sobota, 17 kwietnia 2021

Modernizacja chińskiego krążownika szkolnego typu Ying Swei 1930 (1 jednostka)

Modernizacja chińskiego krążownika szkolnego typu Ying Swei 1930 (1 jednostka)

Temat wynikający z ogólnych założeń kolegi Hrotgara, który – zgodnie z moim odczuciem – stracił już nimi zainteresowanie.

Chińska MW posiadała w roku 1929 dwa, zbudowane w Wielkiej Brytanii – niewiele różniące się od siebie – małe krążowniki szkolne, Ying Swei (1911) i Chao Ho (1912). W końcu lat 20-tych XX. wieku, ich wartość – nawet jako okrętów szkolnych – była już niewielka. Powodem był przestarzały napęd i niewielka prędkość maksymalna, stosunkowo archaiczny układ artylerii oraz brak nowoczesnego wyposażenia radiowego, nawigacyjnego i kierowania ogniem. Kierownictwo chińskiej MW uznało, że kontynuacja szkolenia nowych kadr marynarki w tych warunkach, nie zapewni ich odpowiedniego poziomu, wymaganego w sytuacji prawdopodobnego konfliktu z Japonią. W związku z powyższym, zdecydowano dokonać modernizacji obydwu jednostek. Dodatkowo, podjęto decyzję o wykonaniu modernizacji w stoczniach chińskich (Szanghaj i Tiencin), z udziałem specjalistów amerykańskich i pod ich ogólnym nadzorem. Korzyścią płynącą z takiego rozwiązania, było zdobycie przez chiński personel stoczniowy doświadczenia, umożliwiającego w przyszłości samodzielną budowę mniej skomplikowanych technicznie jednostek. Dla modernizacji pierwszej jednostki (Ying Swei) założono całość kluczowych dostaw (napęd, uzbrojenie, wyposażenie radiowe, nawigacyjne i kierowania ogniem) z USA, ale już dla drugiej (Chao Ho) przewidziano budowę urządzeń napędowych w chińskich zakładach, pod amerykańskim nadzorem. Poniżej opis modernizacji Ying Swei, modernizacja Chao Ho zostanie przedstawiona w odrębnym poście.

Kadłub

Wyrównano linię burt oraz pokładów, celem zapewnienia wystarczającej przestrzeni dla szkolnych zadań jednostki.

Napęd

Istniejący usunięto w całości. Zamontowano:

- cztery kotły olejowe White-Forster w dwu kotłowniach;

- dwa zestawy turbin parowych z przekładniami Parsons o łącznej mocy 18000 KM w dwu maszynowniach;

- dwa silniki diesla Winton o mocy łacznej 2000 KM w jednej maszynowni.

Silniki diesla, pracujące na środkowy wał śrubowy, umożliwiają osiągnięcie prędkości marszowej (ekonomicznej) 14 w, a turbiny parowe, pracujące na skrajne wały, dają prędkość szczytową.

Uzbrojenie

Istniejące zdemontowano w całości. Zainstalowano:

- 3xIx6"/53 (15.2 cm) Mark 16, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskami AP i HC 47,6 kg wynosiła 23130 m;

- 4xIx3"/50 (7.62 cm) Mark 19, przy elewacji 43o donośność pociskami AP i HC 5,90 kg wynosiła 13350 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa pociskiem AA 5,90 kg wynosiła 9270 m;

- 4xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 2xIIxwt533 mm;

- 20 min Mark 6, albo

- 2xwbg z zapasem 12 bg.

Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,6 m. Miny oraz uzbrojenie pop używane są zamiennie, tzn, że w celu umieszczenia na torach minowych 20 min, należy zdemontować wbg.

Opancerzenie

Zachowano istniejące, tzn. pokład ochronny 25 mm ze skosami 38 mm. Skosy sięgają ok. 0,5 m poniżej linii wodnej. Opancerzenie artylerii i CT wg raportu.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano pięć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz szumonamiernik.

Na skutek modernizacji:

- prędkość maksymalna wzrosła z 20,00 do 26,16 w;

- zasięg wzrósł z 5000 Mm przy 10 w, do 11000 Mn przy 14 w.

Koszt modernizacji wyniósł 38,4% wartości identycznego okrętu nowego.

Prezentowany okręt potocznie nadal nazywany jest w Chinach krążownikiem szkolnym niemniej, oficjalnie jednostka została sklasyfikowana jako okręt szkolny. Faktycznie, można traktować Ying Swei jako okręt szkolno-bojowy, który w czasie pokoju realizuje typowo szkolne zadania, a w czasie wojennym może np:

- wspierać ogniowo działania własnych torpedowców;

- osłaniać własne, ofensywne akcje minowe;

- brać udział w morskiej obronie wybrzeża.

Uwaga: w literaturze i w sieci Ying Swei występuje czasem jako Ying Rui. Powodem tej rozbieżności jest stosowanie odmiennych transkrypcji chińskich znaków 应瑞 (Wytrzymały). W stosowanej dawniej transkrypcji Wade-Gilesa jest to Ying Swei, a w obecnie używanej transkrypcji pinyin to Ying Rui.

 Ying Swei, China training cruiser laid down 1910, launched 1911, completed 1911, modernized 1930 (engine 1929)

 Displacement:

            1 848 t light; 1 939 t standard; 2 460 t normal; 2 876 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (344,49 ft / 344,49 ft) x 39,04 ft x (12,99 / 14,63 ft)

            (105,00 m / 105,00 m) x 11,90 m  x (3,96 / 4,46 m)

Armament:

      3 - 5,98" / 152 mm 53,0 cal guns - 104,94lbs / 47,60kg shells, 180 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, 1920 Model

              3 x Single mounts on centreline, evenly spread

                        1 raised mount

      4 - 3,00" / 76,2 mm 50,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 350 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

      4 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 5 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              2 x Single mounts on sides, aft deck centre

                        2 raised mounts

              2 x Single mounts on sides, forward deck centre

                        2 double raised mounts

      Weight of broadside 341 lbs / 155 kg

      Main Torpedoes

      4 - 21,0" / 533 mm, 19,03 ft / 5,80 m torpedoes - 1,204 t each, 4,815 t total

            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

      Mines

      2 - 1 444,03 lbs / 655,00 kg mines + 20 reloads - 14,182 t total

            in Above water - Stern racks/rails

      Main DC/AS Mortars

      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total

            in Stern depth charge racks

 Armour:

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   1,50" / 38 mm       -                                  -

            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

    - Protected deck - single deck:

            For and Aft decks: 1,50" / 38 mm

    - Conning towers: Forward 2,01" / 51 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,  plus diesel motors,

            Geared drive, 3 shafts, 20 000 shp / 14 920 Kw = 26,16 kts

            Range 11 000nm at 14,00 kts

            Bunker at max displacement = 937 tons

 Complement:

            174 - 227

 Cost:

            £0,240 million / $0,962 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 113 tons, 4,6%

               - Guns: 82 tons, 3,3%

               - Weapons: 31 tons, 1,2%

            Armour: 235 tons, 9,6%

               - Armament: 16 tons, 0,6%

               - Armour Deck: 212 tons, 8,6%

               - Conning Tower: 8 tons, 0,3%

            Machinery: 614 tons, 25,0%

            Hull, fittings & equipment: 853 tons, 34,7%

            Fuel, ammunition & stores: 612 tons, 24,9%

            Miscellaneous weights: 33 tons, 1,3%

               - Hull below water: 11 tons

               - Hull above water: 5 tons

               - On freeboard deck: 17 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              3 788 lbs / 1 718 Kg = 32,8 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,0 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,29

            Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m

            Roll period: 11,8 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,22

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,493 / 0,512

            Length to Beam Ratio: 8,82 : 1

            'Natural speed' for length: 18,56 kts

            Power going to wave formation at top speed: 60 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees

            Stern overhang: -5,58 ft / -1,70 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            18,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m

               - Forward deck:       35,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m

               - Aft deck:    35,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m

               - Quarter deck:        12,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m

               - Average freeboard:                      14,44 ft / 4,40 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,8%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 135,4%

            Waterplane Area: 8 902 Square feet or 827 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 144%

            Structure weight / hull surface area: 60 lbs/sq ft or 291 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,93

                        - Longitudinal: 2,18

                        - Overall: 1,02

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily