Modernizacja chińskiego krążownika szkolnego typu Ying Swei 1930 (1 jednostka)
Temat wynikający z ogólnych założeń kolegi Hrotgara, który – zgodnie z moim odczuciem – stracił już nimi zainteresowanie.
Chińska MW posiadała w roku 1929 dwa,
zbudowane w Wielkiej Brytanii – niewiele różniące się od siebie – małe
krążowniki szkolne, Ying Swei (1911)
i Chao Ho (1912). W końcu lat 20-tych XX. wieku, ich wartość –
nawet jako okrętów szkolnych – była już niewielka. Powodem był przestarzały
napęd i niewielka prędkość maksymalna, stosunkowo archaiczny układ artylerii
oraz brak nowoczesnego wyposażenia radiowego, nawigacyjnego i kierowania
ogniem. Kierownictwo chińskiej MW uznało, że kontynuacja szkolenia nowych kadr
marynarki w tych warunkach, nie zapewni ich odpowiedniego poziomu, wymaganego w
sytuacji prawdopodobnego konfliktu z Japonią. W związku z powyższym,
zdecydowano dokonać modernizacji obydwu jednostek. Dodatkowo, podjęto decyzję o
wykonaniu modernizacji w stoczniach chińskich (Szanghaj i Tiencin), z udziałem specjalistów
amerykańskich i pod ich ogólnym nadzorem. Korzyścią płynącą z takiego
rozwiązania, było zdobycie przez chiński personel stoczniowy doświadczenia,
umożliwiającego w przyszłości samodzielną budowę mniej skomplikowanych
technicznie jednostek. Dla modernizacji pierwszej jednostki (Ying Swei) założono całość kluczowych
dostaw (napęd, uzbrojenie, wyposażenie radiowe, nawigacyjne i kierowania
ogniem) z USA, ale już dla drugiej (Chao
Ho) przewidziano budowę urządzeń napędowych w chińskich zakładach, pod
amerykańskim nadzorem. Poniżej opis modernizacji Ying Swei, modernizacja Chao
Ho zostanie przedstawiona w odrębnym poście.
Kadłub
Wyrównano linię burt oraz pokładów,
celem zapewnienia wystarczającej przestrzeni dla szkolnych zadań jednostki.
Napęd
Istniejący usunięto w całości. Zamontowano:
- cztery kotły olejowe White-Forster w
dwu kotłowniach;
- dwa zestawy turbin parowych z
przekładniami Parsons o łącznej mocy 18000 KM w dwu maszynowniach;
- dwa silniki diesla Winton o mocy łacznej
2000 KM w jednej maszynowni.
Silniki diesla, pracujące na środkowy
wał śrubowy, umożliwiają osiągnięcie prędkości marszowej (ekonomicznej) 14 w, a
turbiny parowe, pracujące na skrajne wały, dają prędkość szczytową.
Uzbrojenie
Istniejące zdemontowano w całości.
Zainstalowano:
- 3xIx6"/53
(15.2 cm) Mark 16, przy elewacji maksymalnej
30o donośność pociskami AP i HC 47,6 kg wynosiła 23130 m;
- 4xIx3"/50
(7.62 cm) Mark 19, przy elewacji 43o donośność pociskami AP i HC 5,90 kg wynosiła
13350 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa pociskiem AA 5,90 kg wynosiła
9270 m;
- 4xIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921;
- 2xIIxwt533 mm;
- 20 min Mark 6, albo
- 2xwbg z zapasem 12 bg.
Do kierowania ogniem
zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie
2,6 m. Miny oraz uzbrojenie pop używane są zamiennie, tzn, że w celu umieszczenia
na torach minowych 20 min, należy zdemontować wbg.
Opancerzenie
Zachowano istniejące, tzn. pokład
ochronny 25 mm ze skosami 38 mm. Skosy sięgają ok. 0,5 m poniżej linii wodnej.
Opancerzenie artylerii i CT wg raportu.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
maszty i kominy. Zainstalowano pięć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz
szumonamiernik.
Na skutek modernizacji:
- prędkość maksymalna wzrosła z 20,00
do 26,16 w;
- zasięg wzrósł z 5000 Mm przy 10 w,
do 11000 Mn przy 14 w.
Koszt modernizacji wyniósł 38,4%
wartości identycznego okrętu nowego.
Prezentowany okręt potocznie nadal nazywany
jest w Chinach krążownikiem szkolnym niemniej, oficjalnie jednostka została sklasyfikowana
jako okręt szkolny. Faktycznie, można traktować Ying Swei jako okręt szkolno-bojowy, który w czasie pokoju realizuje
typowo szkolne zadania, a w czasie wojennym może np:
- wspierać ogniowo działania własnych
torpedowców;
- osłaniać własne, ofensywne akcje
minowe;
- brać udział w morskiej obronie wybrzeża.
Uwaga: w literaturze i w sieci Ying Swei występuje czasem jako Ying Rui. Powodem tej rozbieżności jest stosowanie odmiennych transkrypcji chińskich znaków 应瑞 (Wytrzymały). W stosowanej dawniej transkrypcji Wade-Gilesa jest to Ying Swei, a w obecnie używanej transkrypcji pinyin to Ying Rui.
Ying Swei, China training cruiser laid down 1910, launched 1911, completed 1911, modernized 1930 (engine 1929)Displacement:
1 848 t light;
1 939 t standard; 2 460 t normal; 2 876 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(344,49 ft / 344,49 ft)
x 39,04 ft x (12,99 / 14,63 ft)
(105,00 m / 105,00 m) x
11,90 m x (3,96 / 4,46 m)
Armament:
3 - 5,98" / 152 mm 53,0
cal guns - 104,94lbs / 47,60kg shells, 180 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1920 Model
3 x Single mounts on centreline, evenly
spread
1 raised
mount
4 - 3,00" / 76,2 mm
50,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 350 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 - 0,50" / 12,7 mm 90,0
cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 5 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 341 lbs
/ 155 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
19,03 ft / 5,80 m torpedoes - 1,204 t each, 4,815 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
Mines
2 - 1 444,03 lbs /
655,00 kg mines + 20 reloads - 14,182 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 1,50" / 38 mm -
-
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Protected deck - single deck:
For and Aft decks:
1,50" / 38 mm
- Conning towers: Forward 2,01" / 51 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines, plus diesel motors,
Geared drive, 3 shafts,
20 000 shp / 14 920 Kw = 26,16 kts
Range 11 000nm at
14,00 kts
Bunker at max
displacement = 937 tons
Complement:
174 - 227
Cost:
£0,240 million / $0,962
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 113 tons,
4,6%
- Guns: 82 tons, 3,3%
- Weapons: 31 tons, 1,2%
Armour: 235 tons, 9,6%
- Armament: 16 tons, 0,6%
- Armour Deck: 212 tons, 8,6%
- Conning Tower: 8 tons, 0,3%
Machinery: 614 tons,
25,0%
Hull, fittings &
equipment: 853 tons, 34,7%
Fuel, ammunition &
stores: 612 tons, 24,9%
Miscellaneous weights:
33 tons, 1,3%
- Hull below water: 11 tons
- Hull above water: 5 tons
- On freeboard deck: 17 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 788 lbs / 1 718 Kg = 32,8 x 6,0
" / 152 mm shells or 1,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,29
Metacentric height 1,9
ft / 0,6 m
Roll period: 11,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,22
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,21
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,493 / 0,512
Length to Beam Ratio:
8,82 : 1
'Natural speed' for
length: 18,56 kts
Power going to wave
formation at top speed: 60 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: -5,58
ft / -1,70 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 14,44 ft /
4,40 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Forward deck: 35,00%, 14,44 ft / 4,40
m, 14,44 ft / 4,40 m
- Aft deck: 35,00%, 14,44 ft / 4,40 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Quarter deck: 12,00%, 14,44 ft /
4,40 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Average freeboard: 14,44 ft / 4,40 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 91,8%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 135,4%
Waterplane Area:
8 902 Square feet or 827 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 144%
Structure weight / hull
surface area: 60 lbs/sq ft or 291 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 2,18
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily