Japońskie szybkie pancerniki typu Owari 1938-1939 (2 jednostki)
Tym razem już na poważnie. Pomysłodawcą i autorem legendy jest kolega mb81. Opis techniczny – jak zwykle – mój.
Budowę pierwszego z bliźniaczych pancerników typu Owari rozpoczęto pozornie zgodnie z zapisami Traktatu Waszyngtońskiego, czyli przeznaczając równocześnie Kirishimę na złom. W rzeczywistości rozbiórka Kirishimy postępowała powoli i objęła tylko artylerię i nadbudówki, pozostawiając w 1936 gotowy kadłub pod konwersję na lotniskowiec. Wtedy Japonia nie ratyfikowała już Traktatu Londyńskiego i położyła stępkę pod Surugę. Pierwszy okręt wszedł do służby 12 grudnia 1938 r., drugi 14 listopada 1939 r.
Obydwa okręty stanowiły eskortę floty atakującej
Pearl Harbor, następnie brały udział w rajdzie na Ocean Indyjski i w bitwie o
Midway. W nocnej bitwie pod Guadalcanalem zostały przez Amerykanów omyłkowo zidentyfikowane
jako krążowniki typu Tone, co
skończyło się rzezią amerykańskiego zespołu. Oba pancerniki wyszły z akcji
uszkodzone, ze zdemolowanymi nadbudówkami i artylerią plot, lecz bez zagrożenia
dla witaliów. Dwie noce później starcie z USSs Washington i South Dakota
nie było już jednostronne - cała czwórka wyszła z bitwy solidnie postrzelana, a Owari stracił rufową wieżę. Następnego
dnia samoloty z USS Enterprise
trafiły Surugę dwiema
torpedami i czterema bombami, a Owari
zainkasował trzy bomby. Zespół japoński dowlókł się jednak do bazy na Truk.
Owari pozostawał w remoncie do sierpnia 1943, przebudowano go przy tym na hybrydowy lotniskowiec i wzmocniono uzbrojenie plot (do 27xIII i 21xI 25 mm). Dołączył do Ise i Hyugi, podobnie jak one, nigdy nie operował z pełną grupa lotniczą. Uszkodzony w bitwie koło przylądka Engaño, skierowany na remont do Manili. Na podejściu do portu wszedł na dwie miny magnetyczne. Osadzony w basenie portowym jako bateria plot, dodatkowo uszkodzony bombami na początku listopada 1944. Całkowicie zniszczony w trakcie bitwy o Manilę, pocięty na złom po wojnie.
Suruga zachował pierwotną sylwetkę, również
wzmocniono na nim lekką artylerię plot i zamontowano nowocześniejszą elektronikę. Wziął udział w bitwie w zatoce Leyte w
zespole adm. Kurity; pod Samar był lekko uszkodzony. 7 kwietnia 1945 razem z Yamato wziął udział w operacji
Ten-Go. Zatopiony przez samoloty TF58.
Kadłub
O sporym wydłużeniu i profilu poziomym
stanowiącym formę przejściową, pomiędzy tradycyjnym profilem „wrzecionowym”, a
„butelkowym”, występującym na okrętach liniowych z końca IIWS (Yamato, Iowa).
Napęd
Cztery wały śrubowe. Szesnaście kotłów
olejowych w ośmiu kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych w czterech
maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okrętach zainstalowano:
- 4xIIx41 cm/45 (16.1") 3rd Year
Type (Model 1914), przy elewacji maksymalnej 43o donośność pociskiem
APC 1020,0 kg wynosila 38730 m;
- 8xIIx12.7 cm/40 (5") Type 89
(Model 1929), przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 23,45 kg wynosiła 14520 m, a przy
elewacji 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 9220 m;
- 12xIIx25 mm/60 (1") Type 96
(Model 1936), przy
elewacji 50o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosiła 7500 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosiła 5500 m;
- 2xIx13 mm/76 (0.52") Type 93
(Model 1933), przy elewacji 50o donośność pociskiem AP 0,05 kg
wynosiła 6500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosiła 4500 m.
Wieże artylerii głównej identyczne do
zmodernizowanych w latach 1933-36 wież pancerników typu Nagato.
Do kierowania ogniem zainstalowano: główny dalocelownik optyczny o bazie 9,3 m, dwa pomocnicze dalocelowniki optyczne o bazie 6,0 m, trzy dalocelowniki optyczne plot o bazie 4,4 m oraz na dwu wieżach artylerii głównej dalmierze optyczne o bazie 9,6 m.
Opancerzenie
Zgodnie ze szkicem i raportem.
Grupa lotnicza
Cztery wodnosamoloty Nakajima E8N
przewożone w hangarze. Dwie katapulty obrotowe. Zapasy paliwa i amunicji
umożliwiają wykonanie przez każdy z wodnopłatów 30 lotów.
Inne
Osiem radiostacji o zróżnicowanym zasięgu i trzy radionamierniki. Trał parawanowy.
Link do rysunku: https://megawrzuta.pl/download/b6ffaea4d6aaf3910a2ebb855565294a.html
Owari, Japan battleship laid down 1934, launched 1936, completed 1938 (engine
1936)
Displacement:
41 426 t light;
44 141 t standard; 48 691 t normal; 52 330 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(875,50 ft / 862,86 ft)
x 104,66 ft x (32,48 / 34,44 ft)
(266,85 m / 263,00 m) x
31,90 m x (9,90 / 10,50 m)
Armament:
8 - 15,98" / 406 mm
45,0 cal guns - 2 248,72lbs / 1 020,00kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1914 Model
4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
1 raised
mount - superfiring
16 - 5,00" / 127 mm
40,0 cal guns - 51,70lbs / 23,45kg shells, 450 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1929 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
24 - 0,98" / 25,0 mm
60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 4 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model
12 x Twin mounts on sides, evenly spread
12 raised
mounts
2 - 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 6 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
forward
2 double
raised mounts
Weight of broadside 18 410
lbs / 8 351 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 14,0" / 356 mm 465,88 ft / 142,00 m 12,47
ft / 3,80 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 83% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
Main Belt inclined 18,26 degrees (positive =
in)
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
3,50"
/ 89 mm 465,88 ft / 142,00 m 23,95 ft / 7,30 m
Beam between torpedo
bulkheads 69,55 ft / 21,20 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 18,0" / 457 mm 9,02" / 229 mm 18,0"
/ 457 mm
2nd: 0,98" / 25 mm - 0,98" / 25 mm
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
5,98" / 152 mm
- Conning towers: Forward 14,02" / 356 mm, Aft 7,01" / 178 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
168 000 shp / 125 328 Kw = 30,69 kts
Range 9 500nm at
18,00 kts
Bunker at max
displacement = 8 189 tons
Complement:
1 638 - 2 130
Cost:
£18,302 million /
$73,208 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 3 458
tons, 7,1%
- Guns: 3 458 tons, 7,1%
Armour: 15 444
tons, 31,7%
- Belts: 3 556 tons, 7,3%
- Torpedo bulkhead: 1 447 tons, 3,0%
- Armament: 4 571 tons, 9,4%
- Armour Deck: 5 266 tons, 10,8%
- Conning Towers: 604 tons, 1,2%
Machinery: 4 714
tons, 9,7%
Hull, fittings &
equipment: 17 723 tons, 36,4%
Fuel, ammunition &
stores: 7 264 tons, 14,9%
Miscellaneous weights:
87 tons, 0,2%
- Hull below water: 70 tons
- Hull above water: 5 tons
- On freeboard deck: 13 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
75 625 lbs / 34 303 Kg = 37,0 x
16,0 " / 406 mm shells or 10,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,06
Metacentric height 6,0
ft / 1,8 m
Roll period: 18,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,83
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,28
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,581 / 0,589
Length to Beam Ratio:
8,24 : 1
'Natural speed' for length:
29,37 kts
Power going to wave
formation at top speed: 49 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,05 degrees
Stern overhang: 3,61 ft
/ 1,10 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 26,00%, 36,09 ft /
11,00 m, 25,92 ft / 7,90 m
- Forward deck: 27,00%, 25,92 ft / 7,90
m, 23,95 ft / 7,30 m
- Aft deck: 27,00%, 23,95 ft / 7,30 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Quarter deck: 20,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Average freeboard: 25,79 ft / 7,86 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 96,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 184,4%
Waterplane Area:
64 884 Square feet or 6 028 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 121%
Structure weight / hull
surface area: 206 lbs/sq ft or 1 005 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,99
- Longitudinal:
1,17
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
2 x catapult
4 x Nakajima E8N
Owari (1938)
Suruga (1939)