Chińskie pancerniki typu Hong Long 1939-1940 (2 jednostki)
Kulminacja – choć jeszcze nie ostatnie słowo – cyklu dotyczącego rozbudowy chińskiej floty. Przypomnę, że pomysłodawcą tego cyklu jest kolega Hrotgar. Projekt na bieżąco z Nim uzgadniałem, można więc uznać, że jest to nasze wspólne dzieło (za wyjątkiem jednej kwestii, o czym później).
Pewnie
pamiętamy, że – realnie rzecz biorąc – ciężkie krążowniki typu Tie Hu (post
z dnia 06.02.2021) były w chińskiej flocie klasyfikowane jako krążowniki
liniowe; częściowo dla „obejścia” postanowień traktatu waszyngtońskiego, częściowo
dla podniesienia statusu chińskiej floty. Teraz ten drugi powód stracił swoje
znaczenie, ponieważ wchodzą do służby w chińskiej marynarce pancerniki z
prawdziwego zdarzenia. Trzeba uznać, że pojawienie się ich w składzie chińskiej
floty, lokuje ją (wg stanu na lata 1939-40) w gronie flot „II ligi”, mniej
więcej, na poziomie flot sowieckiej i niemieckiej.
Ogólnie założono,
że Hong Long od szybszych okrętów liniowych przeciwnika ma być
silniejszy, a od silniejszych szybszy. Uwzględniając, że najbardziej prawdopodobnym
przeciwnikiem prezentowanego pancernika będą okręty japońskie, można założenie
uznać za spełnione, bo:
- szybsze
krążowniki liniowe typu Kongo są słabiej uzbrojone i opancerzone;
- silniej
uzbrojone pancerniki typów Fuso i Ise są znacznie wolniejsze i trochę słabiej opancerzone;
- niewiele
silniej uzbrojony i podobnie opancerzony pancernik typu Nagato jest
nieznacznie wolniejszy.
W trakcie
projektowania okrętu, chodził mi po głowie pomysł na dość niekonwencjonalne rozwiązanie.
Mianowicie, chciałem zamontować na pancerniku dwie katapulty startowe i żuraw
do podnoszenia wodnosamolotów, jednakże bez pełnej infrastruktury do obsługi
grupy lotniczej. Mówiąc krótko, okręt miałby być miejscem „międzylądowania”
wodnosamolotów z krążowników lotniczych (post z dnia 03.07.2021). Na pancerniku
aparaty te mogłyby by być tankowane i ewentualnie uzbrajane, lecz wykluczona
byłaby ich pełna obsługa techniczna i hangarowanie. Zaletą takiego rozwiązania byłoby
wydłużenie realnego zasięgu wodnosamolotów z krążowników lotniczych, a wadą
konieczność dodatkowego zabezpieczenia na pancerniku tak wrażliwych elementów
jak magazyn bomb, a przede wszystkim zbiorniki paliwa lotniczego. Mimo, że kolega
Hrotgar – pod pewnymi warunkami – zaakceptował takie rozwiązanie, ostatecznie
sam z niego zrezygnowałem uznając, że
jego zalety nie równoważą wad.
Teraz opis
techniczny okrętu.
Kadłub
Profil poziomy niejako przejściowy,
zapowiadający korzystne hydrodynamicznie profile amerykańskich typów North Carolina i South Dakota.
Napęd
Cztery wały śrubowe. Osiem kotłów
olejowych Babcock & Wilcox w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin
parowych General Electric z przekładniami w czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
-
3xIIIx14"/50 (35.6 cm) Mark 11,
przy maksymalnej elewacji 40o donośność pociskiem AP 680,4 kg wynosi
38500 m;
- 7xIIx5"/38
(12.7 cm) Mark 12, przy
elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,0 kg wynosi 15900 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 11890 m;
- 6xIVx1.1"/75
(28 mm) Mark 1, przy
elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy
elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790
m;
- 6xIIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki optyczne główne o
bazie 6,9 m i dwa dalocelowniki optyczne pomocnicze o bazie 4,7 m. Ponadto,
każda wieża artylerii głównej wyposażona jest w dalmierz optyczny o bazie 9,9
m. Wieże dział 356 mm stanowią zmodernizowaną wersję wież z Mexico i Tennessee. Modernizacja polegała głównie na wydłużeniu i
poszerzeniu przedniej części oraz na unowocześnieniu systemów naprowadzania i
zasilania. Na skutek modernizacji, elewacja maksymalna wzrosła z 30o do 40o, a
szybkostrzelność z 1,75 do 2,5 strzałów na minutę.
Uprzedzając wypadki informuję, że po
roku 1941 zostanie wzmocniona artyleria plot. W miejsce 6xIVx28 okręt dostanie 12xIIx40,
a za 6xIIx12,7 14xIIx20.
Opancerzenie
Jak w raporcie i na rysunku.
Inne
Okręt został wyposażony w sześć
radiostacji o różnym zasięgu oraz dwa radionamierniki.
Link
do rysunku: https://megawrzuta.pl/download/4c7cf72c4719c36a2d8cbdd660f11a34.html
Hong Long, China battleship laid down 1936, launched 1937, completed 1939 (engine 1937)
Displacement:
28 540 t light;
30 286 t standard; 33 204 t normal; 35 539 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(707,98 ft / 697,51 ft)
x 103,35 ft x (29,53 / 31,16 ft)
(215,79 m / 212,60 m) x
31,50 m x (9,00 / 9,50 m)
Armament:
9 - 14,02" / 356 mm
50,0 cal guns - 1 500,03lbs / 680,40kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1935 Model
3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority
forward
1 raised
mount - superfiring
14 - 5,00" / 127 mm
38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 360 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1932 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised
mount
24 - 1,10" / 28,0 mm
75,0 cal guns - 0,92lbs / 0,42kg shells, 2 100 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model
6 x Quad mounts on sides, evenly spread
6 raised
mounts
12 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 600 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
6 double
raised mounts
Weight of broadside 13 953
lbs / 6 329 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 13,0" / 330 mm 404,53 ft / 123,30 m 9,02
ft / 2,75 m
Ends: Unarmoured
Upper: 5,98" / 152 mm 404,53 ft / 123,30 m 7,87
ft / 2,40 m
Main Belt covers 89% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
2,01"
/ 51 mm 404,53 ft / 123,30 m 33,46 ft / 10,20 m
Beam between torpedo
bulkheads 83,33 ft / 25,40 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 14,0" / 356 mm 7,01" / 178 mm 12,0"
/ 305 mm
2nd: 0,98" / 25 mm - 0,98" / 25 mm
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks:
5,98" / 152 mm
- Conning towers: Forward 12,01" / 305 mm, Aft 5,98" / 152 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
90 000 shp / 67 140 Kw = 27,20 kts
Range 11 800nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 5 254 tons
Complement:
1 229 - 1 598
Cost:
£14,643 million /
$58,570 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 3 200
tons, 9,6%
- Guns: 3 200 tons, 9,6%
Armour: 10 841
tons, 32,6%
- Belts: 2 942 tons, 8,9%
- Torpedo bulkhead: 1 006 tons, 3,0%
- Armament: 2 246 tons, 6,8%
- Armour Deck: 4 246 tons, 12,8%
- Conning Towers: 400 tons, 1,2%
Machinery: 2 494
tons, 7,5%
Hull, fittings &
equipment: 12 005 tons, 36,2%
Fuel, ammunition &
stores: 4 665 tons, 14,0%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
51 767 lbs / 23 481 Kg = 36,1 x
14,0 " / 356 mm shells or 7,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,15
Metacentric height 6,8
ft / 2,1 m
Roll period: 16,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,58
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,24
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,546 / 0,554
Length to Beam Ratio:
6,75 : 1
'Natural speed' for
length: 26,41 kts
Power going to wave
formation at top speed: 50 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 56
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 15,10 degrees
Stern overhang: 2,95 ft
/ 0,90 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 27,89 ft /
8,50 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Forward deck: 29,00%, 21,00 ft / 6,40
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 29,00%, 20,01 ft / 6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Quarter deck: 18,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Average freeboard: 21,14 ft / 6,44 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 79,9%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 157,4%
Waterplane Area:
50 119 Square feet or 4 656 Square metres
Displacement factor (Displacement
/ loading): 113%
Structure weight / hull
surface area: 196 lbs/sq ft or 959 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,47
- Overall:
1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Hong Long (1939)
Hei Long (1940)