sobota, 6 lutego 2021

Budowa chińskich krążowników ciężkich typu Tie Hu 1928-29 (2 jednostki)

Budowa chińskich krążowników ciężkich typu Tie Hu 1928-29 (2 jednostki)
 

Kontynuacja cyklu „Rozwój chińskiej floty wojennej w latach 1922-37”, pomysłu kolegi Hrotgara. Tym razem, dwa duże, silne lecz niezbyt szybkie krążowniki ciężkie, zbudowane w całości w stoczniach amerykańskich.

Już w trakcie projektowania wystąpił problem z klasyfikacją tych okrętów; jako krążowniki, przekraczałyby ustalone traktatem waszyngtońskim limity wyporności standardowej (10103 > 10000) oraz kalibru artylerii (254 mm > 203 mm). Wprawdzie Chiny nie są stroną traktatu, ale XV. artykuł traktatu zabrania jego sygnatariuszom budowy „nadmiarowych” jednostek również na eksport. Celem „obejścia” ograniczeń, oficjalnie sklasyfikowano okręt jako mały krążownik liniowy. Zabieg ten, dodatkowo, wydatnie poprawił samopoczucie Chińczyków, którzy w tym momencie poczuli się członkami elitarnego klubu posiadaczy okrętów liniowych J. Jednak my, zgodnie z realiami, sklasyfikujemy tę jednostkę jako – duży i silny – ale jednak tylko ciężki krążownik.

Poniżej opis techniczny okrętu.

Kadłub

Okręt posiada nieproporcjonalnie szeroką rufę; jest to wynikiem daleko idącej antycypacji chińskich zleceniodawców. Zakładają oni, że kiedy jednostka – jako krążownik – technicznie i „moralnie” się zestarzeje, zostanie przebudowana na pancernik obrony wybrzeża, z redukcją napędu oraz dodaniem jednej wieży 254 mm na rufie. Na razie, ten nadmiar wyporności w części rufowej jest kompensowany na dwa sposoby:

- nieproporcjonalnym rozmieszczeniem zapasów amunicji artylerii głównej (po 140 jednostek dla dział dziobowych i po 170 dla dział rufowych;

- lokalizacją większości zapasów paliwa i całości wody słodkiej w rufowej części kadłuba.

Napęd

Składa się z ośmiu kotłów olejowych w czterech kotłowniach i czterech zestawów turbin parowych z przekładniami w czterech maszynowniach.

Uzbrojenie

Jak niżej:

- 3xIIx10"/40 (25.4 cm) Mark 3, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem AP 231,3 kg wynosi 26300 m;

- 7xIx5"/25 (12.7 cm) Mark 10, przy elewacji 45o donośność pociskiem HC 24,43 kg wynosi 13260 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa pociskiem AAC 24,49 kg wynosi 8350 m;

- 6xIx3"/50 (7.62 cm) Mark 3, przy elewacji 43o donośność pociskiem 5,90 kg wynosi 13350 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 9270 m;

- 6xIIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 2xIIIxwt533 mm.

Działa 254 mm pochodzą z zapasu dla krążowników pancernych typu Tennessee, lecz zostały zamontowane w nowo zaprojektowanych wieżach, co pozwoliło na podniesienie elewacji z 14,5o do 30o oraz zwiększenie szybkostrzelności z 2-3/min do 3-4/min.

Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalmierze optyczne o bazie 5,6 m, ponadto, każda wieża 254 mm posiada własny dalmierz optyczny o bazie 9,3 m.

Uprzedzając fakty informuję, że w przyszłości okręty były kilkukrotnie częściowo przezbrajane, mianowicie:

- w latach 1937-38 7xIx127/25 > 1xII+6xIx127/38 i 6x76,2/50 > 6xIVx28/75;

- w latach 1942-43 6xIVx28/75 > 4xIVx40/56 i 6xIIx12,7/90 > 10xI+2xIIx20/70.

Opancerzenie

Układ tak prosty, że zrezygnowałem z rysowania schematu. Pokład pancerny na wysokości górnej krawędzi głównego pancernego pasa burtowego. Górny burtowy pas pancerny, jako dodatkowa osłona urządzeń napędowych.

Inne

Okręt został wyposażony w dwie radiostacje dalekiego i cztery bliskiego/średniego zasięgu.

Sylwetka

Pomysłodawca stwierdził, że bardziej mu przypomina okręt brytyjski, niż amerykański. Moim zdaniem, sylwetka jest dość eklektyczna; trzeba wziąć pod uwagę, że wiedza i horyzonty chińskiego inwestora wciąż rosną, stąd zamawiane w USA okręty nie muszą już być takie „blank amerykanskie”

Ponizej wizualizacja nazw okrętów w tradycyjnym piśmie chińskim oraz ich tłumaczenie na język polski:

- Tie Hu –  鐵虎 Żelazny Tygrys

- Jin Hu 金虎 Złoty Tygrys.

Tie Hu, China heavy cruiser laid down 1926, launched 1927, completed 1928 (engine 1927)

Displacement:

9 592 t light; 10 161 t standard; 11 190 t normal; 12 013 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

(598,06 ft / 590,55 ft) x 68,90 ft x (19,69 / 20,76 ft)

(182,29 m / 180,00 m) x 21,00 m  x (6,00 / 6,33 m)

Armament:

      6 - 10,00" / 254 mm 40,0 cal guns - 509,93lbs / 231,30kg shells, 150 per gun

  Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1904 Model

  3 x 2-gun mounts on centreline ends, majority forward

1 raised mount - superfiring

      7 - 5,00" / 127 mm 25,0 cal guns - 53,86lbs / 24,43kg shells, 300 per gun

  Dual purpose guns in deck mounts, 1921 Model

  6 x Single mounts on sides, evenly spread

  1 x Single mount on centreline, aft deck aft

1 raised mount

      6 - 3,00" / 76,2 mm 50,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 600 per gun

  Quick firing guns in deck mounts, 1898 Model

  6 x Single mounts on sides, evenly spread

6 raised mounts

      12 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun

  Machine guns in deck mounts, 1921 Model

  2 x Twin mounts on sides, aft deck centre

2 raised mounts

  4 x Twin mounts on sides, evenly spread

4 double raised mounts

      Weight of broadside 3 314 lbs / 1 503 kg

      Main Torpedoes

      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,758 t each, 10,548 t total

In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:

   - Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)

Main: 4,02" / 102 mm 367,45 ft / 112,00 m 7,87 ft / 2,40 m

Ends: Unarmoured

Upper: 2,01" / 51 mm 195,21 ft / 59,50 m 7,87 ft / 2,40 m

  Main Belt covers 96% of normal length

   - Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)

Main: 4,02" / 102 mm 2,01" / 51 mm 4,02" / 102 mm

2nd: 0,79" / 20 mm       -       -

3rd: 0,79" / 20 mm       -       -

   - Armoured deck - single deck:

For and Aft decks: 2,01" / 51 mm

   - Conning towers: Forward 4,02" / 102 mm, Aft 2,01" / 51 mm

Machinery:

Oil fired boilers, steam turbines, 

Geared drive, 4 shafts, 72 000 shp / 53 712 Kw = 31,00 kts

Range 8 400nm at 14,00 kts

Bunker at max displacement = 1 852 tons

Complement:

543 - 707

Cost:

£3,139 million / $12,556 million

Distribution of weights at normal displacement:

Armament: 791 tons, 7,1%

   - Guns: 770 tons, 6,9%

   - Weapons: 21 tons, 0,2%

Armour: 1 904 tons, 17,0%

   - Belts: 635 tons, 5,7%

   - Armament: 395 tons, 3,5%

   - Armour Deck: 809 tons, 7,2%

   - Conning Towers: 65 tons, 0,6%

Machinery: 2 273 tons, 20,3%

Hull, fittings & equipment: 4 614 tons, 41,2%

Fuel, ammunition & stores: 1 598 tons, 14,3%

Miscellaneous weights: 11 tons, 0,1%

   - On freeboard deck: 11 tons

Overall survivability and seakeeping ability:

Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

  15 875 lbs / 7 201 Kg = 30,5 x 10,0 " / 254 mm shells or 1,4 torpedoes

Stability (Unstable if below 1.00): 1,12

Metacentric height 3,5 ft / 1,1 m

Roll period: 15,4 seconds

Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %

- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,69

Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,20

Hull form characteristics:

Hull has a flush deck,

  a normal bow and a cruiser stern

Block coefficient (normal/deep): 0,489 / 0,498

Length to Beam Ratio: 8,57 : 1

'Natural speed' for length: 24,30 kts

Power going to wave formation at top speed: 54 %

Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60

Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,40 degrees

Stern overhang: -1,97 ft / -0,60 m

Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

Fore end, Aft end

   - Forecastle: 20,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  20,67 ft / 6,30 m

   - Forward deck: 32,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  20,01 ft / 6,10 m

   - Aft deck: 32,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m

   - Quarter deck: 16,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m

   - Average freeboard: 20,51 ft / 6,25 m

Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:

Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 88,7%

- Above water (accommodation/working, high = better): 185,0%

Waterplane Area: 26 841 Square feet or 2 494 Square metres

Displacement factor (Displacement / loading): 126%

Structure weight / hull surface area: 125 lbs/sq ft or 612 Kg/sq metre

Hull strength (Relative):

- Cross-sectional: 0,96

- Longitudinal: 1,58

- Overall: 1,01

Adequate machinery, storage, compartmentation space

Excellent accommodation and workspace room

Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Tie Hu (1928)

Jin Hu (1929)