piątek, 6 marca 2015

Lekki krążownik typu Kołobrzeg 1924-1925 (4 szt.) - poprawiony



Lekki krążownik typu Kołobrzeg 1924-1925 (4 szt.)

W końcu ujrzał światło dzienne rodzący się w bólach krążownik typu Kołobrzeg. Budowa okrętów tego typu była dwukrotnie wstrzymywana; a to z powodów budżetowych, a to dla przyśpieszenia budowy niszczycieli. Pomijając krążownik-królewską "karetę" (Korona ARY-1 1922), jest to pierwszy naprawdę nowoczesny lekki krążownik w naszej flocie.
Być może kogoś zainteresuje historia zmian w tym projekcie. Wstępne założenia wyglądały tak: 8 000 t wyporności normalnej, szybkość 32 w, uzbrojenie 8x152, 4x105, 4x40, 8x25, 4xwt, opancerzenie maksymalne 75 mm. Finalnie, przy trochę mniejszej wyporności udało się utrzymać zakładaną szybkość, a dodatkowo poprawić uzbrojenie. Dwa dodatkowe działa 105 mm zostały dodane, bo znalazło się miejsce, które się o nie prosiło, a także rezerwy ciężarowe (chociaż dostępny sektor ognia tych dział nie jest rewelacyjny, to grzechem byłoby pogardzić dwoma dodatkowymi lufami). To samo dotyczy dodatkowych działek 25 mm. W efekcie uzyskałem – moim zdaniem – wartościową jednostkę, dobrze zbilansowaną pod względem walorów ofensywnych i defensywnych.
Mimo korzystnych proporcji kadłuba i wysokiej wolnej burty, Springsharp nie pochwalił tego projektu za dobrą dzielność morską. Powodem jest zapewne maksymalne możliwe dociążenie okrętu uzbrojeniem, opancerzeniem i maszynami. Jednostka posiada niezły zasięg przy założonej prędkości marszowej
Mam nadzieję, że mogę nie obawiać się posądzeń o zarozumialstwo, jeśli stwierdzę, że okręt wygląda dość elegancko, głównie dzięki stosunkowo niskiej i zwartej sylwetce. Lekkie, trójnożne maszty nadają mu z kolei cechy pewnej „zwiewności” Celowo pochyliłem maszty i kominy dla uzyskania dynamiki sylwetki. Efekt ogólny może trochę psuć żuraw łodziowy, ale jest on konieczny, a lepiej nie potrafiłem go narysować :).
Na pewno zaś mogę się obawiać oskarżeń o nadmierną progresywność; rzeczywiście podobne okręty w „realu” budowano dopiero w latach 30-tych, co nie oznacza, że taka jednostka w roku 1924 absolutnie nie mogła powstać.
Jak już wcześniej stwierdziłem, podzielam Wasz niepokój o zbyt małą liczbę niszczycieli w stosunku do cięższych okrętów floty. Niemniej (pomijając krążownik- jacht królewski i trzy małe krążowniki kolonialne), wszystkie nasze lekkie krążowniki pochodzą jeszcze sprzed IWS i ich wartość staje się z roku na rok coraz bardziej problematyczna. Po wejściu do służby wszystkich jednostek typu Kołobrzeg, najstarsze lekkie krążowniki (typ Kętrzyn CL-3 1908-09) trafią do oferty handlowej.
Uwaga: poprawiłem lokalizację rufowych dział 105 mm, przesuwając je w stronę dziobu i nieznacznie na burty.

 
Kołobrzeg, Poland Light cruiser laid down 1924

Displacement:
            6 613 t light; 6 903 t standard; 7 831 t normal; 8 573 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (536,48 ft / 531,50 ft) x 58,56 ft x (20,01 / 21,33 ft)
            (163,52 m / 162,00 m) x 17,85 m  x (6,10 / 6,50 m)

Armament:
      8 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 101,41lbs / 46,00kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1924 Model
              4 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts - superfiring
      6 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 450 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1924 Model
              6 x Single mounts on sides, forward evenly spread 6 raised mounts
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1924 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck forward 2 raised mounts
      10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1924 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      Weight of broadside 864 lbs / 417 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,693 t each, 6,773 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,95" / 75 mm 370,73 ft / 113,00 m   7,87 ft / 2,40 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 1,97" / 50 mm 127,95 ft / 39,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 107% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   2,95" / 75 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm

   - Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 0,98" / 25 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 74 699 shp / 55 726 Kw = 32,00 kts
            Range 9 250nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 670 tons

Complement:
            416 - 541

Cost:
            £2,153 million / $8,613 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 320 tons, 4,1%
               - Guns: 307 tons, 3,9%
               - Weapons: 14 tons, 0,2%
            Armour: 927 tons, 11,8%
               - Belts: 455 tons, 5,8%
               - Armament: 132 tons, 1,7%
               - Armour Deck: 307 tons, 3,9%
               - Conning Towers: 33 tons, 0,4%
            Machinery: 2 460 tons, 31,4%
            Hull, fittings & equipment: 2 905 tons, 37,1%
            Fuel, ammunition & stores: 1 218 tons, 15,6%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 842 lbs / 3 104 Kg = 63,9 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 2,7 ft / 0,8 m
            Roll period: 15,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,02

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,452
            Length to Beam Ratio: 9,08 : 1
            'Natural speed' for length: 23,05 kts
            Power going to wave formation at top speed: 58 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,30 degrees
            Stern overhang: -1,64 ft / -0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       32,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Aft deck:    38,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        14,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Average freeboard:                      18,15 ft / 5,53 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 116,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 155,3%
            Waterplane Area: 19 696 Square feet or 1 830 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 112%
            Structure weight / hull surface area: 97 lbs/sq ft or 474 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,53
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Kołobrzeg (1924)
Hel (1924)
Frombork (1925)
Łeba (1925)