wtorek, 14 listopada 2023

Modernizacja niderlandzkich torpedowców typu Fret 1935 (8 jednostek)

Modernizacja niderlandzkich torpedowców typu Fret 1935 (8 jednostek)

W składzie niderlandzkiej MW wciąż pozostaje 19 torpedowców, zbudowanych w okresie przed, w czasie i tuż po IWS. Więcej niż połowa, to jednostki małe, od 180 do 277 tn. Tylko osiem okrętów typu Fret jest większych (510 tn), ale są to zdeklasowane w 1926 roku byłe niszczyciele. Ponieważ stan techniczny torpedowców stale się pogarsza i coraz trudniej znaleźć dla nich sensowne zastosowanie, pojawiło się pytanie - co z nimi dalej? Po dłuższych, wewnętrznych dyskusjach, Admiralicja podjęła następujące decyzje:
A. A. Jednostki typu Fret, znajdujące się – mimo, że najstarsze – w najlepszym stanie, będą zmodernizowane;
B. B. Okręty typów G13 (3 jedn. 1914), Z5 (4 jedn. 1916-1917) oraz Z1 (4 jedn. 1919-1921) pozostaną w służbie do – niedalekiej już – śmierci technicznej. Ich zadania będą sukcesywnie przejmować kutry torpedowe.
Zgodnie z decyzją „A”, przystąpiono do modernizacji jednostek typu Fret. Prace modernizacyjne realizowane są w stoczni Willemsoord Werf w Den Helder; rozpoczęły się na początku 1935 roku i potrwają do połowy roku 1936. Pod koniec roku 1935 udało się się oddać do służby dwie pierwsze zmodernizowane jednostki. Po modernizacji, torpedowce Fret nie zmienią swego przydziału i nadal podlegać będą Dowództwu Obszaru Metropolii.
Zadania zmodernizowanych okrętów można podzielić na dwie grupy:
- ofensywne, czyli atakowanie, głównie torpedami, statków i okrętów wroga w odległości do ok. 300 Mm od własnego wybrzeża;
- defensywne, czyli eskortowanie własnych statków i konwojów w żegludze kabotażowej.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Przebudowano dziobową część kadłuba oraz przedłużono fordek o ok. 5 m.
Napęd
Wymieniono cztery kotły olejowo-węglowe na cztery olejowe Werkspoor w dwu kotłowniach. Przeprowadzono remont kapitalny istniejących turbin parowych Krupp-Germania.
Realny Fret, przy mocy napędu 8500 KM, uzyskiwał prędkość maksymalną 30,00 w; Springsharp, dla tejże mocy, wyliczył prędkość na 25,70 w. Stosunek 30,00 do 25,70 wynosi 1,167; takiego też współczynnika zwiększającego użyto do prędkości „raportowej” modernizowanej jednostki.
Uzbrojenie
Istniejące zdemontowano w całości. Zainstalowano:
- 2xIx105/46 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 1xII+2xIx25/64 Bofors/Westoever P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 2xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 1xIIxwt533 mm;
- 2xwbg z zapasem 12 bg.
Do kierowania ogniem zamontowano dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy.
Na okręcie zainstalowano trzy radiostacje, radionamiernik i szumonamiernik.
Na skutek modernizacji, w stosunku do projektu oryginalnego:
- moc napędu zwiększyła się z 8500 KM do 9000 KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 30,00 do 30,40 w;
- zasięg zmniejszył się z 2700 Mm przy 8,5 w do 1400 Mm przy 10 w;
Koszt modernizacji wyniósł 41,3% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Fret, Netherlands torpedo boat laid down 1909, launched 1910, completed 1911, modernized 1935 (engine 1935) 

Displacement:
            472 t light; 490 t standard; 510 t normal; 526 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (235,99 ft / 230,97 ft) x 21,65 ft x (6,56 / 6,72 ft)
            (71,93 m / 70,40 m) x 6,60 m  x (2,00 / 2,05 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 46,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 120 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 72 lbs / 33 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,529 t each, 3,058 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,480 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 9 000 shp / 6 714 Kw = 30,40 kts
            Range 1 400nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 20 tons, at max displacement = 36 tons 

Complement:
            53 - 69

Cost:
            £0,051 million / $0,204 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 24 tons, 4,8%
               - Guns: 15 tons, 3,0%
               - Weapons: 9 tons, 1,8%
            Machinery: 240 tons, 47,1%
            Hull, fittings & equipment: 207 tons, 40,7%
            Fuel, ammunition & stores: 38 tons, 7,5%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              231 lbs / 105 Kg = 6,6 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,02
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 12,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 65 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,86

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,544 / 0,548
            Length to Beam Ratio: 10,67 : 1
            'Natural speed' for length: 15,20 kts
            Power going to wave formation at top speed: 68 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       12,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:                54,00%,    6,89 ft / 2,10 m,    6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        14,00%,    6,89 ft / 2,10 m,    6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      9,62 ft / 2,93 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 160,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 88,3%
            Waterplane Area: 3 471 Square feet or 322 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 92%
            Structure weight / hull surface area: 33 lbs/sq ft or 162 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,89
                        - Longitudinal: 2,55
                        - Overall: 0,99
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Fret (1935)
Wolf (1935)
Bulkhond (1936)
Jakhals (1936)
Lynx (1936)
Hermelijn (1936)
Vos (1936)
Panter (1936)