poniedziałek, 23 marca 2015

Eskortowiec typu Krokodyl 1924-1925 (4 szt.)



Eskortowiec typu Krokodyl 1924-1925 (4 szt.)

Pierwszy typ okrętów z „rodziny” projektu PU-900. Jest to klasyczny eskortowiec, przeznaczony do konwojowania statków handlowych i okrętów pomocniczych na pełnym morzu.
Prędkość okrętu wprawdzie niej jest zbyt imponująca, ale eskortując statki handlowe poruszające się z „zawrotną” prędkością 8-12 w i tak będzie mógł, poruszając się do nich równolegle, kreślić na wodzie „ósemki” Poza tym jest niewątpliwie szybszy od OP w położeniu nawodnym. Zasięg umożliwia dotarcie do najbardziej oddalonej kolonii (Samoa Zachodnie 13 500 Mm) tylko z kilkunastoprocentowym uzupełnieniem paliwa. Dobre właściwości morskie pozwalają tym jednostkom działać na morzach i oceanach nawet w trudnych warunkach pogodowych.
Przygotowany jestem na ostrą krytykę dotyczącą stanu uzbrojenia, czy nawet „przezbrojenia” okrętu. Tak, okręt jest „nafaszerowany” bronią jak dobre świąteczne ciasto rodzynkami. Ja uważam, że - biorąc pod uwagę jego odpowiedzialne funkcje – żadna ilość uzbrojenia nie jest zbyt wielka. Owszem, przy dzisiejszym (rok 1924) stanie zagrożenia ze strony lotnictwa, można byłoby z kliku luf zrezygnować. Nie pozwoliłoby to jednak na istotne polepszenie innych parametrów jednostki, a za – powiedzmy – 10 lat postawiłoby Admiralicję przed koniecznością dozbrojenia plot. Wolałem to zrobić już teraz i mieć temat z głowy ;). Trochę kuriozalne wrażenie może sprawiać nkm na pokładzie namiarowym. Ponieważ działka 25 mm mają ograniczone możliwości ostrzału wprost „na dziób”, chciałem zapewnić obronę plot na małych odległościach w tym sektorze.
Uzbrojenie pop jest bardzo silne, ale jak sądzę, chociaż z tego nie będę musiał się tłumaczyć. Krokodyl jest drugim naszym typem wyposażonym w sonar (ASWOP).
Nie wiem, czy się ze mną zgodzicie, ale uważam, że – chociaż mi specjalnie na tym nie zależało – sylwetka wyszła dość „urodziwa”
Myślę, że na tych czterech jednostkach się nie skończy, jeśli sprawdzą się w służbie, „dorobię” następne gady :). Istotne jest, że mogą one wyręczać niszczyciele (których ciągle mamy za mało) w zadaniach eskortowych. Niejako rozwinięciem tej klasy będą niszczyciele eskortowe, trochę większe, szybsze i wyposażone w broń torpedową. Myślę, że pojawią się – chociaż to pewien anachronizm – za 2-3 lata.
Uważni Czytelnicy pewnie zauważyli zmianę w systemie nazewnictwa (poprzednie eskortowce noszą nazwy ptaków). Szerzej na ten temat napiszę niebawem w osobnym poście.


Krokodyl, Poland Escort ship laid down 1924

Displacement:
            657 t light; 690 t standard; 900 t normal; 1 067 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (253,89 ft / 250,98 ft) x 29,53 ft x (10,33 / 11,58 ft)
            (77,39 m / 76,50 m) x 9,00 m  x (3,15 / 3,53 m)

Armament:
      4 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1921 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Quad mount on centreline, aft deck Centre 1 raised mount
      4 - 0,98" / 25,0 mm 76,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, aft deck forward 4 raised mounts
      1 - 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward 1 raised mount
      Weight of broadside 143 lbs / 65 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,455 t total
            in Depth charge throwers
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,990 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 7 123 shp / 5 314 Kw = 23,50 kts
            Range 10 400nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 377 tons

Complement:
            81 - 106

Cost:
            £0,226 million / $0,902 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 54 tons, 6,0%
               - Guns: 42 tons, 4,7%
               - Weapons: 11 tons, 1,3%
            Machinery: 235 tons, 26,1%
            Hull, fittings & equipment: 369 tons, 41,0%
            Fuel, ammunition & stores: 243 tons, 27,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 217 lbs / 552 Kg = 34,4 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,23
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 11,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,23

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,411 / 0,435
            Length to Beam Ratio: 8,50 : 1
            'Natural speed' for length: 17,25 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Forward deck:       20,00%,  15,75 ft / 4,80 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Aft deck:    40,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        20,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      11,15 ft / 3,40 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 102,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 116,0%
            Waterplane Area: 4 698 Square feet or 436 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 142%
            Structure weight / hull surface area: 47 lbs/sq ft or 231 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,89
                        - Longitudinal: 2,95
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Krokodyl (1924)
Kajman (1924)
Aligator (1925)
Gawial (1925)