sobota, 11 lutego 2017

Niszczyciel eskortowy typu Żmudź 1941 (4 szt.)



Niszczyciel eskortowy typu Żmudź  1941 (4 szt.)

Następna, trzecia już generacja niszczycieli eskortowych. Seria jest dość krótka, ale jeżeli okręt okaże się udaną (a jestem tego prawie pewny) konstrukcją, doczeka się liczniejszego rodzeństwa.
Podstawowym zadaniem okrętów tego typu jest – zgodnie z nazwą podklasy – eskortowanie, głównie konwojów, lub nawet pojedynczych statków o szczególnie ważnym przeznaczeniu. Adekwatnie do przeznaczenia, projektując te jednostki, postawiono główny nacisk na uzbrojenie plot i pop. O sile tego uzbrojenia – prócz samej ilości – świadczy kilka „nowalijek”
Pierwsza, to opisany już w ostatnich „Wiadomościach z floty”, wieloprowadnicowy miotacz bomb (granatów) głębinowych. Drugą nowością jest radionamiernik wysokich częstotliwości (HF/DF), umożliwia on lokalizację OP wroga na podstawie nawet najkrótszych transmisji radiowych. Aktywny echolokator nie jest wprawdzie nowinką sensu stricto, ale na okręcie tym zamontowano jego najnowszy, bardzo skuteczny model SA-2. Sądzę, że nie dopuszczę się wielkiej przesady, jeżeli nazwę tę jednostkę „mordercą OP”
W dziedzinie uzbrojenia plot nie ma wprawdzie nic nowego, jednakże radar kontroli przestrzeni powietrznej (i powierzchni morza), dwa dalocelowniki plot, stabilizowane działa 105 mm, liczna artyleria małokalibrowa oraz duży zapas amunicji plot, dają stosunkowo duże możliwości zwalczania lotnictwa wroga.
Zamontowane na okręcie wyrzutnie torpedowe, z jednej strony uzasadniają zaliczenie go do klasy niszczycieli, a z drugiej mogą się przydać w przypadku zaatakowania eskortowanych statków przez jednostki nawodne npla.
Na Żmudzi zainstalowano, sprawdzoną już na niszczycielach eskortowych typu Kujawy, siłownię dieslowską o mocy 8 148 KM. Umożliwia ona osiągnięcie prędkości maksymalnej 26,9 w. oraz zasięgu 11 000 Mm przy prędkości ekonomicznej 12 w. Na uwagę zasługuje całkiem dobra dzielność morska – niezbyt dużego przecież – okrętu.
Sylwetka Żmudzi jest raczej niska, lecz posiada stosunkowo wysokie maszty (mam nadzieję, że kolega dV będzie usatysfakcjonowany :)), ich wysokość została wymuszona przez wysokie umieszczenie dalocelowników oraz bogate wyposażenie radionawigacyjne.

 Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/ff3074532104665

Żmudź, Poland Destroyer escort laid down 1941


Displacement:
            879 t light; 945 t standard; 1 184 t normal; 1 374 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (304,70 ft / 300,20 ft) x 36,42 ft x (10,83 / 11,81 ft)
            (92,87 m / 91,50 m) x 11,10 m  x (3,30 / 3,60 m)

Armament:
      4 - 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 350 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1939 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 400 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Quad mount on sides, aft deck centre
                        1 raised mount
      10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
      Weight of broadside 144 lbs / 65 kg
      Main Torpedoes           
      4 - 21,0" / 533 mm, 23,79 ft / 7,25 m torpedoes - 1,609 t each, 6,435 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 36 reloads – 8,070 t Total
            in Stern depth charge raks
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 40 reloads – 8,878 t Total
            in depth charge throwers
      2nd DC/AS Mortars
      1 - 66,14 lbs / 30,00 kg ahead throwing AS Mortar + 92 reloads - 2,746 t total

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 8 148 shp / 6 079 Kw = 26,90 kts
            Range 11 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 429 tons

Complement:
            100 - 131

Cost:
            £0,496 million / $1,984 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 85 tons, 7,2%
               - Guns: 48 tons, 4,0%
               - Weapons: 37 tons, 3,1%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 215 tons, 18,2%
            Hull, fittings & equipment: 543 tons, 45,8%
            Fuel, ammunition & stores: 305 tons, 25,8%
            Miscellaneous weights: 36 tons, 3,0%
               - Hull above water: 14 tons
               - On freeboard deck: 11 tons
               - Above deck: 12 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 553 lbs / 1 158 Kg = 72,3 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
            Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
            Roll period: 11,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,20
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,31

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,350 / 0,373
            Length to Beam Ratio: 8,24 : 1
            'Natural speed' for length: 20,58 kts
            Power going to wave formation at top speed: 55 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       35,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    30,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        20,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      12,09 ft / 3,69 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 78,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 137,2%
            Waterplane Area: 6 782 Square feet or 630 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 182%
            Structure weight / hull surface area: 54 lbs/sq ft or 265 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 2,30
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Sensors:
2 x DC-P-4
1 x SP-3
1 x SA-2
1 x RN-2
1 x RNWC-1
1 x RWN-PM-1

Żmudź (1941)
Auksztota (1941)
Dajnawa (1941)
Sudawia (1941)