piątek, 2 kwietnia 2021

Japońskie szybkie pancerniki typu Owari 1938-1939 (2 jednostki)

Japońskie szybkie pancerniki typu Owari 1938-1939 (2 jednostki)

Tym razem już na poważnie. Pomysłodawcą i autorem legendy jest kolega mb81. Opis techniczny – jak zwykle – mój.

Budowę pierwszego z bliźniaczych pancerników typu Owari rozpoczęto pozornie zgodnie z zapisami Traktatu Waszyngtońskiego, czyli przeznaczając równocześnie Kirishimę na złom. W rzeczywistości rozbiórka Kirishimy postępowała powoli i objęła tylko artylerię i nadbudówki, pozostawiając w 1936 gotowy kadłub pod konwersję na lotniskowiec. Wtedy Japonia nie ratyfikowała już Traktatu Londyńskiego i położyła stępkę pod Surugę. Pierwszy okręt wszedł do służby 12 grudnia 1938 r., drugi 14 listopada 1939 r. 

Obydwa okręty stanowiły eskortę floty atakującej Pearl Harbor, następnie brały udział w rajdzie na Ocean Indyjski i w bitwie o Midway. W nocnej bitwie pod Guadalcanalem zostały przez Amerykanów omyłkowo zidentyfikowane jako krążowniki typu Tone, co skończyło się rzezią amerykańskiego zespołu. Oba pancerniki wyszły z akcji uszkodzone, ze zdemolowanymi nadbudówkami i artylerią plot, lecz bez zagrożenia dla witaliów. Dwie noce później starcie z USSs Washington i South Dakota nie było już jednostronne - cała czwórka wyszła z bitwy solidnie postrzelana, a Owari stracił rufową wieżę. Następnego dnia samoloty z USS Enterprise trafiły Surugę dwiema torpedami i czterema bombami, a Owari zainkasował trzy bomby. Zespół japoński dowlókł się jednak do bazy na Truk. 

Owari pozostawał w remoncie do sierpnia 1943, przebudowano go przy tym na hybrydowy lotniskowiec i wzmocniono uzbrojenie plot (do 27xIII i 21xI 25 mm). Dołączył do Ise i Hyugi, podobnie jak one, nigdy nie operował z pełną grupa lotniczą. Uszkodzony w bitwie koło przylądka Engaño, skierowany na remont do Manili. Na podejściu do portu wszedł na dwie miny magnetyczne. Osadzony w basenie portowym jako bateria plot, dodatkowo uszkodzony bombami na początku listopada 1944. Całkowicie zniszczony w trakcie bitwy o Manilę, pocięty na złom po wojnie.

Suruga zachował pierwotną sylwetkę, również wzmocniono na nim lekką artylerię plot i zamontowano nowocześniejszą elektronikę. Wziął udział w bitwie w zatoce Leyte w zespole adm. Kurity; pod Samar był lekko uszkodzony. 7 kwietnia 1945 razem z Yamato wziął udział w operacji Ten-Go.  Zatopiony przez samoloty TF58.

Kadłub

O sporym wydłużeniu i profilu poziomym stanowiącym formę przejściową, pomiędzy tradycyjnym profilem „wrzecionowym”, a „butelkowym”, występującym na okrętach liniowych z końca IIWS (Yamato, Iowa).

Napęd

Cztery wały śrubowe. Szesnaście kotłów olejowych w ośmiu kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych w czterech maszynowniach.

Uzbrojenie

Na okrętach zainstalowano:

- 4xIIx41 cm/45 (16.1") 3rd Year Type (Model 1914), przy elewacji maksymalnej 43o donośność pociskiem APC 1020,0 kg wynosila 38730 m;

- 8xIIx12.7 cm/40 (5") Type 89 (Model 1929), przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 23,45 kg wynosiła 14520 m, a przy elewacji 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 9220 m;

- 12xIIx25 mm/60 (1") Type 96 (Model 1936), przy elewacji 50o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosiła 7500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 5500 m;

- 2xIx13 mm/76 (0.52") Type 93 (Model 1933), przy elewacji 50o donośność pociskiem AP 0,05 kg wynosiła 6500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 4500 m.

Wieże artylerii głównej identyczne do zmodernizowanych w latach 1933-36 wież pancerników typu Nagato.

Do kierowania ogniem zainstalowano: główny dalocelownik optyczny o bazie 9,3 m, dwa pomocnicze dalocelowniki optyczne o bazie 6,0 m, trzy dalocelowniki optyczne plot o bazie 4,4 m oraz na dwu wieżach artylerii głównej dalmierze optyczne o bazie 9,6 m.

Opancerzenie

Zgodnie ze szkicem i raportem.

Grupa lotnicza

Cztery wodnosamoloty Nakajima E8N przewożone w hangarze. Dwie katapulty obrotowe. Zapasy paliwa i amunicji umożliwiają wykonanie przez każdy z wodnopłatów 30 lotów.

Inne

Osiem radiostacji o zróżnicowanym zasięgu i trzy radionamierniki. Trał parawanowy. 

Link do rysunku: https://megawrzuta.pl/download/b6ffaea4d6aaf3910a2ebb855565294a.html

Owari, Japan battleship laid down 1934, launched 1936, completed 1938 (engine 1936)

Displacement:

            41 426 t light; 44 141 t standard; 48 691 t normal; 52 330 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (875,50 ft / 862,86 ft) x 104,66 ft x (32,48 / 34,44 ft)

            (266,85 m / 263,00 m) x 31,90 m  x (9,90 / 10,50 m)

Armament:

      8 - 15,98" / 406 mm 45,0 cal guns - 2 248,72lbs / 1 020,00kg shells, 150 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1914 Model

              4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread

                        1 raised mount - superfiring

      16 - 5,00" / 127 mm 40,0 cal guns - 51,70lbs / 23,45kg shells, 450 per gun

              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1929 Model

              8 x Twin mounts on sides, evenly spread

      24 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 4 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model

              12 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        12 raised mounts

      2 - 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 6 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1933 Model

              2 x Single mounts on sides, forward deck forward

                        2 double raised mounts

      Weight of broadside 18 410 lbs / 8 351 kg

Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   14,0" / 356 mm           465,88 ft / 142,00 m   12,47 ft / 3,80 m

            Ends:   Unarmoured

              Main Belt covers 83% of normal length

              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

              Main Belt inclined 18,26 degrees (positive = in)

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        3,50" / 89 mm 465,88 ft / 142,00 m   23,95 ft / 7,30 m

            Beam between torpedo bulkheads 69,55 ft / 21,20 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   18,0" / 457 mm           9,02" / 229 mm                      18,0" / 457 mm

            2nd:     0,98" / 25 mm       -                            0,98" / 25 mm

    - Armoured deck - single deck:

            For and Aft decks: 5,98" / 152 mm

   - Conning towers: Forward 14,02" / 356 mm, Aft 7,01" / 178 mm

Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 4 shafts, 168 000 shp / 125 328 Kw = 30,69 kts

            Range 9 500nm at 18,00 kts

            Bunker at max displacement = 8 189 tons

Complement:

            1 638 - 2 130

Cost:

            £18,302 million / $73,208 million

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 3 458 tons, 7,1%

               - Guns: 3 458 tons, 7,1%

            Armour: 15 444 tons, 31,7%

               - Belts: 3 556 tons, 7,3%

               - Torpedo bulkhead: 1 447 tons, 3,0%

               - Armament: 4 571 tons, 9,4%

               - Armour Deck: 5 266 tons, 10,8%

               - Conning Towers: 604 tons, 1,2%

            Machinery: 4 714 tons, 9,7%

            Hull, fittings & equipment: 17 723 tons, 36,4%

            Fuel, ammunition & stores: 7 264 tons, 14,9%

            Miscellaneous weights: 87 tons, 0,2%

               - Hull below water: 70 tons

               - Hull above water: 5 tons

               - On freeboard deck: 13 tons

Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              75 625 lbs / 34 303 Kg = 37,0 x 16,0 " / 406 mm shells or 10,2 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,06

            Metacentric height 6,0 ft / 1,8 m

            Roll period: 18,0 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,83

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,28

Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,581 / 0,589

            Length to Beam Ratio: 8,24 : 1

            'Natural speed' for length: 29,37 kts

            Power going to wave formation at top speed: 49 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,05 degrees

            Stern overhang: 3,61 ft / 1,10 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            26,00%,  36,09 ft / 11,00 m,  25,92 ft / 7,90 m

               - Forward deck:       27,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  23,95 ft / 7,30 m

               - Aft deck:    27,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m

               - Quarter deck:        20,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m

               - Average freeboard:                      25,79 ft / 7,86 m

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 96,2%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 184,4%

            Waterplane Area: 64 884 Square feet or 6 028 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 121%

            Structure weight / hull surface area: 206 lbs/sq ft or 1 005 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,99

                        - Longitudinal: 1,17

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily

2 x catapult

4 x Nakajima E8N

Owari (1938)

Suruga (1939)