Ścigacz torpedowy typu ST-13 1928-1929 (12 szt.) i ścigacz artyleryjski typu SA-5 1928-1929 (3 szt.)
Trzecia
generacja ścigaczy w naszej flocie. Jak pisałem przy okazji starszych ścigaczy,
okręty te działają w dywizjonach w składzie: 1 ścigacz artyleryjski (przewodnik
dywizjonu) i 4 ścigacze torpedowe.
Ścigacze
tej generacji są od swoich poprzedników większe, nieco szybsze, a przede
wszystkim posiadają lepsze właściwości morskie. Uzbrojenie jest podobne, jedyne
różnice to obrotowe mocowanie wyrzutni na ścigaczach torpedowych, wzmocnienie
uzbrojenia o dwa nkm-y oraz zmieniona ilość i typ bomb głębinowych w przypadku
ścigaczy artyleryjskich.
Do napędu
zastosowano 3 silniki benzynowe, 1 dla prędkości marszowej, a wszystkie 3 dla
szczytowej.
Ponieważ –
jak wielokrotnie już pisałem – Springsharp nie bierze pod uwagę pływania innego
niż wypornościowe, w celu uzyskania dla tych ścigaczy realnych osiągów musiałem
trochę „pokantować” Ustalając, co jest w tym przypadku realne, opierałem się na
charakterystykach „historycznych” ścigaczy różnych państw, głównie niemieckich
i włoskich.
Zgodnie z
dawniejszymi ustaleniami, ścigacze torpedowe miały nosić nazwy psich ras, a
artyleryjskie dzikich przedstawicieli psowatych, okręty dwu pierwszych
generacji tak się nazywały. Kiedy jednak pomyślałem, jaka ilość ścigaczy
jeszcze może opuścić stocznie, doszedłem do wniosku, że sensownych nazw z
założonego zakresu szybko zabraknie i zdecydowałem o przejściu na nazwy „alfanumeryczne”
Z
wyprzedzeniem informuję, że w następnym poście pojawi się okręt dość ściśle z
prezentowanymi tu ścigaczami związany.
Najpierw
ścigacz torpedowy.
ST-13, Poland Motor torpedo boat laid down
1928
Displacement:
63
t light; 65 t standard; 78 t normal; 89 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(119,10
ft / 118,11 ft) x 19,69 ft x (3,94 / 4,20 ft)
(36,30
m / 36,00 m) x 6,00 m x (1,20 / 1,28 m)
Armament:
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
Breech loading guns in deck mounts, 1919
Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
Main Torpedoes
2
- 21,0" / 533 mm, 27,23 ft / 8,30 m torpedoes - 1,760 t each, 3,520 t
total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes
Machinery:
Petrol
Internal combustion motors,
Geared
drive, 3 shafts, 4 500 shp / 3 355 Kw = 36,00 kts
Range
750nm at 18,00 kts
Bunker
at max displacement = 24 tons
Complement:
13
- 17
Cost:
£0,024
million / $0,096 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
7 tons, 9,4%
- Guns: 0 tons, 0,4%
- Weapons: 7 tons, 9,0%
Machinery:
28 tons, 36,0%
Hull,
fittings & equipment: 30 tons, 38,3%
Fuel,
ammunition & stores: 15 tons, 19,7%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
97 lbs / 44 Kg = 203,5 x 1,0 " / 25 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,50
Metacentric
height 0,9 ft / 0,3 m
Roll
period: 8,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,04
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,320
Length
to Beam Ratio: 6,00 : 1
'Natural
speed' for length: 13,52 kts
Power
going to wave formation at top speed: 63 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 30,00%, 7,55 ft /
2,30 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Forward deck: 20,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Aft deck: 30,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Quarter deck: 20,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Average freeboard: 6,77 ft / 2,06 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 119,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 78,8%
Waterplane
Area: 1 420 Square feet or 132 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 136%
Structure
weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 72 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,55
-
Longitudinal: 2,80
-
Overall: 0,65
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
ST-13 - ST-20 (1928)
ST-21 - ST-24 (1929)
A teraz artyleryjski.
SA-5, Poland Motor gun boat laid down 1928
Displacement:
63
t light; 65 t standard; 78 t normal; 89 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(119,10
ft / 118,11 ft) x 19,69 ft x (3,94 / 4,20 ft)
(36,30
m / 36,00 m) x 6,00 m x (1,20 / 1,28 m)
Armament:
1
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 300 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline forward
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
Breech loading guns in deck mount, 1919 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
2
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 200 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck forward
Weight of broadside 3 lbs / 2 kg
Main DC/AS Mortars
2
- 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
in
Stern depth charge racks
Machinery:
Petrol
Internal combustion motors,
Geared
drive, 3 shafts, 4 500 shp / 3 355 Kw = 36,00 kts
Range
750nm at 18,00 kts
Bunker
at max displacement = 24 tons
Complement:
13
- 17
Cost:
£0,025
million / $0,100 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
3 tons, 3,2%
- Guns: 1 tons, 1,5%
- Weapons: 1 tons, 1,8%
Machinery:
28 tons, 36,0%
Hull,
fittings & equipment: 32 tons, 40,4%
Fuel,
ammunition & stores: 16 tons, 20,3%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
96 lbs / 44 Kg = 49,1 x 1,6 " / 40 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,44
Metacentric
height 0,8 ft / 0,3 m
Roll
period: 9,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,03
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,320
Length
to Beam Ratio: 6,00 : 1
'Natural
speed' for length: 13,52 kts
Power
going to wave formation at top speed: 63 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 30,00%, 7,55 ft /
2,30 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Forward deck: 20,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Aft deck: 30,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Quarter deck: 20,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Average freeboard: 6,77 ft / 2,06 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 122,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 137,9%
Waterplane
Area: 1 420 Square feet or 132 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 130%
Structure
weight / hull surface area: 16 lbs/sq ft or 78 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,58
-
Longitudinal: 3,00
-
Overall: 0,69
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
SA-5 - SA-6 (1928)
SA-7 (1929)