czwartek, 23 marca 2023

Przebudowa taranowca Affondatore na okręt hydrograficzny 1912 (1 jednostka)

Przebudowa taranowca Affondatore na okręt hydrograficzny 1912 (1 jednostka)

Kolejny projekt wg pomysłu kolegi ŁK. Jego autorstwa jest legenda oraz założenia do opisu technicznego.
Mały pancernik taranowy Affondatore miał za sobą długą, 41-letnią służbę, zanim został zdegradowany w 1907 r. do roli pływającego magazynu amunicji, zakotwiczonego w Tarencie. Czas dalszej służby w charakterze hulka nie jest znany, ale można założyć, że finalna kasacja okrętu nastąpiła dopiero po PWS. Przyjmijmy zatem inny scenariusz, a mianowicie przebudowę okrętu po kilku latach, z uwagi na ciągle dobry stan żelaznego kadłuba, na  oceaniczny okręt hydrograficzny, przeznaczony do szkolenia specjalistów Regia Marina w zakresie hydrografii i kartografii. Od początku zakładamy jednak wykorzystanie okrętu również w cywilnych misjach naukowo-badawczych. Przebudowę przeprowadziła stocznia FIAT-San Giorgio w La Spezia, w okresie od 19.02.1910 r. do 24.04.1912 r. Dalsza służba okrętu w nowej odsłonie, z przymusowym postojem w latach 1915 – 1918, trwała aż do 31.12.1930 r. Potem nastąpiła rozbiórka w stoczni CNR w Muggiano, którą zakończono 11.02.1932 r. Poniewczasie bardzo pożałowano tej pochopnej decyzji, gdyż okręt miał charakter „pomnikowy”, uczestnicząc czynnie w walkach o zjednoczenie Włoch w latach 1866 – 1870…
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Przebudowano dziobową część kadłuba oraz częściowo zmieniono jego podział wewnętrzny.
Napęd
Istniejący zdemontowano. Zainstalowano dwa silniki diesla FIAT po 730 KM każdy.
Ożaglowanie
Przyjęto układ brygantyny o łącznej powierzchni żagli 700 m2. Średnia prędkość tylko pod żaglami 6,5-9,4 w, szacowana maksymalna 11,0 w. Szacowana prędkość maksymalna pod żaglami i dieslami 14,0 w.
Uzbrojenie
Od roku 1907 jednostka była rozbrojona. W czasie przebudowy zainstalowano:
- 1xIx76,2 mm L/40 A1897, przy elewacji maksymalnej 42o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 10000 m;
- 2xIx11,43 mm L/94.
Nkm 11,43 mm to zmodernizowana, 1-lufowa wersja kartaczownicy Gardnera; w roku 1915 została przystosowana do strzelania plot.
Opancerzenie
Oryginalne zdemontowane po 1907 roku. Działo 76,2 mm wyposażono w maskę o grubości 13 mm.
Inne
Przebudowano całkowicie nadbudówki, kominy i maszty. Zamontowano wydajną odsalarkę wody morskiej. Zainstalowano radiostację. Okręt wyposażono w motorowy kuter hydrograficzny o wyporności normalnej 20 t, napędzany dieslem 60 KM oraz dwie motorówki hydrograficzne.
Prócz załogi stałej, na jednostce można zaokrętować do 35 kursantów i instruktorów hydrografii i kartografii lub taką samą liczbę naukowców.
W wyniku przebudowy, w stosunku do konstrukcji oryginalnej:
- zanurzenie zmniejszyło się z 6,35 do 5,90 m, a wyporność normalna z 4006 do 3602 t;
- prędkość maksymalna (tylko na dieslach) pozostała praktycznie bez zmian;
- zasięg zwiększył się z 1647 Mm przy 10 w. do 15000 Mm przy 9 w.
Koszt przebudowy wyniósł 29,2% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Affondatore, Italy hydrographic ship laid down 1863, launched  1865, completed 1866, modernized 1885, rebuilt 1912 (engine 1911)

Displacement:
            3 024 t light; 3 099 t standard; 3 602 t normal; 4 005 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (303,43 ft / 292,16 ft) x 40,03 ft x (19,36 / 21,12 ft)
            (92,49 m / 89,05 m) x 12,20 m  x (5,90 / 6,44 m)

Armament:
      1 - 3,00" / 76,2 mm 40,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 300 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1897 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,45" / 11,4 mm 94,0 cal guns - 0,05lbs / 0,02kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1887 Model
              2 x Single mounts on sides aft deck forward
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 14 lbs / 7 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)         Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                          -                                          -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 1 460 shp / 1 089 Kw = 12,11 kts
            Range 15 000nm at 9,00 kts
            Bunker normal = 503 tons, at max displacement = 906 tons

Complement:
            232 - 302

Cost:
            £0,181 million / $0,723 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,1%
               - Guns: 2 tons, 0,1%
            Armour: 1 tons, 0,0%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 59 tons, 1,6%
            Hull, fittings & equipment: 2 767 tons, 76,8%
            Fuel, ammunition & stores: 578 tons, 16,0%
            Miscellaneous weights: 195 tons, 5,4%
               - Hull below water: 90 tons
               - Hull above water: 80 tons
               - On freeboard deck: 25 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              4 284 lbs / 1 943 Kg = 533,3 x 3,0 " / 76 mm shells or 2,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
            Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
            Roll period: 12,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,557 / 0,567
            Length to Beam Ratio: 7,30 : 1
            'Natural speed' for length: 17,09 kts
            Power going to wave formation at top speed: 30 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 26,00 degrees
            Stern overhang: 2,95 ft / 0,90 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       37,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:                37,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        12,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Average freeboard:                      14,27 ft / 4,35 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 12,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 92,4%
            Waterplane Area: 7 977 Square feet or 741 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 1 000%
            Structure weight / hull surface area: 188 lbs/sq ft or 917 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,93
                        - Longitudinal: 5,78
                        - Overall: 2,15
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather