherlands personel landing craft laid down 1940, launched 1940, completed 1940 (engine 1940)

Displacement:
            11 t light; 11 t standard; 12 t normal; 16 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (44,16 ft / 41,99 ft) x 10,50 ft x (3,02 / 3,28 ft)
            (13,46 m / 12,80 m) x 3,20 m  x (0,92 / 1,00 m)

Armament:
      2 - 0,31" / 7,9 mm 77,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 240 shp / 179 Kw = 9,14 kts
            Range 900nm at 6,00 kts
            Bunker normal = 0,5 tons, at max displacement = 1 tons

Complement:
            3 - 4

Cost:
            £0,006 million / $0,025 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,9%
               - Guns: 0 tons, 0,9%
            Machinery: 5 tons, 39,5%
            Hull, fittings & equipment: 2 tons, 19,7%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 6,6%
            Miscellaneous weights: 4 tons, 33,3%
               - Hull above water: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 lbs / 1 Kg = 88,2 x 0,3 " / 8 mm shells or 0,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
            Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
            Roll period: 8,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,12

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,326
            Length to Beam Ratio: 4,00 : 1
            'Natural speed' for length: 8,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 73 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,30 degrees
            Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Forward deck:       54,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Aft deck:                16,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Quarter deck:        20,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Average freeboard:                      4,34 ft / 1,32 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 167,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 73,8%
            Waterplane Area: 269 Square feet or 25 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 67%
            Structure weight / hull surface area: 5 lbs/sq ft or 24 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,27
                        - Longitudinal: 6,83
                        - Overall: 0,38
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

ILV1 - ILV12 (1940)
ILV13 - ILV24 (1941)

VLV1
Zasadniczo przeznaczony do przewozu i wyładowania na brzeg nieurządzony pojazdów bojowych i transportowych oraz lekkiej artylerii. Przykładowo, mogą to być: 1 czołg lekki, lub 1 ciężarówka 3 t, lub 2 samochody terenowe, lub 1 półciężarówka 1,5 t z działkiem ppanc 37 mm. Alternatywnie, możliwy jest przewóz do 9 t uzbrojenia, sprzętu i zaopatrzenia lub do 60 żołnierzy z pełnym osobistym uzbrojeniem i wyposażeniem. W drodze „powrotnej” ma możliwość ewakuacji rannych.
Kadłub
Typowy dla małych jednostek desantowych.
Napęd
Jeden silnik diesla DAF o mocy 300 KM.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Inne
Kuter wyposażony w opuszczaną furtę dziobową.

VLV1, Netherlands vehicle landing craft laid down 1940, launched 1940, completed 1940 (engine 1940)

Displacement:
            20 t light; 21 t standard; 22 t normal; 31 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (55,97 ft / 53,81 ft) x 13,45 ft x (3,51 / 4,10 ft)
            (17,06 m / 16,40 m) x 4,10 m  x (1,07 / 1,25 m)

Armament:
      1 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 300 shp / 224 Kw = 9,17 kts
            Range 1 200nm at 6,00 kts
            Bunker normal = 1 tons, at max displacement = 2 tons

Complement:
            4 - 5

Cost:
            £0,010 million / $0,042 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,4%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
            Machinery: 7 tons, 32,2%
            Hull, fittings & equipment: 4 tons, 19,7%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 6,4%
            Miscellaneous weights: 9 tons, 41,3%
               - Hull above water: 9 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 lbs / 2 Kg = 51,6 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 8,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,01

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,346
            Length to Beam Ratio: 4,00 : 1
            'Natural speed' for length: 9,62 kts
            Power going to wave formation at top speed: 68 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,30 degrees
            Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Forward deck:       54,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Aft deck:                18,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Quarter deck:        18,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Average freeboard:                      4,34 ft / 1,32 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 150,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 90,6%
            Waterplane Area: 442 Square feet or 41 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 86%
            Structure weight / hull surface area: 7 lbs/sq ft or 33 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,34
                        - Longitudinal: 3,59
                        - Overall: 0,43
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

VLV1 - VLV4 (1940)
VLV5 - VLV8 (1941)

Uwaga: ponieważ Springsharp nie przewiduje istnienia jednostek tego typu, byłem zmuszony dokonać licznych "ręcznych" korekt raportów, aby uzyskać parametry zbliżone do realnych.