poniedziałek, 3 sierpnia 2020

Modernizacja dla polskiej MW francuskiego krążownika lekkiego typu Mulhouse (ex-niemieckiego typu Stralsund) (1 szt.)

Modernizacja dla polskiej MW francuskiego krążownika lekkiego typu Mulhouse (ex-niemieckiego typu Stralsund) (1 szt.)

Pomysłodawcą projektu jest kolega mb81. Ponieważ Kolega ten przebywa(ł) na urlopie pod żaglami (jakże mu zazdroszczę😟), legendę i opis opracowałem sam.

Na mocy postanowień traktatu wersalskiego, Francja w 1920 roku otrzymała m.in. poniemiecki lekki krążownik Stralsund, przemianowany na Mulhouse. Z uwagi na pewne, nietypowe dla Marine Nationale parametry techniczno-taktyczne okrętu, m.in. niestosowany tam kaliber dział, okręt ten nie był modernizowany i pozostawał w rezerwie. Pojawiały się już nawet pomysły, dotyczące złomowania tej jednostki. Przebywający ówcześnie we Francji, polscy kursanci Ecole Superier de Marine, zwrócili uwagę, na ten – niechciany przez Francuzów – okręt. W efekcie, zawarta została w roku 1927 pomiędzy stroną francuską, a polską, umowa mówiąca m.in, że w ramach modernizacji, zostaną na polskim okręcie – jako testowe – zamontowane pewne nowo projektowane rozwiązania (m.in. stanowiska IIx138,6 mm). Jedna z klauzul umowy mówiła, że koszty eksploatacji i testowania tych stanowisk ponosić będzie strona polska, a w przypadku negatywnych wyników testów, koszty wymiany na inne, już sprawdzone rozwiązania, poniesie strona francuska. Modernizację przeprowadziła stocznia CNF w Caen w latach 1928-30. W latach 1938-39 uzbrojenie plot okrętu zostało wzmocnione. Dwa działa 75 mm zostały przeniesione na pokład główny i ustawione poburtowo w rejonie posadowienia łodzi okrętowych, pozostałe dwa zdemontowane (wzmocniły obronę plot Gdyni), a na ich miejscu zamontowano 4xIIx40 mm Bofors. Wymieniono także nkm-y 13,2 mm na polskie 38FK 20 mm.

Wojennych losów okrętu nie przedstawiam, być może pokusi się o to Pomysłodawca.

Teraz szczegóły.

Kadłub

Bez zmian.

Napęd

Wymieniony w całości. Zamontowano sprawdzone urządzenia napędowe, wzorowane na tych z niszczycieli Bourrasque. Składały się one z trzech kotłów parowych Du Temple oraz dwu zestawów turbin parowych Rateau-Bretagne z przekładniami redukcyjnymi. Oryginalny, środkowy wał napędowy został zdemontowany jeszcze przez Niemców w roku 1917.

Uzbrojenie

Istniejące uzbrojenie artyleryjskie zdemontowano w całości. Nowy zestaw składał się z:

- 4xIIx138,6 mm/50 (5,46") Model 1929, przy maksymalnym podniesieniu 30o, donośność pociskiem HE 40,6 kg wynosiła 20000 m;

- 4xIx75 mm/50 (2,95") Model 1924, przy podniesieniu 40o donośność pociskiem HE 5,93 kg wynosiła 14100 m, a przy maksymalnym podniesieniu 90o, donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 8000 m;

- 8xIx13.2 mm/76 (0.52") Model 1929, przy podniesieniu 45o donośność pociskiem 0,051 kg wynosiła 7200 m, a przy maksymalnym podniesieniu 90o, donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 4200 m.

Jak już wyżej napisano, stanowiska dział głównego kalibru miały charakter testowo-eksperymentalny. Same działa Model 1929 pojawiły się na francuskich okrętach dopiero w roku 1935 (niszczyciele typu Le Fantasque), a w zdwojonych stanowiskach, jako Model 1934 w roku 1938 (niszczyciele typu Mogador). Można by sądzić, że skoro jednak się pojawiły, to nie było to rozwiązanie złe, o czym zapewne przekonała Francuzów ich eksploatacja na polskim krążowniku.

Kierowanie ogniem było realizowane za pomocą dalocelownika o bazie 5,3 m oraz dalmierza optycznego o bazie 2,9 m.

Wymieniono wt 2xIx500 mm na 4xIIIx550 mm. Ilość zabieranych min zmniejszono ze 120 do 60; było to zresztą uzbrojenie opcjonalne, nie wchodzące w skład zestawu podstawowego. Pozbawiony min krążownik zabierał 20-30 t balastu wodnego, celem utrzymania (i tak nierewelacyjnej) stateczności.

Opancerzenie

W zasadzie pozostawiono bez zmian, demontując jedynie dziobowe końcówki pasa burtowego.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano nowe wyposażenie radio-nawigacyjne, m.in. jedną radiostację dalekiego i dwie krótkiego/średniego zasięgu.

W wyniku modernizacji:

- prędkość maksymalna wzrosła z 27,0 do 28,9 w,

- zasięg maksymalny wzrósł z 5820 Mm przy 12 w, do 8000 Mm przy 15 w.

Koszt modernizacji wyniósł ok. 43% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Niestety, niezbyt korzystne kształty kadłuba sprawiają, że stateczność i dzielność morska są tylko akceptowalne. Uniemożliwiło to również istotne zwiększenie prędkości jednostki.

Kircholm, Poland light cruiser laid down 1910, launched 1911, completed 1912, modernized 1917, 1930 (engine 1929)

 Displacement:

            3 740 t light; 3 924 t standard; 4 570 t normal; 5 087 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (453,65 ft / 446,19 ft) x 44,29 ft x (16,40 / 17,79 ft)

            (138,27 m / 136,00 m) x 13,50 m  x (5,00 / 5,42 m)

 Armament:

      8 - 5,46" / 139 mm 50,0 cal guns - 89,51lbs / 40,60kg shells, 200 per gun

              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1929 Model

              4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts - superfiring

      4 - 2,95" / 75,0 mm 50,0 cal guns - 13,07lbs / 5,93kg shells, 400 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1924 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

      8 - 0,52" / 13,2 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1929 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 743 lbs / 337 kg

      Main Torpedoes

      12 - 21,7" / 550 mm, 27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,834 t each, 22,003 t total

            In 4 sets of deck mounted side rotating tubes

      Mines

      2 - 1 168,45 lbs / 530,00 kg mines + 60 reloads - 32,341 t total

            in Above water - Stern racks/rails

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   2,36" / 60 mm 328,74 ft / 100,20 m   8,53 ft / 2,60 m

            Ends:   Unarmoured

              Main Belt covers 113% of normal length

 

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   1,57" / 40 mm 0,79" / 20 mm             1,57" / 40 mm

            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

    - Protected deck - single deck:

            For and Aft decks: 2,36" / 60 mm

   - Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 33 000 shp / 24 618 Kw = 28,92 kts

            Range 8 000nm at 15,00 kts

            Bunker at max displacement = 1 163 tons

 Complement:

            277 - 361

 Cost:

            £0,150 million / $0,599 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 301 tons, 6,6%

               - Guns: 217 tons, 4,7%

               - Weapons: 84 tons, 1,8%

            Armour: 822 tons, 18,0%

               - Belts: 265 tons, 5,8%

               - Armament: 35 tons, 0,8%

               - Armour Deck: 505 tons, 11,0%

               - Conning Tower: 18 tons, 0,4%

            Machinery: 1 014 tons, 22,2%

            Hull, fittings & equipment: 1 548 tons, 33,9%

            Fuel, ammunition & stores: 831 tons, 18,2%

            Miscellaneous weights: 54 tons, 1,2%

               - Hull below water: 16 tons

               - On freeboard deck: 38 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              5 557 lbs / 2 521 Kg = 48,5 x 5,5" / 139 mm shells or 1,1 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,06

            Metacentric height 1,6 ft / 0,5 m

            Roll period: 14,5 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,60

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,07

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,493 / 0,507

            Length to Beam Ratio: 10,07 : 1

            'Natural speed' for length: 21,12 kts

            Power going to wave formation at top speed: 55 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 66

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,80 degrees

            Stern overhang: 2,95 ft / 0,90 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            17,00%,  23,62 ft / 7,20 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Forward deck:       19,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  19,03 ft / 5,80 m

               - Aft deck:    54,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,48 ft / 3,50 m

               - Quarter deck:        10,00%,  11,48 ft / 3,50 m,  12,47 ft / 3,80 m

               - Average freeboard:                      14,67 ft / 4,47 m

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 88,9%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 114,3%

            Waterplane Area: 13 089 Square feet or 1 216 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 126%

            Structure weight / hull surface area: 78 lbs/sq ft or 379 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,98

                        - Longitudinal: 1,41

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Adequate accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform