sobota, 17 kwietnia 2021

Modernizacja chińskiego krążownika szkolnego typu Ying Swei 1930 (1 jednostka)

Modernizacja chińskiego krążownika szkolnego typu Ying Swei 1930 (1 jednostka)

Temat wynikający z ogólnych założeń kolegi Hrotgara, który – zgodnie z moim odczuciem – stracił już nimi zainteresowanie.

Chińska MW posiadała w roku 1929 dwa, zbudowane w Wielkiej Brytanii – niewiele różniące się od siebie – małe krążowniki szkolne, Ying Swei (1911) i Chao Ho (1912). W końcu lat 20-tych XX. wieku, ich wartość – nawet jako okrętów szkolnych – była już niewielka. Powodem był przestarzały napęd i niewielka prędkość maksymalna, stosunkowo archaiczny układ artylerii oraz brak nowoczesnego wyposażenia radiowego, nawigacyjnego i kierowania ogniem. Kierownictwo chińskiej MW uznało, że kontynuacja szkolenia nowych kadr marynarki w tych warunkach, nie zapewni ich odpowiedniego poziomu, wymaganego w sytuacji prawdopodobnego konfliktu z Japonią. W związku z powyższym, zdecydowano dokonać modernizacji obydwu jednostek. Dodatkowo, podjęto decyzję o wykonaniu modernizacji w stoczniach chińskich (Szanghaj i Tiencin), z udziałem specjalistów amerykańskich i pod ich ogólnym nadzorem. Korzyścią płynącą z takiego rozwiązania, było zdobycie przez chiński personel stoczniowy doświadczenia, umożliwiającego w przyszłości samodzielną budowę mniej skomplikowanych technicznie jednostek. Dla modernizacji pierwszej jednostki (Ying Swei) założono całość kluczowych dostaw (napęd, uzbrojenie, wyposażenie radiowe, nawigacyjne i kierowania ogniem) z USA, ale już dla drugiej (Chao Ho) przewidziano budowę urządzeń napędowych w chińskich zakładach, pod amerykańskim nadzorem. Poniżej opis modernizacji Ying Swei, modernizacja Chao Ho zostanie przedstawiona w odrębnym poście.

Kadłub

Wyrównano linię burt oraz pokładów, celem zapewnienia wystarczającej przestrzeni dla szkolnych zadań jednostki.

Napęd

Istniejący usunięto w całości. Zamontowano:

- cztery kotły olejowe White-Forster w dwu kotłowniach;

- dwa zestawy turbin parowych z przekładniami Parsons o łącznej mocy 18000 KM w dwu maszynowniach;

- dwa silniki diesla Winton o mocy łacznej 2000 KM w jednej maszynowni.

Silniki diesla, pracujące na środkowy wał śrubowy, umożliwiają osiągnięcie prędkości marszowej (ekonomicznej) 14 w, a turbiny parowe, pracujące na skrajne wały, dają prędkość szczytową.

Uzbrojenie

Istniejące zdemontowano w całości. Zainstalowano:

- 3xIx6"/53 (15.2 cm) Mark 16, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskami AP i HC 47,6 kg wynosiła 23130 m;

- 4xIx3"/50 (7.62 cm) Mark 19, przy elewacji 43o donośność pociskami AP i HC 5,90 kg wynosiła 13350 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa pociskiem AA 5,90 kg wynosiła 9270 m;

- 4xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 2xIIxwt533 mm;

- 20 min Mark 6, albo

- 2xwbg z zapasem 12 bg.

Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,6 m. Miny oraz uzbrojenie pop używane są zamiennie, tzn, że w celu umieszczenia na torach minowych 20 min, należy zdemontować wbg.

Opancerzenie

Zachowano istniejące, tzn. pokład ochronny 25 mm ze skosami 38 mm. Skosy sięgają ok. 0,5 m poniżej linii wodnej. Opancerzenie artylerii i CT wg raportu.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano pięć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz szumonamiernik.

Na skutek modernizacji:

- prędkość maksymalna wzrosła z 20,00 do 26,16 w;

- zasięg wzrósł z 5000 Mm przy 10 w, do 11000 Mn przy 14 w.

Koszt modernizacji wyniósł 38,4% wartości identycznego okrętu nowego.

Prezentowany okręt potocznie nadal nazywany jest w Chinach krążownikiem szkolnym niemniej, oficjalnie jednostka została sklasyfikowana jako okręt szkolny. Faktycznie, można traktować Ying Swei jako okręt szkolno-bojowy, który w czasie pokoju realizuje typowo szkolne zadania, a w czasie wojennym może np:

- wspierać ogniowo działania własnych torpedowców;

- osłaniać własne, ofensywne akcje minowe;

- brać udział w morskiej obronie wybrzeża.

Uwaga: w literaturze i w sieci Ying Swei występuje czasem jako Ying Rui. Powodem tej rozbieżności jest stosowanie odmiennych transkrypcji chińskich znaków 应瑞 (Wytrzymały). W stosowanej dawniej transkrypcji Wade-Gilesa jest to Ying Swei, a w obecnie używanej transkrypcji pinyin to Ying Rui.

 Ying Swei, China training cruiser laid down 1910, launched 1911, completed 1911, modernized 1930 (engine 1929)

 Displacement:

            1 848 t light; 1 939 t standard; 2 460 t normal; 2 876 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (344,49 ft / 344,49 ft) x 39,04 ft x (12,99 / 14,63 ft)

            (105,00 m / 105,00 m) x 11,90 m  x (3,96 / 4,46 m)

Armament:

      3 - 5,98" / 152 mm 53,0 cal guns - 104,94lbs / 47,60kg shells, 180 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, 1920 Model

              3 x Single mounts on centreline, evenly spread

                        1 raised mount

      4 - 3,00" / 76,2 mm 50,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 350 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

      4 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 5 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              2 x Single mounts on sides, aft deck centre

                        2 raised mounts

              2 x Single mounts on sides, forward deck centre

                        2 double raised mounts

      Weight of broadside 341 lbs / 155 kg

      Main Torpedoes

      4 - 21,0" / 533 mm, 19,03 ft / 5,80 m torpedoes - 1,204 t each, 4,815 t total

            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

      Mines

      2 - 1 444,03 lbs / 655,00 kg mines + 20 reloads - 14,182 t total

            in Above water - Stern racks/rails

      Main DC/AS Mortars

      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total

            in Stern depth charge racks

 Armour:

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   1,50" / 38 mm       -                                  -

            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

    - Protected deck - single deck:

            For and Aft decks: 1,50" / 38 mm

    - Conning towers: Forward 2,01" / 51 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,  plus diesel motors,

            Geared drive, 3 shafts, 20 000 shp / 14 920 Kw = 26,16 kts

            Range 11 000nm at 14,00 kts

            Bunker at max displacement = 937 tons

 Complement:

            174 - 227

 Cost:

            £0,240 million / $0,962 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 113 tons, 4,6%

               - Guns: 82 tons, 3,3%

               - Weapons: 31 tons, 1,2%

            Armour: 235 tons, 9,6%

               - Armament: 16 tons, 0,6%

               - Armour Deck: 212 tons, 8,6%

               - Conning Tower: 8 tons, 0,3%

            Machinery: 614 tons, 25,0%

            Hull, fittings & equipment: 853 tons, 34,7%

            Fuel, ammunition & stores: 612 tons, 24,9%

            Miscellaneous weights: 33 tons, 1,3%

               - Hull below water: 11 tons

               - Hull above water: 5 tons

               - On freeboard deck: 17 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              3 788 lbs / 1 718 Kg = 32,8 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,0 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,29

            Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m

            Roll period: 11,8 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,22

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,493 / 0,512

            Length to Beam Ratio: 8,82 : 1

            'Natural speed' for length: 18,56 kts

            Power going to wave formation at top speed: 60 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees

            Stern overhang: -5,58 ft / -1,70 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            18,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m

               - Forward deck:       35,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m

               - Aft deck:    35,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m

               - Quarter deck:        12,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m

               - Average freeboard:                      14,44 ft / 4,40 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,8%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 135,4%

            Waterplane Area: 8 902 Square feet or 827 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 144%

            Structure weight / hull surface area: 60 lbs/sq ft or 291 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,93

                        - Longitudinal: 2,18

                        - Overall: 1,02

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily 

33 komentarze:

  1. Nie wiem, czy to kogoś zainteresuje, ale chciałbym przedstawić stan budżetu chińskiej MW na przełomie lat 20- i 30-tych.
    W roku 1928 budżet chińskiej MW zamknął się niedoborem w wysokości $276,876, pomimo uzyskania od Amerykanów prolongaty raty kredytu ($267500) na rok następny. Z kolei, na rok 1929 prognozowano znaczną nadwyżkę W związku z tym, Chiny zaproponowały stronie amerykańskiej spłatę w roku 1929 wszystkich pozostałych rat kredytu, czyli $2,140,000. Negocjacje w tej kwestii wlekły się żółwim tempem, aż dostały nagłego przyśpieszenia na początku listopada tegoż roku; dziś wiemy dlaczego. Chińczycy jeszcze nie wiedzieli, więc zadekretowali na rok 1930 budżet MW na poziomie 110% tego z roku 1929. Sytuacja z początku roku 1930 (gwałtowny spadek eksportu) zmusiła chińskie władze do obniżenia budżetu aż o 40%. Pogłębiający się kryzys światowy, spowodował dalszą obniżkę budżetu chińskiej MW na rok 1931 o 50%. Ponieważ zależność Chin od gospodarki światowej nie była aż tak wielka, budżet MW na rok 1932 obniżono tylko o 20%. W roku 1933 budżet powiększono tylko o wartość inflacji. Ponieważ w roku poprzednim zaobserwowano tzw. "odbicie się od dna", zaryzykowano powiększenie budżetu na rok 1934 o 10%. Ponieważ dużą część dostaw dla MW realizował już przemysł rodzimy, chińska gospodarka mocno przyśpieszyła. Budżet na rok 1935 to już 70% tego z roku 1929.
    informacje dotyczące następnych lat budżetowych przedstawię w swoim czasie.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny okręt. Idealny krażownik kolonialny o gigantycznym zasięgu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chińczycy, dość długo opierający się quasi-kolonialnej aktywności wielu mocarstw, na pewno nie wpadliby na pomysł, aby ten okręt nazwać "kolonialnym"

      JKS

      Usuń
    2. Trudno zaprzeczyć. Więc niech będzie krążownik II klasy.
      Jednak tacy np. Holendrzy wzięli by go z pocałowaniem ręki i natychmiast do kolonii wysłali.
      Więc nazwa jest sprawą drugorzędną.

      Usuń
    3. A co Ci szkodzi nazwa "okręt szkolny"?

      JKS

      Usuń
    4. Zasadniczo, w kwestii floty Chin, w wersji kol.Hrothgara, niby nic.
      Jako młodszy, nie powinienem tak pytać. Szczególnie w pierwszej osobie. Przepraszam.
      A co Ci szkodzi nazwa "krążownik II klasy"?.
      Stworzyłeś okręt uniwersalny.
      Artyleryjski, minowy, przeciwpodwodny.
      Niby szkolny, ale jego potencjał( w tym działań stricte policyjnych) kwalifikuje go dużo dalej. Okręt ochrony.

      Usuń
    5. PS.
      Do szkolenia ze stawiania min oraz jak zrzucić bomby głębinowe to, zasadniczo, najlepiej nadaje się krążownik?.
      Pozwolę sobie wątpić.
      Gryf był, jednak, tak jakby, mniejszy, 4 niszczyciele też, a ptaszki to hmmm...dno?.
      To okręt ochrony. Chciał, nie chciał, kolonialny.

      Usuń
    6. Gryf był akurat większy, wprawdzie ten krążownik jest nieco dłuższy , ale za to węższy i mniejszą wyporność ma.

      Usuń
    7. I niby, krążownikiem był?.

      Usuń
    8. Niezbyt pozwalała na to szybkość, gdyby miał ją koło 30 węzłów to możliwe , że mógłby być ochrzczony krążownikiem minowym.

      Usuń
  3. Jak to stracił zainteresowanie?

    Nie miałem na swojej poczcie żadnej informacji od ciebie, to skąd mam wiedzieć, kiedy jeden z okrętów z założenia wjeżdża?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pokornie się sumituję, mea culpa!
      Już nie pamiętam jak to dokładnie było, chyba w pewnym momencie nie odpowiedziałeś na mojego maila i pochopnie uznałem j.w.
      Jeszcze raz przepraszam.

      JKS

      Usuń
    2. Możliwe, że moja statyczność przy pomniejszych chińskich tematach pośrednich cię zmyliła-ale po prostu w życiu są piękne chwile. A wtedy były przede wszystkim ciężkie i trudno było się udzielać jak martwić się było przede wszystkim o bardziej przyziemne potrzeby.

      Usuń
  4. Podoba mnie się. 50-kalibrowe trzycalówki, nikt nie będzie narzekał ;)
    Zgadzam się z kol Rafałem, mniejsza o nomenklaturę, nadawałby się na awizo kolonialne.
    Jako okręt szkolny - ma chyba wszystko co należy.
    Co bym (ewentualnie!) zmienił to działo nr2 za mostek a siłownię bardziej do tyłu, wały śrub mają chyba po 35m

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aby zaoszczędzić na przebudowie wnętrza kadłuba, kotłownie i dwie maszynownie pozostawiono tam, gdzie były, a w trzeciej maszynowni zamontowano diesle.
      Zgadzam się, że sylwetka jest... jaka jest, ale na szczęście, okręt ten nie będzie nominowany do konkursu Miss Ship Universum.

      JKS

      Usuń
  5. Trzeba przyznać, że jak na jednostkę szkolną wyszedł okręt... może nie zgrabny , ale solidny w statystykach. Ma naprawdę monstrualny zasięg w porównaniu do wcześniejszych jednostek. Może nawet pojawić się u nas na wizycie...

    OdpowiedzUsuń
  6. Wracam do obiegu... :) Chciałem zaproponować w najbliższym czasie modernizację greckiego krążownika lekkiego "Elli" (I), ale w zaistniałej sytuacji, okręt musi trafić na koniec kolejki, jako faktyczny bliźniak tu przedstawionego "Ying Swei". Mam tylko nadzieję, że mój koncept będzie bardziej urodziwy. A co do samej, przedstawionej tu modernizacji, to mamy do czynienia z czymś bliskim ideowo krążownikom/awizom "kolonialnym". Faktycznie, z racji posiadanego uzbrojenia, jest to jednostka niemal 100% bojowa. Charakterem porównałbym ją do krążownika szkolnego "Jeanne d`Arc". Cieszy odstąpienie od 3" "haubic" przeciwlotniczych L/23. Razi nieco wysokie posadowienie środkowej armaty 6". Z tą prostą stewą dziobową wygląda jak holenderska kanonierka klasy "Flores", co za komplement uznać nie sposób! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. *Obrażone holenderskie odgłosy.*

      A tak na serio , wiele wojskowych produktów pięknością nie grzeszyło, chociażby Blackburn Blackburn (ach ta nietypowa i odważna nazwa...) , który nie grzeszył pięknością, mimo , że wiele samolotów z wczesnych lat dwudziestych i nawet trzydziestych do najpiękniejszych nie należało. Mimo wszystko najważniejsze jest by była dana broń skuteczna.

      Usuń
    2. Swego czasu kol.Stonk napisał że okręt powinien wyglądać tak aby na jego widok trzeba było jak najszybciej uciekać. Jako koszmar dla adwersarza. Popieram.
      Starcie morskie to nie balet.
      Walczysz, strzelasz, trafiasz(albo i nie) i przeciwnik robi "PUFFF".
      Hood jest niestety okrętem "PUFFF". Kto i Co go zniszczyło tylko On wie. I Wieczna Chwała Jego Załodze.

      Usuń
    3. Brak zgody! Piękny okręt zawsze podnosi prestiż bandery, którą nosi. Jako dziecko przeglądałem wielokrotnie roczniki pewnego tygodnika ilustrowanego, z lat 30-tych XX wieku, zawarte w domowej biblioteczce mego Dziadka, urodzonego jeszcze w XIX wieku. Pytanie: jaki brytyjski okręt królował na tych fotografiach? Odpowiedź: HMS "Hood"! Dla mnie najpiękniejszy okręt liniowy 20-lecia międzywojennego. I żal, że pominięto go w obszernych modernizacjach późnych lat 30-tych, bo może przetrwałby to nieszczęsne starcie z "Bismarckiem".
      ŁK

      Usuń
    4. Wygląd groźny to cecha pożądana u okrętów bojowych a elegancki u okrętów reprezentacyjnych. Przykład Hooda jest niezbyt trafny, bo on był największym okrętem świata, więc z definicji był imponujący. Tutaj mamy okręt ani nie bojowy, ani nie reprezentacyjny.

      Usuń
    5. Szanowny kolego ŁK.
      To niech sobie GB jacht zrobi.
      Piękny i Imponujący.
      "Piękny,Imponujący".Oszalałeś?.
      Dostał 1 kulkę i poszedł na dno.
      Piękny i Imponujący to jest "Bismarck". 2 godziny ostrzału i nie chciał zatonąć?.

      Usuń
    6. PS.
      Za twoją wiarę w dzieciństwie nie odpowiadam.
      Teraz,jednak, chyba, dorosłeś?.

      Usuń
    7. @ Stonk.
      Słoń też jest imponujący...
      Szczególnie z siodłem na grzbiecie...

      Usuń
    8. @ Rafał: Nie pozwalaj sobie, Kolego, na zbyt wiele! Różnica wieku, która nas dzieli wymusza pewien stosowny dystans, którego JA nie zamierzam skracać!
      ŁK

      Usuń
    9. Aha. Na odległość kija?. Jednak 50-60 lat to duża roznica?. W naszym wieku?.
      Więc dobrze.
      "Piękno jest w oku patrzacego".
      Dla Ciebie,Przepraszam, dla Kolegi, jest piękny.
      Dla mnie zrobił "Puff".
      Jeden strzał, jedna kula i na dno. To oczywiście uogólnienie.

      Usuń
    10. Od tej chwili przestajesz dla mnie istnieć jako dyskutant, Szanowny Kolego. Już raz napytałeś sobie biedy swoim niewyparzonym językiem, a ja ująłem się za Tobą. Na tym jednak koniec. Widzę, że Twoja dotychczasowa (językowa) niefrasobliwość niczego Ciebie, Szanowny Kolego, nie nauczyła. Ja, choć byłem nauczycielem, nie zamierzam występować więcej w roli mentora!
      ŁK
      ŁK

      Usuń
  7. Jestem,jaki jestem, proszę Kolegi.
    Zły, dobry, pośredni. Jednak zasadniczo nie złośliwy.
    Cóż, jak Kolega chce.
    Choć szczerze żałuję Kolegi decyzji.


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolego Rafale, czy naprawdę nie jesteś w stanie trochę stonować swoich wypowiedzi? Nie każdemu odpowiada taka "stylówa"
      Traktuj to jako ostrzeżenie.

      JKS

      Usuń
  8. W opisie projektu obiecałem, że przedstawię w osobnym poście również modernizację "Chao Ho" Po zastanowieniu oraz konsultacji z Pomysłodawcą cyklu uznałem, że nie ma to sensu, a efektem może być jedynie znudzenie Czytelników. Poniżej podaję tylko te podstawowe parametry, którymi "Chao Ho" różnił się od "Ying Swei":
    - długość na LW 105,5 m, szerokość 12,8 m, zanurzenie 4,5 m, średnia wolna burta 4,7 m;
    - wyporność standardowa 2285 t, normalna 2725 t;
    - prędkość maksymalna 25,87 w, zasięg 13500 Mm przy 10 w;
    - koszt modernizacji $1.150.
    Napęd, uzbrojenie i sylwetka identyczne do "Ying Swei" Zadania stawiane przed okrętem również.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS.
      "Chao Ho" miał również silniejsze opancerzenie: pokład 25 mm ze skosami 51 mm i CT 76 mm.

      JKS

      Usuń
    2. Chyba słuszna decyzja. Co nie zmienia stanu rzeczy, że pozwolę sobie zaproponować w dalszej przyszłości modernizację niemal bliźniaczego, greckiego, "Elli" (I). Wydaje się, że będzie to znacząco inne spojrzenie na bardzo podobny temat...
      ŁK

      Usuń
    3. Pozostaje nam poczekać...

      JKS

      Usuń