sobota, 23 marca 2019

Przebudowa amerykańskiego pancernika typu South Carolina (1910) na polski pancernik obrony wybrzeża Bałtyk 1935 (1 szt.)


Przebudowa amerykańskiego pancernika typu South Carolina (1910) na polski pancernik obrony wybrzeża Bałtyk 1935 (1 szt.)

Zanim przejdę do samego okrętu, garść uwag natury ogólnej. Będą one częściowo powielać treść moich komentarzy z dnia 16.03.2019 (post „Informacje różne”), ale chciałbym tu ująć temat całościowo.
Mniej więcej trzy miesiące temu formuła bloga uległa zmianie, ale – w moim rozumieniu – zasady ogólne pozostają takie same. Oznacza to przede wszystkim, że pojawiające się na blogu projekty nie będą ani wprost naśladować tych realnych, ani nawet ściśle ograniczać się do przyświecających im założeń. Tyle co do pryncypiów, teraz uwagi tyczące się bezpośrednio „bohatera” tego postu.
W kwestii amerykańskiego pancernika South Carolina, trzeba sobie zadać dwa zasadnicze pytania;
- czy w ogóle przebudowujemy go dla polskiej floty?
- czy przebudowa ma mieć charakter kosmetyczny, czy radykalny?
Sądzę, że w przywołanych wyżej moich komentarzach dostatecznie wykazałem konieczność takiej przebudowy, aby okręt uzyskał nową jakość, umożliwiającą mu podjęcie walki z potencjalnymi przeciwnikami (na razie można się ograniczyć do Gangutów). Moim zdaniem, niespełniające powyższego warunku, inwestowanie w ten okręt nie ma sensu, a wybór tylko kosmetycznego wariantu przebudowy odbiera sens całemu przedsięwzięciu.
Teraz spróbuję wyprzedzająco odpowiedzieć na spodziewane zarzuty. Proszę mi wybaczyć, że „czepię się” kolegi ŁK, ale to własnie On obiecał mi ostrą krytykę projektu.
„W rzeczywistości, nikt nie zdecydowałby się na taką przebudowę” – prawdopodobnie tak, ale również żadna admiralicja nie zrobiłaby tego w przypadku zabytkowego Torgut Reis, a już na pewno nie upierałaby się w roku 1927 przy zachowaniu archaicznych dział z roku 1890.
„Proponowana przeze mnie przebudowa jest ekonomicznie nieopłacalna” – niewątpliwie, ale przecież to kolega ŁK w przypadku Yavuza pisał do mnie „przebudowa ma jednak charakter prestiżowy, więc nie liczy się, w rozsądnych przedziałach, z rachunkiem ekonomicznym”
Mam – daj admirale Nelsonie, niepłonną – nadzieję, że kolega ŁK zastosuje jednakową miarkę dla pomysłów swoich i Kolegów.
Reasumując, wydaje mi się, że wyraziłem się jasno i wyczerpująco, dlatego też, na ewentualne zarzuty dotyczące sensu i ogólnego zakresu przebudowy nie będę w przyszłości odpowiadał.

Ad rem!
Pomysłodawcą projektu jest kolega Darek.
Okręt został zakupiony przez polską marynarkę w roku 1932, na początku roku 1933 przeszedł do francuskiej stoczni Arsenal de Brest celem wykonania modernizacji/przebudowy. Prace zostały zakończone w roku 1935 i obejmowały:
- wymianę kotłów oraz remont główny silników parowych;
- całkowitą wymianę uzbrojenia artyleryjskiego;
- demontaż wyrzutni torpedowych;
- racjonalizację opancerzenia pionowego, polegającą na ujednoliceniu długości głównego i górnego pasa pancernego;
- zwiększenie sumarycznej grubości pokładów pancernych;
- dodanie bąbli oraz grodzi ptorp;
- całkowitą przebudowę nadbudówek, kominów(a), masztów itp.;
- montaż nowych systemów kierowania ogniem oraz wyposażenia radionawigacyjnego;
- częściową przebudowę wnętrz okrętu.
W wyniku powyższych działań, wyporność normalna okrętu wzrosła o 806 t, a zasięg zmalał o 2 950 Mm. Koszt przebudowy wyniósł 61,2% kosztu nowego okrętu o analogicznych parametrach techniczno-taktycznych.
Artyleria główna, średnia i DP pochodzi z arsenałów francuskich; w latach 1936-40 była (z drobnymi zmianami) montowana na najnowszych i modernizowanych okrętach Marine Nationale. Można powiedzieć, że prezentowany okręt był dla tych konstrukcji niejako obiektem testowym. Artyleria plot została zakupiona w zakładach Bofors, ponieważ górowała jakością nad analogicznymi dostępnymi modelami francuskimi. Zamontowano dalocelowniki typu użytego na modernizowanym w roku 1931 pancerniku Lorraine.
Zdemontowano odcinki głównego pasa pancernego „wystające” poza barbety artylerii głównej, a górny pas zrównano długością z głównym. Poprzez skosy styka się on z pancerzem pokładowym. Dodane bąble, w połączeniu z również dodanymi grodziami torp, zapewniają dobrą osłonę podwodnej części kadłuba przed torpedami i minami.
Nieznacznie zwiększona moc urządzeń napędowych, przy zwiększonej wyporności (i bąblach) pozwoliła na utrzymanie dotychczasowej prędkości maksymalnej. Dla zrównoważenia przyrostu ciężarów od uzbrojenia i opancerzenia zmniejszono zasięg maksymalny; dla okrętu przeznaczonego do operowania głównie na Bałtyku jest on i tak wystarczający. Istniejące przed przebudową dwa kominy połączono w jeden, montując jednocześnie wydajny system dostarczania powietrza.
Przebudowa pozwoliła na uzyskanie zwartej, prawie „piramidalnej” sylwetki; przy rakursach (kątach biegu) różnych od 90o, może ona dawać groźne wrażenie dużo większej jednostki.
Zaliczyłem przebudowany okręt do podklasy pancerników obrony wybrzeża, ponieważ zarówno jego wielkość, jak i prędkość maksymalna, nie pozwalają – moim zdaniem – uznać go za klasyczny pancernik.


Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/a99d8f86bb4c673286c771f82a4a5208.html

Bałtyk, Poland coastal defence battleship laid down 1906, launched 1908, completed 1910, modernized 1935


Displacement:
            15 718 t light; 16 891 t standard; 17 306 t normal; 17 638 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (455,05 ft / 450,13 ft) x 80,38 ft (Bulges 86,94 ft) x (24,61 / 25,03 ft)
            (138,70 m / 137,20 m) x 24,50 m (Bulges 26,50 m)  x (7,50 / 7,63 m)

Armament:
      8 - 12,99" / 330 mm 50,0 cal guns - 1 234,59lbs / 560,00kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1931 Model
              2 x 4-gun mounts on centreline ends, evenly spread
      6 - 5,98" / 152 mm 55,0 cal guns - 123,46lbs / 56,00kg shells, 205 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1930 Model
              2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      12 - 3,54" / 90,0 mm 50,0 cal guns - 20,97lbs / 9,51kg shells, 500 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1930 Model
              6 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
      6 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              6 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      8 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 400 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 double raised mounts
      Weight of broadside 10 752 lbs / 4 877 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   12,0" / 305 mm           301,84 ft / 92,00 m     13,12 ft / 4,00 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 10,0" / 254 mm           301,84 ft / 92,00 m     4,59 ft / 1,40 m
              Main Belt covers 103% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 301,84 ft / 92,00 m     10,83 ft / 3,30 m
            Beam between torpedo bulkheads 70,54 ft / 21,50 m

   - Hull Bulges:
                        1,97" / 50 mm 301,84 ft / 92,00 m     18,37 ft / 5,60 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   12,0" / 305 mm           5,98" / 152 mm                      12,0" / 305 mm
            2nd:     4,02" / 102 mm           2,01" / 51 mm             4,02" / 102 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

   - Conning towers: Forward 12,01" / 305 mm, Aft 5,98" / 152 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 17 177 ihp / 12 814 Kw = 18,50 kts
            Range 4 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 748 tons

Complement:
            753 - 980

Cost:
            £5,434 million / $21,736 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 497 tons, 14,4%
               - Guns: 2 497 tons, 14,4%
            Armour: 6 517 tons, 37,7%
               - Belts: 2 726 tons, 15,7%
               - Torpedo bulkhead: 238 tons, 1,4%
               - Bulges: 404 tons, 2,3%
               - Armament: 1 235 tons, 7,1%
               - Armour Deck: 1 655 tons, 9,6%
               - Conning Towers: 259 tons, 1,5%
            Machinery: 961 tons, 5,6%
            Hull, fittings & equipment: 5 744 tons, 33,2%
            Fuel, ammunition & stores: 1 588 tons, 9,2%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              22 616 lbs / 10 258 Kg = 20,6 x 13,0 " / 330 mm shells or 3,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,25
            Metacentric height 5,4 ft / 1,7 m
            Roll period: 15,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,67
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,48

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a ram bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,629 / 0,630
            Length to Beam Ratio: 5,18 : 1
            'Natural speed' for length: 21,22 kts
            Power going to wave formation at top speed: 47 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): -4,70 degrees
            Stern overhang: -2,62 ft / -0,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  18,37 ft / 5,60 m
               - Forward deck:       49,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  18,37 ft / 5,60 m
               - Aft deck:    18,00%,  11,48 ft / 3,50 m,  11,48 ft / 3,50 m
               - Quarter deck:        13,00%,  11,48 ft / 3,50 m,  11,48 ft / 3,50 m
               - Average freeboard:                      16,24 ft / 4,95 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 85,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 113,6%
            Waterplane Area: 27 186 Square feet or 2 526 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 93%
            Structure weight / hull surface area: 183 lbs/sq ft or 895 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 2,22
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easy