sobota, 18 kwietnia 2015

Krążownik ciężki typu Warszawa 1925-1926 (2 szt.)



Krążownik ciężki typu Warszawa 1925-1926 (2 szt.)

Pierwsze naprawdę nowoczesne ciężkie („waszyngtońskie”) krążowniki w naszej flocie. Wzorem (późniejszych trochę) krążowników brytyjskich i amerykańskich postawiłem na siłę ognia i grubość pancerza, kosztem prędkości.
Tradycyjnie okręt posiada bardzo silne uzbrojenie plot, za to skromniejsze torpedowe. Pewnym ewenementem jest wyposażenie wszystkich (a nie co drugiej) wież artylerii głównej w dalmierze; umożliwia to w przypadku zniszczenia centralnego (i zdublowanego) systemu kierowania ogniem, indywidualne namierzanie celów.
Dzielność morska jest umiarkowana, wynika to ze smukłych kształtów kadłuba, umożliwiających osiągnięcie żądanej prędkości przy znacznym obciążeniu artylerią i opancerzeniem.
Jednostka ta (za wyjątkiem krążownika-jachtu Korona) jest pierwszym w naszej flocie krążownikiem wyposażonym w wodnosamolot rozpoznawczy.
Projektując tę jednostkę zwróciłem dużą uwagę na wzdłużne zrównoważenie ciężarowe oraz zapewnienie możliwie szerokich sektorów ostrzału dla artylerii średniej i małokalibrowej.
Moim zdaniem okręt charakteryzuje się niską, zwartą sylwetka, a ogólny wygląd jest dość elegancki. Myślę, że przy wszystkich wadach i zaletach tego projektu, udało mi się stworzyć silny i nieźle zbalansowany krążownik.
Planuje się utworzenie dwóch eskadr krążowników w składzie jednego krążownika tego typu i dwu typu Kołobrzeg w każdej. Skuteczność działania takiej formacji potwierdziły w czasie IIWS m.in. bitwy u ujścia La Plata i koło Nordkapu (zatopienie Scharnhorsta).

PS. W kontekście trwającej na blogu dyskusji, ukazanie się tego posta może podziałać jak dolanie oliwy do ognia i być potraktowane jako prowokacja. Niemniej okręt ten był już wcześniej planowany i awizowany, więc ta zbieżność w czasie jest przypadkowa.



Warszawa, Poland Heavy cruiser laid down 1925

Displacement:
            8 616 t light; 9 097 t standard; 9 726 t normal; 10 229 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (593,62 ft / 590,55 ft) x 65,62 ft x (20,67 / 21,40 ft)
            (180,93 m / 180,00 m) x 20,00 m  x (6,30 / 6,52 m)

Armament:
      8 - 7,99" / 203 mm 50,0 cal guns - 262,50lbs / 119,07kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1920 Model
              4 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts - superfiring
      8 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 600 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
      8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Quad mounts on sides amidships 2 raised mounts
      10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
              2 x Single mounts on sides amidships 2 raised mounts
      Weight of broadside 2 244 lbs / 1 018 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,754 t each, 7,016 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   3,94" / 100 mm           426,51 ft / 130,00 m   6,89 ft / 2,10 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 1,97" / 50 mm 196,85 ft / 60,00 m     12,14 ft / 3,70 m
              Main Belt covers 111% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 426,51 ft / 130,00 m   13,78 ft / 4,20 m
            Beam between torpedo bulkheads 55,77 ft / 17,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,97" / 50 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 1,97" / 50 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 71 471 shp / 53 317 Kw = 31,00 kts
            Range 8 900nm at 11,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 132 tons

Complement:
            489 - 636

Cost:
            £2,899 million / $11,597 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 637 tons, 6,5%
               - Guns: 623 tons, 6,4%
               - Weapons: 14 tons, 0,1%
            Armour: 2 118 tons, 21,8%
               - Belts: 691 tons, 7,1%
               - Torpedo bulkhead: 428 tons, 4,4%
               - Armament: 172 tons, 1,8%
               - Armour Deck: 769 tons, 7,9%
               - Conning Towers: 58 tons, 0,6%
            Machinery: 2 320 tons, 23,9%
            Hull, fittings & equipment: 3 516 tons, 36,1%
            Fuel, ammunition & stores: 1 110 tons, 11,4%
            Miscellaneous weights: 25 tons, 0,3%
               - On freeboard deck: 25 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              10 730 lbs / 4 867 Kg = 42,0 x 8,0 " / 203 mm shells or 1,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
            Roll period: 15,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,57
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,11

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,425 / 0,432
            Length to Beam Ratio: 9,00 : 1
            'Natural speed' for length: 24,30 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
            Stern overhang: -1,64 ft / -0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  19,36 ft / 5,90 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Forward deck:       36,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Aft deck:    36,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Quarter deck:        13,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Average freeboard:                      17,51 ft / 5,34 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 121,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 159,8%
            Waterplane Area: 24 244 Square feet or 2 252 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 105%
            Structure weight / hull surface area: 116 lbs/sq ft or 567 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,32
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

1 x catapult
1 x CZL-16HR

Warszawa (1925)
Kraków (1926)