Modernizacja norweskich stawiaczy min typu Glommen 1938 (2 szt.)
Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK. Oczywiście, On też
opracował legendę.
W norweskiej doktrynie obronnej dużą wagę przywiązywano
do broni minowej. Obok dużych stawiaczy min, flota norweska budowała również
małe jednostki, przeznaczone do stawiania defensywnych zagród minowych w
zasięgu ognia baterii artylerii nadbrzeżnej. Specjalnie dla potrzeb obrony
Oslofjordu, wprowadzone zostały do służby, w latach 1917-1918, dwie bliźniacze
jednostki: Glommen i Laugen. W połowie lat 30-tych
potrzebowały one pilnej wymiany na nowe jednostki lub znacznej przebudowy,
która mogła zapewnić im kolejnych 15 lat służby. Oszczędni Norwegowie
zdecydowali się na drugie rozwiązanie, tym bardziej, że ogólny stan kadłubów
był ciągle bardzo dobry. Po opracowaniu projektu przebudowy, okręty zostały
skierowane 11.07.1937 r. do stoczni Akers w Oslo (tej samej, która je
zbudowała), a prace modernizacyjne zakończyły się do 18.12.1938 r., ponownym
wcieleniem do służby. W kwietniu 1940 r., na skutek defetystycznej postawy ich
dowódców (sympatyzujących skrycie z V. Quislingiem) okręty zostały przekazane
Niemcom w stanie nieuszkodzonym. Ci, kierując się względami kurtuazyjnymi,
zachowali ich dawne nazwy, zmieniając jednak przeznaczenie. Dalszą służbę
pełniły jako dozorowce - pomocnicze ścigacze okrętów podwodnych. Po zakończeniu
wojny zostały zwrócone Norwegii i do końca 1955 r. uczestniczyły, już jako
trałowce, w akcji likwidowania na wodach norweskich zagrożenia minowego. W 1956
r. zostały pocięte na złom przez stocznię MV Horten.
Teraz
opis samej modernizacji.
Kadłub
Wizualnie
bez zmian. Dokonano jedynie nieznacznej modyfikacji podziału wewnętrznego oraz
drobnych zmian w rufowej, podwodnej jego części, w związku z wymianą jednego na
dwa wały napędowe, o czym niżej.
Napęd
Zdemontowano
kocioł i maszynę parową, zastępując je dwoma silnikami wysokoprężnymi Sulzer po
450 KM każdy (typ identyczny do zastosowanego na OP typu B). Jeden wał napędowy
zastąpiono dwoma.
Uzbrojenie
Istniejące
uzbrojenie artyleryjskie (2xIx76 mm/28) zdemontowano, zastępując je
następującym zestawem:
- 1xIIx40
mm/60 (1,57") Model 1936, przy elewacji 45o donośność
maksymalna pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9850 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7150 m;
-
1xIx25 mm akan L/64 (0,98”) Model 1932, przy elewacji 45o donośność
maksymalna pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2700 m;
- 2xIx12,7 mm/90 (0,5") Browning, model nieznany, Pomysłodawca nie sprecyzował.
Pozostawiono dotychczasowe uzbrojenie minowe, składające się ze 120 min,
stawianych z czterech podpokładowych torów minowych. Wyloty tych torów na rufie
zamykane są klapami; na rysunku przedstawiono okręt w czasie akcji minowania, z
podniesionymi klapami. Dodatkowo przewidziano możliwość zabrania na pokład 10
„nadliczbowych” min. Zamontowano również na pokładzie rufowym windę trałową i
wyposażono okręt w osprzęt trałowy.
Niemcy zastąpili uzbrojenie minowe
zrzutniami grawitacyjnych bomb głębinowych, montując dodatkowo 2 burtowe
miotacze bomb głębinowych. Po wojnie nastąpiła ostatnia zmiana uzbrojenia,
kiedy to zdjęto uzbrojenie przeciwpodwodne i ponownie zamontowano osprzęt do
trałowania (artyleria pozostała niezmieniona do końca służby). Przedwojenna przebudowa przyniosła również wymianę sprzętu
radionawigacyjnego, a w końcu 1945 r. został zamontowany dodatkowo radar
nawigacyjny produkcji brytyjskiej.
Inne
Przebudowano
nadbudówki, komin i maszt. Wymieniono wyposażenie radiowe i nawigacyjne.
W
wyniku modernizacji:
-
wyporność okrętu nie uległa zmianie, jednakże uzyskano rezerwę w wysokości 46
t;
-
prędkość maksymalna wzrosła z 9,8 do 13,1 w, a zasięg wzrósł do 1950 Mm przy 10
w.
Koszt
modernizacji wyniósł 30,9% wartości identycznego okrętu nowego.
Zwrócić
uwagę należy na bardzo dobre właściwości morskie okrętu oraz jego stosunkowo
dużą odporność na trafienia.
Glommen, Norway minelayer laid down 1916, launched 1917, completed 1917,
modernized 1938 (engine 1937)
Displacement:
323 t light; 335 t
standard; 360 t normal; 380 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(137,35 ft / 135,83 ft)
x 27,89 ft x (6,89 / 7,16 ft)
(41,86 m / 41,40 m) x
8,50 m x (2,10 / 2,18 m)
Armament:
2 - 1,57" / 40,0 mm
60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1936 Model
1 x Twin mount on centreline, forward deck
forward
1 - 0,98" / 25,0 mm
64,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1916 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 raised
mounts
Weight of broadside 5 lbs /
2 kg
Mines
4 - 879,64 lbs / 399,00 kg
mines + 130 reloads - 52,622 t total
in above water - stern
racks/rails
Machinery:
Diesel internal
combustion motors
Geared drive, 2 shafts,
900 ihp / 672 Kw = 13,07 kts
Range 1 950nm at
10,00 kts
Bunker at max
displacement = 45 tons
Complement:
40 - 53
Cost:
£0,008 million / $0,033 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 67 tons, 18,7%
- Guns: 1 tons, 0,4%
- Weapons: 66 tons, 18,3%
Machinery: 33 tons,
9,2%
Hull, fittings &
equipment: 163 tons, 45,2%
Fuel, ammunition &
stores: 37 tons, 10,3%
Miscellaneous weights:
60 tons, 16,6%
- Hull below water: 18 tons
- Hull above water: 31 tons
- On freeboard deck: 11 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 302 lbs / 590 Kg = 479,6 x 1,6 "
/ 40 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,53
Metacentric height 1,5
ft / 0,5 m
Roll period: 9,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 89 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,78
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,483 / 0,491
Length to Beam Ratio:
4,87 : 1
'Natural speed' for
length: 14,26 kts
Power going to wave
formation at top speed: 54 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 8,50 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 10,17 ft /
3,10 m, 9,19 ft / 2,80 m
- Forward deck: 30,00%, 9,19 ft / 2,80
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Aft deck: 30,00%, 8,86 ft / 2,70 m, 8,86 ft / 2,70 m
- Quarter deck: 24,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Average freeboard: 9,02 ft / 2,75 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 48,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 110,0%
Waterplane Area:
2 584 Square feet or 240 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 275%
Structure weight / hull
surface area: 43 lbs/sq ft or 212 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,20
-
Longitudinal: 5,30
- Overall:
1,39
Excellent machinery, storage,
compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Glommen (1938)
Laugen (1938)