Niderlandzkie kanonierki typu Frigg 1938-1939 (2 jednostki)
Największe i najsilniejsze kanonierki
niderlandzkiej floty. Prócz typowych dla kanonierek zadań (patrolowanie,
funkcje „policyjne”, ostrzał wybrzeży wroga, wsparcie ogniowe własnych,
mniejszych jednostek), przewiduje się dla nich również rolę eskortową. W
założeniu, w eskorcie mają być odpowiedzialne głównie za obronę przed atakami z
powietrza i z powierzchni wody (lekkie jednostki wroga do krążownika lekkiego
włącznie), w mniejszym stopniu za zwalczanie OP.
Dodatkowo, kanonierki te mogą także brać
udział w lokalnych działaniach desantowych na niewielką skalę, przewożąc po jednej wzmocnionej kompanii piechoty morskiej każda, a przede wszystkim, wspierając desant
ogniem artyleryjskim.
Obydwa okręty zbudowała stocznia A.F.
Smulders w Schiedam, w rekordowym czasie 11 m-cy. Było to efektem, pierwszego w
niderlandzkim przemyśle stoczniowym, zastosowania diagramu Gantta. Warto
przypomnieć, że prekursorem tego sposobu zarządzania produkcją był Polak, Karol
Adamiecki. Trwają już prace nad wdrożeniem diagramu Gantta w stoczniach: Koninklijke
Maatschappij De Schelde we Vlissingen, Willemsoord Werf w Den Helder i NV
Wilton Dok- en Werf Maatschappij w Schiedam.
Obydwie kanonierki będą przydzielone do Dowództwa
Obszaru Indii Wschodnich.
Opis techniczny.
Kadłub
O znacznym, jak na kanonierkę
wydłużeniu. Stosunkowo wysoka wolna burta, kompensuje (raczej typowe dla
kanonierek) niewielkie zanurzenie, zapewniając wystarczającą przestrzeń w
kadłubie.
Napęd
Dwa
silniki diesla Westoever o mocy 4200 KM każdy.
Uzbrojenie
Na
okręcie zamontowano:
- 4xIx149/50
Bofors/Wilton-Fijenoord P1921, przy
elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 46,7 kg wynosi 26010
m;
- 1xIIx105/46
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 4xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 4xIIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xwbg
z zapasem 36 bg.
Do kierowania ogniem zainstalowano główny
dalocelownik optyczny o bazie 5,6 m oraz pomocniczy dalocelownik optyczny z
funkcją plot o bazie 4,1 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie. Z uwagi na prosty
układ, szkicu opancerzenia nie publikuję.
Inne
Na okręcie zainstalowano cztery
radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.
Frigg, Netherlands gunboat laid down 1938, launched 1938, completed 1938 (engine 1938)
Displacement:
1 634 t light;
1 741 t standard; 2 017 t normal; 2 237 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(339,99 ft / 333,01 ft)
x 38,39 ft x (11,15 / 12,03 ft)
(103,63 m / 101,50 m) x
11,70 m x (3,40 / 3,67 m)
Armament:
4 - 5,87" / 149 mm 50,0
cal guns - 102,96lbs / 46,70kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1921 Model
4 x Single mounts on centreline, evenly
spread
1 raised
mount
2 - 4,13" / 105 mm 46,0
cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck mount, 1931 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised mount
8 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
4 x Twin mounts on sides, for deck aft
4 raised
mounts
8 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 491 lbs
/ 227 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 36 reloads - 6,732 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 1,97" / 50 mm 226,38 ft / 69,00 m 10,17
ft / 3,10 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 105% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 1,97" / 50 mm - 1,38" / 35 mm
2nd: 0,98" / 25 mm - -
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
0,98" / 25 mm
- Conning towers: Forward
1,97" / 50 mm, Aft 0,98" / 25 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
8 400 shp / 6 266 Kw = 22,00 kts
Range 9 100nm at
12,00 kts
Bunker normal = 276
tons, at max displacement = 497 tons
Complement:
149 - 195
Cost:
£0,789 million / $3,156
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 153 tons,
7,6%
- Guns: 144 tons, 7,2%
- Weapons: 8 tons, 0,4%
Armour: 359 tons, 17,8%
- Belts: 188 tons, 9,3%
- Armament: 25 tons, 1,3%
- Armour Deck: 135 tons, 6,7%
- Conning Towers: 10 tons, 0,5%
Machinery: 230 tons,
11,4%
Hull, fittings &
equipment: 893 tons, 44,3%
Fuel, ammunition &
stores: 383 tons, 19,0%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 526 lbs / 2 053 Kg = 48,8 x 5,9 "
/ 150 mm shells or 1,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,16
Metacentric height 1,6
ft / 0,5 m
Roll period: 12,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,76
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,90
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,495 / 0,509
Length to Beam Ratio:
8,68 : 1
'Natural speed' for
length: 21,08 kts
Power going to wave
formation at top speed: 52 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,00 degrees
Stern overhang: 1,97 ft
/ 0,60 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 16,40 ft /
5,00 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Forward deck: 34,00%, 15,42 ft / 4,70
m, 15,09 ft / 4,60 m
- Aft deck: 34,00%, 15,09 ft / 4,60 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Quarter deck: 14,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Average freeboard: 15,28 ft / 4,66 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 62,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 171,0%
Waterplane Area:
8 816 Square feet or 819 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 155%
Structure weight / hull
surface area: 65 lbs/sq ft or 316 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,90
-
Longitudinal: 3,02
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Frigg (1938)
Tyr (1939)