Lotnictwo morskie rok 1945
Jak
zwykle, z początkiem nowego roku blogowego, przedstawiam zestawienie
tabelaryczne oraz sylwetki samolotów używanych w naszej Marynarce. Do służby
wprowadzone zostały trzy nowe typy, a pięć z niej wycofanych.
Typ
|
Nazwa
|
Rok prod.
|
Załoga
|
Wymiary
|
Pow. nośna
|
Masa
|
Silniki
|
V max.
|
V wzn.
|
Pułap
|
Zasięg
|
Uzbrojenie
|
|||||||
S
|
L
|
H
|
własna
|
start.
|
km
|
nkm
|
dz.
|
bomby
|
torp.
|
||||||||||
osób
|
m
|
m
|
m
|
m2
|
kg
|
kg
|
KM
|
km/h
|
m/s
|
m
|
Mm
|
szt
|
szt
|
szt
|
kg
|
szt
|
|||
S a m o l o t y m y ś l i w s k i
e
|
|||||||||||||||||||
PWL-134M(p)
|
Błotniak
|
1944
|
1
|
11,7
|
10,6
|
4,8
|
26,0
|
4 191
|
5 602
|
1x2480
|
740
|
21,9
|
10 900
|
904
|
|
4
|
2
|
|
|
CZL-104M
|
Jastrząb
|
1945
|
1
|
12,4
|
11,0
|
4,5
|
27,9
|
4 535
|
5 774
|
1x2800
|
813
|
16,2
|
13 100
|
1 131
|
|
4
|
2
|
|
|
CZL-110M
|
Orzeł
|
1945
|
1
|
15,9
|
11,5
|
3,9
|
30,4
|
5 945
|
8 085
|
2x1720
|
678
|
24,1
|
13 400
|
1 219
|
|
4
|
1
|
|
|
S a m o l
o t y m y ś l i w s k o-b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-110MB
|
Orzeł
|
1945
|
1
|
15,9
|
11,5
|
3,9
|
30,4
|
5 845
|
8 485
|
2x1720
|
602
|
21,6
|
12 000
|
1 093
|
|
4
|
|
500
|
|
S a m o l o t y b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-86B
|
Bażant
|
1942
|
4
|
21,3
|
15,2
|
5,6
|
50,0
|
10 262
|
15 743
|
2x1960
|
564
|
6,3
|
6 650
|
1 296
|
4
|
4
|
|
2 500
|
|
PWL-127B
|
Struś
|
1942
|
7
|
31,1
|
21,1
|
6,3
|
120,5
|
16 571
|
30 924
|
4x1280
|
450
|
3,7
|
6 500
|
2 157
|
8
|
|
|
6 500
|
|
CZL-98B
|
Drop
|
1944
|
11
|
43,1
|
30,2
|
8,5
|
161,3
|
34 138
|
54 540
|
4x2240
|
580
|
4,6
|
9 800
|
2 871
|
|
10
|
2
|
9 000
|
|
S a m o l o t y b o m b o w e n u r k u j ą c e
|
|||||||||||||||||||
PFS-63BN(p)
|
Kaniuk
|
1943
|
2
|
15,2
|
11,2
|
4,0
|
39,2
|
4 938
|
7 697
|
1x1960
|
475
|
8,9
|
7 200
|
1 013
|
2
|
|
2
|
1 000
|
|
S a m o l o t y t o r p e d o w o
- b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-128TB
|
Syczoń
|
1943
|
2
|
17,7
|
12,6
|
4,8
|
46,7
|
6 933
|
11 030
|
2x1520
|
500
|
8,0
|
5 650
|
1 520
|
2
|
2
|
|
700
|
1
|
PWL-136TB(p)
|
Puchówka
|
1944
|
3
|
17,4
|
12,0
|
4,7
|
40,9
|
5 091
|
8 435
|
1x1960
|
484
|
9,8
|
8 150
|
1 282
|
|
4
|
|
1 000
|
1
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-93RTB(p)
|
Jaskólak
|
1943
|
2
|
13,6
|
11,5
|
4,7
|
30,5
|
4 088
|
6 521
|
1x1720
|
518
|
9,8
|
8 950
|
1 185
|
2
|
|
2
|
700
|
1
|
WSD-34RB
|
Czapla
|
1944
|
6
|
20,0
|
15,8
|
3,6
|
51,2
|
9 097
|
15 626
|
2x1960
|
477
|
11,0
|
7 800
|
2 163
|
3
|
2
|
1
|
1 250
|
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z e
|
|||||||||||||||||||
WSD-32R
|
Kruk
|
1942
|
2
|
14,7
|
11,0
|
3,9
|
32,0
|
3 231
|
5 000
|
2x1040
|
592
|
7,3
|
10 500
|
1 337
|
2
|
|
|
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
LWS-33HRf(k)
|
Nur
|
1941
|
3
|
14,5
|
11,3
|
4,7
|
36,0
|
2 616
|
3 614
|
1x1040
|
368
|
8,0
|
8 700
|
1 090
|
1
|
1
|
|
250
|
|
LWS-40HRf(k)
|
Krzyżówka
|
1943
|
2
|
11,0
|
10,3
|
4,6
|
24,0
|
1 981
|
2 732
|
1x560
|
295
|
4,9
|
4 300
|
713
|
2
|
|
|
200
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z o - b
o m b ow e
|
|||||||||||||||||||
PWL-132HRTBf
|
Czerwonak
|
1943
|
7
|
27,0
|
18,1
|
6,7
|
90,0
|
9 645
|
13 275
|
2x1520
|
421
|
7,2
|
5 000
|
1 860
|
4
|
2
|
1
|
1 150
|
1
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e t o r p e d o w o - b o m b
o w e
|
|||||||||||||||||||
LWS-34HMTBf(k)
|
Łabądź
|
1942
|
2
|
12,3
|
11,6
|
4,6
|
27,0
|
3 440
|
4 584
|
1x1600
|
505
|
9,2
|
9 900
|
661
|
4
|
|
1
|
750
|
1
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
PWL-122HRb
|
Żuraw
|
1940
|
5
|
30,0
|
24,6
|
6,9
|
120,0
|
11 870
|
23 518
|
4x600
|
345
|
2,0
|
6 500
|
3 834
|
2
|
1
|
|
|
|
PWL-118HRb
|
Dubelt
|
1941
|
5
|
12,2
|
9,5
|
3,5
|
22,8
|
1 573
|
2 156
|
2x240
|
271
|
4,0
|
4 900
|
855
|
|
|
|
|
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-124HRBb/f
|
Nawałnik
|
1941
|
7
|
25,0
|
21,2
|
7,7
|
99
|
9 525
|
15 240
|
2x1520
|
435
|
6,5
|
4 750
|
1 472
|
4
|
|
2
|
900
|
|
CZL-96HRBb
|
Pterodaktyl
|
1943
|
11
|
46,0
|
37,0
|
10,9
|
255,0
|
34 411
|
51 251
|
6x1400
|
389
|
2,8
|
7 650
|
3 435
|
6
|
|
1
|
1 150
|
|
Uwagi,
do poszczególnych typów samolotów:
-
wycofane zostały samoloty typów: CZL-91M Sokół,
PWL-126M(p) Wężojad, CZL-77MB Orłosęp, PWL-123B Oknówka i CZL-95HMf Czubak;
-
wprowadzone zostały do służby samoloty typów: CZL-104M Jastrząb, CZL-110M Orzeł i
CZL-110MB Orzeł.
Wycofanie
pływakowego wodnosamolotu myśliwskiego CZL-95HMf definitywnie kończy obecność
tego rodzaju aparatów w naszym lotnictwie.
Myśliwiec
CZL-104M jest z kolei typem praktycznie wieńczącym możliwości samolotów z
silnikami tłokowymi; dalszy rozwój lotnictwa będzie wymagał zastosowania
silników odrzutowych.
Orzeł
występuje w dwu wersjach; myśliwskiej 110M i myśliwsko-bombowej 110MB. Wersja
myśliwska przeznaczona jest głównie do eskorty bombowców średniego i dalekiego
zasięgu, zastosowanie dodatkowych zbiorników paliwa zwiększa jej zasięg do 1965
Mm.
Poniżej
aktualny zestaw samolotów pokładowych.
1945
|
PWL-134M(p) Błotniak
1944
|
PWL-134M(p) Błotniak
1944
|
CZL-93RTB(p) Jaskólak 1943
|
PFS-63BN(p) Kaniuk
1943
|
PWL-136TB(p) Puchówka 1944
|
LWS-40HRf(k) Krzyżówka
1943
|
LWS-33HRBf(k) Nur
1941
|
LWS-34HMTBf(k) Łabądź 1942
|
Na
koniec aktualny program produkcji silników lotniczych.
PRODUCENT
|
RODZAJ
|
TYP
|
M O C [KM]
|
||||||||||||
240
|
560
|
600
|
1040
|
1280
|
1400
|
1520
|
1600
|
1720
|
1960
|
2240
|
2480
|
2800
|
|||
Państwowa Wytwórnia Lotnicza (PWL) w Świdniku
|
gwiazdowy
|
Astra
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rzędowy
|
Hercules
|
|
|
X
|
|
X
|
|
X
|
X
|
|
|
|
X
|
|
|
Centralne Zakłady Lotnicze (CZL) w Warszawie
|
rzędowy
|
Vis
|
|
|
|
|
|
X
|
|
|
X
|
|
|
|
X
|
gwiazdowy
|
Samson
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poznańska Fabryka Samolotów (PFS) w Poznaniu
|
gwiazdowy
|
Lech
|
|
X
|
|
X
|
|
|
X
|
|
|
X
|
X
|
|
|
Państwowe Zakłady Inżynieryjne (PZInż.) w Rzeszowie
|
rzędowy
|
Taurus
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jak
widać, koniec wojny i związany z tym spadek zapotrzebowania na silniki,
umożliwił ograniczenie typoszeregów produkowanych silników do czterech
(poprzednio było ich sześć). Pozwoliło to również na wprowadzenie większej
specjalizacji; każdy z wytwórców produkuje aktualnie tylko jeden typoszereg.
Powyższe dotyczy tylko silników produkowanych na zamówienie MW; wyszczególnione
w tabeli zakłady wykonują także – nieuwzględnione tu – inne silniki dla potrzeb
lotnictwa lądowego i cywilnego.