Niszczyciel eskortowy typu Żmudź 1941 (4 szt.)
Następna, trzecia już
generacja niszczycieli eskortowych. Seria jest dość krótka, ale jeżeli okręt
okaże się udaną (a jestem tego prawie pewny) konstrukcją, doczeka się
liczniejszego rodzeństwa.
Podstawowym zadaniem okrętów tego typu jest – zgodnie z
nazwą podklasy – eskortowanie, głównie konwojów, lub nawet pojedynczych statków
o szczególnie ważnym przeznaczeniu. Adekwatnie do przeznaczenia, projektując te
jednostki, postawiono główny nacisk na uzbrojenie plot i pop. O sile tego
uzbrojenia – prócz samej ilości – świadczy kilka „nowalijek”
Pierwsza, to opisany już w ostatnich „Wiadomościach z floty”,
wieloprowadnicowy miotacz bomb (granatów) głębinowych. Drugą nowością jest
radionamiernik wysokich częstotliwości (HF/DF), umożliwia on lokalizację OP
wroga na podstawie nawet najkrótszych transmisji radiowych. Aktywny echolokator
nie jest wprawdzie nowinką sensu stricto,
ale na okręcie tym zamontowano jego najnowszy, bardzo skuteczny model SA-2.
Sądzę, że nie dopuszczę się wielkiej przesady, jeżeli nazwę tę jednostkę „mordercą
OP”
W dziedzinie uzbrojenia plot nie ma wprawdzie nic nowego,
jednakże radar kontroli przestrzeni powietrznej (i powierzchni morza), dwa
dalocelowniki plot, stabilizowane działa 105 mm, liczna artyleria małokalibrowa
oraz duży zapas amunicji plot, dają stosunkowo duże możliwości zwalczania
lotnictwa wroga.
Zamontowane na okręcie wyrzutnie torpedowe, z jednej strony
uzasadniają zaliczenie go do klasy niszczycieli, a z drugiej mogą się przydać w
przypadku zaatakowania eskortowanych statków przez jednostki nawodne npla.
Na Żmudzi zainstalowano,
sprawdzoną już na niszczycielach eskortowych typu Kujawy, siłownię dieslowską o mocy 8 148 KM. Umożliwia ona
osiągnięcie prędkości maksymalnej 26,9 w. oraz zasięgu 11 000 Mm przy prędkości
ekonomicznej 12 w. Na uwagę zasługuje całkiem dobra dzielność morska – niezbyt dużego
przecież – okrętu.
Sylwetka Żmudzi jest
raczej niska, lecz posiada stosunkowo wysokie maszty (mam nadzieję, że kolega
dV będzie usatysfakcjonowany :)), ich wysokość została wymuszona
przez wysokie umieszczenie dalocelowników oraz bogate wyposażenie radionawigacyjne.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/ff3074532104665
Żmudź, Poland Destroyer escort laid down 1941
Displacement:
879
t light; 945 t standard; 1 184 t normal; 1 374 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(304,70
ft / 300,20 ft) x 36,42 ft x (10,83 / 11,81 ft)
(92,87
m / 91,50 m) x 11,10 m x (3,30 / 3,60 m)
Armament:
4
- 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 350 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1939 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 400 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Quad mount on sides, aft deck centre
1
raised mount
10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
Weight of broadside 144 lbs / 65 kg
Main Torpedoes
Main Torpedoes
4
- 21,0" / 533 mm, 23,79 ft / 7,25 m torpedoes - 1,609 t each, 6,435 t
total
In
1 sets of deck mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 36 reloads – 8,070 t Total
in
Stern depth charge raks
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 40 reloads – 8,878 t Total
in
depth charge throwers
2nd DC/AS Mortars
1
- 66,14 lbs / 30,00 kg ahead throwing AS Mortar + 92 reloads - 2,746 t total
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 8 148 shp / 6 079 Kw = 26,90 kts
Range
11 000nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 429 tons
Complement:
100
- 131
Cost:
£0,496
million / $1,984 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
85 tons, 7,2%
- Guns: 48 tons, 4,0%
- Weapons: 37 tons, 3,1%
Armour:
0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery:
215 tons, 18,2%
Hull,
fittings & equipment: 543 tons, 45,8%
Fuel,
ammunition & stores: 305 tons, 25,8%
Miscellaneous
weights: 36 tons, 3,0%
- Hull above water: 14 tons
- On freeboard deck: 11 tons
- Above deck: 12 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 553 lbs / 1 158 Kg = 72,3 x 4,1
" / 105 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,27
Metacentric
height 1,7 ft / 0,5 m
Roll
period: 11,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,20
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,31
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,350 / 0,373
Length
to Beam Ratio: 8,24 : 1
'Natural
speed' for length: 20,58 kts
Power
going to wave formation at top speed: 55 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Forward deck: 35,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 30,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 20,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 12,09 ft / 3,69 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 78,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 137,2%
Waterplane
Area: 6 782 Square feet or 630 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 182%
Structure
weight / hull surface area: 54 lbs/sq ft or 265 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 2,30
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Sensors:
2 x DC-P-4
1 x SP-3
1 x SA-2
1 x RN-2
1 x RNWC-1
1 x RWN-PM-1
Żmudź (1941)
Auksztota (1941)
Dajnawa (1941)
Sudawia (1941)