Eskortowiec typu Krokodyl 1924-1925 (4 szt.)
Pierwszy
typ okrętów z „rodziny” projektu PU-900. Jest to klasyczny eskortowiec, przeznaczony
do konwojowania statków handlowych i okrętów pomocniczych na pełnym morzu.
Prędkość
okrętu wprawdzie niej jest zbyt imponująca, ale eskortując statki handlowe
poruszające się z „zawrotną” prędkością 8-12 w i tak będzie mógł, poruszając
się do nich równolegle, kreślić na wodzie „ósemki” Poza tym jest niewątpliwie
szybszy od OP w położeniu nawodnym. Zasięg umożliwia dotarcie do najbardziej oddalonej
kolonii (Samoa Zachodnie 13 500 Mm) tylko z kilkunastoprocentowym
uzupełnieniem paliwa. Dobre właściwości morskie pozwalają tym jednostkom
działać na morzach i oceanach nawet w trudnych warunkach pogodowych.
Przygotowany
jestem na ostrą krytykę dotyczącą stanu uzbrojenia, czy nawet „przezbrojenia”
okrętu. Tak, okręt jest „nafaszerowany” bronią jak dobre świąteczne ciasto
rodzynkami. Ja uważam, że - biorąc pod uwagę jego odpowiedzialne funkcje –
żadna ilość uzbrojenia nie jest zbyt wielka. Owszem, przy dzisiejszym (rok
1924) stanie zagrożenia ze strony lotnictwa, można byłoby z kliku luf
zrezygnować. Nie pozwoliłoby to jednak na istotne polepszenie innych parametrów
jednostki, a za – powiedzmy – 10 lat postawiłoby Admiralicję przed
koniecznością dozbrojenia plot. Wolałem to zrobić już teraz i mieć temat z
głowy ;). Trochę kuriozalne wrażenie może sprawiać nkm na pokładzie
namiarowym. Ponieważ działka 25 mm mają ograniczone możliwości ostrzału wprost „na
dziób”, chciałem zapewnić obronę plot na małych odległościach w tym sektorze.
Uzbrojenie
pop jest bardzo silne, ale jak sądzę, chociaż z tego nie będę musiał się
tłumaczyć. Krokodyl jest drugim
naszym typem wyposażonym w sonar (ASWOP).
Nie wiem,
czy się ze mną zgodzicie, ale uważam, że – chociaż mi specjalnie na tym nie
zależało – sylwetka wyszła dość „urodziwa”
Myślę, że
na tych czterech jednostkach się nie skończy, jeśli sprawdzą się w służbie,
„dorobię” następne gady :). Istotne jest, że mogą one wyręczać niszczyciele (których ciągle
mamy za mało) w zadaniach eskortowych. Niejako rozwinięciem tej klasy będą
niszczyciele eskortowe, trochę większe, szybsze i wyposażone w broń torpedową.
Myślę, że pojawią się – chociaż to pewien anachronizm – za 2-3 lata.
Uważni
Czytelnicy pewnie zauważyli zmianę w systemie nazewnictwa (poprzednie
eskortowce noszą nazwy ptaków). Szerzej na ten temat napiszę niebawem w osobnym
poście.
Krokodyl, Poland Escort ship laid down 1924
Displacement:
657
t light; 690 t standard; 900 t normal; 1 067 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(253,89
ft / 250,98 ft) x 29,53 ft x (10,33 / 11,58 ft)
(77,39
m / 76,50 m) x 9,00 m x (3,15 / 3,53 m)
Armament:
4
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1921 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
1 x Quad mount on centreline, aft deck Centre
1 raised mount
4
- 0,98" / 25,0 mm 76,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Single mounts on sides, aft deck forward 4
raised mounts
1
- 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 500 per
gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward 1 raised mount
Weight of broadside 143 lbs / 65 kg
Main DC/AS Mortars
2
- 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,455 t total
in
Depth charge throwers
2nd DC/AS Mortars
2
- 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,990 t total
in
Stern depth charge racks
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 7 123 shp / 5 314 Kw = 23,50 kts
Range
10 400nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 377 tons
Complement:
81
- 106
Cost:
£0,226
million / $0,902 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
54 tons, 6,0%
- Guns: 42 tons, 4,7%
- Weapons: 11 tons, 1,3%
Machinery:
235 tons, 26,1%
Hull,
fittings & equipment: 369 tons, 41,0%
Fuel,
ammunition & stores: 243 tons, 27,0%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 217 lbs / 552 Kg = 34,4 x 4,1 " /
105 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,23
Metacentric
height 1,2 ft / 0,4 m
Roll
period: 11,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,23
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and small transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,411 / 0,435
Length
to Beam Ratio: 8,50 : 1
'Natural
speed' for length: 17,25 kts
Power
going to wave formation at top speed: 60 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 9,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 15,75 ft / 4,80 m
- Forward deck: 20,00%, 15,75 ft / 4,80
m, 15,75 ft / 4,80 m
- Aft deck: 40,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 20,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 11,15 ft / 3,40 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 102,6%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 116,0%
Waterplane
Area: 4 698 Square feet or 436 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 142%
Structure
weight / hull surface area: 47 lbs/sq ft or 231 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 2,95
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Krokodyl (1924)
Kajman (1924)
Aligator (1925)
Gawial (1925)