wtorek, 17 sierpnia 2021

Chińskie niszczyciele typu Sui Bo 1934-1936 (9 jednostek)

Chińskie niszczyciele typu Sui Bo 1934-1936 (9 jednostek)

Ciąg dalszy rozbudowy chińskiej MW wg ogólnej koncepcji kolegi Hrotgara. Ten okręt był przeze mnie z Nim konsultowany. Drobne rozbieżności w kwestii usytuowania działek 28 mm rozstrzygnąłem zgodnie z własną wizją.

Większość Kolegów słusznie zwracała uwagę na nie najlepszy zestaw artylerii głównej i średniej na niszczycielach typu Hong Yun (post z 26.12.2020). Wdrożenie w US Navy dział 5"/38 (12.7 cm) Mark 12 pozwoliło ten problem rozwiązać. Prezentowane chińskie okręty były budowane równocześnie z amerykańskimi typu Farragut i są do nich podobne, trzeba jednak zwrócić uwagę na istotne różnice między tymi projektami. Oto ich lista:

11 1. Sui Bo ma wyporność standardową o 15% większą od Farraguta.

2. Moc napędu Farraguta jest większa o 34% od mocy napędu Sui Bo.

3. Farragut posiada rufę „round”, a Sui Bo pawężową; powoduje to, że mimo różnic z pkt 1 i 2, Farragut jest szybszy tylko o 3% od Sui Bo.

4. Odmienne jest usytuowanie artylerii głównej.

5. Farragut ma tylko dwa działa artylerii głównej osłonięte maskami, a Sui Bo wszystkie.

6. Sui Bo posiada silniejszą artylerię plot.

7. Sui Bo ma zasięg o 30% mniejszy od Farraguta, co daje oszczędności ciężarowe umożliwiające różnice opisane w pkt 5 i 6.

8. Sui Bo charakteryzuje się o wiele lepszymi właściwościami morskimi od Farraguta, nawet po jego przezbrojeniu; temat ten zostanie rozwinięty później.

Poniżej opis konstrukcji.

Kadłub

W profilu bocznym standardowy dla niszczycieli. W profilu poziomym dość nowatorski, z rufą pawężową. Warto zauważyć, że kształt ruf Farragutów zbliżał się już do pawężowego.

Napęd

Dwa wały śrubowe; cztery kotły typu Yarrow w dwu kotłowniach i dwa zestawy turbin parowych z przekładniami typu Curtis w dwu maszynowniach.

Uzbrojenie

- 5xIx5"/38 (12.7 cm) Mark 12, przy elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,0 kg wynosi 15900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11890 m;

- 1xIVx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790 m;

- 2xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 2xIVxwt 533 mm Mark 12;

- 2xwbg z zapasem 36 bg Mark 3.

Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,4 m.

Inne

Zainstalowano sześć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz szumonamiernik. Od roku 1935 okręty były wyposażane w radionamiernik.

W przypadku zgodnego z realiami wybuchu wojny, artyleria plot została by wzmocniona do 3xIIx40mm/56 (1.57") Mark 1 i 4x20mm/70 (0.79") Mark 2. Dodatkowo zainstalowano by 2xmgb, a ilość bg wzrosła by do 48. Skutkowało by to zmniejszeniem zasięgu do ok. 4700 Mm.

Teraz wrócę do tematu różnic we właściwościach morskich Sui Bo i Farragutów. Można było dla Sui Bo przyjąć silniejszy napęd, pozwalający na osiągnięcie prędkości 36,3 w, ale kosztem właściwości morskich. Wspólnie z kolegą Hrotgarem zrezygnowaliśmy z tego. Poniżej uzasadnienie.

1. Spójrzmy jak zachowuje się niszczyciel typu Farragut (USS Monaghan) przy zupełnie przyzwoitym stanie morza – circa 20-25% kadłuba pod wodą! Biorąc pod uwagę wysokość fal odkosowych, okręt nawet nie zbliżył się do do swojej prędkości maksymalnej! 

2. Powodem jest przeciążenie okrętu uzbrojeniem, a głównie napędem.

3. Nawet już po zdjęciu działa 127 mm nr 3, niszczyciele Hull i Monaghan zatonęły 18.12.1944 w tajfunie w okolicach Luzonu.

Mam nadzieję, że teraz już nie będę musiał tłumaczyć się z niewielkiej prędkości zaprojektowanych przeze mnie jednostek.


Sui Bo, China destroyer laid down 1932, launched 1933, completed 1934 (engine 1933)

Displacement:

            1 486 t light; 1 556 t standard; 1 701 t normal; 1 817 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (360,34 ft / 354,33 ft) x 35,43 ft x (11,81 / 12,32 ft)

            (109,83 m / 108,00 m) x 10,80 m  x (3,60 / 3,75 m)

 Armament:

      5 - 5,00" / 127 mm 38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 200 per gun

              Dual purpose guns in deck mounts, 1932 Model

              5 x Single mounts on centreline, evenly spread

                        2 raised mounts

      4 - 1,10" / 28,0 mm 75,0 cal guns - 0,92lbs / 0,42kg shells, 2 500 per gun

              Anti-air guns in deck mount, 1932 Model

              1 x Quad mount on centreline, aft deck centre

                        1 raised mount

      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              2 x Single mounts on sides, forward deck centre

                        2 double raised mounts

      Weight of broadside 279 lbs / 127 kg

      Main Torpedoes

      8 - 21,0" / 533 mm, 23,95 ft / 7,30 m torpedoes - 1,590 t each, 12,723 t total

            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes

      Main DC/AS Mortars

      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 36 reloads - 7,143 t total

            in Stern depth charge racks

Armour:

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,79" / 20 mm       -                                  -

Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 32 000 shp / 23 872 Kw = 35,30 kts

            Range 5 000nm at 12,00 kts

            Bunker at max displacement = 261 tons

Complement:

            132 - 172

Cost:

            £0,824 million / $3,296 million

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 83 tons, 4,9%

               - Guns: 49 tons, 2,9%

               - Weapons: 34 tons, 2,0%

            Armour: 10 tons, 0,6%

               - Armament: 10 tons, 0,6%

            Machinery: 834 tons, 49,0%

            Hull, fittings & equipment: 539 tons, 31,7%

            Fuel, ammunition & stores: 215 tons, 12,6%

            Miscellaneous weights: 20 tons, 1,2%

               - Hull below water: 5 tons

               - On freeboard deck: 15 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              624 lbs / 283 Kg = 10,0 x 5,0 " / 127 mm shells or 0,3 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,11

            Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m

            Roll period: 13,1 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,25

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,77

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,402 / 0,411

            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1

            'Natural speed' for length: 21,77 kts

            Power going to wave formation at top speed: 66 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 90

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,60 degrees

            Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            15,00%,  19,69 ft / 6,00 m,  18,04 ft / 5,50 m

               - Forward deck:       24,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  17,06 ft / 5,20 m

               - Aft deck:    52,00%,  9,19 ft / 2,80 m,  9,19 ft / 2,80 m

               - Quarter deck:        9,00%,  9,19 ft / 2,80 m,  9,19 ft / 2,80 m

               - Average freeboard:                      12,62 ft / 3,85 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 167,1%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 107,1%

            Waterplane Area: 8 027 Square feet or 746 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 84%

            Structure weight / hull surface area: 43 lbs/sq ft or 211 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,70

                        - Longitudinal: 1,44

                        - Overall: 0,75

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Adequate accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Sui Bo (1934)

Paomo Bo (1935)

Pao Bo (1935)

Li Ming (1935)

Huang Hun (1935)

Zhenzhu Wu (1935)

Yin Wu (1935)

Cai Hong (1935)

Hui Guang (1936)