Budowa chińskich krążowników ciężkich typu Tie Hu 1928-29 (2 jednostki)
Kontynuacja cyklu „Rozwój chińskiej
floty wojennej w latach 1922-37”, pomysłu kolegi Hrotgara. Tym razem, dwa duże,
silne lecz niezbyt szybkie krążowniki ciężkie, zbudowane w całości w stoczniach
amerykańskich.
Już w trakcie projektowania wystąpił
problem z klasyfikacją tych okrętów; jako krążowniki, przekraczałyby ustalone
traktatem waszyngtońskim limity wyporności standardowej (10103 > 10000) oraz
kalibru artylerii (254 mm > 203 mm). Wprawdzie Chiny nie są stroną traktatu,
ale XV. artykuł traktatu zabrania jego sygnatariuszom budowy „nadmiarowych”
jednostek również na eksport. Celem „obejścia” ograniczeń, oficjalnie sklasyfikowano
okręt jako mały krążownik liniowy. Zabieg ten, dodatkowo, wydatnie poprawił
samopoczucie Chińczyków, którzy w tym momencie poczuli się członkami elitarnego
klubu posiadaczy okrętów liniowych J. Jednak my, zgodnie z realiami, sklasyfikujemy
tę jednostkę jako – duży i silny – ale jednak tylko ciężki krążownik.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
Okręt posiada nieproporcjonalnie
szeroką rufę; jest to wynikiem daleko idącej antycypacji chińskich
zleceniodawców. Zakładają oni, że kiedy jednostka – jako krążownik – technicznie
i „moralnie” się zestarzeje, zostanie przebudowana na pancernik obrony
wybrzeża, z redukcją napędu oraz dodaniem jednej wieży 254 mm na rufie. Na
razie, ten nadmiar wyporności w części rufowej jest kompensowany na dwa
sposoby:
- nieproporcjonalnym rozmieszczeniem
zapasów amunicji artylerii głównej (po 140 jednostek dla dział dziobowych i po
170 dla dział rufowych;
- lokalizacją większości zapasów
paliwa i całości wody słodkiej w rufowej części kadłuba.
Napęd
Składa się z ośmiu kotłów olejowych w
czterech kotłowniach i czterech zestawów turbin parowych z przekładniami w
czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
Jak niżej:
- 3xIIx10"/40
(25.4 cm) Mark 3, przy elewacji maksymalnej 30o donośność
pociskiem AP 231,3 kg wynosi 26300 m;
- 7xIx5"/25
(12.7 cm) Mark 10, przy elewacji 45o donośność pociskiem HC
24,43 kg wynosi 13260 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
pionowa pociskiem AAC 24,49 kg wynosi 8350 m;
- 6xIx3"/50
(7.62 cm) Mark 3, przy elewacji 43o donośność pociskiem 5,90 kg
wynosi 13350 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 9270 m;
- 6xIIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921;
- 2xIIIxwt533 mm.
Działa 254 mm pochodzą
z zapasu dla krążowników pancernych typu Tennessee,
lecz zostały zamontowane w nowo zaprojektowanych wieżach, co pozwoliło na
podniesienie elewacji z 14,5o do 30o oraz zwiększenie szybkostrzelności z 2-3/min do 3-4/min.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa
dalmierze optyczne o bazie 5,6 m, ponadto, każda wieża 254 mm posiada własny
dalmierz optyczny o bazie 9,3 m.
Uprzedzając fakty informuję, że w przyszłości
okręty były kilkukrotnie częściowo przezbrajane, mianowicie:
- w latach 1937-38 7xIx127/25 >
1xII+6xIx127/38 i 6x76,2/50 > 6xIVx28/75;
- w latach 1942-43 6xIVx28/75 > 4xIVx40/56
i 6xIIx12,7/90 > 10xI+2xIIx20/70.
Opancerzenie
Układ tak prosty, że zrezygnowałem z
rysowania schematu. Pokład pancerny na wysokości górnej krawędzi głównego pancernego
pasa burtowego. Górny burtowy pas pancerny, jako dodatkowa osłona urządzeń
napędowych.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie
radiostacje dalekiego i cztery bliskiego/średniego zasięgu.
Sylwetka
Pomysłodawca stwierdził, że bardziej
mu przypomina okręt brytyjski, niż amerykański. Moim zdaniem, sylwetka jest
dość eklektyczna; trzeba wziąć pod uwagę, że wiedza i horyzonty chińskiego inwestora
wciąż rosną, stąd zamawiane w USA okręty nie muszą już być takie „blank amerykanskie”
Ponizej wizualizacja nazw okrętów w
tradycyjnym piśmie chińskim oraz ich tłumaczenie na język polski:
- Tie Hu – 鐵虎 –
Żelazny Tygrys
-
Jin Hu – 金虎 – Złoty Tygrys.
Tie Hu, China heavy cruiser laid down 1926, launched 1927, completed 1928 (engine 1927)
Displacement:
9 592 t light; 10 161 t standard; 11 190 t normal; 12 013 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(598,06 ft / 590,55 ft) x 68,90 ft x (19,69 / 20,76 ft)
(182,29 m / 180,00 m) x 21,00 m x (6,00 / 6,33 m)
Armament:
6 - 10,00" / 254 mm 40,0 cal guns - 509,93lbs / 231,30kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1904 Model
3 x 2-gun mounts on centreline ends, majority forward
1 raised mount - superfiring
7 - 5,00" / 127 mm 25,0 cal guns - 53,86lbs / 24,43kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1921 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised mount
6 - 3,00" / 76,2 mm 50,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 600 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1898 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
6 raised mounts
12 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
2 raised mounts
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 double raised mounts
Weight of broadside 3 314 lbs / 1 503 kg
Main Torpedoes
6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,758 t each, 10,548 t total
In 2 sets of deck mounted side rotating tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 4,02" / 102 mm 367,45 ft / 112,00 m 7,87 ft / 2,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 2,01" / 51 mm 195,21 ft / 59,50 m 7,87 ft / 2,40 m
Main Belt covers 96% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 4,02" / 102 mm 2,01" / 51 mm 4,02" / 102 mm
2nd: 0,79" / 20 mm - -
3rd: 0,79" / 20 mm - -
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks: 2,01" / 51 mm
- Conning towers: Forward 4,02" / 102 mm, Aft 2,01" / 51 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 72 000 shp / 53 712 Kw = 31,00 kts
Range 8 400nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 1 852 tons
Complement:
543 - 707
Cost:
£3,139 million / $12,556 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 791 tons, 7,1%
- Guns: 770 tons, 6,9%
- Weapons: 21 tons, 0,2%
Armour: 1 904 tons, 17,0%
- Belts: 635 tons, 5,7%
- Armament: 395 tons, 3,5%
- Armour Deck: 809 tons, 7,2%
- Conning Towers: 65 tons, 0,6%
Machinery: 2 273 tons, 20,3%
Hull, fittings & equipment: 4 614 tons, 41,2%
Fuel, ammunition & stores: 1 598 tons, 14,3%
Miscellaneous weights: 11 tons, 0,1%
- On freeboard deck: 11 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 875 lbs / 7 201 Kg = 30,5 x 10,0 " / 254 mm shells or 1,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
Metacentric height 3,5 ft / 1,1 m
Roll period: 15,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,69
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,20
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep): 0,489 / 0,498
Length to Beam Ratio: 8,57 : 1
'Natural speed' for length: 24,30 kts
Power going to wave formation at top speed: 54 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,40 degrees
Stern overhang: -1,97 ft / -0,60 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 23,95 ft / 7,30 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Forward deck: 32,00%, 20,67 ft / 6,30 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 32,00%, 20,01 ft / 6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Quarter deck: 16,00%, 20,01 ft / 6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Average freeboard: 20,51 ft / 6,25 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 88,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 185,0%
Waterplane Area: 26 841 Square feet or 2 494 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 126%
Structure weight / hull surface area: 125 lbs/sq ft or 612 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,96
- Longitudinal: 1,58
- Overall: 1,01
Adequate machinery, storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Tie Hu (1928)
Jin Hu (1929)