piątek, 30 grudnia 2016

Pancernik szkolny typu Bolesław Chrobry 1912/1927/1940 (1 szt.)



Pancernik szkolny typu Bolesław Chrobry 1912/1927/1940 (1 szt.)

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami adaptowano na okręt szkolny, pochodzący jeszcze z roku 1912, zmodernizowany w roku 1927, a tymczasowo zaliczony w roku 1938 do pancerników obrony wybrzeża, pancernik Bolesław Chrobry. Mimo leciwego wieku, kadłub okrętu znajdował się w całkiem dobrym stanie, więc założono pozostawienie go bez zmian (oczywiście, za wyjątkiem drobnych reperacji i konserwacji), a zmianom poddano to, co wewnątrz i poza nim.
W ramach adaptacji wykonano następujące prace:
- wymianę kotłów;
- remont kapitalny turbin parowych;
- demontaż z superpozycji dziobowej wieży IIx356mm oraz wymianę dziobowej (niższej) wieży IIx356 mm na IIIx356 mm;
- demontaż artylerii 120 oraz 40 mm;
- montaż w superpozycji dwóch wież IIIx152 mm;
- montaż sześciu stanowisk stabilizowanych IIx105 mm;
- montaż ośmiu stanowisk automatycznych IIx57 mm;
- zwiększenie ilości działek 25 mm;
- likwidację górnego burtowego pasa pancernego (w związku ze zmniejszeniem wysokości kotłowni), oraz przeniesienie głównego pancerza pokładowego w tym rejonie o pokład niżej;
- montaż dodatkowego pokładu pancernego 50 mm na poziomie pokładu górnego;
- częściową przebudowę masztów;
- częściową rearanżerację pomieszczeń w kadłubie i nadbudówkach;
- wymianę urządzeń kierowania ogniem (dalocelowników),
- wymianę wyposażenia radionawigacyjnego ze znacznym jego wzbogaceniem;
- inne drobne zmiany kosmetycznej natury.
Komin, pomimo jego aktualnej „nadmiarowości” pozostawiono dla zachowania „powagi” okrętu.
Koszt całkowity wymienionych wyżej prac wyniósł 31,1% wartości okrętu nowego o analogicznych parametrach (cholera, planowałem 20-25%, ale wyszło, jak zawsze…).
Prace adaptacyjne spowodowały nw. zmiany głównych danych techniczno-taktycznych:
- obniżenie wyporności normalnej okrętu o 245 t i tym samym zmniejszenie zanurzenia o 0,1 m;
- obniżenie mocy napędu o 4 374 KM, prędkości maksymalnej o 0,5 w oraz zwiększenie zasięgu o 3 400 Mm.
Głównym przeznaczeniem okrętu jest praktyczne szkolenie w obsłudze artylerii i systemów kierowania ogniem podchorążych i elewów wydziałów uzbrojenia OSMW i PSMW, oraz doskonalenie tych umiejętności u młodszych oficerów artylerii służby czynnej. Mogą również na nim odbywać szkolenia okresowe członkowie RWM i ORMW. Na wypadek wojny jednostka ma pełnić rolę pancernika obrony wybrzeża, z zachowaniem szkolnego charakteru. Zwiększona w ramach adaptacji bierna (pogrubienie opancerzenia poziomego) i czynna (wzmocnienie artylerii plot) odporność na ataki z powietrza jest bardzo istotna, z uwagi na duże zagrożenie takimi atakami na stosunkowo niewielkim akwenie, jakim jest Bałtyk. Niejako uboczną funkcją tej jednostki będzie odbywanie mniej prestiżowych wizyt w portach zagranicznych podczas rejsów szkoleniowych. Wizyty takie mogą służyć również do okresowej wymiany szkolonych.
Ponieważ obecna postać okrętu może budzić pewne kontrowersje, postaram się niejako uprzedzić oczekiwane zarzuty lub wątpliwości. Nigdy po roku 1919 nie montowałem na okrętach pancernych nieuniwersalnych dział średniego kalibru, w tym przypadku zdecydowałem się na ten krok (152 mm) celem zapewnienia możliwości praktycznego zapoznania się szkolonych ze wszystkimi rodzajami używanej na okrętach bojowych artylerii (ciężka, średnia, uniwersalna, plot). Ponieważ w czasie wojny okręt ten może być jedyną naszą cięższą jednostką pozostającą na Bałtyku, to zamontowana na nim artyleria 152 mm przydać się może do zwalczania większości okrętów ewentualnie wrogich nam flot na tym akwenie. Zwiększenie zasięgu nie wynika z planów wysłania tej jednostki na bardzo odległe obszary, ma ona z jednej strony zwiększyć autonomiczność okrętu w dłuższych rejsach szkoleniowych, a z drugiej poprawić stateczność (większa masa nisko umieszczonych zapasów paliwa).
Pomimo przeklasyfikowania na okręt szkolny, Bolesław Chrobry zachował swoją nazwę i znak taktyczny, zmianie uległ jedynie kod klasy z BBC-2 na TRS-6.
Mam wrażenie, że opisując tę adaptację o czymś zapomniałem (biorąc pod uwagę moje aktualne tempo pracy i wynikające stąd zmęczenie, to całkiem możliwe), jeśli tak, to na pewno mi o tym przypomnicie :).
W związku z przejściem Chrobrego do grupy okrętów szkolnych, przewiduje się w roku przyszłym wycofanie ze służby okrętu szkolnego Swaróg (TRS-3 1913/1931), skończy on swój dość długi i urozmaicony (początkowo krążownik pancerny, później ciężki, jeszcze później szkolny) żywot jako okręt-cel. 

Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/29e922523474331


 Bolesław Chrobry - rebuilt, Poland Training ship laid down 1940

Displacement:
            18 844 t light; 20 406 t standard; 21 846 t normal; 22 997 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (559,78 ft / 557,74 ft) x 88,58 ft x (29,20 / 30,39 ft)
            (170,62 m / 170,00 m) x 27,00 m  x (8,90 / 9,26 m)

Armament:
      6 - 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 589,53lbs / 721,00kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1925 Model
              2 x Triple mounts on centreline ends, evenly spread
      6 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 122,14lbs / 55,40kg shells, 300 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1925 Model
              2 x Triple mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 double raised mounts
      12 - 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1939 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides amidships
                        2 double raised mounts
      16 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1939 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      28 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              10 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        10 double raised mounts
      Weight of broadside 10 518 lbs / 4 771 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   11,8" / 300 mm           334,65 ft / 102,00 m   10,83 ft / 3,30 m
            Ends:   2,95" / 75 mm 223,10 ft / 68,00 m     4,92 ft / 1,50 m
              Main Belt covers 92% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        4,92" / 125 mm           334,65 ft / 102,00 m   19,03 ft / 5,80 m
            Beam between torpedo bulkheads 78,74 ft / 24,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   11,8" / 300 mm           7,87" / 200 mm                      11,8" / 300 mm
            2nd:     2,95" / 75 mm 1,97" / 50 mm             2,95" / 75 mm
            3rd:            -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 7,87" / 200 mm

   - Conning towers: Forward 11,81" / 300 mm, Aft 5,91" / 150 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 47 632 shp / 35 533 Kw = 24,00 kts
            Range 12 700nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 591 tons

Complement:
            897 - 1 167

Cost:
            £3,506 million / $14,024 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 975 tons, 9,0%
               - Guns: 1 975 tons, 9,0%
            Armour: 8 638 tons, 39,5%
               - Belts: 2 017 tons, 9,2%
               - Torpedo bulkhead: 1 160 tons, 5,3%
               - Armament: 1 341 tons, 6,1%
               - Armour Deck: 3 822 tons, 17,5%
               - Conning Towers: 298 tons, 1,4%
            Machinery: 1 274 tons, 5,8%
            Hull, fittings & equipment: 6 868 tons, 31,4%
            Fuel, ammunition & stores: 3 001 tons, 13,7%
            Miscellaneous weights: 90 tons, 0,4%
               - Hull below water: 72 tons
               - Hull above water: 18 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              31 699 lbs / 14 379 Kg = 23,0 x 14,0 " / 356 mm shells or 6,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
            Metacentric height 5,5 ft / 1,7 m
            Roll period: 15,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,67
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,33

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,530 / 0,536
            Length to Beam Ratio: 6,30 : 1
            'Natural speed' for length: 23,62 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 53
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 4,50 degrees
            Stern overhang: -0,98 ft / -0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Forward deck:       30,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Aft deck:    30,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Quarter deck:        20,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Average freeboard:                      18,98 ft / 5,78 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 73,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 125,0%
            Waterplane Area: 33 842 Square feet or 3 144 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 103%
            Structure weight / hull surface area: 180 lbs/sq ft or 880 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,07
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Sensors:
1 x DO-3
1 x DC-M-7
2 x DC-P-4
2 x RN-2
1 x RWN-P-1
1 x RWN-PM-2