niedziela, 12 września 2021

Chińskie pancerniki typu Hong Long 1939-1940 (2 jednostki

Chińskie pancerniki typu Hong Long 1939-1940 (2 jednostki)

Kulminacja – choć  jeszcze nie  ostatnie słowo – cyklu dotyczącego  rozbudowy chińskiej floty. Przypomnę,  że  pomysłodawcą  tego  cyklu  jest  kolega  Hrotgar.  Projekt  na  bieżąco  z Nim uzgadniałem, można więc uznać, że jest to nasze wspólne dzieło (za wyjątkiem jednej kwestii, o czym później).

Pewnie pamiętamy, że realnie rzecz biorąc ciężkie krążowniki typu Tie Hu (post z dnia 06.02.2021) były w chińskiej flocie klasyfikowane jako krążowniki liniowe; częściowo dla „obejścia” postanowień traktatu waszyngtońskiego, częściowo dla podniesienia statusu chińskiej floty. Teraz ten drugi powód stracił swoje znaczenie, ponieważ wchodzą do służby w chińskiej marynarce pancerniki z prawdziwego zdarzenia. Trzeba uznać, że pojawienie się ich w składzie chińskiej floty, lokuje ją (wg stanu na lata 1939-40) w gronie flot „II ligi”, mniej więcej, na poziomie flot sowieckiej i niemieckiej.

Ogólnie założono, że Hong Long od szybszych okrętów liniowych przeciwnika ma być silniejszy, a od silniejszych szybszy. Uwzględniając, że najbardziej prawdopodobnym przeciwnikiem prezentowanego pancernika będą okręty japońskie, można założenie uznać za spełnione, bo:

- szybsze krążowniki liniowe typu Kongo są słabiej uzbrojone i opancerzone;

- silniej uzbrojone pancerniki typów Fuso i Ise są znacznie wolniejsze i trochę słabiej opancerzone;

- niewiele silniej uzbrojony i podobnie opancerzony pancernik typu Nagato jest nieznacznie wolniejszy.

W trakcie projektowania okrętu, chodził mi po głowie pomysł na dość niekonwencjonalne rozwiązanie. Mianowicie, chciałem zamontować na pancerniku dwie katapulty startowe i żuraw do podnoszenia wodnosamolotów, jednakże bez pełnej infrastruktury do obsługi grupy lotniczej. Mówiąc krótko, okręt miałby być miejscem „międzylądowania” wodnosamolotów z krążowników lotniczych (post z dnia 03.07.2021). Na pancerniku aparaty te mogłyby by być tankowane i ewentualnie uzbrajane, lecz wykluczona byłaby ich pełna obsługa techniczna i hangarowanie. Zaletą takiego rozwiązania byłoby wydłużenie realnego zasięgu wodnosamolotów z krążowników lotniczych, a wadą konieczność dodatkowego zabezpieczenia na pancerniku tak wrażliwych elementów jak magazyn bomb, a przede wszystkim zbiorniki paliwa lotniczego. Mimo, że kolega Hrotgar pod pewnymi warunkami zaakceptował takie rozwiązanie, ostatecznie sam z niego zrezygnowałem  uznając, że jego zalety nie równoważą wad.

Teraz opis techniczny okrętu.

Kadłub

Profil poziomy niejako przejściowy, zapowiadający korzystne hydrodynamicznie profile amerykańskich typów North Carolina i South Dakota.

Napęd

Cztery wały śrubowe. Osiem kotłów olejowych Babcock & Wilcox w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych General Electric z przekładniami w czterech maszynowniach.

Uzbrojenie

- 3xIIIx14"/50 (35.6 cm) Mark 11, przy maksymalnej elewacji 40o donośność pociskiem AP 680,4 kg wynosi 38500 m;

- 7xIIx5"/38 (12.7 cm) Mark 12, przy elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,0 kg wynosi 15900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11890 m;

- 6xIVx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790 m;

- 6xIIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921.

Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki optyczne główne o bazie 6,9 m i dwa dalocelowniki optyczne pomocnicze o bazie 4,7 m. Ponadto, każda wieża artylerii głównej wyposażona jest w dalmierz optyczny o bazie 9,9 m. Wieże dział 356 mm stanowią zmodernizowaną wersję wież z Mexico i Tennessee. Modernizacja polegała głównie na wydłużeniu i poszerzeniu przedniej części oraz na unowocześnieniu systemów naprowadzania i zasilania. Na skutek modernizacji, elewacja maksymalna wzrosła z 30o do 40o, a szybkostrzelność z 1,75 do 2,5 strzałów na minutę.

Uprzedzając wypadki informuję, że po roku 1941 zostanie wzmocniona artyleria plot. W miejsce 6xIVx28 okręt dostanie 12xIIx40, a za 6xIIx12,7 14xIIx20.

Opancerzenie

Jak w raporcie i na rysunku.

Inne

Okręt został wyposażony w sześć radiostacji o różnym zasięgu oraz dwa radionamierniki.

Link do rysunku: https://megawrzuta.pl/download/4c7cf72c4719c36a2d8cbdd660f11a34.html

Hong Long, China battleship laid down 1936, launched 1937, completed 1939 (engine 1937)

 Displacement:

            28 540 t light; 30 286 t standard; 33 204 t normal; 35 539 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (707,98 ft / 697,51 ft) x 103,35 ft x (29,53 / 31,16 ft)

            (215,79 m / 212,60 m) x 31,50 m  x (9,00 / 9,50 m)

 Armament:

      9 - 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 500,03lbs / 680,40kg shells, 120 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1935 Model

              3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority forward

                        1 raised mount - superfiring

      14 - 5,00" / 127 mm 38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 360 per gun

              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1932 Model

              6 x Twin mounts on sides, evenly spread

              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre

                        1 raised mount

      24 - 1,10" / 28,0 mm 75,0 cal guns - 0,92lbs / 0,42kg shells, 2 100 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model

              6 x Quad mounts on sides, evenly spread

                        6 raised mounts

      12 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 600 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              6 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        6 double raised mounts

      Weight of broadside 13 953 lbs / 6 329 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   13,0" / 330 mm           404,53 ft / 123,30 m   9,02 ft / 2,75 m

            Ends:   Unarmoured

            Upper: 5,98" / 152 mm           404,53 ft / 123,30 m   7,87 ft / 2,40 m

              Main Belt covers 89% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        2,01" / 51 mm 404,53 ft / 123,30 m   33,46 ft / 10,20 m

            Beam between torpedo bulkheads 83,33 ft / 25,40 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   14,0" / 356 mm           7,01" / 178 mm                      12,0" / 305 mm

            2nd:     0,98" / 25 mm       -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 5,98" / 152 mm

    - Conning towers: Forward 12,01" / 305 mm, Aft 5,98" / 152 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 4 shafts, 90 000 shp / 67 140 Kw = 27,20 kts

            Range 11 800nm at 15,00 kts

            Bunker at max displacement = 5 254 tons

 Complement:

            1 229 - 1 598

 Cost:

            £14,643 million / $58,570 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 3 200 tons, 9,6%

               - Guns: 3 200 tons, 9,6%

            Armour: 10 841 tons, 32,6%

               - Belts: 2 942 tons, 8,9%

               - Torpedo bulkhead: 1 006 tons, 3,0%

               - Armament: 2 246 tons, 6,8%

               - Armour Deck: 4 246 tons, 12,8%

               - Conning Towers: 400 tons, 1,2%

            Machinery: 2 494 tons, 7,5%

            Hull, fittings & equipment: 12 005 tons, 36,2%

            Fuel, ammunition & stores: 4 665 tons, 14,0%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              51 767 lbs / 23 481 Kg = 36,1 x 14,0 " / 356 mm shells or 7,5 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,15

            Metacentric height 6,8 ft / 2,1 m

            Roll period: 16,6 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,58

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,24

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,546 / 0,554

            Length to Beam Ratio: 6,75 : 1

            'Natural speed' for length: 26,41 kts

            Power going to wave formation at top speed: 50 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 56

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,10 degrees

            Stern overhang: 2,95 ft / 0,90 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            24,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  21,00 ft / 6,40 m

               - Forward deck:       29,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Aft deck:    29,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Quarter deck:        18,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  21,00 ft / 6,40 m

               - Average freeboard:                      21,14 ft / 6,44 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 79,9%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 157,4%

            Waterplane Area: 50 119 Square feet or 4 656 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 113%

            Structure weight / hull surface area: 196 lbs/sq ft or 959 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,96

                        - Longitudinal: 1,47

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily

 Hong Long (1939)

Hei Long (1940)