Budowa kolumbijskich krążowników lekkich typu Almirante Padilla 1928-1931 (3 jednostki)
Po monitorze typu Guayaquil, następne większe kolumbijskie okręty bojowe, budowane wg
własnego projektu i w stoczniach krajowych. Prezentują typ średniej wielkości
lekkiego krążownika, przyzwoicie uzbrojonego i opancerzonego. Prędkość
maksymalna nie jest imponująca, ale akceptowalna, a umiarkowany zasięg w
świetle kolumbijskiej doktryny w zupełności wystarczający. Wysoka wolna burta
zapewnia dobre – jak na lekki krążownik – właściwości morskie. Po raz pierwszy
zastosowano nowo opracowany przez zakłady Carl Zeiss Lima dalocelownik optyczny
o bazie 6,3 m oraz centralę artyleryjską Siemens-Halske.
Do głównych zadań jednostek tego typu
zaliczyć można:
- dalekie (jak na kolumbijskie
potrzeby) rozpoznanie,
- osłona własnych cięższych okrętów
przed nawodnymi atakami torpedowymi,
- wsparcie ataku własnych okrętów
torpedowych.
Trzeba zaznaczyć, że kierunki
rozpoznania będą przebiegać przede wszystkim równolegle (a nie prostopadle) do
wybrzeża Kontynentu, czyli w potencjalnym zasięgu nieprzyjacielskiego
lotnictwa; stąd stosunkowo silne uzbrojenie plot.
Okręt powstał w stoczni Astillero
Naval No.1 w Callao. Stocznia ta zbudować ma również trzecią jednostkę tego
typu, drugą buduje stocznia Astillero Naval No.3 w Cartagenie. Za wyjątkiem
dział 152 mm, wszystkie główne dostawy zapewnia przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym wydłużeniu, lecz niezbyt
wielkim zanurzeniu.
Napęd
Osiem kotłów olejowych
White-Forster/CNPM w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych GEV z przekładniami w czterech maszynowniach.
Dla ustalenia prędkości maksymalnej
zastosowano, wyliczony na bazie realnych krążowników brytyjskich, współczynnik
zwiększający 1,047.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 4xIIx152
mm/53 Bethlehem
Steel M1920, przy elewacji
maksymalnej 30o donośność pociskiem SP 47,6 kg wynosi 23160 m;
- 4xIx127
mm/25 Bethlehem Steel/HM M1921, przy
elewacji 45o donośność
pociskiem HC 24,43 kg wynosi 13290 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa pociskiem AA wynosi 24,49 kg 8250 m;
- 8xIx37
mm/51 COW/FNA M1918, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2670 m;
- 4xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIIIxwt533 mm.
Do kierowania ogniem zainstalowano
główny dalocelownik optyczny o bazie 6,3 m oraz pomocniczy i plot dalocelownik
optyczny o bazie 4,1 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie i na rysunku.
Grupa lotnicza
Typowy zestaw to dwa rozpoznawcze
wodnosamoloty pływakowe Vought UO-4, z zapasem paliwa i uzbrojenia na 60
samolotolotów łącznie.
Inne
Okręt został wyposażony w sześć
radiostacji o zróżnicowanym zasięgu.
Almirante Padilla, Great Colombia light cruiser laid down 1927, launched
1928, completed 1929 (engine 1928)
Displacement:
6 613 t light;
6 861 t standard; 7 380 t normal; 7 795 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(572,68 ft / 564,30 ft)
x 56,43 ft x (17,39 / 18,09 ft)
(174,55 m / 172,00 m) x
17,20 m x (5,30 / 5,51 m)
Armament:
8 - 5,98" / 152 mm 53,0 cal guns -
104,94lbs / 47,60kg shells, 130 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
4 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
4 - 5,00" / 127 mm 25,0
cal guns - 53,99lbs / 24,49kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1921 Model
4 x Single mounts on sides, forward evenly
spread
8 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 raised
mounts
4 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 953 lbs
/ 432 kg
Main Torpedoes
6 - 21,0" / 533 mm,
18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,260 t each, 7,561 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 2,99" / 76 mm 361,22 ft / 110,10 m 11,48 ft
/ 3,50 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 98% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Torpedo Bulkhead -
Strengthened structural bulkheads:
0,75"
/ 19 mm 361,22 ft / 110,10 m 20,01 ft / 6,10 m
Beam between torpedo
bulkheads 48,56 ft / 14,80 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 2,01" / 51 mm 0,98" / 25 mm 2,01"
/ 51 mm
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
0,98" / 25 mm
- Conning towers: Forward
2,99" / 76 mm, Aft 0,98" / 25 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
72 000 shp / 53 712 Kw = 33,71 kts
Range 6 300nm at
13,00 kts
Bunker normal = 519
tons, at max displacement = 934 tons
Complement:
397 - 517
Cost:
£2,381 million / $9,523
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 274 tons,
3,7%
- Guns: 259 tons, 3,5%
- Weapons: 15 tons, 0,2%
Armour: 1 085
tons, 14,7%
- Belts: 509 tons, 6,9%
- Torpedo bulkhead: 200 tons, 2,7%
- Armament: 39 tons, 0,5%
- Armour Deck: 304 tons, 4,1%
- Conning Towers: 32 tons, 0,4%
Machinery: 2 242
tons, 30,4%
Hull, fittings &
equipment: 2 977 tons, 40,3%
Fuel, ammunition &
stores: 767 tons, 10,4%
Miscellaneous weights:
36 tons, 0,5%
- Hull below water: 22 tons
- On freeboard deck: 14 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 807 lbs / 2 181 Kg = 44,9 x 6,0 " /
152 mm shells or 1,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,17
Metacentric height 2,9
ft / 0,9 m
Roll period: 14,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,46
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,32
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,467 / 0,474
Length to Beam Ratio:
10,00 : 1
'Natural speed' for
length: 23,76 kts
Power going to wave
formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,50 degrees
Stern overhang: -4,59
ft / -1,40 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 26,57 ft /
8,10 m, 22,64 ft / 6,90 m
- Forward deck: 56,00%, 22,64 ft / 6,90
m, 21,65 ft / 6,60 m
- Aft deck: 8,00%, 13,45 ft / 4,10 m, 13,45 ft / 4,10 m
- Quarter deck: 16,00%, 13,45 ft /
4,10 m, 13,45 ft / 4,10 m
- Average freeboard: 20,47 ft / 6,24 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 131,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 204,4%
Waterplane Area:
20 595 Square feet or 1 913 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 111%
Structure weight / hull
surface area: 96 lbs/sq ft or 468 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,75
- Overall:
1,02
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
2 x catapult
2 x Vought UO-4
Almirante Padilla (1929)
Almirante de Clemente (1930)
Almirante Garcia (1931)