Przebudowa taranowca Affondatore na okręt hydrograficzny 1912 (1 jednostka)
Kolejny projekt wg pomysłu kolegi ŁK.
Jego autorstwa jest legenda oraz założenia do opisu technicznego.
Mały
pancernik taranowy Affondatore miał
za sobą długą, 41-letnią służbę, zanim został zdegradowany w 1907 r. do roli
pływającego magazynu amunicji, zakotwiczonego w Tarencie. Czas dalszej służby w
charakterze hulka nie jest znany, ale można założyć, że finalna kasacja okrętu
nastąpiła dopiero po PWS. Przyjmijmy zatem inny scenariusz, a mianowicie
przebudowę okrętu po kilku latach, z uwagi na ciągle dobry stan żelaznego
kadłuba, na oceaniczny okręt hydrograficzny, przeznaczony do
szkolenia specjalistów Regia Marina w zakresie hydrografii i kartografii. Od
początku zakładamy jednak wykorzystanie okrętu również w cywilnych misjach
naukowo-badawczych. Przebudowę przeprowadziła stocznia FIAT-San
Giorgio w La Spezia, w okresie od 19.02.1910 r. do 24.04.1912 r. Dalsza służba
okrętu w nowej odsłonie, z przymusowym postojem w latach 1915 – 1918, trwała aż
do 31.12.1930 r. Potem nastąpiła rozbiórka w stoczni CNR w Muggiano, którą
zakończono 11.02.1932 r. Poniewczasie bardzo pożałowano tej pochopnej decyzji,
gdyż okręt miał charakter „pomnikowy”, uczestnicząc czynnie w walkach o
zjednoczenie Włoch w latach 1866 – 1870…
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Przebudowano dziobową część kadłuba
oraz częściowo zmieniono jego podział wewnętrzny.
Napęd
Istniejący zdemontowano. Zainstalowano
dwa silniki diesla FIAT po 730 KM każdy.
Ożaglowanie
Przyjęto układ brygantyny o łącznej
powierzchni żagli 700 m2. Średnia prędkość tylko pod żaglami 6,5-9,4
w, szacowana maksymalna 11,0 w. Szacowana prędkość maksymalna pod żaglami i
dieslami 14,0 w.
Uzbrojenie
Od roku 1907 jednostka była
rozbrojona. W czasie przebudowy zainstalowano:
- 1xIx76,2 mm L/40 A1897, przy elewacji maksymalnej 42o
donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 10000 m;
- 2xIx11,43
mm L/94.
Nkm 11,43 mm to zmodernizowana, 1-lufowa
wersja kartaczownicy Gardnera; w roku 1915 została przystosowana do strzelania
plot.
Opancerzenie
Oryginalne zdemontowane po 1907 roku.
Działo 76,2 mm wyposażono w maskę o grubości 13 mm.
Inne
Przebudowano całkowicie nadbudówki,
kominy i maszty. Zamontowano wydajną odsalarkę wody morskiej. Zainstalowano
radiostację. Okręt wyposażono w motorowy kuter hydrograficzny o wyporności
normalnej 20 t, napędzany dieslem 60 KM oraz dwie motorówki hydrograficzne.
Prócz załogi stałej, na jednostce można zaokrętować do 35 kursantów i instruktorów hydrografii i kartografii lub taką samą liczbę naukowców.
W wyniku przebudowy, w stosunku do
konstrukcji oryginalnej:
- zanurzenie zmniejszyło się z 6,35 do
5,90 m, a wyporność normalna z 4006 do 3602 t;
- prędkość maksymalna (tylko na
dieslach) pozostała praktycznie bez zmian;
- zasięg zwiększył się z 1647 Mm przy
10 w. do 15000 Mm przy 9 w.
Koszt przebudowy wyniósł 29,2%
wartości porównywalnego okrętu nowego.
Affondatore, Italy hydrographic ship laid down 1863, launched 1865, completed 1866, modernized 1885, rebuilt
1912 (engine 1911)
Displacement:
3 024 t light;
3 099 t standard; 3 602 t normal; 4 005 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(303,43 ft / 292,16 ft)
x 40,03 ft x (19,36 / 21,12 ft)
(92,49 m / 89,05 m) x
12,20 m x (5,90 / 6,44 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
40,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 300 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1897 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 0,45" / 11,4 mm
94,0 cal guns - 0,05lbs / 0,02kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1887 Model
2 x Single mounts on sides aft deck forward
2 raised
mounts
Weight of broadside 14 lbs /
7 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 1 shaft,
1 460 shp / 1 089 Kw = 12,11 kts
Range 15 000nm at
9,00 kts
Bunker normal = 503
tons, at max displacement = 906 tons
Complement:
232 - 302
Cost:
£0,181 million / $0,723
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 0,1%
- Guns: 2 tons, 0,1%
Armour: 1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery: 59 tons,
1,6%
Hull, fittings &
equipment: 2 767 tons, 76,8%
Fuel, ammunition &
stores: 578 tons, 16,0%
Miscellaneous weights:
195 tons, 5,4%
- Hull below water: 90 tons
- Hull above water: 80 tons
- On freeboard deck: 25 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 284 lbs / 1 943 Kg = 533,3 x 3,0 " /
76 mm shells or 2,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,22
Metacentric height 1,8
ft / 0,6 m
Roll period: 12,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,557 / 0,567
Length to Beam Ratio:
7,30 : 1
'Natural speed' for
length: 17,09 kts
Power going to wave
formation at top speed: 30 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 26,00 degrees
Stern overhang: 2,95 ft
/ 0,90 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 14,00%, 17,06 ft /
5,20 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Forward deck: 37,00%, 14,11 ft / 4,30
m, 14,11 ft / 4,30 m
- Aft deck: 37,00%, 14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Quarter deck: 12,00%, 14,11 ft /
4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Average freeboard: 14,27 ft / 4,35 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 12,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 92,4%
Waterplane Area:
7 977 Square feet or 741 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 1 000%
Structure weight / hull
surface area: 188 lbs/sq ft or 917 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,93
-
Longitudinal: 5,78
- Overall:
2,15
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather