Lekki krążownik typu Kołobrzeg 1924-1925 (4 szt.)
W końcu
ujrzał światło dzienne rodzący się w bólach krążownik typu Kołobrzeg. Budowa okrętów tego typu była dwukrotnie wstrzymywana; a
to z powodów budżetowych, a to dla przyśpieszenia budowy niszczycieli.
Pomijając krążownik-królewską "karetę" (Korona
ARY-1 1922), jest to pierwszy naprawdę nowoczesny lekki krążownik w naszej
flocie.
Być może
kogoś zainteresuje historia zmian w tym projekcie. Wstępne założenia wyglądały
tak: 8 000 t wyporności normalnej, szybkość 32 w, uzbrojenie 8x152, 4x105,
4x40, 8x25, 4xwt, opancerzenie maksymalne 75 mm. Finalnie, przy trochę
mniejszej wyporności udało się utrzymać zakładaną szybkość, a dodatkowo
poprawić uzbrojenie. Dwa dodatkowe działa 105 mm zostały dodane, bo znalazło
się miejsce, które się o nie prosiło, a także rezerwy ciężarowe (chociaż dostępny
sektor ognia tych dział nie jest rewelacyjny, to grzechem byłoby pogardzić
dwoma dodatkowymi lufami). To samo dotyczy dodatkowych działek 25 mm. W efekcie
uzyskałem – moim zdaniem – wartościową jednostkę, dobrze zbilansowaną pod
względem walorów ofensywnych i defensywnych.
Mimo korzystnych
proporcji kadłuba i wysokiej wolnej burty, Springsharp nie pochwalił tego
projektu za dobrą dzielność morską. Powodem jest zapewne maksymalne możliwe
dociążenie okrętu uzbrojeniem, opancerzeniem i maszynami. Jednostka posiada niezły
zasięg przy założonej prędkości marszowej
Mam nadzieję, że
mogę nie obawiać się posądzeń o zarozumialstwo, jeśli stwierdzę, że okręt
wygląda dość elegancko, głównie dzięki stosunkowo niskiej i zwartej sylwetce. Lekkie,
trójnożne maszty nadają mu z kolei cechy pewnej „zwiewności” Celowo pochyliłem maszty i
kominy dla uzyskania dynamiki sylwetki. Efekt ogólny może trochę psuć żuraw
łodziowy, ale jest on konieczny, a lepiej nie potrafiłem go narysować :).
Na pewno
zaś mogę się obawiać oskarżeń o nadmierną progresywność; rzeczywiście podobne
okręty w „realu” budowano dopiero w latach 30-tych, co nie oznacza, że taka
jednostka w roku 1924 absolutnie nie mogła powstać.
Jak już
wcześniej stwierdziłem, podzielam Wasz niepokój o zbyt małą liczbę niszczycieli
w stosunku do cięższych okrętów floty. Niemniej (pomijając krążownik- jacht
królewski i trzy małe krążowniki kolonialne), wszystkie nasze lekkie krążowniki
pochodzą jeszcze sprzed IWS i ich wartość staje się z roku na rok coraz bardziej
problematyczna. Po wejściu do służby wszystkich jednostek typu Kołobrzeg, najstarsze lekkie krążowniki
(typ Kętrzyn CL-3 1908-09) trafią do
oferty handlowej.
Uwaga: poprawiłem lokalizację rufowych dział 105 mm, przesuwając je w stronę dziobu i nieznacznie na burty.
Kołobrzeg, Poland Light cruiser laid down
1924
Displacement:
6 613
t light; 6 903 t standard; 7 831 t normal; 8 573 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(536,48
ft / 531,50 ft) x 58,56 ft x (20,01 / 21,33 ft)
(163,52
m / 162,00 m) x 17,85 m x (6,10 / 6,50
m)
Armament:
8
- 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 101,41lbs / 46,00kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1924 Model
4 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread 2 raised mounts - superfiring
6
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 450 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1924 Model
6 x Single mounts on sides, forward evenly spread
6 raised mounts
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1924 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck forward 2
raised mounts
10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1924 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised mount
Weight of broadside 864 lbs / 417 kg
Main Torpedoes
4
- 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,693 t each, 6,773 t
total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 2,95" / 75 mm 370,73 ft / 113,00 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 1,97" / 50 mm 127,95 ft / 39,00 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Main Belt covers 107% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 2,95" / 75 mm 0,98" / 25 mm 1,97"
/ 50 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 0,98" / 25 mm
-
Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 0,98" / 25 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 74 699 shp / 55 726 Kw = 32,00 kts
Range
9 250nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 670 tons
Complement:
416
- 541
Cost:
£2,153
million / $8,613 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
320 tons, 4,1%
- Guns: 307 tons, 3,9%
- Weapons: 14 tons, 0,2%
Armour:
927 tons, 11,8%
- Belts: 455 tons, 5,8%
- Armament: 132 tons, 1,7%
- Armour Deck: 307 tons, 3,9%
- Conning Towers: 33 tons, 0,4%
Machinery:
2 460 tons, 31,4%
Hull,
fittings & equipment: 2 905 tons, 37,1%
Fuel,
ammunition & stores: 1 218 tons, 15,6%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
6 842 lbs / 3 104 Kg = 63,9 x 6,0
" / 152 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric
height 2,7 ft / 0,8 m
Roll
period: 15,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,02
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,452
Length
to Beam Ratio: 9,08 : 1
'Natural
speed' for length: 23,05 kts
Power
going to wave formation at top speed: 58 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 11,30 degrees
Stern
overhang: -1,64 ft / -0,50 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 24,93 ft /
7,60 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Forward deck: 32,00%, 21,98 ft / 6,70
m, 21,98 ft / 6,70 m
- Aft deck: 38,00%, 14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Quarter deck: 14,00%, 14,11 ft /
4,30 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Average freeboard: 18,15 ft / 5,53 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 116,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 155,3%
Waterplane
Area: 19 696 Square feet or 1 830 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 112%
Structure
weight / hull surface area: 97 lbs/sq ft or 474 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,95
-
Longitudinal: 1,53
-
Overall: 1,00
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Kołobrzeg (1924)
Hel (1924)
Frombork (1925)
Łeba (1925)