wtorek, 20 października 2015

Ścigacz torpedowy typu ST-13 1928-1929 (12 szt.) i ścigacz artyleryjski typu SA-5 1928-1929 (3 szt.)



Ścigacz torpedowy typu ST-13 1928-1929 (12 szt.) i ścigacz artyleryjski typu SA-5 1928-1929 (3 szt.)

Trzecia generacja ścigaczy w naszej flocie. Jak pisałem przy okazji starszych ścigaczy, okręty te działają w dywizjonach w składzie: 1 ścigacz artyleryjski (przewodnik dywizjonu) i 4 ścigacze torpedowe.
Ścigacze tej generacji są od swoich poprzedników większe, nieco szybsze, a przede wszystkim posiadają lepsze właściwości morskie. Uzbrojenie jest podobne, jedyne różnice to obrotowe mocowanie wyrzutni na ścigaczach torpedowych, wzmocnienie uzbrojenia o dwa nkm-y oraz zmieniona ilość i typ bomb głębinowych w przypadku ścigaczy artyleryjskich.
Do napędu zastosowano 3 silniki benzynowe, 1 dla prędkości marszowej, a wszystkie 3 dla szczytowej.
Ponieważ – jak wielokrotnie już pisałem – Springsharp nie bierze pod uwagę pływania innego niż wypornościowe, w celu uzyskania dla tych ścigaczy realnych osiągów musiałem trochę „pokantować” Ustalając, co jest w tym przypadku realne, opierałem się na charakterystykach „historycznych” ścigaczy różnych państw, głównie niemieckich i włoskich.
Zgodnie z dawniejszymi ustaleniami, ścigacze torpedowe miały nosić nazwy psich ras, a artyleryjskie dzikich przedstawicieli psowatych, okręty dwu pierwszych generacji tak się nazywały. Kiedy jednak pomyślałem, jaka ilość ścigaczy jeszcze może opuścić stocznie, doszedłem do wniosku, że sensownych nazw z założonego zakresu szybko zabraknie i zdecydowałem o przejściu na nazwy „alfanumeryczne”  
Z wyprzedzeniem informuję, że w następnym poście pojawi się okręt dość ściśle z prezentowanymi tu ścigaczami związany.

Najpierw ścigacz torpedowy.



ST-13, Poland Motor torpedo boat laid down 1928

Displacement:
            63 t light; 65 t standard; 78 t normal; 89 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (119,10 ft / 118,11 ft) x 19,69 ft x (3,94 / 4,20 ft)
            (36,30 m / 36,00 m) x 6,00 m  x (1,20 / 1,28 m)

Armament:
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Breech loading guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 27,23 ft / 8,30 m torpedoes - 1,760 t each, 3,520 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4 500 shp / 3 355 Kw = 36,00 kts
            Range 750nm at 18,00 kts
            Bunker at max displacement = 24 tons

Complement:
            13 - 17

Cost:
            £0,024 million / $0,096 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 7 tons, 9,4%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
               - Weapons: 7 tons, 9,0%
            Machinery: 28 tons, 36,0%
            Hull, fittings & equipment: 30 tons, 38,3%
            Fuel, ammunition & stores: 15 tons, 19,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              97 lbs / 44 Kg = 203,5 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,50
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 8,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,04

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,320
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 13,52 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            30,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Forward deck:       20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      6,77 ft / 2,06 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 119,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 78,8%
            Waterplane Area: 1 420 Square feet or 132 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 136%
            Structure weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 72 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,55
                        - Longitudinal: 2,80
                        - Overall: 0,65
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

ST-13 - ST-20 (1928)
ST-21 - ST-24 (1929)

A teraz artyleryjski.



SA-5, Poland Motor gun boat laid down 1928

Displacement:
            63 t light; 65 t standard; 78 t normal; 89 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (119,10 ft / 118,11 ft) x 19,69 ft x (3,94 / 4,20 ft)
            (36,30 m / 36,00 m) x 6,00 m  x (1,20 / 1,28 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 300 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Breech loading guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 200 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
      Weight of broadside 3 lbs / 2 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4 500 shp / 3 355 Kw = 36,00 kts
            Range 750nm at 18,00 kts
            Bunker at max displacement = 24 tons

Complement:
            13 - 17

Cost:
            £0,025 million / $0,100 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 3,2%
               - Guns: 1 tons, 1,5%
               - Weapons: 1 tons, 1,8%
            Machinery: 28 tons, 36,0%
            Hull, fittings & equipment: 32 tons, 40,4%
            Fuel, ammunition & stores: 16 tons, 20,3%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              96 lbs / 44 Kg = 49,1 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,44
            Metacentric height 0,8 ft / 0,3 m
            Roll period: 9,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,03

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,320
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 13,52 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            30,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Forward deck:       20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      6,77 ft / 2,06 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 122,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 137,9%
            Waterplane Area: 1 420 Square feet or 132 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 130%
            Structure weight / hull surface area: 16 lbs/sq ft or 78 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,58
                        - Longitudinal: 3,00
                        - Overall: 0,69
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

SA-5 - SA-6 (1928)
SA-7 (1929)

Wiadomości z floty nr 21/1/1928



Wiadomości z floty nr 21/1/1928

Okręty.
Oddano do służby cztery dalsze eskortowce typu Krokodyl (EE-5 1924), będą nosić nazwy: Gekon, Agama, Kameleon i Legwan.
Ponieważ Litwini zostali bez okrętów podwodnych (właśnie wycofali ze służby zakupioną od nas, a pochodzącą z roku 1907 Troć), przekazano im nieodpłatnie okręt Labraks (typ Barrakuda SS-11 1912) i sprzedano za kwotę 87 tys. zł. ostatnią jednostkę tego typu Seriola (SS-12 1913).
W związku z powyższym do szkolenia podwodnego przeznaczono okręty Gorbusza i Koryfena (typ Gorbusza SS-13 1915-1916).
Uzbrojenie.
W prowadzono do uzbrojenia dwa nowe typy bomb głębinowych: typową o masie całkowitej 190 kg i masie ładunku 130 kg oraz specjalną, przeznaczoną dla samolotów i małych okrętów o masie 112 kg i masie ładunku 80 kg.
Kolonie.
W Namibii trwają prace nad modernizacją i rozbudową bazy morskiej Beniowski (Walfischbucht, Walvis Bay).